Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Zombus »

Hallo allemaal,

Na pakweg drie jaar lurken op dit forum nu eindelijk de stap gezet om te registreren en me hierbij dan ook netjes voor te stellen. Mijn naam is Gideon, en ik woon samen met mijn vrouw Jorien en inmiddels drie kleintjes op 't Groninger platteland. Behalve onze dagelijkse Kangoo hebben we sinds een paar jaar ook een bus/camper-in-wording op onze naam: een dikke groene 508, lang en hoog uit 1980 die ooit bij de Bereitschaftspolizei van onze oosterburen dienst heeft gedaan.

Dat we nu de trotse eigenaar zijn van dit geweldige apparaat is mede de schuld van dit forum :-) En, omdat het nogal een meerjarenproject is (geworden) om 'm om te bouwen naar de camper die we voor ogen hebben, denk ik dat dit forum een belangrijke rol zal blijven spelen. Hoewel ik weinig sleutelervaring heb heb ik er met behulp van dit forum alle vertrouwen in. 't Scheelt dat ik niet bang ben m'n handen vies te maken..

Tot zover de korte versie - de komende dagen zal ik in enkele episodes de geillustreerde, lange versie van 't verhaal erbij zetten. Gewoon omdat het kan :-)
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Fvd »

Welkom, verhaal mag natuurlijk niet zonder fotos :)

Fvd
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Zombus »

Fvd schreef:Welkom, verhaal mag natuurlijk niet zonder fotos :)
Natuurlijk!

Zoals beloofd, hieronder het eerste deel van het verhaal achter en met onze bus. Voor het overzicht overwegend chronologisch, per jaar, te beginnen met de achtergrond, aanloop, overwegingen en aanschaf pre-2011:


"Infected"

Mijn vrouw en ik hebben in de jaren voordat de kids erbij kwamen altijd heel veel gereisd. Sterker nog, dat is hoe we elkaar hebben leren kennen. Tussen 2006 en 2010 zijn we een totaal van twee jaar op pad geweest verdeeld over drie langere overland-reizen. Geheel op de bonnefooi, met wel een plan maar geen organisatie, liftend of met het openbaar vervoer en zonder te vliegen - of iig minimaal. In totaal mogen we pakweg 60 landen op ons cv zetten (plus of min 'n paar, afhankelijk van of je een handvol semi-autonome half-staten wel of niet meetelt), waaronder illustere oorden als Iran, Turkmenistan, Tajikistan, Tibet, Sudan, Somaliland, Yemen en Siberie. Heel bewust hebben we gekozen voor de gebieden die we graag zouden zien maar die misschien niet heel geschikt zijn voor kleine kinderen. Dat we samen kinderen wilden, werd gaandeweg duidelijk, maar er waren gewoon nog een paar van die superfascinerende plekken op aarde en de nieuwsgierigheid daarnaar woog zwaarder dan de drang een gezin te stichten. Inmiddels liggen de grote reizen enige tijd achter ons en hebben we de volgende stap in ons leven gezet. Begin 2011 is onze zoon geboren, ruim een jaar later kwam daar een zusje bij, en begin zomer 2013 is onze jongste dochter geboren.

De afgelopen jaren hebben we ons wel degelijk gerealiseerd dat - kids of niet - de reisdrang nooit verzadigd is. Neenee, in plaats van minder wordt de drang met elke stap in vreemde gebieden alleen maar groter (ongeveer zoiets zeggen ze ook van heroine he). Ik kan het ook alleen maar eens zijn met de prachtige quote van Michael Palin: "Once the travel bug bites there is no known antidote, and I know that I shall be happily infected until the end of my life.” Dus we zijn ons gaan afvragen hoe we de reisdrang en 't jonge gezin kunnen combineren. Ik heb altijd een zekere fascinatie gehad voor busjes en zelfbouw-campers en dat was ook waar de discussie al vrij rap naartoe convergeerde. Alleen toen de vraag: wat dan? Eisen waren simpel: groot genoeg om een gezin van twee volwassenen en een bende kids in te huisvesten, built-to-last, goed zelf te onderhouden, ruime beschikbaarheid reserve-onderdelen hier en in het buitenland en, niet onbelangrijk, betaalbaar.

"Zoekt en gij zult vinden"

Een kameraad van me heeft heel lang in een super-aftandse Iveco Daily transportbus gereden en ik heb dat heel lang als geschikte kandidaat gezien. Want: lage cabinezit en dus van nature veel bovenhoofdse ruimte om als alcoof in te richten. Dus efficient ruimtegebruik. Echter, bij gebrek aan oldtimer-status of eigen bedrijf met aftrekmogelijkheid niet bepaald de goedkoopste optie. En dat mijn kameraad de bus op een gegeven moment met geen mogelijkheid meer door de keuring heen kreeg ondanks dat-ie nog niet de oldtimer-status had bereikt deed mij twijfelen aan of zo'n Daily wel kon voldoen aan de built-to-last eis. Ongeveer parallel hieraan kwam een erg interessant alternatief in onze spotlight terecht.

In onze extended vriendenkring werd vrij veel in de oude Dusseldorfers gereden, en na wat kletsen om het kampvuur bleek dat deze bussies eigenlijk wel aan ongeveer al onze eisen leken te voldoen. Bovendien, eenmaal in de spotlight bleek dat de enorme alcoofcamper die een oom van Jorien in de schuur had staan een 508 te zijn, waarover hij zo superenthousiast van wal stak dat we niet anders konden dan ons eens verder verdiepen in Dusseldorfers. Dat is ook de periode waarin ik voor het eerst op dit forum terecht gekomen ben - onvermijdelijk natuurlijk met een dergelijk onderwerp. Avonden lezen bevestigde wat we misschien wel al wisten: een 508 en ook niets anders dan een 508 is wat we wilden.

Weken - nee, maandenlang hebben we de verschillende Marktplaatsachtigen in binnen- en buitenland in de gaten gehouden. Eerst om een indruk te krijgen van wat er zoal aangeboden werd en tegen welke prijs. Later doelgerichter: "is dit een kanshebber, ja of nee?". Meestal was het antwoord "nee" of "niet echt". Zo kwam eind 2010 ook het exemplaar voorbij dat 'm uiteindelijk geworden is: "hmmm deze is interessant". Echter, we waren enigszins terughoudend met actie ondernemen omdat het wellicht zou gaan om een levensveranderende actie, om ongeveer de single biggest uitgave die we ooit gedaan zouden hebben (ok, zo veel grote uitgaven hebben behalve reizen nooit gedaan..), en omdat, tsja, de bus niet echt moeders mooiste was.

We waren te terughoudend geweest, zo bleek. Op een dag stond de bus niet meer te koop aangeboden. Ineens voelden we ons alsof we de boot gemist hadden. Teleurstelling. Spijt, misschien zelfs wel. M'n onderbuikgevoel zat in de lijn van "sukkel, dom, dom, dom". Toen enige tijd later de bus toch weer te koop kwam te staan sloeg 't gevoel om in een soort halleluja-het-moet-zo-zijn stemming. We hebben een kort dansje gedaan en verder geen minuut verspeeld. Het eerstvolgende weekend een bezichtigingsweekend gepland, voor die bus en nog een andere als alternatief. De verkoper van onze bus bleek een bekende van een bekende en ondanks dat er op de bus zowel op esthetisch als technisch vlak wel het een en ander aan te merken viel, voelden we duidelijk een klik. Bovendien voldeed-ie precies aan onze wensen: technisch goed onderhouden, stahoogte, geen kant-en-klaar camperinterieur of lelijke plastic raampjes, schuifdeur en 17.5" wielen (alleen was groen niet de kleur van onze voorkeur, maar daar ging het niet op stuklopen..). De bezichtiging van de andere bus de dag erop diep in Zeeland was eigenlijk nog maar voor de vorm en bevestigde wat we voelden voor 'onze' bus. Enkele dagen later hebben we 'm overgeschreven. 't Was al nacht toen ik 'm in m'n eentje naar 't noorden gereden heb, en de zweem van diesel in de cabine, het steady gebrom van de motor, het zware sturen met het grote stuur, de haast oneindige breedte.. Wauw! Ik zal niet ontkennen dat ik onderweg wel 'n keertje luid en hardop gejuicht heb :-) Kicken, deze machines!

Afbeelding
--- Onze bus zoals-ie erbij stond de eerste keer dat we 'm zagen, begin november 2010 ergens in het Amsterdamse havengebied.
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Welkom; mooi verhaal, en mooie bus ook! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Fvd »

cool idd, en: u got the virus :)

:up:
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 nov 2007, 22:42
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door roze »

Proficiat met jullie BUS.
| Rob Zeijen | Valkenswaard, NL | Hymer S660 | MB 410D | 1993 | Automaat |
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Admin »

Fraaie, lange bus! Wielbasis 3.50 of 4.10?

We zijn allemaal benieuwd naar jullie inbouwplannen en -realisatie. Hoop dat je ons op de hoogte houdt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Arno Z »

Zo te zien een 3.50 met schuifdeur.... Mooi speeltje :)
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Zombus »

Dank voor de reacties allemaal :up: Ha, we zijn zelf ook wel content met ons speeltje! Het is idd wielbasis 3.50. Persoonlijk vind ik de verhoudingen van de 4.10 het mooist (zeker met 17.5" wielen eronder), maar zo'n gevaarte is niet heel praktisch. De ongeveer precies zes meter die de onze in totaal lang is, is nog net in een aantal parkeervakken te proppen.. En idd, met schuifdeur (tot onderaan 't carosserie zelfs, met instaptrede)! Zo zijn ze er niet veel, geloof ik.

Wat betreft op de hoogte houden: natuurlijk! Laat ik ook gelijk de draad oppaken met het volgende jaar:


2011: "Aan de slag / slopen, rustbusten, restaureren"

De bus heeft initieel z'n langetermijn-onderdak gevonden in de schuur van m'n schoonouders diep in de jungle van het Oostgroningse platteland. Droog en ruime beschikking over allerhande klusmaterialen zoals lasapparaten. Echter, we woonden destijds nog in de Stad (Groningen) en de afstand maakte dat klussen geen dagelijkse hobby was, maar moest plaatsvinden in sporadische weekendjes hier, vrije dagen daar. Inmiddels zijn we pakweg anderhalf jaar en twee kinderen verder en is het projectje nog niet revolutionair gevorderd.

Desalniettemin hebben we in de tussentijd de belangrijkste stap gezet: strippen en grootschalig roest aanpakken. Zoals we de bus gekocht hebben, was-ie ingericht met een soort halfbakken houtje-touwtje transport-slaapinrichting nog net niet gemaakt van afvalpallethout. Nog in de laatste winterkou hebben we alles eruit gesloopt, inclusief het originele plaatstalen tussenschot tussen cabine en laadruimte (wat om de drommel nog niet meeviel).

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
--- Van links naar rechts, boven naar beneden: [1] Eerste inspectie en kleine beurt na aankomst bij permanente stalling / klusbasis. [2] 'Originele' interieur: weg ermee! [3] Tussenschot? Weg ermee! [4] Allegaartje aan halve isomeuk achter het hout: weg ermee! ---

Hoewel we wisten dat er wel iets aan roest aangepakt zou moeten worden, viel het ons tegen toen we alles eenmaal open hadden liggen. Aan beide wielkasten bleek weinig meer te redden, de beruchte eerste dwarsbalk in het subchassis achter de achteras viel haast uit zichzelf eruit en ook wat andere plekjes in het subchassis zouden het beste af zijn met wat donormateriaal. Zoedoende zijn we met het doorbreken van de eerste voorjaarszon maar eens de radicale heelmeester uit gaan hangen.

Die dwarsbalk in het subchassis vervangen stond het eerst op het programma. Dus: hamer, koevoet en flex erbij en weg met de rotte delen! De flex erin. Hoewel sommige delen slechts een lichte aai met de hamer nodig hadden om zich los te maken, bleken andere delen toch moeilijker te verwijderen dan gedacht. Vooral de stukken in de moeilijke hoekjes. Zo nu en dan hebben we dan ook het lasapparaat ingezet als makeshift snijbrander. Bij 'n lokaal landbouwmechanisatiebedrijfje een substituutbalk opgepikt die bijkans degelijker is dan wat Mercedes er origineel ingebouwd heeft: 6x6cm holle balk van 4mm dik staal. Dat was het enige geschikte dat-ie nog had liggen en tsja we wilden wel door kunnen werken. Wegroesten zal-ie zo snel niet meer doen, dat is zeker.. Volgens busfreaks.de zou de substituutbalk er van de zijkant uit door de wielkast heen in te schuiven zijn. Voor een originele balk misschien - met die dikzak van ons lukte dat op enkele millimeters na net niet. En om nou meteen de krik erbij te pakken en van alles te gaan lopen forceren, nee. We besloten dat de wielkasten inderdaad ook maar geheel vervangen moesten worden, want met het verwijderen daarvan en vervolgens het ietsjes opkrikken van de rest van het subchassis hebben we uiteindelijk de nieuwe balk er precies in gefloept. Vervolgens heb ik uit een flinke plak plaatstaal nieuwe wielkasten ge-origami'd en zo hier en daar wat rotte stukjes van balkjes vervangen door donorstaal van een oud landbouwwerktuig dat in de schuur rondhing.

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
--- Van links naar rechts, boven naar beneden: [1] Het ietwat krokante subchassis na wegslopen oude bodemplaat. [2] Al dat rotte spul? Weg ermee! (lang niet overal was de flex nodig - sommige stukken lieten zich met duim en wijsvinger al verwijderen..) [3] Nieuw stuk subchassis comin' through! [4] Shiny nieuwe wielkasten, geheel ambachtelijk huisfabrikaat. [5] Blik op het aangepakte subchassis (pun intended); het resterende bruin was slechts oppervlakkig en zou de Owatrol-behandeling krijgen. ---

Van zowel het hoofd- als het subchassis heb ik in enkele dagen werk alle oude tectyl weggekrabd en loszittende verf verwijderd. Alles stevig met de staalborstel bewerkt, onder het motto: als de verf dan nog niet loslaat, dan zit-'t nog wel goed. De stukken van het subchassis die wat roestig waren heb ik gesopt in de Owatrol Oil, en ook het schoongemaakte hoofdchassis heeft een laagje Owatrol Oil gekregen. Het subchassis en de nieuwe wielkasten hebben vervolgens een laagje Owatrol CIP gekregen, en daarna een laag witte staalverf met daarin 10% Owatrol Oil gemengd. Het hoofdchassis heeft een mooie laag Black Bottom scheepsverf met ook 10% Owatrol gekregen. Het was even wat werk, maar het eindresultaat mocht er wezen. Niet terug te herkennen :-)

Toen de vloer afgemaakt. Uit een topic hier kon ik me iemand herinneren die de ruimte tussen de subchassisbalken had gebruikt om isolatiemateriaal te stoppen en dat heb ik nagedaan. Alleen had ik niet de beschikking over van die fancy bouwmaterialen met geintegreerde beschermingslagen dus heb ik het creatief opgelost. Uit multiplex heb ik platen gesneden die precies passen in de openingen van het subchassis en die vanonder voorzien van een laagje Black Bottom met Owatrol. Die vormen de onderste beschermingslaag, vooral bedoeld om het isolatiemateriaal te beschermen tegen steenslag - verder zou het kunnen dat die plaatjes onder invloed van opspattend water over de komende jaren langzaam wegrotten maar da's niet erg.. Bovenop die platen multiplex precies passende 5cm dikke platen piepschuim geduwd, die aan de bovenkant ongeveer precies flush lopen met het subchassis waardoor een min of meer vlakke en tevens min of meer geisoleerde vloer ontstond. Daaroverheen een laag van die reflecterende radiatorfolie, en daarbovenop 18mm OSB-plaat. 'n Plaaaaatje :-)

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
--- Van links naar rechts, boven naar beneden: [1] Eerst alles nog maar eens stevig met de staalborstel onderhanden genomen. En nog eens. En nog eens. [2] Een mooie laag Owatrol-CIP: roeststabilisator en primer in een. Duurt alleen dagen om te drogen.. [3] & [4] Twee asynchrone plaatjes: de OSB bodemplaat zoals-ie er uiteindelijk in kwam te liggen (linker foto) nadat het subchassis nog goed in de witte staalverf (zo zie je nieuwe roest sneller) was gezet en de ruimte tussen de balken was opgevuld met plakken behandeld triplex (rechter foto) en dikke plakken EPS (niet op foto). ---

Tot zover de eerste restauratiewerkzaamheden. Met zo hier en daar een dagje werk schiet het natuurlijk niet heel erg op en uiteindelijk zijn we de gehele eerste zomer en najaar bezig geweest wat in medische termen snel prothesechirurgie genoemd zou worden. Desalniettemin denk ik dat 't voldoende is om de bruine pest voorlopig onder de duim te houden. Het daadwerkelijke inbouwen als camper dat moest gewoon nog maar een seizoennetje wachten.
Laatst gewijzigd door Zombus op 22 sep 2014, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Admin »

Je pakt het grondig aan. Chapeau!

Heb je al plannen om te gaan koken en verwarmen met biogas? Een methaanvergistingsinstallatie hebben we op dit forum nog niet gezien. Wel diverse andere oplossingen: cassettes, zwartwatertanks en droge toiletten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Hanomaad »

Mooie bus, en mooi te zien hoe je het van nul af aan pakt. Ik zou nog graag wat meer foto's willen zien van hoe je de isolatie in de vloer hebt gemaakt. Ben je trouwens niet bang dat er vocht tussen je vloer blijft staan zo, waardoor je sub-chassis weer gaat roesten? Je zal toch met condens te maken krijgen wanneer je bovenste vloer warm is, en je onderste kouder.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Arno Z »

Geeft me een beetje een deja-vu naar de werken aan onze bus: https://www.zwaag.net/ :-)

Goed bezig!
Laatst gewijzigd door Arno Z op 21 sep 2014, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Kasper »

Hoi,

Je laat er geen gras over groeien. Interessant om te volgen. Veel succes!

Waar op het Groninger land zit je ergens?

Groet,

Kasper
(Noordhorn - Gn)
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Zombus »

Admin schreef:[...] biogas? Een methaanvergistingsinstallatie [...]
Wat grappig dat je daarover begint! Professioneel hou ik me deels bezig met biogas-gerelateerde zaken.. Maar nee, ondanks m'n achtergrond hebben we daar verder geen plannen mee. Om twee redenen. Allereerst gaan we (vooralsnog) geen toilet oid inbouwen. Een afsluitbare emmer voor noodgevallen, maar daar blijft het eerst even bij. Het bos is groot genoeg :-) En ten tweede: er valt best biogas te maken van alleen 'solid sanitary waste' maar de opbrengst daarvan is laag. Te laag om effectief iets mee te kunnen in een camper. Bovendien is er nog best wat installatie nodig om dat biogas terplekke te produceren en nuttig te maken. Kortom: niet de moeite waard. Houtgestookte kachel/kookplaat/oven is wel iets waar we mee spelen, maar we zijn nog lang niet zover dat we daar serieus mee bezig zijn.
Hanomaad schreef:Mooie bus, en mooi te zien hoe je het van nul af aan pakt. Ik zou nog graag wat meer foto's willen zien van hoe je de isolatie in de vloer hebt gemaakt. Ben je trouwens niet bang dat er vocht tussen je vloer blijft staan zo, waardoor je sub-chassis weer gaat roesten? Je zal toch met condens te maken krijgen wanneer je bovenste vloer warm is, en je onderste kouder.
Dankjewel, en de grondige aanpak.. Tsja dat was aanvankelijk niet de bedoeling maar het liep uit de hand :-) Het eerste idee was om 'm in een winter+voorjaar vakantieklaar te hebben. Maar ja, toen kwam de Grote Roest. Ik hou niet van half werk, dus hebben we de plannen aangepast. Echt haast hadden we er toch niet mee, en omdat we liefst nog vele jaren met het ding blijven rondknorren leek het ons het beste om het dan ook in een keer goed te doen.

Wat betreft de isolatie van de vloer denk ik dat onderstaande tekeningetje het een en ander zou kunnen verduidelijken:

Afbeelding

Iets van condens zou idd wel kunnen, maar echt bang ben ik daar niet voor. Met de toepassing van warmtereflecterende radiatorfolie hoop ik de warme en koude kanten van de vloer genoeg uit elkaar te houden om condensvorming tot een minimum te beperken. Bovendien is het subchassis nu zodanig behandeld dat het wel wat kan hebben. Maar toch - ik heb ergens gelezen dat hoe goed je je ook wapent, roest nooit stopt. Wie met 'n ouwe bus trouwt, trouwt met de Bruine Pest. Dat heb ik begrepen, en heb daar met de op- en inbouw rekening mee gehouden: alles is met minimale inspanning te verwijderen voor steekproefsgewijze inspectie en onderhoud. Verder probeer ik vooral nuchter te blijven en me de kop niet gek te maken. Zolang roest niet structureel is, is het geen probleem.
Arno Z schreef:Geeft me een beetje een deja-vu naar de werken aan onze bus: http://www.zwaag.net/ombouw-van-de-608/ ... t-chassis/ :-)
Wow Arno! Ik krijg een flash-forward van je werk aan je bus! Vooral het schilderwerk; wij zaten aan een vergelijkbare kleurvlakverdeling te denken, alleen in de kleurstelling van Hanomaad's F40 (dwz, de kleuren die de vorige eigenaar er ooit opgerold heeft (ik ken m'n klassiekers ;-))) En wbt het chassis: inderdaad, zeer herkenbaar! Ook het verlagen van de wielkasten. Met die paar centimeter maak je precies wat extra ruimte voor isolatie vrij. Waarom er origineel ook zoveel ruimte in die wielkasten zaten is mij een raadsel - zelfs bij maximale veerinslag en met 8.5R17.5 banden blijven er nog zeeen van ruimte over. Jouw werktempo ligt wel flink hoger, geloof ik ;-)
Kasper schreef:Waar op het Groninger land zit je ergens?
'n Stukje verder naar 't noordoosten toe: Middelstum.
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Zombus »

En tijd voor het volgende deel uit de serie..



2012: "zagen, zagen, wiedewagen"

In de winter van 2011-2012 heeft onze oudste zoon er een kleiner zusje bijgekregen, en wie het kent die snapt het: met een jonge kinderschare in het kielzog komt er van serieus klussen niet veel terecht. Toch heb ik die zomer wel het een en ander voor elkaar gekregen.

Belangrijkste stap was het zagen van ramen in de linkerzijwand. De bus was tot dan toe gewoon een bus geweest: een cabine met twee stoelen en verder niets meer dan een grote donkere laadruimte achterin. Wat betreft inrichting hadden we voor ogen om achter de bestuurdersstoel een treinzit te bouwen, en het leek ons wel fraai om daar dan ook fatsoenlijk naar buiten te kunnen kijken. Ramen dus. We waren het er snel over eens (ik hoefde m'n veto niet eens in te zetten) dat van die lullige plastieken camperraampjes geen optie waren. Want: lelijk, flimsy, duur, lelijk, past niet bij zo'n stoere bus, lelijk.. Liever iets dat zo min mogelijk camper-typisch uitziet, en zo dicht mogelijk bij het originele ontwerp blijft. Ik had al vaker bussen gezien met een dubbelcabine en dus een extra vierkant raam achter de cabine links en/of rechts. Maar eigenlijk wilden we er dan wel twee achter elkaar. Naja, dat moest kunnen..

Ik heb een hele tijd gezocht naar originele ramen, maar niets geschikts kunnen vinden. Uiteindelijk bedacht dat zelf bouwen the way to go was. Bovendien kon ik zo ook precies naar eigen wens werken. Dus na een paar avonden meten, schetsen en tekenen was duidelijk hoe het zou gaan. Viavia een paar dikke platen Lexan opgepikt (van dat 'kogelvrije', krasvaste plexiglas) en bij gorubber.nl de juiste raamrubbers besteld. Met behulp van touwtjes en markers heb ik de boel aan de buitenkant afgetekend, en toen: de flex erin!

Uiteindelijk ben ik een paar weken bezig geweest met het fabriceren van houten raamsponningen en heel veel flexen, zagen, vijlen, afbramen, schuren, primen, schilderen, zagen, nog meer vijlen, passen, meten, lijmen enz. enz. om het geheel strak en passend te krijgen. De sponningen zijn opgebouwd uit standaard vurenbalkjes van de bouwmarkt, precies zo op maat gevijld dat ze met de hamer achter/onder de bestaande stalen carosseriebalkjes getikt konden worden en van zichzelf al klem zitten. Vastzetten met polymeerkit was meer een formaliteit dan een structurele noodzakelijkheid. Ik ben zeer tevreden over hoe het eruit is gekomen: de vierkante ruit van de bestuurdersdeur herhaalt zich nu op gelijke afstand tweemaal naar achter toe en persoonlijk vind ik dat pas van dichtbij te zien is dat het niet origineel is. Behalve het oog van de echte kenner: die ziet het meteen, want die weet net als ik dat Mercedes nooit Dusseldorfers gebouwd heeft met deze raamconfiguratie (niet dat ik weet iig).

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
--- Van links naar rechts, boven naar beneden: [1] De flex erin! [2] Strak gezaagd, maar er moest nog driftig gevijld worden om het perfect te krijgen. [3] Hello world! [4] Het was volbracht! Gaten in de bus! En ineens was het daar achterin geen donker hol meer, maar een heerlijke grote lichte ruimte.. [5] Tussen de regenbuien door de ruwe gaten verder afgetimmerd met een sponning en goed in de antiroestprimer gezet. [6] Het eindresultaat: love the natural look :-) ---

Alleen zat en zit het geheel nog provisorisch dicht in afwachting van het volledig schilderen van het carrosserie, waardoor er regenwater tussen het raam en het rubber door lekt(e). Daar kwam ik achter nadat de bus drie weken in de stromende regen onder een boom geparkeerd had gestaan waardoor de dakrand was volgelopen met prut en de goot precies boven die twee ramen overstroomde. Gevolg was dat netto de regen van een kwart dakoppervlak langs dat raam naar binnen is kunnen gutsen. Volgens mijn voorzichtige schattingen moet het in liters uit te drukken zijn wat er in die tijd in is gelopen. Dat was in ieder geval ook het beeld dat de bodemplaat gaf: het OSB was in de hoek direct achter de accubak opgezwollen tot de dubbele dikte, beschimmeld van onder en op een paar plekken was het subchassis weer ietwat aan het roesten geslagen. De rest van de zomer ben ik vooral bezig geweest met damage control: bodemplaten weer eruit, subchassis weer afschuren en opnieuw antiroest-behandelen.. De lekkerij heb ik opgelost met een flinke lap ducttape over het raamrubber en raam heen. Tzt kit ik het geheel dicht, maar het nu nog niet. Eerst carosserie schilderen. Ooit.

Afbeelding Afbeelding
--- Bodemrestauratie na 'n paar weken binnenlekkende stortregen. Op deze foto's is ook de samenstelling/isolatie van de vloer te zien: EPS-blokken tussen de subschassisbalken, dan radiatorfolie over de gehele breedte en lengte, en dan de 18mm OSB toplaag. ---
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door DVIII »

osb is wel de minst aan te bevelen voor de vloer. omdat je jaren mee verder moet is eigenlijk alleen okume een optie , licht en watervast.
verder is het mooi zo met de ramen zo achter de bestuurder , de ramen op deze manier was zeker een optie , er zijn zelfs 410 WB bussen met de zijdeur na een sprong van één vak .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door jooph »

De houtsoort Okume (Okoume) is van zichzelf niet heel duurzaam.

De toegepaste verlijming kan watervast zijn, maar hoeft het niet altijd te zijn.


grtz

Joop
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Wim »

Voor vloeren zou ik kiezen voor Merantie WBP multiplex .
Kun en wil je iets meer uitgeven , betonplex .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Zombus »

Dat OSB niet ideaal is, klopt. Maar wel kosteneffectief - alle andere opties waren veel of heel veel duurder en de voordelen van die duurdere opties (watervast, lichtgewicht) waren imho niet allemaal nodig en/of de extra investering waard. Belangrijkste argument: de OSB-plaat in onze bus is in principe niet blootgesteld aan de elementen. De onderkant wordt beschermd door 5-6cm gelaagde isolatie, en op de bovenkant ligt tzt vloerbedekking. Moet alleen niet de regen langs de ramen naar binnen lekken ;-)

Het interieur en de vloerplaten zijn allemaal eenvoudig verwijderbaar, dus als met de jaren de OSB-platen idd de geest geven dan zien we dan wel hoe en waarmee we vervangen. Een idee waar ik ook mee heb zitten spelen is van dat sandwichplaat waar hele campers van gemaakt worden. Oersterk en superlicht. Alleen ook aan de dure kant..
DVIII schreef:ramen op deze manier was zeker een optie, er zijn zelfs 410 WB bussen met de zijdeur na een sprong van één vak .
Ha, weer wat bijgeleerd! Ik meende ooit ergens een folder te hebben gezien met daarin alle mogelijke raam-deur-optie-combinaties en daar stond dit niet tussen. Niet als raam-only-configuratie voor een 3.50m wielbasis-versie iig. Wel icm drie deuren voor een 4.10m wielbasis-uitvoering. Dat ik mijn raamconfiguratie ook nog nooit heb gezien - niet in het echt maar ook niet op foto's - maakte dat ik het aannemelijk vond dat zoiets nooit bestaan heeft. Maar ik geef toe: het is even aannemelijk dat Mercedes ook dingen heeft geleverd die niet in de folder stonden. Sonderausführungen enzo.
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Zombus »

Laat ik verdergaan met het vervolgverhaal..



2013: "isoleren en verhuizen"

De winter van 2012-2013 stond in het teken van isolatie. Maar eerst ben ik de gehele kerstvakantie bezig geweest met het boren van gaten in carosseriebalkjes her en der om pvc-electrabuis doorheen te trekken zodat daar in een later stadium de juiste huishoudbekabeling doorheen getrokken kan worden. Dat viel allemaal nog niet mee: de kromming van het dak is net te sterk om lekker met de boormachine achter te kunnen, en in hoeken boren is niet de grootste hobby van ondergetekende. Zeker niet in staal. Ik kan wel een doosje vullen met gebroken boortjes..

Met alle electraleidingen op de juiste plaats ben ik de wanden gaan isoleren. Ook hier weer gewoon EPS isoplaten van de bouwmarkt. Goedkoop, makkelijk te verwerken. Iets te groot uitsnijden en dan met geweld in de frames duwen bleek prima te werken. Liever vermijd ik het gebruik van pur, bouwschuim of andere ellende om die platen vast te zetten: enerzijds kan ik zo desgewenst nog eens een plaatje eruit trekken om welke reden dan ook, en anderzijds weet ik nog steeds niet zeker welk bouwschuim nu wel en welk niet hele nare watervasthoudende en roestbevorderende eigenschappen heeft.

Pas tegen het begin van de zomer had ik alle wanden geheel voorzien van de gewenste isoplaten, net voordat onze jongste dochter geboren werd. Zo'n nieuw baby'tje in huis bracht weer de nodige actie met zich mee, en een algehele stagnatie in de busklus-werkzaamheden. Uiteindelijk heb ik de bus in de stad voor de deur geparkeerd en 's avonds en 's nachts de binnenkant snel afgetimmerd met 4mm multiplex. Want: we gingen het laadvermogen van de bus op korte termijn nodig hebben.

Afbeelding
--- De wanden voorzien van electraleidingen en isolatie. Nu nog alles voorzien van een laag multiplex om 't netjes af te maken. Op deze foto zijn ook de ogen te zien die ik in de gaten van de grote kokerbuis gefixt heb (links, 2e horizontale buis van onder): als straks alles afgetimmerd is, blijft er op die manier nog genoeg plek om een spanband of touw aan vast te knopen. ---

Na ruim twee jaar met kleine kinderen in een bovenwoning in de Stad gewoond te hebben waren we helemaal klaar met dat stadse. Na een paar vervelende voorvalletjes met bijtende honden en junkie-buren in de portiek hadden we onze zinnen gezet op verhuizen richting platteland en dat ging ineens die zomer gebeuren. Naar het prachtige dorpje Middelstum. En ja, met zo'n giga-bus voorhanden was wel duidelijk hoe we de verhuis-logistiek gingen doen..

Om maar bij de bus te blijven: hij heeft zicht verdienstelijk bewezen tijdens de verhuizing, maar van verder klussen is het niet meer gekomen. De rest van de zomer zijn we bezig geweest in en om het huis, de tuin, de moestuin, etc. Voordeel is wel dat-ie nu achterom op het erf kan staan en we niet meer een uur hoeven te reizen om bij de bus te komen.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
--- Van links naar rechts, boven naar beneden: [1] & [2] Er gaan heel wat kuubs in! Bevestiging van m'n idee dat ik het interuer modulair en verwijderbaar wil uitvoeren: heb je een bus met 12m3 laadruimte, dan wil je dat toch kunnen gebruiken indien nodig en is het toch zonde om daar een vast camperinterieur in de schroeven? [3] & [4] Weg uit de stad! Van dit (links) naar dat (rechts). ---

Jammer maar helaas bracht de 2013 ook het hele gedoe rondom de afschaffing van de oldtimerregeling. Voor ons zou het als bestelauto op grijs kenteken uitkomen op pakweg 2800 euro per jaar en dat waren we niet van plan om te betalen. Kom op! 300 euro per jaar voor onze gewone auto, en 10 keer dat bedrag voor een bus die niet eens 1000 km per jaar reed? Nee, echt niet. Maar inmiddels was de bus ook wel al zodanig onderdeel van ons gezin en van onze toekomstige reisplannen geworden dat wegdoen ook geen optie was. Net als vele anderen hebben we 'm geschorst. Met m'n oudste zoon ben ik op 28 december nog een laatste ritje gaan maken naar de Eemshaven, met alle lichtjes, schepen, windturbines. Het was een beetje een raar gevoel om terug het erf op te rijden en 'm semi-definitief te parkeren en 'm z'n winterjas aan te doen..

Afbeelding
--- De bus in z'n nieuwe thuishaven. Veel beter dan moeten proppen in parkeervakken en scheve blikken van buurtbewoners die uit hun raam tegen een Polizeigrüne muur aankijken. ---
Laatst gewijzigd door Zombus op 24 sep 2014, 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Admin »

Verhuizen per 508 komt mij heel bekend voor, Gideon. Eerste helft 2013 van Vlaanderen naar Niedersachsen. Enne.... kijk eens naar de raamconfiguratie :WTF:

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Zombus »

Admin schreef:kijk eens naar de raamconfiguratie :WTF:
:WTF: Wel heb je ooit! Inderdaad! (Maar hey, wel een langelange 4.10m wb he..? Nu een foto van een 3.5m wielbasis met die raamconfig :-P)
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Admin »

Zombus schreef: Wel heb je ooit! Inderdaad! (Maar hey, wel een langelange 4.10m wb he..? Nu een foto van een 3.5m wielbasis met die raamconfig
Dit was inderdaad een lange. Ik heb er ook nog nooit speciale aandacht aan besteed. 't Is dat jij schreef dat het ongewoon was....
Het is heel wel mogelijk dat carrosseriebouwer Metz die ramen heeft aangebracht toen ze van een standaard Großtransporter een communicatiewagen met 10 zitplaatsen maakten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Zombus »

Admin schreef:Het is heel wel mogelijk dat carrosseriebouwer Metz die ramen heeft aangebracht toen ze van een standaard Großtransporter een communicatiewagen met 10 zitplaatsen maakten.
Ik vind het moeilijk om te zien op die foto (of de andere op je website). Latere ombouw zou je kunnen zien aan dat het typische profiel van horizontale verspringingen in het carrosserie doorloopt tussen de ramen. Da's dus ook bij ons het geval. Bij af-fabrieksconfiguratie loopt dat profiel waarschijnlijk niet door, maar stopt het enkele centimeters voor (achter) het raam.
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: Meerjarenplan-508 / een lang vervolgverhaal

Bericht door Zombus »

Naar aanleiding van de discussie rondom of mijn raamconfiguratie nu wel of niet door Mercedes leverbaar was, heb ik afgelopen weekend nog enkele plezierige uurtjes op internet doorgebracht op zoek naar tegevoorbeelden; foto's van Dusseldorfers met 3.50m wielbasis die fabrieksmatig zijn voorzien van twee 'standaard' vierkante ramen achter de bestuurder. Wel, ik heb heul veul foto's gezien, maar niets dat mijn theorie ontkracht dat dit niet origineel leverbaar was (maar soit, ook niets dat mijn theorie bevestigt). De enige foto's van Dusseldorfers met twee extra ramen achter de bestuurder waren foto's van 4.10m-wielbasis uitvoeringen. Wel kwam ik de volgende foto tegen waarbij ik aanvankelijk dacht: "hebbes!" Maar toen ik beter keek zag ik dat het raamprofiel hier doorloopt tot tussen beide ramen, wat me doet vermoeden dat het ook hier ombouw achteraf betreft:

Afbeelding

--
edit: de tandemassers maar verplaatst naar elders op dit forum, waar het hoort.
Laatst gewijzigd door Zombus op 30 sep 2014, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten