Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door TeKnoID »

Ik ben bezig met het bevestigen van een imperiaal op mijn dak. Deze komt van een ander busje en zat daar middels pinnen en een 4-tal hardhouten balken aan de balken van het dak vastgebout.
Nu twijfel ik of ik dat zelfde ga doen, niet zo'n fijn idee om door de balken van je dak, en je dak, te gaan ivm lekkages ed.
Een andere optie is om u-profieltjes op het dak (ter hoogte van de dak-balken) te lassen en hierin de hardhouten balken te bevestigen. Ik weet alleen niet of het mogelijk is om u-profieltjes op het dak te lassen zonder er doorheen te gaan en of deze constructie stevig genoeg is (zal het dak van de draagbalken los kunnen komen bij rijden op een slecht wegdek bijvoorbeeld?)?

als iemand anders tips heeft hoor ik het ook graag!

groet Roderick
Johannes

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door Johannes »

Hallo Roderick,

Je zou ook kunnen overwegen om te lijmen. een voorbeeldberekening,
Sika 252 is een 1 component purethaan kit met een treksterkte van 4N/mm2.
Dat is 400N/cm2 . Ongeveer 40 kilo per vierkante centimeter.
Zou je een aluprofiel van b.v. 4 cm breed en 300 cm lang op je dak plakken dan heeft de lijm verbinding een totale treksterkte van 4 x 300 = 1200 cm2. 1200cm2 x 40 kg = 48000 kilo.
Je hebt een profiel links en rechts dat verdubbeld dan dus.
Aan de lijm zal het niet liggen je kunt je auto aan de imperiaal optillen, die komt niet los , of andere delen los zullen laten weet ik niet.

Ik heb veel met zulke kitten gewerkt en als je je houdt aan de instructies van de fabrikant heb je een ongelofelijke sterke verbinding. Het is mij een keer overkomen dat ik een onderdeel op het dek van een jacht zou monteren en omwille van de afdichting voor sika was gekozen. Toen de eigenaar zag waar ik het onderdeel neer zette kwam hij tot de conclusie dat het niet de plaats was die hij in gedachten had en kwam hij met de vraag om het iets te verplaatsen. Helaas moesten wij na enige verwoede trekpogingen concluderen dat dat niet meer mogelijk was. Het ding zat muurvast en we hebben geen bouten meer gebruikt.
Groet Pieter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door DVIII »

een imperiaal op je dak moet je wel goed overwegen. niet dat je het niet moet doen maar waarvoor ga je hem gebruiken ?.
als het voor de "looks" is is de kans dat het gaat lekken minimaal , want pas als je gaat belasten gaat de boel eventueel lekken. je moet weten dat de dakgoot niet zo lekker stevig is als hij lijkt , alle dakconstructies die in de goot staan maken in de meeste gevallen de goot stuk. het dak als zodanig is ook maar gelijmt op de spanten en gepuntlast in de goot. dat lijmen is dan tegen het rammelen want het zit niet "vast" gelijmt.
kortom het is niet makkelijk een dakspul deugdelijk vast te krijgen zonder bijwerkingen. als je het vooral mooi vind staan en er alleen op loopt als net die ene keer er aan denkt dat het kan, is lijmen precies boven de spanten een prima optie.
je lijmt dan zoals al voorgesteld een u balkje op het dak waar een hardhouten lat in past . doe niet te zuinig met de lengte van het gootje , het dak is op het rechte stuk ruim één meter breed en dat stuk gebruik je .
als je echt gaat laden erop , reservewiel dakkoffer enz moet je wel gaan schroeven en wel door en door met lange bouten.
alleen dat is veilig voor jezelf en de mensen die achter je rijden. waterdicht krijg je alles , als je maar verstandig werkt.
een combi is ideaal dus bouten en kit dan hoef je ook het dak niet eerst kaal te schuren (waar de kit komt) want als je gaat kitten plak je je boeltje niet aan de verf maar rechtstreeks aan je plaatwerk.
drievoudig vastzetten is nog beter je belast je goot dan alleen voor de zijkanten van je platform en het gewicht gaat op de spanten.
het beste is natuurlijk de laatste methode die je ook met je luifel kan combineren . denk erom hoe minder vervorming > hoe minder kans op lekkage.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door TeKnoID »

Hmmm dat kitten klinkt dan inderdaad als een optie. En zo te zien heeft Johannes er ook wel positieve ervaring mee. Maar DVIII noemt dan wel weer het punt dat het dak niet stevig genoeg op de spanten zit voor zo'n constructie...

Dan misschien toch paar gekitte u-profieltjes en 1 pin per balk?

Het wordt niet voor de looks, wij gaan over 2 maanden een jaar richting zuid-europa en Azie in een korte 508, dus extra band/diesel/souvenier gaan er zeker op :)
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door DVIII »

in dat geval zou ik voor de driemanieren bevestiging gaan. je zal erg blij zijn als alles gewoon op het dak blijft zitten.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
bastiaan
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2010, 14:21

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door bastiaan »

Mijn ervaringen met de Sikaflex zijn ook uitstekend. Ik zou er alle vertrouwen in hebben om er u-profielen op te lijmen. (wel boven de spanten inderdaad) Ik denk dat het vooral het gevoel is dat zegt dat je bouten moet gebruiken, want een goede lijmverbinding is zo gruwelijk sterk. Het is ook niets voor niets dat er bussen volledig in elkaar gelijmd worden..
Mercedes 310. Je kunt deze camper huren
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door TeKnoID »

Ok bedankt. We hebben toch besloten om 3 bouten per balk te gebruiken in combinatie met Simson Marine Construction Adhesive. Maar twijfelen nu over ons gewicht, laatst gewogen en toen zat de huishoud accu (65kg) watertanks en bagage etc nog niet in, toen was hij 3210kg.... :S Dus komen standaard al iets er boven. Zonder imperiaal.... hmmm lastig, we willen hem wel graag
bastiaan
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2010, 14:21

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door bastiaan »

Oei.. Dat schiet niet op..

Is jullie max gewicht 3200 kg?
Mercedes 310. Je kunt deze camper huren
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door dereiziger »

Dan word het lastig he .. als je bij controle b.v. in Duitsland op gewicht wordt gewogen gaat dat inclusief passagiers. Gewicht boven de 3500kg mag je ter plekke uitladen, als je een strenge controleur tegenkomt .(uit goede bron vernomen) .

of toch een vrachtwagen keuring erop :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door gilles »

ik herken je probleem met het gewicht.
de rdw vroeg mij ook bij de keuring of ik er nog wat gewicht uit kon halen..
dan was het klein rijbewijs zei hij.. :roll:
aardig van hem maar idd steeds aangehouden/bekeurd worden,zie ik zeer zeker niet zitten dan liever groot rijbewijs..
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door TeKnoID »

max gewicht is gewoon 3500kg, maar toen we hem laatst wogen was hij dus 3200kg met nog niet alles erin.

Met alles erin (incl passagiers) gaan we net boven de 3500kg komen, maar met imperiaal komt daar nog eens zo'n 100kg boven... lastig lastig, willen graag imperiaal, maarja risico op controle is aanwezig...
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door RobinM. »

Misschien niet te doen op zo,n lange reis, maar het gewichtsprobleem los ik altijd op door een aanhangwagen mee te nemen.
Mijn wagen was toen ik hem kocht zonder passagiers en water precies 3500kg. :(
Vervolgens de oude niet werkende aircoinstallatie eruit gehaald,(-40 kg.) fietsenplatform achterop eraf,(-40kg.), nog wat los spul,(-20kg.) en reservewiel(-25kg.) in de aanhanger.
Fietsen erop, boodschappen, tafel en buitenstoelen en 50 liter water voor de honden erin.
Ben nu volgeladen met kinderen en honden ""nog maar"" 250 kg. te zwaar.
Ik weet het, de 10% regel is gehaaid, maar daar is genoeg over gepraat.
Het voordeel van de aanhanger zonder eigen kentekenplaat is dat je totaal tot 4250 kg. aan massa mag rijden op je B-rijbewijs.
Bij noodgevallen kunnen de 2 honden (goed voor 100kg.) in de aanhanger.
Is zo,n fiets platform achterop niet iets voor jou?
Kan een berg op.

Gr. Robin
Jean
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:14

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door Jean »

Ik wil ook een imperial op mijn bus zetten. Na deze post te hebben gelezen wil ik u-profielen op het dak lijmen zodat ik eroverheen kan lopen. Daarnaast uiteraard ook in de dakgoten. Over het bouten ben ik niet helemaal zeker (waarom gaten maken in een waterdicht dak als dat niet nodig is?)

Er zijn een paar lijmen genoemd, maar volgens mij zijn die behoorlijk permanent. Welke lijm/kit moet ik gebruiken zodat ik de u-profielen weer van het dak kan halen als ik dat wil?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door DVIII »

elke kit kan er weer af hoor , je zaagt de kit eerst door met een raamkit draadje , dan kan je schuren met een machine korrel 40 , alles gaat er weer af , een snelle optie is een partij niobium magneten op de kop tikken , vreselijk sterk en je trekt met veel moeite de magneten er één voor één weer af.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Bericht door Arno Z »

Ben absoluut geen fan van permanente dingen zoals imperials en luifels in de dakgoot. Er verzameld zich allerhande zooi rondom de bevestigingspunten, die blijven dan bijna altijd vochtig. De gevolgen voor de dakgoot kan je raden.
Jean
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:14

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door Jean »

Blij te horen dat de kit ook weer los kan. Is er iets op tegen om de oude dakgoten te verwijderen en te vervangen door geheel nieuwe?

Misschien niet helemaal authentiek, maar wel een stuk steviger. Goed voorbereiden op rotzooi en roest kan dan de schade binnen de perken houden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door DVIII »

klinkt als een geweldig plan maar je dak zit vast aan de dakgoot , dus als je gaat weghalen zit je dak ook los , en dat kan je op de wand van de bus nog redelijk overnemen , maar bij de deuren is dat niet zo makkelijk , daar heb je geen ruimte om het weer vast te krijgen.........
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Jean
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:14

Re: Bevestigen imperiaal maar niet in dakgoot

Bericht door Jean »

Een cabrio dudo heeft ook wel wat :cool:

Dat gaat hem dus niet worden. Dan maar aan de gang met u-profielen, balken en velpon. Bedankt voor het advies.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten