gasflessen vullen met LPG in Spanje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

gasflessen vullen met LPG in Spanje

Bericht door Hanomaad »

Heeft iemand ervaring met het vullen van losse gasflessen met LPG in Spanje? Ik heb begrepen dat ze hier dezelfde bajonet aansluiting als in NL gebruiken. Ik heb zo'n verloopnippel waar ik een paar keer per jaar een paar gasflessen mee vul in NL. Nou is het probleem in Spanje dat er a) heel weinig LPG stations zijn en b) je vaak geen self service hebt, dus dan gaat dat niet lukken lijkt me.

Ik ben nu aan mijn tweede en laatste 5kg fles begonnen, maar ik zou graag mijn andere fles weer gevuld krijgen. Misschien dat iemand hier een LPG station weet in Z Spanje waar het te doen is?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: gasflessen vullen met LPG in Spanje

Bericht door Yoni »

Ja die vullen ze ook voor je je moet zelf alleen ff aangeven hoeveel liter er in moet.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gasflessen vullen met LPG in Spanje

Bericht door Hanomaad »

Aha. Ik had juist begrepen dat ze hier nog strenger zijn met gas, en dat je voor zo'n Repsol of Cespa fles een "gasvergunning" moet hebben (goedgekeurde installatie). Dan verbaast het me wel dat ze flessen willen vullen met LPG. Het proberen waard dus. Ik doe altijd 8 liter in een 5kg fles, dat is dan net 80% vulling als ik het goed heb uitgerekend (LPG weegt ~500 gram / liter).
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gasflessen vullen met LPG in Spanje

Bericht door Hanomaad »

In de buurt van Malaga een LPG pomp gevonden maar die had een euro connector. Aan de kassa gevraagd om een adapter naar bajonet. De man loopt mee naar buiten, ziet mijn bus en zegt dan "no, solo para coches!". Beetje doorzeuren hielp niet, hij was resoluut. Hij had al door dat ik flessen wilde vullen en dat mocht niet.

Ik krijg van andere reizigers te horen dat het het beste is om een Repsol fles te vinden op de rommelmarkt en die dan in te wisselen voor een volle. Op dit manier hoef ik mijn installatie niet te laten keuren.

Bij de pomp vullen zou eventueel nog wel kunnen, maar dan heb ik een euro -> bajonet adapter nodig. Wellicht kom ik die nog tegen.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: gasflessen vullen met LPG in Spanje

Bericht door Arno Z »

Of je meubelt er een buitenvul op?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gasflessen vullen met LPG in Spanje

Bericht door Hanomaad »

Dat is het plan voor de nieuwe camper. Ga ik bij deze niet meer doen.

Het gas-plan voor nu is een tweedehands fles op een rastro ergens zien te scoren, en dan die gewoon ruilen. Veelgebruikt zijn hier de 12.5kg flessen met een ander soort aansluiting, dus moet ik ook nog even een andere drukregelaar aanschaffen.

Het regent nu flink hier in de bergen. Als het weer wat beter is dan even naar een rastro in Granada waar flessen wel te vinden moeten zijn volgens de hippies hier.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast