zelf de wagen opnieuw in de lak zetten

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

zelf de wagen opnieuw in de lak zetten

Bericht door nawm »

Ik hoorde vandaag dat het mogelijk is je wagen zelf over te schilderen met kwast en roller, en dat het resultaat nog heel behoorlijk kan zijn.
Daar zijn we nu over aan het nadenken :red:

Onze wagen is een MAN vrachtwagen. Ik zie op tegen de boel vetvij maken zodat de verf blijft zitten. Wat doe ik bij de roestplekken. Hoe plak ik alles af. En al vervend kom ik vanzelf op nog 100 vragen.
Daarom wil ik die "echte" schilder als vraagbaak bij de hand hebben.
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: zelf de wagen opnieuw in de lak zetten

Bericht door Mark V »

Heb ik ook gedaan.
Zie mijn bouwverslag.

Chassis met chassisverf.
Cabine en opbouw met 2k en roller kan (spuiten is natuurlijk mooier).

Het zal toch echt allemaal vetvrij moeten zijn.
Eerst schoonmaken, dan met de staalborstel het roest weghalen, dan ontvetten en dan chassisverf erover (ik had Btantho Korrux 3in1).

Als je vragen hebt stuur maar ff een pb

Groeten, MArk
tonafoto
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2015, 15:48

Re: zelf de wagen opnieuw in de lak zetten

Bericht door tonafoto »

Hallo NAWM
Ik ben er op dit moment mee bezig.
Ik heb van die gebutste aluminiumplaten tegen de opbouw.
Eerst heb ik het materiaal met de hand geschuurd met een schuurmatje.
Daarna door de wasstraat gedaan.
Daarna van die gele ontvetter van de Wibra op de platen gespoten, en met een natte spons ingewreven.
Daarna afgespoeld.
Voor de grondverf erop ging, heb ik nogmaals met wasbenzine ontvet.
Afplaktape waar nodig, en dan de grondverf van de Action erop.
Dit is een goedkope witte primer op waterbasis, en geschikt voor alle oppervlakken.

De randen met een kwastje opbrengen en de vlakken rollen met een gewone roller. Wel snel werken, want het droogt zo enorm snel.
Ik heb 3 grondlagen opgebracht, en iedere keer lichtjes opschuren met hetzelfde schuurmatje en ontvetten met wasbenzine.

Ik heb voor 2 kleuren gekozen: donkerblauw en lichtcreme.
De lak heb ik gewoon bij de Gamma laten mengen, voor € 17,00 per pot.
De verf is op terpetinebasis.
Blauw dekte in 2 keer, en de creme in 1 keer.

Ik ben er tevreden over, en ben benieuwd hoelang het zal gaan houden.
ik verwacht een jaar of 3, voordat ik opnieuw moet gaan schuren en lakken.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: zelf de wagen opnieuw in de lak zetten

Bericht door Berthil »

Je kunt ook even om mijn site kijken:
http://www.grashof.net/unimog/2014%20Unimog/index.html
http://www.grashof.net/unimog/2015%20Unimog/index.html
Ik heb menie gemengt met owatrol gebruikt als basis.
De eerste keer roest en afgebladderde verf weg schuren met korrel 80.
Daarna bij elke laag verder om hoog 120 240 400 en bij de laatste keer schuren met 600, dan krijg je het super glad.
Ik schuur met watervast papier met water en een scheut amonia, dan schuur en ontvet je de boel gelijk en het geeft geen stof.

Succes

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: zelf de wagen opnieuw in de lak zetten

Bericht door DVIII »

ik schilder ook liever zelf aan mijn voertuigen , en dan kies ik voor een grondverf en 1k lak . ontvetten zou ik niet met wasbenzine doen A heb ik niet het idee dat het vetvrijer maakt en B er zit iets te veel rommel in die oplosser die je niet gelukkig maken. ik ontvet met StMarc , dat is een soort zeeppoeder om te ontvetten en dan gaat daar een unigrund overheen . dat is een erg geschikte primer waar dan de S2 van sigma super op hecht.
dus niks geen waterbasis of financieel compromis . het kost nu eenmaal geld maar dan gaat het jaren mee.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: zelf de wagen opnieuw in de lak zetten

Bericht door paulv »

Ik gebruik ook St Marc en heb wel de indruk dat dat spul in Frankrijk goedkoper is:
http://www.mr-bricolage.fr/lessive-a-la ... -marc.html

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 08 jul 2015, 19:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: zelf de wagen opnieuw in de lak zetten

Bericht door Yoni »

Wasbenzine is inderdaad geen goeie ontvetter, St Marc of ouderwets amoniak en water werkt het beste.
Wil je echt chemisch ontvetten dan haal je een jerrycan Methanol.
Ontvetten doe je altijd voor het schuren dit om te voorkomen dat je vet juist de poriën in schuurt.

Waterbasis klinkt allemaal heel vriendelijk maar de verwerkings tijd is te kort voor zo een groot oppervlak.
Gewoon lekker stinkende 1K grond gebruiken :)
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: zelf de wagen opnieuw in de lak zetten

Bericht door Knorkneutel »

De gehele bus in de grondverf zetten is wel wat werk maar zorgt wel voor een veel betere hechting van de laklaag . En met rollen kan je echt een mooi resultaat mee krijgen vooral met dunne lagen Heb wel eens een topic gezien van ''tuningsauto's '' die gerold waren, zag er erg blinkend uit veel mooier als spuiten.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: zelf de wagen opnieuw in de lak zetten

Bericht door Yoni »

Je vergeet er alleen bij te zeggen dat die nog in 10 stappen gepolijst zijn iets wat je met spuiten niet hoeft te doen.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: zelf de wagen opnieuw in de lak zetten

Bericht door SergeL »

Is de ondergrond ouder dan 4 jaar, dan kun je volledig in 2K opbouwen; 2x primer, 2x highbuild, 3x aflak. Koop een aflakkwast van een paar 10tjes, schuurpapier geschikt voor lak (niet de bouwmarkt reut), afzuiging op je machine; begin met 120 -primer-rpimer - 120-highbuild - 220 - highbuild -320 -aflak -320- aflak -400 -aflak. Heb je je schuurwerk goed gedaan (gebruik na 220 geen vlakschuurmachine meer; dit geeft een lelijk schuurbeeld), dan is je werk nu strakker dan de meeste huidige auto's af fabriek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 0 gasten