Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Plaats reactie
johan64
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2015, 12:22

Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door johan64 »

Ik heb een camper gekocht waar een bestaande gasinstallatie in zit. Dit is een LPG-tank met buitenvulinstallatie. Deze wordt gebruikt voor een koelkast en een gasstel. Maar tijdens het inschakelen werkt deze niet. Zowel de koelkast, gasstel en gastank zijn niet nieuw/ De afsluiters die gebruikt worden (truma rode knoppen) zien er wel nieuw uit,

Ik probeer erachter te komen waar het probleem zit, maar heb niet voldoende kennis om te kunnen troubleshooten. Het gaat mij met name om het kookstel. De koelkast gaat er toch uit en wordt vervangen door een gaskachel.


gastank.jpg
De gastank heeft ongeveer 60% vulling en als ik ventiel 3 opendraai hoor ik gas lopen, dat dan via de slang naar onder de camper gaat. Kraan 1 heb ik ook opengedraaid.
slangen.jpg
Afsluiter 4 gaat naar buiten onder de bus door naar afsluiter 5 bij het keukenblok. Alle afsluiters opengedraaid.

kookstel.jpg
Het kookstel heeft elektrische ontstekers, maar die zie ik ook niet vonken. Open gedraaid en met een gewone aansteker erbij geen resultaat. Mijn gevoel zegt mij dat het probleem bij het kookstel zit of bij drukverdeler 2.

Hoe kan ik het beste erachter komen waar het probleem zit en hoe ik dit op kan lossen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door DVIII »

draai de hoofdkraan eens dicht en maak dan steeds een koppeling los met sleutel 17 , overal waar dan wat gas uit ontsnapt is druk , na een paar testjes draai je de kraan weer een keer open en dicht zodat je weer druk hebt en dan ga je verder tot waar er gen gas meer komt terwijl er wel wat zou moeten komen. je draait de kraan steeds dicht omdat er ook wel eens iets af kan breken of niet meer dicht gaat , dan hoef je niet in paniek de hoofdkraan dicht te draaien want die is al dicht . er kan trouwens een berg lucht in het systeem van slangen en leidingen zitten die is er zomaar niet uit , en weet je zeker of er nog druk in de tank zit ? of is dat ook niet zeker......
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
johan64
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2015, 12:22

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door johan64 »

Ik ga eens proberen met het losdraaien :-)

Volgens mij staat er wel druk op de tank. Als ik het overloopventiel 3 (als dat de goede naam is) opendraai hoor ik sissen. Ook bij het opendraaien van de hoofdkraan voel ik drukverschil.

Als er wel veel lucht in de leidingen zit (wat heel goed kan omdat de bus een hele tijd heeft stilgestaan), hoe krijg ik die er dan het beste uit?
johan64
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2015, 12:22

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door johan64 »

Bij de eerste koppeling krijg ik al geen gas.

Als er geen druk is kan ik dan bijtanken? De meter staat op 60% dus dat zou toch voldoende moeten zijn lijkt mij.
johan64
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2015, 12:22

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door johan64 »

Net geprobeerd te tanken bij verschillende tankstations, maar nergens lukte het om wat in de tank te krijgen.

Misschien zijn de kleppen vast gaan zitten tijdens het stilstaan. Op internet wat oplossingen tegengekomen zoals het op de tank kloppen met rubber hamers. Dat eerst maar eens proberen.
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door a.de.boer »

Zit het probleem niet in de drukregelaar, ziet er niet echt nieuw meer uit.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door vanhooltje »

Draai de koppeling bij de hoofdkraan eens los nr1, komt er gas uit en na het reduseer ventiel niet is deze kapot. Als er geen gas bij kraan 1 uitkomt is hij leeg en is ook de meter defect of de tank ligt niet goed.
Krijg je er geen gas in bij tank station zit ie of vol, of een klep zit vast, maar komt er gas uit kraan 1 zal die wel vol zitten.
en de knoppen 4 en 5 staan peilen op, die moeten wijzen richting de afname pijp, ik kan het niet goed zien maar volgens mij staan ze nu dicht.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door DVIII »

ik denk dan ook dat het in de regelaar zit , dat is dat ding meteen na de kraan op de tank . kloppen met rubber hamers lijkt me eerder iets voor in de middeleeuwen , al was er toen geen gas en geen rubber.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door Paulus407 »

Het kan zijn dat ik er faliekant naast zit, maar als ik er mn gedachten even overheen laat gaan kom ik op het volgende.
Wat voor tank is het? Is het een tank die bedoeld is om een "auto op te laten rijden"? Als de tank eigenlijk bedoeld is voor de afname van vloeibare lpg zoals in een auto dan ligt de tank zo geplaatst dat de afname leiding (inwendig in de tank) in de (vloeibare) lpg hangt. Jij hebt gas nodig, dat zit bovenin de tank. Je afnameleiding die in de tank zit moet dus bovenin de tank uitkomen.

De vraag is dus of dit systeem ooit gewerkt heeft? Mn maatje heeft hetzelfde meegemaakt: heel systeem gebouwd en er dan achter komen dat de tank helemaal niet geschikt is en het systeem dus niet werkt. Typisch gevalletje van "leuk bedacht" icm (net) te weinig kennis van zaken :D . Er zijn niet voor niets van die speciaal gebouwde lpg tanks voor deze doeleinden.

Het feit dat je niet kunt tanken kan hier ook mee te maken hebben. Weet zo niet wat voor 80%vulling-systeem erin zit, maar als dit een vlotter is en de tank ligt gedraaid, dan kan het zijn dat deze zo hangt dat hij afsluit en je dus niet kunt tanken.

Dus als ik in jouw schoenen stond zou ik me even verdiepen in het inwendige van de tank, dat ik zou weten hoe het van binnen werkt. Dit door bijvoorbeeld even een plaatje ervan te Googlen en dan proberen te achterhalen wat voor tank ik heb; een tank die bedoeld is voor de afname van vloeibare of gasvormige lpg. Wellicht zit daar het probleem al. Het feit dat er geen gas direct uit de tank komt en dat je niet kunt tanken doen mij al wat vermoeden. Je zou kunnen proberen om de tank zo te draaien dat de appendagekast op de horizontale middellijn van de tank zit, dus dat hij zo ligt zoals hij in een auto zou liggen. Dan zou je in ieder geval weer moeten kunnen tanken.

Succes ermee!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door DVIII »

ik wilde zover nog niet gaan , maar paulus heeft wel een punt , als het nooit gewerkt heeft of alleen als er steeds een paar liter getankt werd , en zeker niet te veel dan is het een niet werkend systeem . je kan met een vloeibaar gas tank , met slechts een paar liter gas de schijn ophouden dat het een dampgastank is . bij de verkoop wordt zelden verteld dat het niet of nauwelijks werkt .........
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door Anton »

Hoi,

Meteen na de hoofdkraan op de tank afkoppelen en kijken wat daar uit komt, is het gas dan is het oke komt er damp uit is het fout!
Je kunt ook nog even alle kanen open zetten zodat de druk uit de leiding kan.
Waarom. omdat er een uitstroombeveiliging op zit, als je de kraan open draait gaat er in een keer veel gas door hij kan te gevoelig zijn en alles afsluiten dat hef je op door de druk even er af te halen aan de verbruikers kant en de hoofdkraan langzaam te openen.

De aansluiting op de hoofdktraan kijkt mij niet origineel er is zo te zien een nippel of zo aan gesoldeerd.
Wat jij hebt losggedraaid is de 80 % vulling.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door DVIII »

Anton , sorrie maar hij moet toch juist damp hebben en geen vloeibaar gas , je kan vloeibaar niet met een regelaar op druk houden , die bevriest en als het goed is hebben ze de tuut eraf gezaagd
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Hoe troubleshooten bestaande gasinstallatie

Bericht door Anton »

Hoi,

Hij moet gas hebben geen vloeibaar of gas in dampvorm, das logies.
Aangezien we niet weten wat er nu werkelijk uit de tank komt moet ie meteen na de kraan de boel afkoppelen.
Er komt dan of gas uit alleen te ruiken amper te zien of vloeibaar zichtbaar als dikke damp, de druk is weg het gaat nu over in gas.
Dus damp, vloeibaar of hoe je het ook noemt is ni goed.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten