Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Thx! De eerste klusweek zit er op, ideaal zo! :)
Zal binnenkort weer even wat foto's plaatsen van wat ik uitgespookt heb in de bus :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Tafeltransport

Vanwege ruimteperikelen hebben we besloten om de campingtafel zowel binnen als buiten te gebruiken. Afgelopen jaar ook gedaan, maar bij onze tafel zitten de poten op de hoeken en kun je dus erg slecht aan de tafel schuiven omdat die in de weg zitten.
Ook ontbrak nog een echte bevestigingsmogelijkheid tijdens het rijden, hij lag nu op het bovenste kinderbed met een spanband -prima plek, tot de kinderen naar bed gaan!

Bij de schuifdeur is echter nog een "verloren" hoekje:
2019-04-07 10.30.16.jpg
2019-04-07 10.29.57.jpg
Hier komt met een blindklinkmoerentang een stuk Airline rails op de wand (hier zit metaal achter) en een speciale spanband die daar weer in past kan de tafel dan probleemloos vervoerd worden en staat dan ook niet meer in de weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Campingtafel ook binnen...
Het idee om de campingtafel ook gewoon als binnentafel te gebruiken is denk ik zelf prima in zo'n kleine bus, maar een goede wandbevestiging was lastiger. Er zijn wel kant en klare tafelrails te koop, en van die klappoten voor de andere kant zodat de campingtafelpoten niet meer in de weg zitten als je binnen aan tafel wilt gaan.
Om er zeker van te zijn dat e.e.a. allemaal past zijn we een dagje zonder kinderen naar De Wit geweest en daar de nodige spullen gekocht.

De poot is redelijk eenvoudig, die valt ingeklapt netjes over de bestaande poten, maar de rail is wat lastiger, omdat de rand van de campingtafel oversteekt en ook niet haaks is, en de rail wel.
Dus na een middag puzzelen tot het volgende gekomen:
2019-04-16 15.42.09.jpg
2019-04-16 15.42.17.jpg
Een stuk restant multiplex uit het oude tussenschot (dat blijft maar van pas komen!) wat met polymeerlijm op het blad gelijmd is. Hierop komt dan een aluminium strip, waar dan weer de tafelrail op komt. Dit zorgt ervoor dat de rail haaks en recht is (de tafel bleek ook nog geen 100% rechte zijkant van bovenaf gezien te hebben) en ook goed vast zit. De 5x40 schroeven zitten door het houten stukje ook in het tafelblad.

De New-Holland blauwe verf was de enige buitenverf die ik nog open had staan, die was nog van de Hanomag over...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En gemonteerd:
2019-04-18 10.04.13.jpg
2019-04-18 10.03.52.jpg
Nu alleen die blindklinkmoerentang nog die al #$% 3 weken in bestelling staat, zodat ik niet alleen de rail voor vervoer kan monteren, maar ook de rail waar het kunststof profiel in valt.
Als die erop zit kan ik de knikvoet eventueel nog inkorten als die te hoog is, al lijkt het dat dit precies goed uitkomt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Randjes en kantjes
Een ander klusje waren de randen van de wandbekleding bij de ramen en dakluiken, die waren nog grof op maat en zijn met beitel, schaaf en vijl op maat gemaakt zodat de verdere afwerking plaats kan vinden.
Nog wat kleine dingetjes aan de wanden, en kunnen we de wanden straks gaan bepakken met Vilon, daar zal het wel van opknappen!
2019-04-16 16.40.03.jpg
2019-04-16 16.31.16.jpg
De witte afwerken randen horen bij de Gebo ramen en zijn onbetaalbaar voor wat je ervoor krijgt, maar zo netjes krijg ik het zelf nooit afgewerkt... :WTF:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

stoel en koelkast-kast
2019-04-15 14.19.47.jpg
Vorig jaar had ik een betere stoel gescoord voor vrouwlief, de oude enkele stoel had enkel een instelbare rugleuning, deze heeft ook schuifrails en aparte hoogteinstelling voor en achter de zitting. Daarnaast natuurlijk ook de instelbare rugleuning -al zullen puristen opmerken dat de knoppen aan de verkeerde kant zitten, dat klopt, want dit is een bestuurdersstoel geweest.
Je kunt de gordelvanger en de bevestiging van de gordel zelf 1 op 1 omdraaien en deze als passagiersstoel gebruiken, met de eerder genoemde kanttekening dat de knoppen nu links i.p.v. rechts zitten. Lig ik zelf niet zo wakker van ;-)
En voor de volledigheid, de console waar de stoel op staat, is wel uniek voor de rechterkant en niet uitwisselbaar met links!

Het ombouwen is letterlijk 8 bouten los, stoel eruit, en weer vast... tot ik er achter kwam dat de zeskanten met kraag niet in de schuifrails van de nieuwe stoel pasten. Na tot 4x toe naar de VW dealer geweest te zijn geweest had ik vanmorgen eindelijk de juiste en kon de stoel op zijn plek. Na schoomaken en mooie upgrade :-) Bijkomend voordeel is dat deze stoel op zijn laagste stand nu net zo hoog is als de achterbank, de oude was altijd hoger en niet instelbaar, waardoor het bepalen van de tafelhoogte lastig is. Dat is nu ook meteen opgelost.

Verder nog een schot gemaakt (de beste passende tot nu toe, ik word er nog wel eens handig in!) en idee voor de bodemplaat (hier komen in de holle ruimtes nog bergvakken en diverse kabelgoten naar voren toe) gemaakt.
Ziet er als mock-up zo uit:
2019-04-19 17.28.45.jpg
2019-04-18 17.33.33.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En zo af en toe rijden we er ook nog lekker mee rond om te genieten :) (Oostvaardersdijk tussen Lelystad en Almere)
2019-04-20 13.25.30.jpg
Groeten, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door dereiziger »

ziet er goed uit jeroen ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank! Het houdt me in elk geval van de straat :crazy:

Weer wat verder, de inmiddels 5 weken in bestelling staande tang ging niet meer komen door allerlei overnameperikelen bij de leverancier, maar een andere winkel in de buurt had, na enig rondbellen, er wel één op voorraad.
Ik had liever een grotere gewild (die ging tot M12!) maar die was 425€ ex BTW en dat was me net even te gek, dus de kleinere versie meegenomen (tot met met M6) waar ik me voorlopig ook prima mee kan redden en die ook niet echt te geef zijn ;-)
2019-05-15 11.46.06.jpg
Daardoor kon eindelijk de airline rail erin:
2019-05-15 11.45.31.jpg
(ik moet nog even de juiste lengte boutjes met verzonken kop halen)

En inmiddels ook verder met de gasleidingen en de koof om het spatbord, maar ook die aan de achterkant bij de oversteek van de kabels en gasleiding:
2019-04-27 17.11.51.jpg
Het gas is inmiddels zo goed als klaar, hopelijk deze week nog de tafelrail bij de zithoek monteren waarna de poot aan de tafel kan en ook project "tafel" definitief afgesloten kan worden (zij het nog dat het railtje er weer even af moet als ik de wanden ga bekleden, maar da's het mooie van die blindklinkmoeren)

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gelukt :)
2019-05-18 12.18.03.jpg
Ook vandaag nog een freesmalletje geprobeerd te maken van het logo van de vorige eigenaren van de bus, ik vond het wel een leuke vorm voor een "grijpgat" in deuren en leuker als zo'n saai gat. Staat nu te drogen, daarna nog wat latten erop die het positioneren vereenvoudigen en maar eens testen of ie werkt. De hoeken worden uiteraard met frezen afgerond, maar dat vind ik niet zo erg (voelt ook wat prettiger aan bij beetpakken)
2019-05-26 16.19.50.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En verder met de koof om het spatbord, en achter (rechts op de foto nog net te zien) voor de bekabeling die daar van links naar rechts oversteekt. De deuren worden (vanwege het smalle gangpad) schuifdeuren, daar heb ik kunststof schuifrails voor gekocht die netjes achter het frontje komen.
Het zit allemaal nog los, moet nog lak/ver/bekleding/watnogvantoepassingis op.
2019-05-25 16.50.49.jpg
2019-05-18 16.41.07.jpg
Van de week maar weer verder, het hout begint nu op te raken!

Groeten,
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Ben 410 »

Goed bezig! Leuk om te zien. Je bent steeds net een fase verder dan ik. Goed voor de inspiratie!!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank je! Het begint nu vorm te krijgen, en in combinatie met de klusruimte motiveert dat wel :)

Ik ben, omdat de nieuwe platen berken nog in bestelling staan, noodgedwongen maar met het 230V gedeelte in de weer geweest. Ik heb van wat restjes 12mm berken (ik had alleen niet meer genoeg voor het deksel!) een koofje gemaakt voor de zekeringkast en buiteninvoer voorin bij de zithoek, en omdat hier nog voldoende ruimte zat gelijk maar 4x WCD hier gemonteerd.
Er zitten inmiddels ook 2x WCD in de keuken, en ik heb nog 12V pluggen besteld voor USB en andere laders, die dingen wisselen toch elk jaar lijkt het wel, en daarmee ben je wat flexibeler.
Er zit een centraaldoos na de zekering vanaf de Multiplus achter het linker achterspatbord, daarvandaan splitst de kabel in vieren: 2x naar voren voor de 4 WCD's, 1x naar de 2 WCD's in de keuken, 1x naar een WCD bij de koelkast. Ik heb de vijfvoudige WAGO klemmetjes gebruikt en wat werkt echt top.
Uiteraard heb ik snoer gebruikt met adereindhulsjes (de Chinese tang doet 't goed) en zit alles in buizen, recht waar mogelijk, flexibel waar nodig. Die flexbuizen zien er al snel rommelig uit, maar hier hangt de helft ook nog los ;-)
2019-06-06 16.25.15.jpg
2019-06-06 16.51.38.jpg
2019-06-07 11.05.30.jpg
Als het goed is komt donderdag het hout...

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door dereiziger »

ziet er allemaal erg goed uit Jeroen .
Afbeelding
JeroenvdBos
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2019, 10:16
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door JeroenvdBos »

Lekker bezig. Inspirerend zeker.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door dereiziger »

toch een vraagje , aarom gebruik je berken plaat . populier is lichter .. ja berk ziet er als je het in zicht laat mooier, maar het scheelt nogal wat kilo's
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank!

Ik was ook wel in een lekkere flow bezig, dan gaat het soms vanzelf en is het soms ook zomaar 22:30...!

Qua hout, ik vind het berken inderdaad gewoon mooi (al wordt het van het lakken wel geler, maar met kleine kinderen is onbehandeld geen optie!) Wel heb ik, om op het gewicht te letten, voor de tussenschotten 12mm genomen, dat was incl. wat extra stukken precies 1 plaat. De rest is allemaal vuren latten (20x40 ongeveer, het scheelt wel eens waar je ze haalt) met 3,6mm berken bekleed. De kastdeurtjes voor de schuifdeuren zijn 6mm. Dat red ik makkelijk uit 1 plaat.
Populieren is wel een stuk lichter, maar ben ben niet zo'n fan van met HPL etc beplakken, en het fineren van het geheel was ook niet iets wat ik zag zitten... ;-)

Inmiddels is de keuken los in elkaar gezet om te kijken of alles past, dan kan ik verder met de techniek en het aanrechtblad afmaken:
2019-06-17 21.48.14.jpg
De nieuwe delen moeten nog gelakt worden, en er zit inmiddels ook een 12V sigarettenaanstekerplug in (t.b.v USB ladertjes etc) en gaten voor de waterniveaumeters.
De logo's heb ik met freesmal gemaakt, op mijn teststukjes ging dat perfect, maar op dit 6mm (nieuwe plaat) minder goed, het splinterde en was op sommige plekken ook verbrand. Door het splinteren was het ook erg moeilijk om precies in de lichte laag van het multiplex te frezen.
Dus uiteindelijk zo goed mogelijk gladgeschuurd en inmiddels geverfd, ziet er ook prima uit, al was dat niet helemaal de bedoeling!

Inmiddels ook verder met Vilon plakken, niet mijn favoriete werkje... helaas extra lastig door de volgorde van inbouwen die helaas weer soort van opgelegd werd door de vorige klusplek (waar ik desondanks erg blij mee was!). Hierdoor moet je de bekeding om de schotten heen op maat snijden, terwijl het natuurlijk veel makkelijker is om eerst alles vol te plakken en daarna de schotten te monteren...
Zeker het plafond is erg lastig en ben er niet erg tevreden over (her en der een vouw van het niet lang genoeg plat laten liggen, er en der ingedrukte vingers of een rimpel) en wat me ook tegen viel was hoeveel je er nog doorheen ziet -het spul trekt perfect strak, waardoor je elke oneffenheid in het hout blijft zien. Als je een strak plafond heb, is het wel super netjes, maar dat heb ik helaas niet.
Ook wilde ik het naadloos hebben op het plafond, maar door de schotten was dat niet te hanteren waardoor er nu alsnog een naad in zit.
Op dat soort momenten denk ik dan altijd maar aan het gezegde: ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!
Maar desondanks knapt het wel op en wordt de bus een stuk lichter van binnen.
En ergens heb ik het gevoel dat het nu zomaar opeens snel gaat naar de eindstreep, al is die nog ver genoeg ;-)
2019-06-26 19.00.36.jpg
Groeten, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Verder met Vilon plakken, ik moet nog een stuk boven de schuifdeur en achterin boven de bedjes, maar ook de platen op de schuifdeur zelf moeten nog bekleed worden. Alleen is de lijm op, ik heb nog wel een 2e emmer, maar die wil ik eigenlijk pas openmaken als ik ook de boel op de schuif- en achterdeuren klaar heb, en daarvoor moet ik nog hout kopen en zagen.
Ik ben nu een lijstje van items voor de vakantie aan het afwerken, en ook zonder de laatste paar stukken Vilon kunnen we prima op reis :)

Wel handig dat het raam nu helemaal af is en de rail voor de tafel er weer op zit:
2019-07-13 16.12.32.jpg
Over tafel gesproken, nu de Vilon daar geplakt zit, kan ook de Airline rail erop voor het transporteren van de tafel:
2019-07-15 20.38.55.jpg
En voor het eerst in 5 jaar hebben we werkende verlichting die vast in de bus ingebouwd zit:
2019-07-17 11.27.42.jpg
En verder nog allemaal dingen gedaan die je amper zit, nog een miniem lekje opgelost met het gas (had een afpersapparaat geleend en hij viel heeeeeeel langzaam terug in druk), bedrading getrokken en aangesloten (waterniveaumeters, kraan en keuken definitief geplaatst, radio op HH accu, 12V stopcontacten her en der, etc etc) en alle resterende deurtjes gelakt zodat we niet straks op vakantie in de verflucht zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Eén van de kleine irritatiepuntjes van de vorige vakanties was dat de koelkast, als zijnde normale 230V huishoudkoelkast, geen vergrendeling van de deur heeft.
Daar even een prototype van gemaakt voor de vakantie, aan de onderkant zit ook nog een zelfborgend moertje zodat het boutje er niet zo makkelijk uit gehaald kan worden (kinder-eksters! :lol: :lol: )
De productieversie krijgt waarschijnlijk nog een V-vormige onderkant van het boutje en een veertje zodat ie naar beneden blijft, ook als we over kinderkopjes rijden :)
2019-07-17 14.10.37.jpg
2019-07-17 14.10.45.jpg
En het wordt steeds lastiger fotograferen, maar de koelkast-kast is aan de bovenkant zo goed als af. :)
2019-07-17 14.18.20.jpg
Groeten, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

De vakantie zit er inmiddels al weer anderhalve week op; we zijn voor 2 weken naar Oostenrijk geweest. Het was de bedoeling 2,5 week te gaan, maar het weer was erg slecht op het eind en hier zou het redelijk worden, dus zoetjes aan naar huis getoerd.
Busje heeft het prima gedaan, in totaal zo'n 2000km gereden. We hebben van alles wat gehad, regen, zon, wind, onweer/bliksem, harde wind... dus een goede test voor de bus. Door het weer veel meer binnen moeten doen als vorig jaar, maar eigenlijk ging dat prima. De grote tafel bevalt prima, het bed slaapt best, en na 2 dagen gaat het ombouwen fluitend. Doordat we nu meer kastjes hebben kunnen we ook de kinderstoeltjes goed kwijt dus weer meer leefruimte... Op de heenreis tussen de vrachtwagens overnacht op een Autohof, voor de rest op kleine en grote campings gestaan en ons verbaasd over de handigheid en uithoudingsvermogen van de kinderen bij het wandelen (met de oudste 6,5km enkele reis, en dus ook weer terug, naar een berghut gelopen, hij is nu net 7) Op de terugweg nog 2x via Park4Night een plekje gevonden, beide bij een bos. De kinderen vond het iig leuk een boswandeling te maken en (voor hun gevoel) in het bos te slapen! :)
Wat sfeerimpressies:

Stuwmeer bij Grän:
20190807_104901.jpg
Kaunetaler Gletscherstraße, ongeveer 2700m hoog:
20190814_124756.jpg
20190814_140149.jpg
We hebben meest binnendoor gereden en erg genoten van de rit, na deze vakantie twijfel ik enorm of ik nog de 3,454 tandwielset moet inbouwen in de achteras... Bij dit soort binnendoorwegen (ook de Hahntennjochpaß gereden) met stijgingen en dalingen tot 18% en veel bochten met klimmen erna is de as die er nu onder zit perfect, meestal redt ie het net in zijn 2 of 3 naar boven. (dan merk je goed wat belading en ijle berglucht doen!)
Ik slaap er nog wat nachtjes over, de 3,454 is wel perfect voor langere afstanden over egalere wegen...

Ik ben nu nog bezig met kastjes en ga binnenkort weer wat hout halen voor de schuif- en achterdeurbekleding.

Verder ben ik over de weegbrug geweest met het volgende aan boord en hetgeen vast in/aan de bus zit (dakdragers, luifel, etc):
-zo goed als volle dieseltank
-25 liter schoon water, geen vuil water
-matrassen, kussens, bedplanken, kinderknuffels, slaapzakken, etc
-4 campingstoelen en (stevige) tafel
-lege porta potti, maar met gevuld spoelreservoir
-borden, pannen, bestek, etc
-handdoeken, washandjes, wasmiddel, afwasteil etc
-gereedschap, krik, extra motorolie en diverse kleine dingen (multimeter, zekeringen, etc)
-kleine skottelbraai en buitenkookplaat
-2 5kg gasflessen, 1x nieuw, 1x ongeveer 70% gevuld
-diverse kleine benodigdheden zoals kabelhaspel, waterslang, etc
-1 zak Oostenrijkse stenen van de kinderen die ik vergeten was (12kg!)

Het totaalgewicht aldus is 3040kg, waarvan 1600kg op de achteras en 1440kg op de vooras. Toegestaan is totaal 3500kg, 2800kg op de achteras en 1750kg op de vooras (waarvan de bladveer overigens enigszins moe begint te worden). Al met al is het altijd meer als je hoopt, maar voor een bus die leeg voor 2280kg in de folder staat vind ik het ook niet heel slecht.

Maar, het zal de oplettende lezer opgevallen zijn dat het volgende in het bovenstaande nog ontbreekt:
-personen (2 volwassen, 2 kinderen (4 en 7)
-eten/boodschappen
-kleding, schoenen etc
-reservewiel + drager
-fietsendrager met fietsen
-zonnepanelen

Al met al is het krap tot 3500kg, maar vooralsnog rekening houdend met de hoeveelheid gas, kleding en water nog net doenbaar op 3500kg. Als de kinderen groter worden en er evt een daktent op moet zal het wel 4600kg worden, maar dat zien we dan over een paar jaar wel weer. Die mogelijkheid is er in elk geval eenvoudig omdat de technische massa nog op 4600kg staat.

Groeten,
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door dereiziger »

:MrGreen: 12 kg stenen .. grijns .... dat weegt erin ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ja, grapjassen zijn het :rotfl: :rotfl:
Gelukkig is er niet alleen daar wat te winnen qua gewicht :MrGreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Afgelopen tijd eigenlijk meer van de bus aan het genieten dan aan het bouwen, weekendje bij schoonouders, Campertechniek-mini-meeting, spullen vanuit mijn jonge jaren (Fleischmann racebanen!) ophalen bij mijn ouders die de zolder aan het opknappen zijn en alvast wat plannen voor de najaarsvakantie aan het maken.
Ik werk altijd erg naar de vakantie toe, en als dat dan geweest is stort mijn activiteit een beetje in elk jaar. Normaliter zou ik rond deze tijd zeggen: zo, die gaat weer op stal, tot volgend jaar! Maar door de klusschuur en omdat het er nu echt een beetje op begint te lijken, vandaag met de jongens naar de houthandel geweest en 2 platen 9mm Populieren gekocht om de schuif- en achterdeuren af te werken. Er zit nu loeizwaar 12mm betonplex op, dat gaat eraf. Omdat de boel demontabel moet blijven i.v.m. kentekenverlichting en slotmechaniek, gebruik ik een aantal gaten om blindklinkmoeren in te trekken. Ik heb overal 3,6mm gebruikt op de wanden, maar heb al gemerkt dat dat met schroeven te slap is en je de deuken erin trekt. En omdat toch alles bekleed wordt en berken dus geen zin heeft (en onnodig zwaar is) nu populier.
Ik maak de achterdeurbekleding overlappend omdat het achterin bij koel weer sneller koud wordt en dit vooral door een kiertje tussen de deuren lijkt te komen (1 is ook een klein beetje verbogen als je heel goed kijkt).
Van de week ook op het werk weer wat rustiger qua avondwerk, dus misschien kan er weer 1-2 avondjes zagen en vilon plakken af :)

Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En ondanks het mindere weer dankzij de overdekte schuur gewoon lekker verder, terwijl de regen tegen de (kunststof) voorgevel klettert.
Het was me al eens opgevallen dat het achterin frisser was als voorin de bus, en ook dat bij daglicht je aan de bovenkant van de achterdeuren een kier zag. Dit stond al op het lijstje, maar omdat ik de deuren ook met Vilon ga beplakken wilde ik alles in 1x goed.
Dus met 9mm populieren aan de slag, als eerste de (rare) vorm met schilderstape uitgezet en die opgemeten, daarna de platen gezaagd en netjes pas gemaakt.
Ik heb de plaat van de linkerdeur tot de hoogte van het slot ongeveer 4cm laten uitsteken, zodat deze weer afdicht op de rechter deur en het (ook elders) niet zo goed afdichtende rubber extra afgesloten wordt en het achterin hopelijk wat minder tocht.
De oude platen waren van (zwaar) 12mm multiplex gemaakt en met zelftappers in de deur gerost. Van die gaten heb ik er een aantal naar 6mm uitgeboord en blindklinkmoeren M4 ingetrokken. Daarna voorzien van schroefjes en de plaat op de juiste plek gezet met lijmtangen en tape, en daarna met een blokje berkenmultiplex en een kleine hamer de koppen van de schroeven in de plaat geslagen zodat ik het juiste gatenpatroon had.
Gaten geboord, paar nog iets aangepast, en klaar!
De schuifdeur was iets meer werk (al was het alleen maar omdat je telkens na het instappen de deur dicht moet gooien om iets te doen, maar vooral door het raam wat erin zit) maar het hout hiervoor staat ook klaar en van het bovendeel zijn de blindklinmoeren al ingetrokken. Van de onderkant staat de verf nog te drogen (roestpreventie) en moet ik nieuwe halen, de eerste 50 blindklinkmoeren zijn bijna op! Het had mooier geweest dit net als de achterdeuren uit 1 stuk te doen, maar dan is het lastig om bij het slot te komen wat er achter zit. Vandaar voor praktisch gekozen en 2 delen gemaakt, zodat het raamdeel kan blijven zitten als ik bij het slotmechaniek moet. Ik moet nog even goed nadenken hoe ik dat bij het raam ga fixeren, overigens.

Daarna kan ik ook daar de gaten voorbereiden en de boel beplakken met Vilon, dan kan ik het laatste restje in de bus ook doen. Vond het zonde een emmer lijm van ruim 30€ uit te laten drogen na 1 baan terwijl ik nog meer moest doen, dus vandaar deze volgorde.

Groeten,
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Eén kant van de deurplaten inmiddels beplakt, en ook de 2 van de 3 laatste stukken Vilon in de bus zelf geplakt.
Het enige stuk wat nu nog moet is naast de bank bij het koofje, dat ga ik hopelijk van de week nog doen, niet echt veel zin in, want je kunt er slecht blij!
Dan ga ik ook gelijk de flappen van de losse platen omvouwen en vastlijmen, dan kan dat mooi drogen en t.z.t. gemonteerd worden.
2019-10-13 12.23.15.jpg
We hebben afgelopen dagen vanaf zaterdag herfstvakantie gevierd waarbij het 's avonds en 's nachts aardig afkoelde en dan merk je wel wat warm en koud is/wordt in de bus -de deurbekleding en het afdichten van die kier tussen de deuren zou wel fijn zijn.
Niet dat het erg koud is in de bus, de 2Kw Webasto krijgt dat hokje prima op temperatuur en houdt het aangenaam warm, zelfs helemaal achterin. 's Nachts hadden we hem uit en was het ook prima uit te houden, maar door het vochtige weer wel vocht in de bus, vooral op de achterdeuren en voor- en zijruiten van de cabine, ondanks dakluiken en deurtjes op een kiertje.
Maar al met al, het was voor ons voor het eerst dat we nog zo (voor ons doen) laat in het seizoen op pad gingen en het is goed bevallen, de kinderen vroegen of we nog langer konden blijven en dan is het wel goed denk ik ;-)
We stond in de buurt van Arnhem in de bossen, en ondanks de herfstvakantie was het daar een stuk rustiger als in de zomer. Gaan we zeker vaker doen dit soort uitjes, daar is het ding uiteindelijk voor ;-)
Een ander voordeel is dat met die herfskleuren het oranje van onze bus een stuk minder opvalt als in de zomer! :MrGreen: :MrGreen:
2019-10-24 10.38.03.jpg
Als het Vilon klaar is moet ik even kijken hoe warm het in de schuur is, ik moet nog houtwerk lakken voor ik verder kan. Als het wel te koud is kan ik nog los op versleten stabilisatorrubbers achter en een linker raam wat (wederom!) niet meer open wil...

Groeten, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten