OM617-turbo ZONDER turbo

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

OM617-turbo ZONDER turbo

Bericht door melhof »

Voor de motor wissel van een 409D kunnen we een goede OM617.953 krijgen met turbo.
Aangezien de turbo er nooit op gaat passen kan hij alleen zonder turbo worden ingebouwd.

Is de compressie van de cilinders gelijk aan die van een natuurlijk aangezogen motor?

Moet de karterpan worden overgezet ivm. de ruimte van de voor as van de bus?

Natuurlijk moet in en uitlaat spuitstuk verwisseld worden.
Olie leiding naar turbo afgedopt.
Vliegwiel overgezet met juiste koppeling (doen we zowizo want is net nieuw)
Lucht regeling van inlaat naar dieselpomp afgeknipt en open gelaten

Nog meer aan dit lijstje toevoegen?

ps. Ben al 6 jaar nauwelijks meer op dit forum geweest en hier nu zo weer terug. 8)
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Bericht door Anton »

Hoi,

Welkom terug, waarschijnlijk hou je zonder de turbo weinig vermogen, minder dan je al had over.
Motoren met turbo hebben meestal een een ander compressie verhouding dan hun broeders zonder turbo.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Bericht door melhof »

Zoiets heb ik ook gehoord dat de compressie verhouding anders is.

Maar op het 123 forum heeft een vriend juist gehoord dat ze het zelfde zijn.
Ook van horen zeggen.

Weet iemand hier exact of de turbo cilinders andere compressie hebben dan de natuurlijk aangezogen??
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Bericht door Anton »

Hoi,

Waarschijnlijk is de kleptiming ook anders omdat er onder overdruk gevuld word.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Bericht door melhof »

Is dus een slecht idee om de turbo van een motor af te halen.

We hebben gekeken om de turbo er in te krijgen, de kap kun je nog wel aanpassen maar de frame balken zitten in de weg.

Iemand die de turbo versie in een 409D frame heeft gebouwd?
Hanomag stijl classieke busen voorbeeld:
http://i577.photobucket.com/albums/ss21 ... C_8567.jpg

De radiator en front is al naar voren gebouwd. Maar de zijruimte voor de turbo...

Iemand een oplossing?
arthurkorevaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2014, 13:33

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Bericht door arthurkorevaar »

Volgens mij heeft Harry v.d. Kraats uit Nijkerk (autobedrijf) een dergelijke motor met turbo bij zijn zoon ingebouwd (in een Dusseldorfer).
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Bericht door DVIII »

je kan de motor ook uit het midden plaatsen , dan heb je misschien net genoeg ruimte ,of een andere 617 (aangezogen) op de kop tikken ......
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: OM617-turbo ZONDER turbo

Bericht door Wim »

Misschien is het ook mogelijk om de plaats waar de turbo gemonteerd zit te wijzigen .
In de VW kever scene wordt dat vaker gedaan , b.v. door een custom build spruitstuk .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast