schommelende temperatuur

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

schommelende temperatuur

Bericht door Rene »

Na vervangen van de waterpomp en thermostaat heb ik schommelende temperaturen. Wat kan dat zijn?

Gr rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: schomelende temperatuur

Bericht door Goldwingh »

Als alles goed gemonteerd en ontlucht, dan deugt gewoon de andere thermostaat niet.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: schomelende temperatuur

Bericht door De Rooie Reus »

De werking van de thermostaat kun je controleren met heet water. Ik heb het ook een keer gehad na de vervanging van de waterpomp: onvoldoende ontlucht.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: schomelende temperatuur

Bericht door Hanomaad »

Mijn nieuwe OM314 bleef te koud toen ik deze inbouwde in 2011. Ik heb toen 2 jaar met een kapotte thermostaat doorgereden omdat ik ook die methode in heet water had toegepast en had gezien dat hij open en dicht ging bij de juiste temperatuur en dacht "het kan niet aan de thermostaat liggen". Ik heb in die periode met kartonnen dekjes voor de radiateur gereden. Geklooi dus.

Na die 2 jaar heb ik toch de thermostaat vervangen a €15 en het probleem was weg.

Waarschijnlijk sloot ie gewoon niet goed af, waardoor ik altijd met een (veel) te koude motor reed. Die test methode geeft dus _geen_ uitsluitsel!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: schomelende temperatuur

Bericht door Rene »

Ik heb de lucht er nu wel uit en hij blijft schommelen. Op de cruise control bij 100 geen probleem bij 80km binnen weg gaat hij alle kanten op. Nu denk je wel eens terug :GRIN: de oude thermostaat zat met de punt ( vlakke kant en de punt van de thermostaat ) in het blok. Moet deze niet in de slang?? :red:

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: schomelende temperatuur

Bericht door DVIII »

is het niet de draad , het is electrisch de meting , wat je ziet is niet meteen wat je hebt
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: schomelende temperatuur

Bericht door Leo »

Zoals Dave op zijn onnavolgbare wijze probeert te zeggen; je bedrading is niet goed.
Dit gedrag heeft niets met lucht (is zowieso onzin) of thermostaat te maken. Leg een nieuwe draad aan en je bent er vanaf.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: schomelende temperatuur

Bericht door Rene »

Dave en Leo voor zijn altijd duidelijke antwoord bedankt. Ik ga een nieuw draadjetrekken.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: schomelende temperatuur

Bericht door Arno Z »

Mogelijk lucht in het systeem? Heb je alleen de waterpomp gedaan of nog meer?
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: schomelende temperatuur

Bericht door Rene »

Dan maar gelijk alles, Ik heb op het blok 3 censoren zitten OM 601.940( is niet het originele blok er zat eerst een benzine torretje in ).
1* Na de waterpomp voor de thermostaat.
2* Achter boven op het blok.
3* Tussen de verstuivers in.
Waar zijn die eigenlijk voor? Ik denk olietemp en druk ? Olie druk is toch met een slangetje of kan dat ook elektrisch?
Om te controleren of dat het metertje/censor goed is toch gewoon stroom op het klokje er massa op de censor?

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: schomelende temperatuur

Bericht door DVIII »

de 601 meet zijn temperatuur in het blok tussen de verstuivers in . de oliedruk zit op het filterhuis en daar past een schakelaar in , geen druksensor. de schakelaar schakelt bij ongeveer 0,9 bar . en inderdaad massa op de draad is "volledig" , plus op de draad is "geen" , ik noem het expres geen plus of vol of 100 of wat dan ook omdat de meting tussen volledig en geen het "meetbereik" is. we kunnen hele boeken gaan vullen met de juiste namen en termen maar je kan zo uit de voeten denk ik .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: schomelende temperatuur

Bericht door Rene »

Na een nieuwe draad getrokken te hebben ben ik vandaag een stukkie gaan rijden. Ik was nog niet op de a7 of de meter ging al naar 95GR. Op de snelweg gaat het goed. Als hij op 95 staat zie je hem soms ineens een stukje zakken naar 85 waarna hij weer oploopt naar 95.
Ben er niet blij mee.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: schomelende temperatuur

Bericht door DVIII »

dan denk ik dat je gever , dus het ding wat je in je blok schroeft stuk is , want één van de drie is nu nieuw , het laatste wat kan verkeren is de meter in je dashboard . die is toch apart ? ik bedoel die zit niet in een combi-instrument zoals bij de 406/7-508/6. voor de zekerheid even een extra massa bij de motor maken naar de carrosserie, tijdelijk voor de test
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: schomelende temperatuur

Bericht door Rene »

Daar was ik al bang voor en die verwissel je niet zomaar.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: schomelende temperatuur

Bericht door Rene »

De oplossing gevonden: een gever en een nieuwe thermostaat besteld. Begonnen met de thermostaat dat is het minste werk daar kan je wat makkelijker bij. Ik heb een klein gaatje bovenin de thermostaat geboord. Deden we vroeger ook altijd om het lucht wat beter eruit te krijgen. Alles weer in elkaar en wat schetst mijn verbazing hij doet het gewoon. Met de oude thermostaat terug en je weet al wat ze gaan zeggen. Dat gebeurd..... de eerste....nooit problemen....raar
Maar ben weer blij en een reserve sensor rijker.

gr rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten