Bootraam plaatsen

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
lazerus
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:36

Bootraam plaatsen

Bericht door lazerus »

Hoi allemaal,

Mijn naam is Joris en ik ben druk bezig mijn Mercedes Sprinter om te bouwen tot camper. Nu sta ik op het punt een bootraam als dakluik te plaatsen en voordat ik me hier aan waag zou ik graag jullie om advies vragen.
Schermafbeelding 2016-05-28 om 20.22.33.png
Het idee was om het raam zonder binnenframe, los in de kit te leggen met alleen op de hoeken een zelf tappende schroef. Ik heb de keuze tussen Polymax, crystal kit en Top Seal kit.

Het dak is vrij zwaar (15kg, dubbel glas) en is 70x80.

Ik heb de volgende vragen:

Is het dak misschien te zwaar voor een bus, en zou het eerder uit de kit kunnen trillen vanwege het gewicht?

Is alleen kit voldoende, of is het toch beter om ook alle gaatjes te voorzien van schroeven ( misschien meer kans op lekkage met alle schroeven). Sommige mensen adviseren ook om celband te gebruiken tussen raam en dak.

Is een binnenframe toch aan te raden voor stevigheid? Er zijn overigens weinig mogelijkheden om iets te bevestigen aan het raam, behalve de gaatjes aan de rand.

Bedankt alvast voor reacties
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door Joske »

Beste,

Ik heb ook drie dakluiken in mijn camper zitten uit de bootwereld (Lewmar).
Bij mij is er altijd een binnenkader gemaakt om de bootluiken op te bevestigen.

Gat snijden volgens opgegeven maat.
Dakluik presenteren.
Gaatjes af tekenen en boren in staalplaat. (Groter dan houtvijs)
Luik weer uit nemen.
Binnenkader maken in stevig hout en tegen dak kleven met Sikaflex en laten uitharden.
Dakluik presenteren en rondom afplakken met tape.
Dakluik weer uitnemen.
Tape plakken op rand van dakluik.
Sikaflex spuiten op staalplaat tussen gat-rand en tape. Zeker voldoende sikflex spuiten in de verlaagde dakribben!
Dakluik in sikaflex leggen.
RVS hout schroefjes in draaien en gelijkmatig aantrekken tot sikaflex er mooi uit komt.
Overtollige Sikaflex verwijderen en opkuisen, glad strijken met zeepoplossing en tape verwijderen.

Joske
lazerus
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:36

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door lazerus »

Beste Joske,

Hartelijk dank voor je tips!

Als ik het goed begrijp is een bootraam niet te zwaar en dient de tape om een nette kitrand te krijgen.
Is het nog raadzaam om de schroefjes af te dekken tegen vocht, met bv een dopje of kit?

Bedankt,
Joris
lazerus
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:36

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door lazerus »

Beste Joske,

Sorry, maar ik heb nog een vraag:

Gebruik je de Sikaflex 552 constructielijm €15 of de Sikaflex 221 Afdichtkit €10 ?

Nogmaals bedankt
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door Joske »

Beste,

Beide zijn goed maar ik geef de voorkeur aan de 221 daar deze een rekbaarheid heeft van 600% tegenover 300% voor de 552.
Het kan evengoed met Flex 7.
De schroefjes zijn bij mij niet extra afgedekt daar ze onder het openklappend deel zitten maar als je de werkwijze volgt zoals ik heb opgegeven zal je zien dat de kit uit de schroefgaatjes komt bij het plaatsen van het dakraam er daar gaan de schroefjes dan doorheen en zijn mooi in de kit ingewerkt.
De tape dient inderdaad om een mooie afwerklijn te hebben anders heb je één smeerboel.
Door een onderkader te maken verstevig je het stalen dak voldoende en is het dak stabiel genoeg om deze dakramen te dragen, je mag er achteraf zelfs op lopen, zo sterk zijn deze dakluiken en geen last van hagelschade. Dit zijn ook de enige dakramen die echt inbraakwerend zijn, die plastieken brol van standaard campers is een lachertje, ze zijn wel niet goedkoop.

Groetjes
lazerus
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:36

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door lazerus »

Bedankt Joske, het is nu duidelijk.

Heb je ook een blog of foto's van je eigen camper project?

Groet
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik heb weliswaar niet zo'n groot luik, maar geplakt met Sika 221 zonder schroeven gemonteerd.
Wel een binnenraam gemaakt, zowel voor de stevigheid van het dak, als ook om straks het plafond en de binnenafwerking te monteren. Ik heb in de ribbels van mijn dak eest blokjes Trespa gelijmd en daarna pas volgespoten met kit, anders gaan er wel wat kokers doorheen en het lijmoppervlak is groter.

Hoe ik het gedaan heb kun je zien bij het kopje Mijn Ideale Camper, de LT46, het halfzusje van de Sprinter.

Ga je trouwens met zo'n groot luik niet door de dragende dakspanten heen? Dat lijkt me niet zo'n goed idee!

Groeten en succes,
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
lazerus
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:36

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door lazerus »

Hi Jeroen,

Goed idee van het opvullen met Trespa! En dat is trouwens een mooi vormgegeven raam. Ook uit een boot neem ik aan.

Ook op aanraden van Joske ga ik nu zeker een binnenraam maken. Er moet inderdaad een stuk uit een van de dakspanten geslepen worden, maar zover ik weet zijn Sprinters en Lt's zelfdragend op het chasis. Wel ga ik een metalen strip bevestigen die het aangesneden spant met het naastliggend spant verbindt (zo dicht mogelijk bij het gat en over de 2 randen van het binnenraam). Dit zou de stabiliteit moeten behouden. Ik weet alleen nog niet of ik alle schroefgaten moet gebruiken, of dat een 6 tal voldoende zou zijn.

Bedankt,
Joris
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Joris,

De Sprinter is zelfdragend en heeft dus geen losse carrosserie op chassisbanken zoals bijvoorbeeld een Iveco Daily of Renault Mascott.

Alle spanten en steunen zorgen voor de ondersteuning en stevigheid van de carrosserie. Ik zou erg voorzichtig zijn met spanten doorzagen, zeker als de bus nog langs de RDW moet voor camperkeuring.
Bij bv.zo'n Reimo hoog polyesterdak wordt een versterkingframe geleverd ter vervanging van de dakspanten.


Ik zou helemaal geen schroeven gebruiken, met Sikaflex komt dat luik er echt niet zomaar uit waaien. Als het je een beter gevoel geeft kun je inderdaad op elke hoek nog even schroeven. Dit soort luiken worden normaal vlak met Butylkit die niet plakt maar enkel afdicht gemonteerd en dan moet je wel schroeven. Op een vlak bootdek prima, maar op een ribbelig busdak iets minder....

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door Yoni »

Ik zou hem ook alleen maar lijmen met een Sikaflex lijm/carrosserie kit.
Denk dat schroeven een veel groter risico op lekkage zijn!
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door Joske »

Beste,

Er worden hier toch zaken neergeschreven door mensen die waarschijnlijk nog nooit een bootluik (op een ribbeldak) hebben geplaatst. :down:

Joske
lazerus
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:36

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door lazerus »

Hi Joske,

Bedoel je het schroeven van het luik?


Joris
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door Joske »

Joris,

Dank zij de schroeven kan je mooi het dakluik tegenaan trekken waardoor de kit er mooi uit komt en je zekerheid hebt dat de dichting perfect is.
Daar de schroeven volop in de kit zitten kunnen ze nooit lekken. En het ribbeldak is zeker geen nadeel, daar zit dan zeker voldoende kit onder. Hoe meer kit er onder zit hoe meer flexibel de dichting is. Dus trek de schroeven niet te hard aan zodat er op de dunste plaatsen toch een 3 tal mm kit onder zit. Je kan ook kleine rubber afstandshoudertjes tussen dak en raam steken zodat je de kit niet weg druk. Zo deden we dat in de tijd ook toen we de ruiten op de autocars lijmden.

Joske
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door Yoni »

Joske schreef:Beste,

Er worden hier toch zaken neergeschreven door mensen die waarschijnlijk nog nooit een bootluik (op een ribbeldak) hebben geplaatst. :down:

Joske
Je bent niet heel speciaal met een bootluik daar rijden een boel mensen mee rond
Een dakraam is een gat in je dak en laten we nu voor het grootste deel een Mercedes bus hebben met of een bootluik of ander luik op een dak met ribbels.

Schroeven is totaal niet nodig eenmaal uitgehard voegen de schroeven niets toe wil je het even in klemmen om de lijm er uit of goed in te drukken er pak je er een paar lijmklemmen bij, gebruik wel inderaad een goeie lijmkit de 221 bv met een maximale trekkracht van rond de 18kg per centimeter bij een goeie oppervlakte 70*80*1cm bij en gemiddeld 18kg zou een lijmkracht van 1660kg zijn zie ik de meerwaarde van de schroef niet wel het nadeel van de extra gaten en het combineren van rvs alu en staal ivm galvanische corrosie.

Treksterkte aangepast
lazerus
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:36

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door lazerus »

Goedemorgen,

Bedankt voor jullie feedback en advies.

Gisteren het dakluik geplaatst en toch gekozen voor een paar schroeven rondom. Hij ligt er mooi strak in en nu hopen dat we het droog houden. We hebben veel Sikaflex gebruikt en de schroeven handmatig kruislings aangetrokken. Er bleef veel kit naar boven komen steeds.

In vergelijking met eerder gebruikte kit, Polymax Crystal, lijkt dit goedje veel beter te werken, en het voelt het steviger aan.

Weten jullie of het zin heeft om over de uitgeharde kit rand, een tweede bredere laag kit aan te brengen? Of is dit volkomen zinloos.

Bedankt,
Joris
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door Gobert »

Zinloos voor vocht. Er zou voldoende onder moeten zitten, tenzij je hem als een dwaas aangedraaid hebt.
Sikaflex is uiteraard veel beter als die andere meuk. Sikaflex is er voor gemaakt.
Je kunt wel een extra kitlaag aanbrengen ivm evt vervuiling. Maar dan doe je het om louter cosmetische redenen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Bootraam plaatsen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Precies, heeft inderdaad niet zoveel zin als je er genoeg tussen hebt zitten. :)
Mooi dat het allemaal gelukt is.

@Joske: ik heb zelf 2 bootluiken ingebouwd in mijn bus, van Gebo. Ook op een ribbeldak :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten