nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Over 15 jaar kan ik je het vertellen :)
Armaflex ken ik inderdaad, zo goed als alle luchtbehandelingskanalen in het ziekenhuis zijn ermee ingepakt. Het voelt vergelijkbaar aan met dat spul wat ik er in geplakt heb, iets zachter lijkt het.
Ik heb om condens op de plaat toch zo veel mogelijk te voorkomen (of concenteren op plekken waar het weg kan zoals de stijlen) eerst de 7mm versie overal zo strak mogelijk op geplakt, die vormt veel makkelijker als de toch wel wat stuggere 12 en 15mm platen.
Daaroverheen met dotten gewoon de 12 en 15mm opgelijmd, dat hoeft m.i. dan niet zo strak meer.
Nadeel is wel dat je aan het pasmaken dubbel werk hebt, als je er 1x 20mm in zou lijmen ben je in 1x klaar. Maar mijn ervaring leert inmiddels dat dat lastig strak en sluitend over ribbels en hobbels te plakken is. (en daarvan zijn er nogal wat in mijn bus...)
Zelfs de ribbels in het dak moest ik eerst uitvullen met isolatie, anders bleef het daar loskomen.

Afbeelding
Afbeelding
Hier nog met alleen de 7mm laag.

Ik vond dat isoleren overigens een ***werk :P

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Goeie tip! Alleen had ik de 19mm al besteld, maarliefst 24 vierkante meter van het spul. Het is nu net bezorgd, ging erg snel via Amazon Duitsland. Ik heb overigens de zelfklevende variant. Geen geklooi met losse lijm dus. Ik lees dat de lijmlaag van Armaflex zeer goed is, en flinke temperatuur schommelingen aan kan.

Ik zie nu ook dat het spul ook op rol als "klebeband" verkrijgbaar is. 50 x 3 mm schwarz, 15 mtr. Dat is misschien weer wat te dun voor de toepassing waar jij het over hebt, al kan ik natuurlijk een paar diktes op elkaar plakken. Die ga ik ook nog bestellen dan.

De prijsverschillen zijn niet mis. In NL kost een rolletje €20. In Duitsland €6.65:

https://www.ventilatieshop.com/spirobui ... -15-meter/

http://www.ebay.de/itm/Armaflex-ACE-Tap ... 2460167471

Als ik die 19mm in NL had gekocht was ik al meer dan €600 kwijt geweest. Bij die Ventilatieshop verkopen ze de 19mm niet, maar de 10mm is al €13.5 de vierkante meter. 24 vierkante meter is dus €324, en dat maal 1.9 om op 19mm te komen = €615.60! Zo zie je maar, een beetje rondsjoppen loont af en toe goed.

Ik heb het hier gekocht, voor bij elkaar €290:

https://www.amazon.de/gp/product/B00EZU ... UTF8&psc=1

En over ***werk, ach, ik heb maandenlang niets dan staal bewerken gedaan, en daarna isolatieplaten gezaagd. Erg vies allemaal. Ik vond het plastic en hout zagen voor de vloer al een hele upgrade. Nu wat strookjes spul plakken, het wordt steeds fijner.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Amazon is inderdaad top, ik heb er dakdragers besteld (Atera Schwerlastträger SL-1); in Nederland 189€ voor 2 voetjes en dan kwam er nog 2 dwarsbalken van 40€ bij en ook nog eens belachelijke verzendkosten omdat die kokerbalken 1,75 lang zijn.

Op Amazon voor €150 een set van 2 voeten en 3 kokers, gratis opgestuurd. :) (de andere 4 voeten + 1 koker had ik van Marktplaats)

Ik ben inmiddels met vloer bezig, en ik moet zeggen dat dat wel fijner werkt als de rest, omdat je overal bij kunt en niet alles telkens naar beneden valt! :) Ik was al met al trouwens bij vriend Günter ook iets van 300€ kwijt, maar ik heb nu bijna de hele bus gedaan en ik denk dat ik van het restant nog wel een VW Transporterformaat bus kan isoleren... :MrGreen: :MrGreen: (daar kwam later nog wel een tientje of 6 bij voor Pattex lijm)

Succes, we zien de foto's hopelijk wel verschijnen! :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Ja! Op een vloer kunnen staan en zitten is zooooo veel fijner dan op U-balkjes lopen en proberen je enkels niet te breken :)

U vroeg foto's, wij draaien:
photo_2017-05-03_12-18-00.jpg
photo_2017-05-03_12-17-36.jpg
Ik ga de spanten ook nog bekleden, die doe ik met de 5mm dikke "klebeband" Armacell rollen. Ik had maar 1 rol nog, in NL gekocht voor maarliefst €20. Net op Ebay.de een partij van 12 rollen voor €80 gekocht, dus slechts €6,66 per stuk! En €5 verzendkosten. Uit Polen nog wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 03 mei 2017, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Netjes!
Die vakken zien er een stuk makkelijker te beplakken uit als in onze zelfdrager! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Jeroen_Hanomaf schreef:
25 apr 2017, 20:00
Had het misschien wat duidelijker moeten neerzetten, maar precies vanwege wat je schrijft de "..." 100% dicht is m.i. haast onmogelijk in zo'n ronde bolle bus met veel spanten en dragers (zelfdragende carrosserie). Een bakwagen is wat dat betreft een stuk beter te doen :)
Ik ben nog (net) niet zover trouwens om het daadwerkelijk te doen.
De intentie is in elk geval om de wandplaten met 4mm isolatie alleen op de houten verstevigingen te schroeven en niet door het staal. Op het staal wordt de isolatie dan wel platgedrukt (=isolatiewaarde 0) maar door de schroeven in de houten balken te schroeven hoop ik koudebruggen waar mogelijk te vermijden en ook het kraken en piepen wat je vaak met schroeven hebt te voorkomen of op zijn minst te minimaliseren.
Mijn bus is voorzien van alle mogelijke uitstroomopeningen voor water/condens ben ik nu wel achter na het conserveren met Fluid Film. Ik spoot het in de dakspant, en het liep er in de de dorpel weer uit.
Daarom heb ik ook de binnenkanten van de spanten open gelaten, dan kan het vocht daar condenseren en er ook weer uit via de afwateropeningen.

Hoe het in de praktijk uitpakt laat ik nog weten als ik zover ben... ik word opgehouden door het weer, door de grootte van de platen moet ik buiten zagen en omdat het steeds rond de 10°C is duurt het ook 2x zo lang voor de polymeerlijm gedroogd is.

Groeten Jeroen
Nou, hier de praktijk... die dunne plaat met isolatie achterop is te zacht, waardoor je er hollingen in trekt en de schroefkoppen niet willen verzinken.
Dus, of de isolatie weglaten en aan de voorkant iets dichts als afwerking plakken, of uitsparingen maken voor lijm en op die plekken lijmen.
Een testje leerde dat het met 5,5mm plaat beter gaat, maar dan kwam ik tegen mijn slaapbank aan (die staat nogal strak op de wand)

Ter info... :) (zie ook mijn bouwverslag)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Wat voor plaat had je in eerste instantie gebruikt? Ik heb nu 3.5mm hardhout triplex plaat in gedachten voor mij.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

3,6mm, en die zit er nu ook op. Echter zonder isolatie op de rug en met polymeerlijm gelijmd ipv geschroefd...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten