Welke carburateur?

Plaats reactie
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Welke carburateur?

Bericht door Ben 410 »

Hoi,

Op mijn L410 uit 87 zit een pierburg, maar welke?
Ik wil graag in het buitenland op benzine kunnen rijden, en niet afhankelijk zijn van LPG.
Hij loopt niet goed op benzine, dus wil een een revisiesetje proberen.
Ik kan alleen de code PIERBURG JB 5-037 vinden, en op zo’n alu vlaggetje staat 002 070 1404.
Toch kan ik hier niets op vinden, het typenummer lijkt toch anders aangeduid. Wie weet wat voor setje ik nodig heb?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Welke carburateur?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Ben,

Ik ben nog even de boeken in gedoken, maar kan zo 123 niets vinden :(
Heb alleen een boek voor de L409.

Op vakantie nog een L410 tegengekomen, zag er uit als een voormalige ambulance of rode kruis wagen in "Elfenbein" (Ivoorkleur)
Heb je geen instructieboekje bij de bus? Daar staat vaak ook veel in.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: Welke carburateur?

Bericht door Ben 410 »

Dank voor je moeite. Het blijkt een Pierburg 1B3.
Hij verzuipt op benzine wanneer je meer dan half gas geeft. Ik vermoed dat dat komt door het LPG-mengstuk. Die is vrij klein, en daardoor is er een extra onderdruk boven/voor de gasklep. Ik denk dat dit er voor zorgt dat er door de vlotterkamerontluchting/stationairluchtsproeiers extra benzine aangezogen wordt. (Revisiesetje btw gemonteerd). Als ik rijdende-voort het luchtfilterhuis van de carb licht, en daarmee dus ook het lpg-mengstuk, dan accelereert hij ineens wel goed, en als ik dan het lcuhtfilterhuis weer op de carb laat zakken, kakt hij gelijk in en loopt op drie cilinders. Dan verzuipt hij dus direct.

Ik heb een ander mengstuk gemonteerd, die zou speciaal voor een 1b3 zijn. Hij zit iets hoger en heeft een ovaal gaatje boven de stationairsproeiers.
Hij loopt nu iets beter op benzine, maar volgens mij moet het gewoon helemaal goed kunnen toch?
Iemand ervaring met het afsluiten/omleiden/aanpassen van de stationairsproeiers?
Andere tips?
Op LPG loopt/liep hij trouwens helemaal top, alleen op dit nieuwe mengstuk laten afstellen..
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Welke carburateur?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Kan ik je helaas niet mee helpen, ik heb jarenlang een Renault 9 met 1400cc motor op LPG gereden, die deed het op beide goed, maar ja... daar heb je niks aan.
Weet nog wel dat een vergelijkbare zonder LPG het wel beter deed op benzine, maar ja, dat zegt ook niet zoveel...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: Welke carburateur?

Bericht door Ben 410 »

Ik heb vandaag zelf even geexperimenteerd. Bij deze carb met dit mengstuk zag ik dat de stationaisproeier/-omloopluchtregeling/vlotterkamerontluchting en dergelijke allemaal in hetzelfde hoekje zaten. Daarboven zat wel een by-pass gaatje in het mengstuk, maar toch trekt de motor te veel vacuum door de extra venturi van het mengstuk waardoor hij benzine door deze gaatjes omhoog trekt ipv lucht omlaag, en hierdoor verzuipt.
Ik heb deze gaatjes apart gezet, gescheiden zeg maar. Ik heb een plaatje staal van 40x26mm geknipt, en die zo gebogen dat hij exact de gaatjes omsluit, waardoor zij niet meer onder het mengstuk in verbinding staan met de ingang van de carb. Door het by-pass gat in het mengstuk staan ze wel in verbinding met het luchtfilterhuis. Zoals het hoort dus.
Nu trekt hij niet meer zo hard aan deze gaatjes, en loopt hij weer als een zonnetje op benzine!!!!

Nu alleen nog LPG laten afstellen, want daar loopt hij dan weer voor geen meter op, maar dat lijkt me logisch met een nieuw mengstuk. Daar zal de plaatselijke lpg-boer wel raad mee weten. Snel een afspraak maken, dan loopt hij eindelijk netjes op twee brandstoffen. Afgelopen vakantie (zwitserland), met de volvo 740 weer ontdekt hoe lastig/link het soms is om op tijd lpg te vinden.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Welke carburateur?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Netjes! Mooi dat ie weer goed op 2 brandstoffen loopt, ik heb met de Renault inderdaad ook nog wel stukken op benzine moeten overbruggen in het buitenland...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten