Leidingen ontluchten: extra dingen doen aan een boiler?

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pasaroma
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:13
Locatie: Schagerbrug

Leidingen ontluchten: extra dingen doen aan een boiler?

Bericht door pasaroma »

Hallo allemaal,

we zijn voor het eerst een weekje weg geweest met onze camper. (zie onze eerder berichten hoe t zo kwam) Nu heb ik sinds het vullen van de watertanks, nadat ie uit de winterstalling is gekomen, continu een beetje lucht in de leidingen waardoor de elektrische drukpomp niet afslaat. Die moeten we nu steeds met de hand via een hoofdschakelaartje in de kledingkast aan-en-uit zetten anders blijft ie pompen. Doordat er steeds lucht in het systeem zit krijgt de waterpomp niet genoeg tegendruk waardoor ie dus niet afslaat. Niet handig.

We hebben ondertussen dus een week geleefd in de camper en dus uiteraard de nodige liters water, warm en koud, door het systeem laten gaan en nog steeds zit r lucht in. Wat me opvalt is dat de lucht die er in zit, steeds uit de warmwater leidingen komt. Als ik koud water tap in keuken, badkamer en toilet gebeurd er niks. Warmwater geeft regelmatig een "borreltje" lucht zal ik maar zeggen als je water tapt.
Had ik bij het vullen van de tanks nog wat moeten doen t.a.v. het ontluchten? Ik heb nu gewoon de slang dr in gehangen en de tanks volgegooid. Maar moet ik met die boiler nog wat doen? En wat kan ik nu het beste doen om alsnog alle lucht uit de leidingen te krijgen?

Groetjes,

Paul en Sacha
Learning all the time....
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Leidingen ontluchten: extra dingen doen aan een boiler?

Bericht door Arno Z »

Vermeld even merk en type boiler? De boiler zal leeg zijn (geweest) en wellicht apart ontlucht moeten worden.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Leidingen ontluchten: extra dingen doen aan een boiler?

Bericht door paulv »

Ik kan mij niet herinneren dat ik mijn boiler op een speciale manier moest ontluchten.
Ik deed gewoon de warmwater kraan open, met een koude boiler, en liet het water stromen (met een ringleiding weer de tank in, mijn systeen voor antivries watertankverwarming, kost nauwelijks stroom) tot er geen lucht meer mee kwam.

Als er steeds lucht uit blijft komen heb je ergens (hoog) een lek in je leiding. Daar wordt dan steeds lucht aangezogen.
Lijkt me sterk want dan moet je er soms ook water er uit zien komen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
pasaroma
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:13
Locatie: Schagerbrug

Re: Leidingen ontluchten: extra dingen doen aan een boiler?

Bericht door pasaroma »

Ik heb even wat foto's gemaakt van de boiler en de leidingen die erbij zitten. Misschien dat het wat verduidelijkt. Ik heb een foto van het typeplaatje gemaakt, de deksel opgetild, maar daar zie ik niks onder. Ik krijg die deksel er ook slecht af omdat het achterste deel een stukje in de wand zit.
Een foto van de leidingen met daarbij de waterpomp en nog een close upje.
het geheel zit onder de vloer van de kledingkast, achter de kachel.

Is er verder nog een handige tip? ik heb gewoon de tanks volgegooid en daarna de kranen laten doorlopen. Maar ik lees ook dat de kranen juist open moeten staan tijdens het vullen......?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Learning all the time....
Gebruikersavatar
pasaroma
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:13
Locatie: Schagerbrug

Re: Leidingen ontluchten: extra dingen doen aan een boiler?

Bericht door pasaroma »

Ik ben inmiddels een stuk wijzer: de drukschakelaar op de pomp (het kleine inbusschroefje op de pressostaat) stond heel veel te hoog, waardoor ie dus niet afsloeg. Waarschijnlijk is dat nooit goed afgesteld geweest, vandaar de extra aparte schakelaar.
Ik heb het schroefje 2 volle slagen naar links moeten draaien voordat ie keurig afsloeg als ik de kraan dichtdraaide.
Probleem opgelost. Dank voor de hulp allemaal!
Learning all the time....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten