Import uit Duitsland wel of niet wegen

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Gino »

Aanstaande zaterdag ga ik in Duitsland naar een camper kijken. Nu is de importprocedure me redelijk duidelijk. Als ik op de website van de RDW kijk lees ik het volgende: "Als de kampeerwagen gewogen moet worden, kan dit op het keuringsstation plaatsvinden"

Weet iemand of een camper uit Duitsland gewogen wordt of neemt men het lediggewicht over van het Duitse kenteken? Als de camper opnieuw gewogen dient te worden loont het namelijk om wat gewicht thuis te laten.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door jervig »

Alle gegevens worden overgenomen, geen weging.

JP
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Gino »

Duidelijk antwoord. Dank je voor de info.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

We zijn natuurlijk wel nieuwschierig wat het gaat worden :-)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Gino »

Veel te nieuw voor op dit forum:

Afbeelding

De vraagprijs is veel te hoog, maar hij staat al sinds februari te koop.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Admin »

.... en als de TÜV nog geldig is, zelfs geen APK! Onze oranje bus II was binnen de 10 minuten (goed)gekeurd, d.w.z. chassisnummer geverifieerd en verteld dat er "eigenlijk reflectoren op de zijkant moesten"...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Gino »

Dat van die APK wist ik. Weet je of dat ook voor een voertuig uit België geldt?
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Mijn bus is van 2003 en heeft zelfs een common-railmotor, en ik huis hier ook nog steeds! :wave:

Mooi ding, wel een hele lange versie! 59-12 onderstel?
Mijn broer heeft onlangs een 35-10 gekocht, wel wat ouder, 1989, met een Clou opbouw. Ook een mooi ding nog, maar mij te hoog/lang (6,70 lang, 3,20 hoog)

Succes met bezichtigen in elk geval.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door De Rooie Reus »

Gino schreef:Dat van die APK wist ik. Weet je of dat ook voor een voertuig uit België geldt?
Alle EU landen respecteren elkaars APK. Het geldt dus ook voor de Belgische.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door jervig »

Alle EU landen respecteren elkaars APK. Het geldt dus ook voor de Belgische.



Ja ja, zo staat het beschreven. Probeer Frankrijk maar eens!!

Van de week zelfs nog iemand blij gemaakt met een Mercedes 313CDI 4x4 die in NL is toegelaten als camper. Eerder in D ook toegelaten. De eigenaar verhuisde naar FR en zelfs als verhuisgoed no way. Niet volgens de EU reglementen maar wel volgens FR praktijk. Wij hebben dit al heel vaak gehoord en meegemaakt, helaas!!

JP
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door DVIII »

moet je al helemaal niet aan denken als je in spanje een auto probeert in te voeren , dan krijg je pas grijze haren !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Fvd »

Tenzij het een frans merk betreft natuurlijk, mbt frankrijk, dan mag ineens alles, chauvinistisch? welnee :WTF:
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door De Rooie Reus »

Ik laat de eerste zin weg.
Want Gino vroeg hoe het gaat met de import van een Belgische auto. Of hij moet later naar Spanje of Frankrijk willen. Dan is die informatie voor hem wel weer belangrijk.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door paulv »

@ jervig, Geen probleem om een camper in Frankrijk in te voeren.
Wel eerst naar Veritas om te kijken of hij wel aan de strengere Franse Camper (veiligheids) eisen voldoet en laten wegen (natuurlijk ook voor een CT en een Certificat de comformité zorgen).

Dezelfde eisen als voor een gewone import van een auto, maar+ Veritas (en heel soms een keuring bij de Drire bij hele vreemde modellen).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Admin »

De Belgen hebben lak aan TÜV of APK. Terwijl België dichter bij Brussel ligt. Hoezo Europa...?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Fvd »

Der is zowat geen belg te vinden die een wagen in wil voeren in belgie,, het kost daar zoveel tijd geld papierwerk en geleuter dat je het wel achterwege wil laten
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Gino »

Jeroen_Hanomaf schreef:Mijn bus is van 2003 en heeft zelfs een common-railmotor, en ik huis hier ook nog steeds! :wave:

Mooi ding, wel een hele lange versie! 59-12 onderstel?
Mijn broer heeft onlangs een 35-10 gekocht, wel wat ouder, 1989, met een Clou opbouw. Ook een mooi ding nog, maar mij te hoog/lang (6,70 lang, 3,20 hoog)

Succes met bezichtigen in elk geval.
Deze is 8,5 meter lang. Het is de 6-tons uitvoering. Ik weet zo niet de benaming van het onderstel.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Gino »

Dit weekend de camper bekeken. Op zich een nette camper, met aan de cabine onder het raam wat roest. Nu had ik me redelijk vergist in het ledig gewicht. Dat bleek 4650kg te zijn. Ik weet dat de uitvoering van 8 meter (790XR) leeg 3800kg weegt, dus ik dacht een half metertje meer maakt niet zoveel uit in gewicht. Een 850E is voorzien van een 6 tons chassis en een 790XR van een 5 tons chassis. Blijkbaar scheelt dit nogal wat in gewicht.

Verder was de vraagprijs behoorlijk hoog. Daarom hebben we besloten om gewoon even verder te zoeken.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Gino »

Na de nodige roestige Iveco's te hebben bekeken hebben we totaal iets anders gekocht, namelijk een Niesmann+Bischoff Flair 8000i uit 1995. Dit is een integraal camper op basis van een Fiat Ducato tandemasser. Nu is voorwielaandrijving wellicht niet helemaal ideaal, maar ik moet eerlijk bekennen dat dit veel stabieler rijdt dan de Iveco's waarmee heb ik gereden. Tevens voelde de NB veel ruimer aan dan een Concorde en zit er een douche in waarbij ik wel bij mijn voeten kan ;-)

Nu nog het gehele import gedoe, maar dat gaat ook wel lukken ;-)
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Import uit Duitsland wel of niet wegen

Bericht door Gino »

Vorige week de camper opgehaald en vrijdag bij de RDW geweest. Er is niet gewogen. Het gewicht staat overigens niet meer op de duitse fahrzeugbrief, maar wel op het kennzeichen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten