Motor gezocht

Plaats reactie
Draadje
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2012, 22:28
Locatie: Hengelo

Motor gezocht

Bericht door Draadje »

Vorige week begon m'n 207D plotseling erg slecht te lopen. Enorme rookwolken om
me heen als ik voor een stoplicht stond en ook meer lawaai dan normaal.
Starten ging ook zeer moeizaam.

Nou is een 207D geen hardloper, maar 95 is een leuke snelheid,
je ziet dan ook veel van de omgeving en als het toch even harder moet
is dat geen probleem. Maar nu is 70 echt de top en horen en zien vergaat je.

Een kennis heeft de verstuivers nagekeken en die waren niet echt geweldig
maar hij betwijvelde of daar het probleem door veroorzaakt werd.
Hij heeft me ook een compressiemeter geleend en toen bleek dat één cylinder
maar 15 bar had en de overige 25.

De klepspeling is OK, die heb ik ook nagemeten. Dus waarschijnlijk zuigerveren?

Nu kan ik vrij goedkoop een OM615 krijgen,
maar volgens mij heb ik dan 10pk minder, wordt dat niet erg weinig?

Deze motor komt uit een G-klasse.
Mijn vraag is nu, past het kleppendeksel van een OM616 op een OM615?
Ook de uitlaat zal waarschijnlijk niet passen, dus kan het uitlaatspruitstuk
ook overgezet worden?

Deze problemen heb je altijd als het een ander type motor is en hij ook uit
een ander type auto komt? Een OM616 is dus de makkelijkste oplossing?

Heeft iemand misschien nog een OM616 in de aanbieding?

Groet,
Bas
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Motor gezocht

Bericht door Arno Z »

Ik vind het nogal een laagdrempelige keuze om meteen naar een andere motor te gaan kijken.
Het issue is erg plots op komen zetten, dus de verlaagde compressie zal denk im geen rol spelen. Zoek het eerder in het brandstof systeem, denk aan vacuüm in tank, filters, slijmvorming door water etc.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Motor gezocht

Bericht door Yoni »

Arno:

Ik vind het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat de 30% compressie verlies er los van staat.

Ik zou eerst je kop lichten kijken of je kleppen afdichten of je ketting en spanner nog in orde zijn zuigerwand schade checken.
Waarom direct voor een trager blok kiezen terwijl je er misschien met een andere kop of cilinderkop pakking vanaf bent..
Draadje
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2012, 22:28
Locatie: Hengelo

Re: Motor gezocht

Bericht door Draadje »

Degene die mij hierbij geholpen heeft reviseerd z'n hele leven al inspuitpompen dus ik neem zonder meer aan dat hij er wel wat van weet.
Volgens hem is een druk van 15 bar te laag om de diesel te ontbranden. De motor klinkt ook alsof hij op drie poten loopt. Het probleem is ontstaan
nadat ik er motorcleaner van wyns in gebruikt heb. Misschien is er rommel tussen de kleppen gekomen? Als een klep niet meer volledig sluit
zou je verwachten dat de klepspeling plotseling meer is, maar dat is niet zo. Ik ga nog eens met perslucht proberen of ik iets kan ontdekken.

Kun je trouwens de kop afnemen terwijl de motor nog in de bus zit? Ik word nu al helemaal gek van dat geklooi onder het dashboard.
Eerst maar eens wachten tot het droog wordt.

Bas
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Motor gezocht

Bericht door Arno Z »

Nooit gedaan, maar wel gelezen dat de kop te trekken is met gemonteerde motor.
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Motor gezocht

Bericht door karmann »

Koop een goede 208d of iets dergelijks,dus met een paar PK meer ,want met al wat je nu gaat doen ben je duurder uit ,en is half werk,en de motor moet er toch uit,vooral als je nu al gek word
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Motor gezocht

Bericht door Yoni »

vriendin van mij heeft nog een 617 staan in de garage
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Motor gezocht

Bericht door DVIII »

Het probleem wat zich soms voordoet is dat er iets stuk gaat en niemand ergens goede raad weet te geven . Ik zou eerst een paar dingen recht willen zetten , er is nog nooit een OM615 in een G gebruikt . En extra rook en vermogenverlies nadat er rare geluiden zijn geweest bij een OM616 zit hem niet in de boel eromheen. En om eerlijk te zijn , het lijkt erop dat Arno de vraag en de vraagsteller niet serieus neemt. Dus laten we eerst de oorzaak proberen te verhelderen. Ik heb de laatste jaren diverse OM 616 zien sneuvelen. Er gaat iets krak en knap en rook en lawaai en dan doet hij het niet meer zo goed. ik denk dat er dan serieus iets kapot is gegaan. bijvoorbeeld de voorkamer of de zuigerveren van een van de vier oververmoeide cilinders.
In de spreektaal van de forumleden is het kennelijk bon-ton om van het trekken van de kop te spreken. Maar heren toch , zuigers trek je , aanhangers trek je en jassen trek je zelfs aan . Cilinderkoppen worden afgenomen of eraf gehaald . In dit geval is het demonteren van de cilinderkop een stevige klus waarbij je moet rekenen op veel lastig ketting timingwerk omdat het een motor met bovenliggende nokkenas betreft met kettingaandrijving. Modernere consumentendiesels hebben getande riemen die aan de buitenkant zitten van de motor en dus niet door het blok heen lopen en dus iets makkelijker te vervangen zijn en makkelijker te timen zijn , al is dat niet altijd een wet. Het idee om de motor te vervangen is voor een goed deel te verklaren door de voornoemde bezwaren. Het is niet laagdrempelig wat eerder opgemerkt is. Maar de vraag is waarmee ga je die OM 616 vervangen ? . De eerder aangeboden OM615 uit een G klasse is waarschijnlijk niet uit een G , komt hij daar orgineel wel uit dan is het eerder een OM616.
kleppendeksels van verschillende mercedes motoren passen niet zomaar andere types motoren. om het zeker te weten moet je trouwens de twee blokken naast elkaar zetten en gewoon passen en zuchten. Maar nogmaals VIND maar eens een goede OM616 , die dan niet meteen de wereld kost.
Een revisie van zo'n motor kost echt een berg centjes. De handel weet ook wat een goede motor met kosten. Ik zou eerst eens kijken wat er stuk is en de waarde van de auto tegen het licht houden met het oog op de kosten van reparatie.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Motor gezocht

Bericht door Arno Z »

De term trekken heeft zijn weg in bij mij (volgens mij niet het forum) gekregen omdat dit op de scheepvaart -althans, de schepen waarop ik gezeten heb- vaak zo werd genoemd, ik neem aan omdat de je de kop (1 per cilinder over het algemeen) met de overhead-crane moet tillen, en dan vaak echt moet lostrekken.

On topic:
Met mijn post bedoelde ik dat ik het nogal een laagdrempelige keuze vind om meteen te gaan denken aan een andere motor, wellicht is niet alles beschreven on de vraag, maar ik lees daar geen uitgebreide diagnose uit. Er zijn natuurlijk een aantal voor de hand liggende redenen voor compressieverlies. Zoals een lekke koppakking, kleptocht of slechte sluiting tussen de zuigerveren en cilinderwand. Ieder met zijn eigen symptonen en manieren van toetsen. Zolang die diagnose niet volledig is zou ik de motor niet wisselen, en ook de kop niet afbouwen.

En ruilen voor een andere motor? Ook zo zijn nadelen, wat is de reden dat die motor is uitgebouwd? Wellicht ruil je (met een boel werk) het ene probleem met het andere probleem.
Draadje
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2012, 22:28
Locatie: Hengelo

Re: Motor gezocht

Bericht door Draadje »

Die motor in de G-klasse is inderdaad niet origineel, die is ook een keer vervangen.
Maar er staat duidelijk 615 voor op en de inspuitpomp is een PES4M50C320RS103 en zover ik dat heb kunnen nakijken is die alleen in een OM615.940 gebruikt.

Ik heb ook niet een vreemd geluid gehoord, tijdens een rit merkte ik dat het slomer ging dan normaal en bij een stoplicht zag ik de enorme rookwolken.
Toen pas viel mij op dat hij onrustiger liep. Het was dus niet krak en knap...

Afgelopen zaterdag heb ik de klepspeling nog eens nagekeken en die bleek wel erg weinig. Niet alleen bij de foute cilinder maar ook bij een andere kreeg ik de 0,1mm er niet tussen.
Ik vraag me nog steeds af of die engine-cleaner zoiets kan veroorzaken.
Kan het zijn dat de kleppen nu hoger of dieper sluiten als er koolaanslag weg is?
Ik heb hem nog niet weer geprobeerd, kijken of dat deze week gaat lukken.

En Yoni, in welke staat is die 617 en waar komt die uit? Misschien is dat dan nog een alternatief.

Wordt vervolgt
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Motor gezocht

Bericht door Arno Z »

Ooit eens met een MAK gevaren, waar verkeerde brandstof in was gekomen. Die had last van koolstofafzetting in de verbrandingsruimten, dat had een paar bijzondere effecten.... door de kleinere verbrandingsruimte liep de compressie op en daarmee de temperatuur na compressie. Gevolg was voorontsteking en een hogere verbrandingstemperatuur. Tegelijkertijd was de koeling door de koolafzetting minder. Gelukkig was die motor regelbaar per cilinder, dus konden we cilinders met verhoogde uitlaatgastemperatuur terugnemen en zo die temperatuur wat naar beneden brengen, en daarmee het onontkoombare uit te stellen: verbrande kleppen. Tijdens deze oversteek hebben we iedere kop er minstens 2x af gehad, en we hadden er 10. Lekkere klus dus.

On topic: bij al die keren met lekke kleppen en koolafzetting in de verbrandingsruimte nooit dusdanige afzetting op de klepzitting gehad dat dat de klepspeling zou beïnvloeden. Niet dat dat wil zeggen dat dat bij jou wellicht misschien wel is gebeurd. Als je de voelermaat er niet tussen krijgt is er zelfs een kans dat de klap niet 100% gesloten is.

Mijn volgende stap zou zijn (en daar is vast niet iedereen het mee eens): klepspeling terugdraaien tot je zeker weet dat er geen kleptocht is. Oude verstuiver ombouwen (indien nodig) opdat je werklucht in de verbrandingsruimte kan zetten. Motor in arbeidslag-top voor de defecte cilinder tornen. Werkdruk er op (compressor, zo veel druk als je verzinnen kan (even zorgen dat je niet per ongeluk op lucht gaat starten)).

Is ie dicht, dan is ie dicht, kleppen stellen en nogmaals proberen. Alternatief komt er lucht naar buiten via je inlaat of uitlaat. Dan wordt het kop afbouwen en mee naar de revisie. Ook kan de druk ontsnappen via het carter (kan je voelen/meten via de vuldop en/of carterontluchting), dan is slijtage aan cilindervoering of zuigerveren. Dan kom je weer terug bij je plan voor een motorwissel.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Motor gezocht

Bericht door DVIII »

het vergelijken van consumenten diesels met scheepsmotoren is een beetje appels met rozijnen vergelijken. en a propos , was dat geen mak met losse klephouders , waar je de kop van kan laten zitten ......
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Motor gezocht

Bericht door Arno Z »

Was een 8 cilinder 453... https://youtu.be/u4bGebDJ76U
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Motor gezocht

Bericht door SergeL »

beetje late reactie, maar toen ik mn 407 kocht had ie vergelijkbare symptomen en dat bleek uiteindelijk een lek membraan in de dieselpomp. Verhaal is hier op t forum wel ergens te lezen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Motor gezocht

Bericht door DVIII »

daar kan het aan liggen , als dat in de motor zit waar we het over hebben .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten