gehard vs gelaagd glas

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

gehard vs gelaagd glas

Bericht door Hanomaad »

Ik kwam erachter dat de voorruit van mijn 508 van "ESG-H" gemaakt is. Dit is "Einscheiben-Sicherheitsglas" wat nog is verwarmd tot 300 graden bij wijze van test op spontaan breken wegens nickel-sulfide verontreiniging (https://de.wikipedia.org/wiki/Einscheib ... rheitsglas). In het Nederlands: gehard veiligheidsglas.

Ik had geleerd dat moderne voorruiten van gelaagd glas worden gemaakt. Mijn 508 is van 1986, dus ik vraag me af of de T2 überhaupt ooit gelaagd glas heeft gehad. Zijn er hier mensen met een gelaagde voorruit in hun T2? Nieuwe voorruiten zijn wel van gelaagd glas lees ik overal.

Ik ben er over aan het denken om ook de zijruiten van gelaagd glas te (laten) maken, dat is veel beter tegen inbraak bestendig. Misschien dat er nog meer mensen interesse hebben, zodat we een batch kunnen laten maken en wellicht zo de kosten drukken.

Nieuwe zijruiten worden namelijk niet meer gemaakt en zijn niet meer (makkelijk) te vinden. Voor tweedehands ruiten wordt veel geld gevraagd. En de kans dat er een keer een zijruit stuk gaat is substantieel, dus fijn om reserve te hebben.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door Arno Z »

Goed idee, denk er wel over na dat er minstens 8 verschillende maten zijruit zijn?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door Hanomaad »

Ik bedoel dus deze:

Afbeelding

(dit is voor de hoge cabine, links, ik wil dan ook rechts laten maken, eventueel ook de lage varianten)

Deze ruiten zijn licht gebogen, maar in noodgevallen kan er ook lexaan of iets dergelijks wat buigzaam is in de deur.

De ouderwetse links/rechts schuiframen zijn wel helemaal plat, dus die zijn nog wat makkelijker te laten maken of snijden.

Nog een paar voordelen van gelaagd glas: minder herrie van buiten, betere warmte-isolatie (je kunt ook 3 laten dik maken b.v.). Mijn ramen zijn 4mm dik, en gelaagd glas is meestal dikker. Dat is nog wel een probleem dus, maar misschien is er wat aan te passen aan de rubbers.
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door huuwan »

Mijn 508 van 1986 heeft een voorruit van gelaagd glas en ik heb meer 508 ex-ambulances gezien met een voorruit van gelaagd glas. Dit laatste is duidelijk te zien vanwege grijze stroken onderaan de ruiten waar de hechting van de lagen glas met de er tussen liggende folie los laat. Na een regenbui is de grijze strook door intrekkend vocht groter.
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door Hanomaad »

Aha. Dan had de Polizei misschien een uitzondering om er gehard glas in te zetten. Staat er bij jou "VSG" op het glas?
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door jooph »

Klopt helemaal wat hierboven wordt gezegd over de 1986 508 ambulances.

Sprak laatst een autoruitenzetter en de voorruiten schijnen nog ruim verkrijgbaar te zijn.

De grote zijruiten zijn bij mij 5mm. dik!!! en gehard volgens mij.

Joop
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door Hanomaad »

Na wat eerste reakties van autoglasboeren lijkt het erop dat gelaagd glas prima te laten snijden is, zo lang het maar niet gebogen hoeft te zijn. Gebogen glas vinden ze maar lastig. Het gaat dus nog even een zoektochtje worden naar een bedrijf dat nieuwe zijruiten kan maken. Ik heb een verzoek uit staan bij D&K in Alphen a/d Rijn, gespecialiseerd in oldtimer ruiten. Maar ik vermoed dat ze niet goedkoop zijn.

De ouderwetsere links/rechts schuiframen zijn wel helemaal recht, dus die laten snijden is absoluut geen probleem, en niet duur ook (vanaf €70 per raam).

Gehard glas is niet te snijden, dus dat kunnen we zowieso van het lijstje wegstrepen.

In een Duitse auto herken je gehard veiligheidsglas dus aan het label "ESG" of "ESG-H".

Mijn ESG zijruiten in de deuren zijn 4mm dik.

Voorruiten heb ik ook nog te koop gezien, en die zijn dan vermoedelijk allemaal van gelaagd glas tegenwoordig. Ik zie ze van ongeveer €265 (Duitse webwinkels) tot €450 (Mercedes).
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door huuwan »

Op mijn oude ruit staat "VSG".
Begin 2015 een nieuwe voorruit gekocht bij de Werkgroep Onderdelen van Dubbellucht à € 170,--
Deze gelaagde ruit, "Saint Gobain Sekurit", is geproduceerd in Frankrijk.
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door Arno Z »

Dit effect bedoel je?

Afbeelding
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door huuwan »

Ja, bij mijn ruit ziet het meer uit als melkglas.
Deze voorruit ga ik vervangen vanwege nog enkele andere beschadigingen.
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door Hanomaad »

Ik heb een positief antwoord van Autoglaz Kennemerland wat betreft gebogen gelaagd glas. Als ik een 3D-mal kan maken van de bestaande ruit dan moet het lukken volgens hen, al zal het minimaal 5mm dik glas worden. Moet nog even testen of dat in het bestaande mechaniek zal passen. En nog even uitvogelen hoe ik een mal maak.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door Yoni »

Een van de voordelen van gehard glas is ook veiligheid bij ongevallen je kan je voertuig namelijk uit klimmen als je deur niet meer open gaat, en het valt in 1000en stukjes uit elkaar waardoor de kans op letsel veel kleiner is.

En qua inbraak heb je dus liever dat ze je deur compleet forceren of je raamstijlen slopen dan een ruitje intikken die door je wa+ gedekt word?

Waar een wil is is een weg maar de kans op complicaties word en denk ik alleen maar groter door.

Just my 2 cents :)

Edit en gelaagd en gebogen kunnen ze dus niet met gehard (veiligheids glas) maken? dan mag het niet eens gebruikt worden in caroserie...
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door Hanomaad »

Ik heb een dakluik, daar door kan ik naar buiten in nood. Ik heb teveel zijruitjes gesneuveld gezien in m'n leven om te weten hoe makkelijk het is om zo in een auto in te breken. Je kunt ook zeggen dat gehard glas minder veilig is omdat je er door naar buiten kunt vliegen. Er zijn voors en tegens.

Er zijn tegenwoordig ook nieuwe auto's met gelaagd glas als zijruiten. Dit is niet (meer) verboden.

Verzekering doe ik niet aan meer als dat verplicht is, dus ik heb alleen WA.

Wat betreft mijn deuren, die hebben allemaal extra pensloten. Zijn ze nog wel even bezig. Je moet er niet vanuit gaan "dat ze komen toch wel binnen als ze echt willen". Je moet er vanuit gaan dat ze naar de volgende auto lopen als het iets lastiger blijkt te zijn bij jouw auto. Met overal gelaagd glas heb je weer een extra barriere opgeworpen.

Maar om even terug te komen op waarom ik dit topic eigenlijk begon: ik wil reserve ruiten laten maken omdat de zijruiten voor de T2 niet meer gemaakt worden. Gehard glas op maat laten maken is lastiger dan gelaagd glas, zo heb ik inmiddels begrepen. Gelaagd glas geeft meer isolatie voor warmte en geluid. Dit is ook waarom sommige nieuwe auto's gelaagde zijruiten hebben (plus het inbraak aspect). In een aantal opzichten is gelaagd glas dus beter voor deze toepassing.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gehard vs gelaagd glas

Bericht door Hanomaad »

Gaat toch flink in de papieren lopen, eigenlijk heb ik maar 1 positieve reaktie voor gebogen ruiten, van D&K in Alphen. Dit is voor gehard glas:
Gehard cilindrisch gebogen zijruiten:

Instelkosten 1 kant: €1100,00
Instelkosten set ( Links en Rechts): €1800,00
Zijruit blank of groen getint per stuk: €200,00
Bij 10 sets afname: 1e 4 sets: €200,00 per stuk
Daarna 5+ sets: €120,00 per stuk

Zijruit is exclusief keramische rand/ C-kant/ gat(en) en uitsparing.

Prijzen zijn excl. Btw en AF fabriek.
En dit is voor gelaagd glas:
Om een idee te geven wat gelaagd gebogen glas kost:
Zijruit gelaagd glas gebogen:
± €600-800 per stuk per kant.
(gelaagd glas is zonder instelkosten)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast