Bij mijn ex-brandweer zit het startrelais niet onder de stoel, maar achter een stuk blik in de instap. Ik vermoed omdat de accu's groter zijn, want de bak staat helemaal "vol" met de 2 accu's.
Op de zijkant van de accubak, aan de deurkant, zit een stopcontact. De draden komen van een van de accu's, dus de aansluiting is 12 Volt. Staat ook op de sticker.
Mijn vraag: is het wel verstandig om stroom van één accu te nemen ipv beide? Of zijn de draden zodanig via het startrelais verbonden dat er misschien toch van beide accu's stroom genomen wordt? Ik kan namelijk niet zien hoe de dikke zwarte draden met het startrelais zijn verbonden.
Als de stroom toch slechts van één accu komt, kan ik beide accu's dan doorschakelen zodat de stroom van beide accu's genomen wordt OF kom je dan in de knoei tijdens het starten (is dan immers ff 24 V)?
12 en 24 Volt
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: 12 en 24 Volt
om het eenvoudig uit te leggen , je hebt inderdaad twaalf volt !! , en de stopkontact klopt dus volledig , de brandweer heeft een acculader met aan de uiteinde een stekker gebruikt om te laden, en als je die inprikt zijn BEIDE accu's verbonden aan de stekker aansluiting. je moet weten dat jou auto alleen heel even 24 volt is als de relais er dat van maakt , als je dus niet start is het parallel 12 volt , en start je dus wel dan krijgt de lader geen 24 volt door zich heen , de relais maakt alleen van de draad naar je startmotor 24 volt. het is even op je hoofd krabben maar dan snap je hem wel !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- rienold
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54
Re: 12 en 24 Volt
Krap...krap....
'k Snap het. Als je de accu's zo kunt opladen, dan kun je ze zo dus ook weer ontladen. De stroom komt van beide accu's.
Wilde het graag weten, omdat ik op diezelfde accu draden heb aangesloten voor een extra radio, de waterpomp en een koelboxje. De laatste zette ik meestal, na een dagje rijden, na een uurtje uit. Alles beveiligd met een extra zekeringkastje.
'k Snap het. Als je de accu's zo kunt opladen, dan kun je ze zo dus ook weer ontladen. De stroom komt van beide accu's.
Wilde het graag weten, omdat ik op diezelfde accu draden heb aangesloten voor een extra radio, de waterpomp en een koelboxje. De laatste zette ik meestal, na een dagje rijden, na een uurtje uit. Alles beveiligd met een extra zekeringkastje.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: 12 en 24 Volt
mooi, dat heb je dan ook weer ontluisterd , straks heb je geen geheimen meer in je bus !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: 12 en 24 Volt
Persoonlijk zou ik al die exrta's aansluiten op een derde (semi-tractie) accu die met een cyrix is aangesloten op je startaccu's. Een stukje veiligheid en veel beter voor je startaccu's.
Groeten, Paul
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast