Plaatwerk restauratie MB207D

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door MB206VAN »

Ik ben langzaamaan mijn 207D aan het restaureren. Tot nu toe ben ik bezig geweest met het stuk plaatwerk waar de schuifdeurrail in bevestigd zit. Hier heb ik stukken plaat voor laten zetten, en heb deze er in gelast. Bij deze wat voor-, tijdens en nafoto's.

Ook vroeg ik me af of iemand nog geniale tips heeft om wat minder werking in je materiaal te krijgen tijdens het lassen, want hier heb ik wel wat mee te stellen gehad.
image.jpeg
image(1).jpeg
image(2).jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MB206VAN op 10 mei 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door MB206VAN »

image(3).jpeg
image(4).jpeg
image(5).jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door Arno Z »

die roeststrepen boven de rail vind ik best boeiend. lekt het raam of de dakgoot? en/of is de roest vochtig?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door Hanomaad »

Eerst maar eens flink met de lamellenschijf erop los zou ik zeggen, dan weet je pas echt wat de omvang van het werk zal zijn, en waar je het beste kunt beginnen om het meeste winst te behalen. Ik ben nu in de eindfase van mijn Hanomag roest-aanpak-project en ik moet zeggen na 6 weekenden heb ik er schoon genoeg van, maar het is enorm bevredigend. Morgen gaat de verf er eindelijk op.

Wat beftreft het kromtrekken van plaatwerk bij lassen, dat is een kwestie van niet te lang op 1 plek lassen, en waar mogelijk met proplassen werken. Ik heb hievoor een ponstang gekocht waarmee ik snel gaatjes kan maken in overzet plaatwerk. Dit proplas ik dan op de juiste plek, terwijl ik steeds van positie wissel. Dus b.v. eerst links, dan rechts, dan midden, dan onder, en dan weer links, etc.

Als het plaatwerk op genoeg proppen vast zit kun je eventueel "muntjes" gaan trekken (is vast een professioneler woord voor maar zo noem ik het) dus steeds lasjes over elkaar heen halen in 1 richting. Vaak is dat niet eens nodig voor de stevigheid, maar om iets echt dicht te maken wel. Ook dat doe ik met wat vertraging en met wisselende posities, om het staal de kans te geven wat af te koelen. Je kunt ook met een natte doek werken om het afkoelen wat te helpen.

Dit is mijn project:

viewtopic.php?f=22&t=7149

N.B. ik ben nog absoluut een beginnende lasser, maar ik denk dat ik er genoeg van kan om me gekwalificeerd te voelen bovenstaande adviezen te geven. Een ander mag me uiteraard verbeteren.
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door karmann »

Ik leg altijd een pleister (blank stripje plaat) onder het oude en nieuwe plaatwerk welke ik eerst aan het oude plaatwerk puntlas , zo creeer je ruimte bij het lassen(kan dan uitzetten)Probeer het daar te lassen(indien mogelijk) zodat je er aan de achterkant bij kan,na enkele cm afslijpen en kloppen(alsof je uitdeukt) en zo verder, De voornaamste dingen die je hiervoor nodig hebt, mits je een beetje kan lassen is GOED zuiver (blank) maken zowel binnen als buitenzijde en GEDULD, mocht het nog een beetje bol staan , even stuiken(warm maken met natte spons koelen), de kunst is, dat er zo weinig mogelijk plamuur op hoeft
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door MB206VAN »

Dat zijn goede tips. Ik ben nog maar een beginneling met plaatwerken. Lassen kan ik wel, maar heb voornamelijk zwaarder materiaal gelast. Hier nog een paar foto's.
IMG_1135.JPG
IMG_1136.JPG
IMG_1137.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door MB206VAN »

De hoek van het verzet is wat flauwer dan origineel, maar het is het beste dat ik na lang zoeken kon krijgen.
IMG_1138.JPG
IMG_1139.JPG
IMG_1144.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door MB206VAN »

IMG_1145.JPG
IMG_1157.JPG
IMG_1167.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door MB206VAN »

En de laatste twee. Ik ben niet ontevreden over het resultaat. Het strak maken viel me best mee. Er zit nog wel een beetje golving in her en der, maar dat kan er evt. voor de boel gespoten wordt nog wel er uit gehaald worden. Er moet eerst nog veel meer plaatwerk vervangen worden. De binnen- en buiten spatbordranden bijvoorbeeld, en dorpels, en ik kom vast nog wel meer tegen. Als eerst het gedeelte achter maar klaar is dan kan ik hem van binnen gaan afbouwen.
IMG_1168.JPG
IMG_1169.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door MB206VAN »

Ik ben ook bezig geweest om de aluminium schuifdeur rail schoon te maken en te etsen met caustic soda, om te laten poedercoaten. Eerst heb ik hem chemisch laten ontlakken, en voor het etsen heb ik een goot van pvc-pijp gemaakt.
IMG_1245.JPG
IMG_1246.JPG
IMG_1247.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door MB206VAN »

IMG_1248.JPG
IMG_1250.JPG
IMG_1251.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door MB206VAN »

IMG_1252.JPG
IMG_1253.JPG
IMG_1254.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door MB206VAN »

Je ziet dat er erg veel gecorrodeed is. Het meeste heb ik er af kunnen schuren en een hoop putjes die ik er niet schoon heb kunnen krijgen zijn toch ge-etst. Maar niet alles is perfect gelukt helaas. De buitenkant is wel mooi geworden. Wel vlekkerig, want ik heb het niet gepolijst of wat. Er zaten aardig wat gebruikssporen en slijtage van de aanlopende schuifdeur op. Maar gezien ik het toch laat poedercoaten maakt dit niet uit. Het kleine eindstukje heb ik later ook gedaan, trouwens.
IMG_1255.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Goed bezig zo te zien :ok:

Loopt de schuifdeur nog wel licht als je die rail laat poedercoaten? Met andere woorden, door de extra laagdikte van het coaten, past e.e.a. nog wel licht lopend in elkaar straks?

Succes verder! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Plaatwerk restauratie MB207D

Bericht door Thekapitein »

Beetje oud topic, maar ik ben wel benieuwd hoe het er mee staat..

Marco.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten