408 brandweer ombouw OM314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door Hanomaad »

Die 602 ligt hier in toch?

viewtopic.php?f=66&t=6076&p=59167&hilit=hanoman#p55505

Zou je zeker niet verwachten van een F40 :)
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

DVIII schreef:jawel , maar vind maar eens een 602 met vijfbak en schroom niet te vragen hoe die erin past , is niet zomaar eenvoudig (voor mij wel) maar ik schat jou ook niet te laag in hoor . de bus die ik ombouwde was op de keuring van rdw zeer goed ontvangen

Ik ga binnenkort eens een bakkie doen bij die man van de club voor de tips en de trucs. Verder denk ik dat het het meest handige is om een complete 210,310 of 410 aan te schaffen en die er naast te zetten. Misschien kunnen de remschijven voor dan ook wel omgewisseld worden op de 406, incl rem-/koppelingsservo, stuurbekrachtiging etc


Weet iemand hoe ik met meneer Hanoman in contact kan komen?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door Hanomaad »

SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Top! Ga ik m eens een berichtje sturen.

In welke hoek van het land bevind zich Leuterveld Dave? Misschien kunnen wij ook eens een bakkie doen? Ben wel benieuwd naar jouw ervaring met deze ombouw.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door DVIII »

leuterveld is op het web , zoals hier , maar kom jij niet uit amsterdam ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Ik vat :angel:

Ik zit in een dorpje vlakbij Aalsmeer, dus ja das bijna a'dam. Laten we anders ff pben
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Na een hoop nachtjes slapen is het om602 verhaal van de baan. Hoofdredenen zijn dat de ombouw meer tijd gaat vergen, aangezien er meerdere aanpassingen gedaan moeten worden en daarnaast zijn diezelfde aanpassingen voor toekomstig onderhoud niet praktisch, cq; je kunt niet ff naar de winkel om een onderdeel te halen wanneer iets versleten of kapot is, maar zult het eerst zelf moeten fabriceren. Allemaal geen issue wanneer het je vakantiebus is, maar in dit geval gaat het om mn 407 werkbus. Slotconclusie; ik ga voor een standaardombouw, maar wel met iets meer vermogen dan nu met de om616 en [belangrijker] de 5 bak met korte 1, in de vorm van een om314. Zoals in een ander draadje hier vanavond al opgemerkt, heb ik net voor mezelf ontdekt dat deze ook op 12v start, wat de ombouw nog weer wat vlotter maakt in vergelijking met de ombouw van die brandweerbus.

Nog even kort samenvattend waar het hier om gaat; een 407, die in '72 van de band gelopen is als 408 en mid jaren 80 voorzien is van een om616 uit een personenwagen + bijpassende bak, met een wirwar aan suffe oplossingen om dit allemaal aan elkaar te breien. Maargoed, dat heeft het evengoed 30 jaar uitgehouden. De bus draait bij mij sinds 2 jaar als 'nostalische' bedrijfswagen fulltime gemiddeld zo'n 25dkm per jaar en met een geschat totaalgewicht van 4,5 ton heeft het huidige blok het er maar moeilijk mee. Inmiddels loopt de wagen op 3,5 poot, door een verbrande klep, lekt de keerring op de krukas zowel voor als achter in redelijke mate en begint de bak kuren te vertonen. Ondanks dat het blok zelf in wezen nog prima is, zie ik toch af van een revisie, aangezien ik in dat geval ook al dat stuntelwerk op zou willen lossen + voor die 5bak zou kiezen met korte 1. Al met al ben ik dan sneller klaar met de ombouw naar een 314, met nog een paar pk's extra als bonus.

De zoektocht naar een donor en/of goed blok is reeds gestart en volgende week worden er een paar besnuffeld. Verder is mij nog een om364 aangeboden, wat de opvolger van de 314 is en in wezen gelijk van bouw zou zijn vwb aansluitingen en montagewerk. Ik heb dit echter nog nergens geverifieerd gezien. Wanneer deze motor 1 op 1 net zo aangesloten kan worden als de 314, dan zou dat nog een overweging waard zijn.

Plan van aanpak is; tussen nu en eind januari een geschikt blok vinden, in februari de set opfrissen waar nodig met nieuwe slangen, verstuivers, koppeling, remblokken, filters, olie etc. En dan in maart een week vrij plannen om de boel om te bouwen. Ik ga geen beloftes meer doen, maar ik hoop van deze ombouw iets meer foto's te maken dan de vorige en zal die dan ook hier posten.

Nog 1 vraag voor de kenners; ik heb van die brandweerbus nog een nette achteras liggen waar verder niks op staat, maar waarvan 3,25 omwenteling van de flens 1 omwenteling van de remtrommel is. In principe heeft zo'n 408 dezelfde achteras als een 406 of 407, maar dit lijkt mij een andere overbrenging. Klopt dat? cq is deze geschikt voor een om314?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 408 brandweer ombouw OM314; deel 2 ombouw om314 in 407 vanaf blz 2

Bericht door DVIII »

een 364 is te breed voor de ruimte die een dudo biedt , je moet dan de vloer bij je rechtervoet wegzagen en dat is niet zo heel makkelijk op te lossen . en een achteras 1 : 3,25 verzet is voor een motor die 4200 toeren draait , met een 314 kom je dan net boven de zestig uit . ik denk dat het tijd wordt voor je om een knoop dor te hakken want je argumenten gaan steeds meer naar het midden van het probleem kruipen . er is niets zo makkelijk dan een 314 op 24 volt te laten starten in een 12 volt auto , draadjes zijn zo makkelijk te trekken , en dat relais heb je al ..... toch
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 408 brandweer ombouw OM314; deel 2 ombouw om314 in 407 vanaf blz 2

Bericht door DVIII »

en nu we het er toch over hebben , waar is je donorbus gebleven die naast je eigen busje stond onder dat zeil , daar zat toch een draaiende motor in en alles wat je nodig had , motor bak , as tussenas relais etc etc . je opsomming die je nu geeft is in je post staat vol met redelijke algemeenheden wat je zou kunnen vervangen als je een motor inbouwt , maar het is niet half van toepassing op een OM 314 uit een rijdende bus . ik heb zelden een koppeling vervangen van een 314 , en de verstuivers aanpakken zonder reden is ook al zo'n kwakzalvers oplossing . als de auto rijdt en geen directe problemen geeft is het meestal in orde , tenzij het geen mercedes 508 is
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314; deel 2 ombouw om314 in 407 vanaf blz 2

Bericht door SergeL »

Ik begrijp de verwarring; de brandweer-ombouw is al afgerond; bus is klaar en restanten donor zijn afgevoerd. Het gaat hier om een nieuw project, daarvoor heb ik nog geen donor en/of andere motor. Ik zal een nieuw draadje starten voor dit project om verdere verwarring te voorkomen.

Die achteras komt nog uit de 408, waarvan ik dacht dat die afwijkend zou zijn voor deze bus en misschien toch een goede verhouding heeft voor een om314, maar niet dus. Die om364 is mij aangeboden als zijnde plug en play irt om314, maar dat is hierbij ontkracht en valt dus af.

Vwb het nieuwe project; ik heb nog geen idee waar de motor + periferie vandaan gaan komen, maar voor mijzelf zijn er standaard een aantal zaken die ik test en/of vervang als ik een 'nieuwe' motor inbouw, waaronder bovenstaande zaken. Verder kies ik graag voor 12v als het mogelijk is tov 24v, zoals in dit geval.

to be continued in een nieuw draadje
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast