Mercedes 813

Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Mercedes 813

Bericht door Vinz »

Hoi!

Ik heb sinds 2 maandjes een Mercedes 813, super wagentje maar lekker veel herrie die 6 cilinder :up:
Ik moet even een paar dingentjes gaan verversen, alle olie, filters etc.

Ik weet dat er al veel over geschreven is maar welke olie moet ik nemen?
Nu heeft kroon olie een leuke link met hoeveel liter er in moet en welke olie, los van het feit of je kroon neemt of niet is dit een goede aanbeveling wat ze geven op de site? IK zelf zit er aan te denken om goedkope lidl te nemen want meestal lusten ze toch wel een slokkie, dus synthetisch olie er in te mikken.

http://www.kroon-oil.com/nl/productadvi ... ent:39374/

Ik heb een werkplaatshandboek liggen van een OM314, iemand zei dat de OM352 gewoon het grote broertje is en dat je alle info (aanhaal momenten etc) gewoon kan overnemen. Klopt dat of is dat soort van onzin? Ik kan namelijk geen werkplaatshandboek vinden van de OM352, wel onderdelen lijsten enzo.

Verder nog een vraagje, als ik achter het stuur zit, zit er bij mijn voet een knop om (met de voet) op te drukken. Volgens mij is het een soort van rem, klopt dit? Ik kan eventueel een fototje plaatsen vandaag of morgen.

:wave:
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mercedes 813

Bericht door Admin »

Die knop bij je (linker-) voet zou inderdaad heel goed de bergrem kunnen zijn. Heeft je 813 vollucht remmen? Dan bedien je met die knop twee luchtcilinders: één sluit de brandtoftoevoer af; de andere sluit een klep tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat. Met de knop ingedrukt heb je de motor omgebouwd tot luchtpomp. Daarmee remt-ie veel beter af tijdens de afdaling.
Anders is de aandrijving van die klep mogelijk elektrisch.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Mercedes 813

Bericht door jooph »

Ruitenwissersproeier kan ook :angel:

grtz

Joop
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Mercedes 813

Bericht door Vinz »

Als ik er op druk zegt het oop ptsttttt dus nam aan dat het de remmen zijn, maar cool, ga wel binnenkort even testen.
Ruitenwissersvloeistof zit op andere plek dus dat was het sowieso niet.
Achterremmen zijn sinds gister lek dus dat eerst maar even fixen.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Mercedes 813

Bericht door Arno Z »

Klinkt cool, een 813. Doe eens een pica?

Enne, klopt je onderschrift (bus loos) dan nog wel ;-)
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Mercedes 813

Bericht door a.de.boer »

Vinz schreef:dus synthetisch olie er in te mikken.
Zou ik persoonlijk niet doen in zo'n oude motor.
Volgens mij is hier al meer over geschreven op het forum.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mercedes 813

Bericht door DVIII »

inderdaad is een OM 352 een grote OM 314 , dus wat je van de aanhaal momenten van een 314 kan lezen geldt ook voor de 352 , natuurlijk is de motor langer en verbruikt hij wat meer , maar dat valt onder belasting wel mee , een 314 van acht ton verbruikt bijna net zo veel als een 352 van acht ton. verder is een chassis serie 318 etc een auto met luchtbekrachtigde hydraulische remmen. de veiligste uitvoering had twee luchttanks en een dubbel bekrachtiger , die herken je aan het vierwegventiel voorop je luchttanks. ook is de hoofdremcilinder in tandem uitgevoerd , dat is dus een heel ander hoofdstuk dan de eerste LP 608 die een enkelleiding systeem en een enkel luchttank hadden. meestal als je een motorrem hebt , wat de knop in de vloer aanduidt heb je een dubbel systeem , met een vierwegklep en minimaal twee luchttanks , vaak als het standaard gemonteerd is heb je dan een aux tankje , voor oa de motorrem en de luchtgeveerde stoel . je kan veel doen aan het herrie van de motor , oa een berg bladlood plakken op de motorkist , in de cabine zie je veel geverfd staal , dat beplak je gewoon met lood en ook de achterwand van de cabine is een herrie spiegel , die kaatst het lawaai terug de cabine in , beplakken dus !! verder moet je gewoon niet sneller dan tachtig rijden , dan houd je ook weinig herrie over !
voor de motorrem geldt dat het klepje en aanverwante meestal vast gaan zitten , dus wel psst maar geen effect , dat kan ook zo gebeuren dat je klepje wel dichtgaat maar niet meer open , als je de klep bedient gaat meteen je gasstang in de stopstand ! , als je dat in een tunnel doet heb je een hoop kosten met wegslepen , goed onderhoud en smeren is het devies ! .
leuke auto !! heb net de LP 608 van mij weer klaar staan voor ingebruikname !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Mercedes 813

Bericht door Vinz »

Cool, bedankt voor de antwoorden!
De bus heeft 2 luchttanken, en de hoofdremcilinder is dubbel tandem met twee potjes, wat een joekel is die remclinder trouwens!!
Ik weet niet of ik een aux tankje heb, heb ieder geval geen lucht geveerde stoel.

Hier bij een fototje, rest staat nog op de camera dus dat komt later.

Afbeelding
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mercedes 813

Bericht door Admin »

Gaaf! Is-ie als camper gebouwd of is het een mobiel bankfiliaal o.i.d. geweest?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Mercedes 813

Bericht door Vinz »

Mobiele bank, maar heb hem gekocht als camper, heb wel redelijk wat veranderd en verbouwd!
Mercedes 813
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Mercedes 813

Bericht door Thekapitein »

Mooi hoor die "zelfbouw" campers. Heb zeker een zwak voor Mercedes. Is zelfs na 25 jaar nog veel nieuw te koop via de dealer. En die herken je al van ver.
Stond afgelopen week nog op een camperplaats aan de Moezel. Wat een eenheidsworst allemaal. Fiat, Citroen en Renault en een verdwaalde Ford :silent: . Mijn Mercedes 711 viel gewoon op. :up: :wave:

Marco.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Mercedes 813

Bericht door Vinz »

Luchtfilter gecontroleerd en bleek brandschoon, olie en filter van het motorblok vervangen, nu de olie van de stuurbekrachtiging, maar hoe kan ik die aftappen en zit er nog een fliter ergens?
Ik kan het niet vinden online en ook niet door er onder te kruipen. De vuldop en het pijlstokje heb ik wel gevonden.
Mercedes 813
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mercedes 813

Bericht door DVIII »

je kan de retour , De dikke op het stuurhuis (beneden bij het wiel) losmaken dat is een banjobout , dan loopt het merendeel uit het systeem , als dat leeg gedrupt is kan je opnieuw op niveau vullen in het reservoir , je ververst dus een 85 a 90 % , soms moet je ontluchten , daar zitten nippels voor bovenop de unit , voorzichtig benaderen breekt soms snel af !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten