gereedschap bij het bandenverwisselen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: gereedschap bij het bandenverwisselen

Bericht door DVIII »

Hoi Anton, de crux zit'm in het afsteunen van de andere kant van je sleutel , je weet wel dat je dop van de moer afglijd en de hele moer naar zijn moer helpt en je hoofd stoot en krassen op je opbouw , en je partner , spouse , hond een schop krijgt etc etc
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: gereedschap bij het bandenverwisselen

Bericht door Admin »

Dat "prutshouten ding van anti slip betonplex" van Joe lijkt erg op de platgeslagen kerstboom die ik beschreef. Joe en zijn camper kennende, ben ik minder skeptisch m.b.t. de stevigheid.
Maar een stapel blokken of een assteun doet natuurlijk precies hetzelfde. Ik doe het bij Skoolie met perslucht en bij Kleintje met een doodordinaire wielmoersleutel en ca. 90 kg eigengewicht...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: gereedschap bij het bandenverwisselen

Bericht door nawm »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden. Alweer wat geleerd. Voorlopig blijft de blokkendoos liggen, maar die spie houd ik ingedachten.

We gaan nu op pad en hebben weer onregelmatig internet. Maar dat is ook wel lekker rustig :-)

Groeten van Bert.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: gereedschap bij het bandenverwisselen

Bericht door Anton »

Hoi David,

Vandaar die blokken hout:
DVIII schreef:Hoi Anton, de crux zit'm in het afsteunen van de andere kant van je sleutel , je weet wel dat je dop van de moer afglijd en de hele moer naar zijn moer helpt en je hoofd stoot en krassen op je opbouw , en je partner , spouse , hond een schop krijgt etc etc
In een half jaar tijd 11 klappers, dan word je er wel handig in.
Die klappers kwamen door een proef van een bekende bandenfabrikant om zelf banden te vernieuwen, ik was de gelukkige die ze op de oplegger kreeg, nou ja gelukkig...
Er kwam dan wel 27 ton lading opdat dan weer wel.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: gereedschap bij het bandenverwisselen

Bericht door Leo »

Opa vertelt: Vroegah toen ik nog erg jong was en geregeld van school werd getrapt, heb ik een paar maanden in de vrachtwagenbanden gezeten.
Pneumatische slagsleutels van die grootte bestonden blijkbaar nog niet óf waren duurder dan de rug van een jonge werknemer, dus deed je alles op het handje.

Om wielmoeren te lossen & vast te draaien liep ik daarom te zeulen met een mechanische slagsleutel.
Die werkte zodanig goed dat 2 bloemenrijders + 2 meter pijp meestal onvoldoende waren om ze onderweg los te krijgen.

Ben aan het zoeken geweest naar een afbeelding, maar het ding schijnt van de aardbodem verdwenen te zijn.
Het leek op een enorm wringijzer met verzwaarde handvaten waarvan de buitenring beperkt om de binnenring kon draaien.
In de binnenring kwam dan het verlengstuk +dop.
Door de handvaten met een gangetje tegen de stut van de binnenring te raggen kwam iedere wielmoer los. Of het tapeind brak af, maar los kwam het.

Wanneer ik dit topic zo eens lees, is er wel een markt voor zo'n "ouderwets" apparaat...
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: gereedschap bij het bandenverwisselen

Bericht door Mark V »

Ik ga op mijn truck een aansluiting maken voor mijn luchtsleutel........

Heb ik nu nog niet, maar lijkt me wel handig.
Wel zorgen voor een oliesmering van de sleutel, maar dat komt goed en lucht heb ik toch bij me in de truck.

Groetjes, Mark
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: gereedschap bij het bandenverwisselen

Bericht door Admin »

Ik heb dat gedaan met een testplug in een van de afgestopte gaten van een voorraadtank. Bijpassende stekker kostte minder dan 5 Euro. Krulslang had ik nog.
Nu maar hopen dat ik die aansluiting nooit nodig heb!
Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: gereedschap bij het bandenverwisselen

Bericht door Fvd »

Nadat ik 700 km van huis in frankrijk langs de weg stond met 2 losse voorwielen, het ging ook maar net goed, dwz, de auto kon op tijd naar de kant ,de dag ervoor nog vastgezet waren met luchtsleutel door de bandenboer die 2 banden had vervangen, zeg ik, altijd zelf natrekken op je eigen kracht en gevoel (overigens niet mijn met mijn bus, personenwagen )

Fvd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten