eenvoud

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

eenvoud

Bericht door Ben 410 »

Beste iedereen,

Ik ben van mijn nu nog volledig lege MB L410 een camper aan het bouwen, en ik ben best een handige klusser, maar elektra vind ik wat lastiger. Ik wil graag een zo eenvoudig mogelijk elektrisch systeem inbouwen.

Als ik uit ga van een lood-vloeistof semitractie accu, dan dacht ik om de startaccu en de rest van de auto volledig los te houden van het woondeel.
Het woondeel krijgt dan een aansluiting op 220Volt, ik maak aansluitingen voor eventuele 220V gebruikers en ook gaat de 220V naar een continue aangesloten goede acculader (tips?) die de semi tractie accu probeert op peil te houden.
Vanaf die accu ga ik dan weer via zekeringen en schakelaars naar de diverse 12V gebruikers. That's it.

Kan dit? Hoe slecht is dit voor de accu? Hij zal dan tijdens het kamperen continue ergens in een variabele laadtoestand verkeren. Is dat erg?

En wat als ik bijvoorbeeld voor een AGM accu (tips?) kies? Gaat dit verhaal dan ook op? Tegen diepontladen misschien een slimme AGM-lader met alarm ofzo (tips?)?

Ik hoor graag wat er wel en niet mogelijk is.
Dank alvast voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: eenvoud

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Alles kan ;-)

Ik zou beginnen met een lijstje te maken van welke gebruikers je allemaal hebt en wat ze verbruiken.

Als je bijvoorbeeld een koelkast op stroom hebt en die tijdens het rijden aan hebt, waarbij dan de HH accu niet opgeladen wordt, kan het zijn dat ie zomaar flink ontladen wordt, zeker als er op je bestemming geen stroom aanwezig is, is je accu snel leeg. Voor de kosten van een Cyrix o.i.d. en een paar kabels zou ik het wel weten ;)
Als het alleen een paar lampjes zijn zou ik me er niet zo druk om maken. En een beetje acculader duwt zo'n accu vrij snel weer vol, ook als er afnemers zijn.

Alles staat of valt met hoeveel verbruikers je hebt, wat ze afnemen, en hoe vaak je ze gebruikt. :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: eenvoud

Bericht door Ben 410 »

Ovee het aantak gebruikers en het gebruik van de dynamo ga ik even nadenken. Er blijkt al een 100a relais in de bus te zitten. Nog niet aangesloten. Geen cirix, maar simpel relais.

Maar het principe van elektriciteit gebruiken van de accu en deze tegelijkertijd (proberen) opladen is normaal? Accu en lader kunnen daar tegen?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: eenvoud

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nou ben ik geen electrotechnicus of monteur voertuigtechniek, maar ik durf wel met enige zekerheid te beweren dat de dynamo en startaccu samen precies datgene doen wat je van plan bent :)

Als je lader maar zwaar genoeg is levert ie genoeg stroom om zowel de accu te laden, als direct je verbruikers van energie te voorzien. :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: eenvoud

Bericht door Ben 410 »

Dat is waar. Helder. Dankjewel!!

Tip voor lader, iemand?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: eenvoud

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Daar kan ik je helaas niet 1-2-3 mee helpen, ik heb een Victron Multiplus waar een max 35A acculader ingebouwd zit. (en een 4A uitgang voor de startaccu).
Heb zelf op op heden goede ervaringen met Victron, al is de prijs er wel naar... (maar bij b.v. Stroomwinkel hebben ze regelmatig ingeruilde of demo-apparatuur voor interessante prijzen).

Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: eenvoud

Bericht door Ben 410 »

Dankjewel. Ik heb inmiddels een “elektroblok” gekocht.
Nu snel verder met bankjes lassen en apk...
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: eenvoud

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Succes! Heb je een Schaudt Elektroblock gekocht?
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: eenvoud

Bericht door Ben 410 »

Apk is gelukt.
Bus staat weer voor de deur.
Ik heb een “elektroblok” gekocht via boranka. Staat geen merk op. Deze kan wat ik wil dat hij kan. Moet goedkomen denk ik.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: eenvoud

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Succes! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten