Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

De deurplaten zijn inmiddels klaar voor montage, maar ik moest eerst nog wat andere plekken doen. Dat is nu allemaal klaar.
2019-11-03 15.00.26.jpg
2019-11-03 15.00.59.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En daarna de rotte stabilisator rubbers aangepakt. Ik had al gezien dat e.e.a flink roestig en kreukelig eruit zag, dus al weken van te voren met kruipolie ingespoten.
En zowaar, de koppelstangen (tussen carrosserie en stabilisator) ging redelijk goed los, maar ik voelde al vrij snel dat de bouten waarmee de stabilisator aan de as zit goed vast zaten. Dus die nog maar warm gestookt, klappen met hamers, meer kruipolie... en daarna weer proberen. Normaliter draai ik ze altijd eerst een heeeeel klein beetje vaster, maar dat was al genoeg om hem af te laten breken.
De andere 3 waren al niet veel beter, dus nadat ze allemaal kapot waren dacht ik, ik sla die einden er "even" uit:
2019-11-19 19.54.02.jpg
2019-11-19 19.55.21.jpg
2019-11-28 12.56.33.jpg
Zitten die krengen vastgelast :crazy:
Waarschijnlijk is dit om het montageproces bij de productie te vereenvoudigen, want die bovenste kom je heel slecht bij. Ik heb nog geprobeerd om er een moer op te lassen, maar het enige wat gebeurde was dat er nog een stuk afbrak...
Uiteindelijk met een Dremel met flexibel verlengstuk (soort kilometertellerkabel) kon ik net bij de bovenste komen aan de onderkant om een stukje weg te slijpen, 3 van de vier moest ik inslijpen, beitelen, inslijpen, beitelen, van de andere kant beitelen, en herhaal gevoelsmatig oneindig. Zelfs stukjes van 1 mm breed bleven nog zitten.... de laatste was wel een beetje een anticlimax: ingeslepen op 2 plekken, stukje weggebeiteld, van de andere kant nog een klap en het hele stuk vloog er zo af... jammer dat die andere 3 niet zo makkelijk gingen :-/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inmiddels bij BTS nieuwe bouten+moeren besteld voor de klemmen, en ook 4 rubbers voor de koppelstang en stabilisator, en de grote rubbers die onder de klemmen zitten waarmee de stabi aan de as zit.
De rubbers van de koppelstangen (carrosseriekant) zaten nog flink vast, maar die van de stabilisator waren zo ruim dat ik ze er met mijn duimen uit kon drukken. De grote rubbers onder de klemmen waren helemaal verhard en hadden zo'n 2mm speling op de stabi. Weet ik in elk geval waar dat gerammel vandaan kwam...
Maar ja, dan moeten die nieuwe er nog in. Ik heb gisteren een dag geexperimenteerd (ik had die zooi ook naar de garage kunnen brengen, maar ja... ik wil dit gewoon zelf oplossen!) met een draadeind en wat ringen, maar de rubber lagerbus ging telkens scheef waardoor het niet lukte hem op zijn plek te krijgen.

Uiteindelijk een plaatje alu voorzien van een gat:
2019-11-30 14.13.02.jpg
En met de originele bout+moer in elkaar gezet om het rubber erin te trekken:
2019-11-30 14.16.51.jpg
Aandraaien tot er een soort worst komt (het precieze moment is een kwestie van aanvoelen heb ik gemerkt)
2019-11-30 14.18.03.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Daarna de boel in de bankschroef en dan begint het leuke werk, draaien, wrikken, wringen, duwen en trekken om die worst in dat te kleine gat te frutten...
2019-11-30 14.18.38.jpg
Totdat ie er ver genoeg in zit:
2019-11-30 14.56.56.jpg
Daarna (eigenlijk ervoor :MrGreen: )een plaatje met een gat van ongeveer 30mm gemaakt wat klein genoeg is dat het op het oog van de koppelstang rust, maar groot genoeg is om het rubber er door te laten. (kan ook met b.v. een grote dop maar die had ik niet liggen in de goede maat).
Daarna de bout er weer in, het plaatje alu op het hout en schroeven maar, er is nu niet veel kracht meer voor nodig.
2019-11-30 14.57.11.jpg
(helaas foto vergeten)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En tadaa, ook de stabilisator zelf kan op deze manier:
2019-11-30 15.55.35.jpg
Overigens ging de stabilisator een stuk makkelijker, de eerste koppelstang kostte me nog 2 uur, de 2e nog maar een half uur, en deze 2 van de stabilisator zelf gingen er binnen 10 minuten per stuk in.
Zal er ook wel mee te maken hebben dat de stabilisator zo'n 80cm is en zo'n 15-20kg weegt, dat duwt wat makkelijker door :idea:

Nu de boel nog verder monteren, maar ik vond het wel weer mooi geweest voor vandaag ;)

Groeten, Jeroen

PS ik heb verschillende smeermiddelen geprobeerd zoals siliconenspray, vaseline en afwasmiddel, maar uiteindelijke ging het met Molikote O-ringenvet (stervensduur!) perfect. Op de foto's heb ik overigens het meeste even verwijderd, anders is er niet zoveel te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Leo »

Onhandige rubbers bij jou Jeroen.
Vaak zitten de busjes los in de rubbers. Knijp je ff het losse rubber erin (even van te voren in heet water leggen helpt daarbij), daarna het busje erin en klaar.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ja, zeg dat... de hele construtie van de stabilisator en schokbrekers is een beetje een faal bij dit model... op het Sprinter forum postte iemand al hoe dat bij de opvolger (Crafter / Sprinter W906) opgelost is en dat ziet eruit alsof de heren bij Daimler ook nog wel enige verbetering zagen...

De rubbers zijn (denk ik mede) zo lastig omdat de buitenmaat niet heel groot is en er ook nog eens dat metalen busje in zit waar een M14 bout doorheen gaat. Er zit daardoor weinig rubber om in elkaar te drukken... maar met flink glibber, en bankschroef en enig doorzettingsvermogen lukt het wel :MrGreen:

Alles zit inmiddels weer in elkaar, al moest ik een gedeelte 2x doen... om beter bij die gelaste moeren te komen had ik de schokbrekers onder los gemaakt, en als de stabilisator op zijn plek zit kunnen die bouten er niet meer in... :roll:

Ik heb die oude Hanomag af en toe (?) vervloekt, maar qua toegankelijkheid voor onderhoud en reparaties kan Daimler daar nog wel wat van leren. Zelfs 40 jaat later! ;)

Enfin, klus geklaard, nu eerst een 24" kinderfiets fixen...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Hanomaad »

ik snap sowieso niet waarom je van Mercedes naar VW bent gegaan ;-)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik heb nog nooit een Mercedes gehad -degene met de meeste Mercedes genen ben ik nu aan het inbouwen :MrGreen: :MrGreen:

Waarover gesproken:
2020-01-17 10.38.43.jpg
2020-01-26 15.25.11.jpg
Dat schot was een lastig klusje (en de onderkant is nog niet af, omdat eerst de linker gordelbekleding er nog in moet), maar doordat dat nu (los) op zijn plek zit kan ik verder met de (laatste!) bovenkast. We hadden hier schuifdeurtjes gedacht, maar dat lijkt ons nu toch minder praktisch als gewoon klepkastjes. Moet alleen nog even achter scharnieren aan.

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Enfin... met terugwerkende kracht nog even een update van een bijzonder jaar. :-/

Ik zal het kort houden, als je wat specifieks wilt weten hoor ik het graag, het verhaal is al lang genoeg zo! :MrGreen: :MrGreen:

In maart 2021 heb ik de bovenplank boven de cabine afgemaakt en het kastje boven het bed verder afgewerkt. De schotjes aan de onderkant zijn zowel voor steun, als voor een legplank die later nog gemonteerd gaat worden. (die heb ik er, juni 2021, net ingezet... )
Ook nog in het keukentje bezig geweest met verlichtig, buizen, koofjes (hier nog niet op de foto) etc.
De schuifdeuren in de keuken waren zo krom als een hoepel (6mm berken) en liepen overal klem en dus totaal niet soepel. Die heb ik vervangen voor gewone deurtjes, al moet er nog wel zo'n overlappend randje op, want ook nu blijven die krengen kieren.
Als ik niks meer te doen heb aan de bus is er nog wel een kans dat ik alles eruit gooi en dit overnieuw maak met ander hout, maar dat komt nog wel eens. Voor nu functioneert het tenminste, dat kon ik van die klemmende en schurende schuifdeurtjes niet zeggen.
2020-03-21 15.50.36.jpg
2020-04-22 08.59.11.jpg
2020-04-22 11.02.46.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En toen werd het april -vrouwlief vond een mooie daktent voor een leuke prijs (iets met covid) en ook nog in de buurt. De jongens passen nog in hun bedjes, maar ja, ze worden steeds groter en als je nu wat leuks vind...?
Dus maar toegeslagen en opgehaald. Met vereende krachten erop getild, vastgezet en vanuit de richting Purmerend naar huis getoerd.
Op de afrit bij Hoorn zag ik de scheurtjes in het voorraam steeds groter worden tot er tot halvewege, pontificaal in het zicht, een grote scheur zat. Zucht.
Nu was dat geen nieuws, want de onderkant van de raamlijst stond al op de to-do lijst, omdat die voornamelijk uit beschuit bestond, eigenlijk de enige plek waar de bus echt goed roestig was. Ik vermoed dat dit ontstaan is door onzorgvuldig werken bij het wisselen van de voorruit, want dat was niet meer de originele en die zat er ook erg slordig in. Daarmee zat het eerste en enige ritje van 2020 er meteen op, want door de APK kom je niet met zo'n ruit.
2020-04-19 16.08.02.jpg
2020-04-21 20.25.35.jpg
2020-04-20 09.29.33.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Omdat dit klusje al op de to-do lijst stond had ik al een vervangend plaatdeel besteld, wat gelukkig nog leverbaar was. Helaas duurde dat wel maanden, maar intussen hulp opgeroepen en een plan gemaakt.
Stap 1 was uiteraard het bestellen van nieuw (orgineel!) plaatwerk, en het verwijderen van het raam.
Sja....
2020-05-28 17.04.49.jpg
2020-05-28 10.24.27.jpg
2020-05-25 14.33.41.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En toen -covid, vakantie, problemen met bestellen van verf, hulp die geen tijd had, ikzelf die geen tijd had... fast-forward naar november(!) 2020 waarbij eindelijk de oude plaat verwijderd is (in de tussentijd had ik ook de rest gedemonteerd, ruitenwissers, luchtfilterbak, etc etc etc) en de nieuwe erin gezet.
Ook is alles gestraald 9wat en bende, nog steeds kom ik zand tegen) en met het juiste 2K verfsysteem weer afgewerkt. Omdat het ding door de verkleuringen toch al 20 kleuren oranje was heb ik gewoon RAL2000 besteld, zoals hij nieuw ooit was.
2020-11-14 14.36.00.jpg
2020-11-14 16.23.22.jpg
2021-02-27 15.08.40.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dat afplakken was echt een mega-klus, het spuitwerk is voor een stoffige schuur nog best netjes geworden, maar perfect is het zeker niet. Omdat het best bewerkelijk is (spuiten-drogen-schuren-spuiten-drogen-schuren etc) en daardoor een tijdje duurt (ook moet de verf minimaal 2 weken uitdampen voor het raam erin geplakt mag worden) was het inmiddels april 2021...
2021-03-18 17.40.33.jpg
2021-04-13 19.45.45.jpg
2021-04-14 12.12.23.jpg
De oplettende kijker zal zien dat het stukje boven de ruit nu oranje is in plaats van wit, dat komt omdat ik anders ook nog wit moest bestellen en we nog meer stappen hadden.
De temperatuur zat ook niet altijd mee (de schuur is niet verwarmd), waardoor we ook wel eens moesten wachten.

Enfin, in april voor de APK geweest, gelukkig niets aan de hand, en inmiddels bezig met de WC, watervoorziening, en achterstallig technisch onderhoud (motorolie, filters, remvloeistof etc).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En met Pinksteren, na wat dagtripjes en woon-werk verkeer om te kijken of alles het nog een beetje deed, met Pinksteren (ja, toen het zulk mooi weer was :MrGreen: ) met de jongens een nachtje bij het strandje van Den Oever gestaan.
Vrouwlief moest werken, dus we hadden een mannenuitje. Gelukkig vermaken ze zich ook prima met een gevonden stuk touw, een stok en wat grote bladeren, mooi om te zien :)
2021-05-23 16.10.07.jpg
Zoals gezegd ben ik nu bezig met de WC (die staat op ladegeleiders) en de watervoorziening aan te passen, maar dat komt wel weer als het af is :)

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

WC
Onze PP stond altijd als steun onder het klapbare deel van ons bed, maar dat leek niet zo handig als er 's nachts of 's morgens vroeg iemand naar de WC moest :P
Daar had ik al een plekje voor verzonnen, maar ja, zoals met alles, verzinnen is 1, dan nog uitvoeren :MrGreen:
2021-04-20 16.18.29.jpg
2021-04-20 16.18.56.jpg
Omdat ik de PP niet te laag wilde hebben en er een koof voor zit, heb ik een constructie gemaakt van berken (het waren reststukken waar al wat uitgezaagd was, dus gelijk maar gebruikt om e.e.a. lichter te maken) met zware ladegeleiders om de PP naar binnen te kunnen trekken.
De bedconstructie had ik al eerder aangepast zodat daar de PP als bedsteun niet meer nodig was. We hebben de PP best vaak gebruikt en het werkt prima.
Wel stond hij alleen met blokje hout als blokkering, dus dat ook maar netjes gemaakt afgelopen tijd door er een deurtje voor te maken:
2021-06-12 10.27.56.jpg
Door de krappe ruimte (de ruimte achter en onder de PP kan ik nog mooi als opslag gebruiken!) moest ik nog wel een groot vierkant uit de binnenkant van het deurtje frezen omdat het deurtje anders niet meer wilde sluiten, dat kwam door de ronde vorm van de PP.

Enfin, ondanks dat het schoonmaken een smerig werkje blijft, hebben we hier de afgelopen vakantie en weekendtripjes ontzettend veel plezier van gehad, zeker met kinderen :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Een ander ding wat al enig tijd moest gebeuren, was het re-organiseren van de elektrakast. (op de foto's hierboven, rechts naast de PP)
Dat kwam dan weer doordat ik indertijd bij de lokale watersportwinkel de kabels op maat mocht knippen en ogen persen, en ze een lijstje bijhielden wat ik aan het eind van de dag verbruikt had en mocht afrekenen. Toendertijd heb ik alles waar ik moeilijk bij kwam netjes gedaan, met het idee de elektrakast nog eens beter te doen.
Ik had alles op 1 plaat gemaakt, maar dat is gewoonweg te krap waardoor alles 1 grote spaghetti was wat me totaal niet zinde. De aanschaf van de reeds lang gewenste BMV accumonitor noodzaakte toch dat de massakabel eraan moest geloven, en van het één kwam het ander, en voor ik het wist lag de hele kast uit elkaar :red:

Enfin, een paar kabels laten aanpassen, een paar nieuwe laten maken en een extra plankje om de achterwand van de elektrakast ook te gebruiken en zo meer ruimte te hebben later ziet het er nu 100x beter uit. Het eindresultaat is nog steeds niet heel ruim, maar je kunt nu iig zien waar alles van en naar gaat (labels had ik al gemaakt) en gewoon bij de aardlek en andere zekeringen komen.
De shunt van de BMV zit er nu ook netjes tussen en werkt inmiddels, zij het dat ik voor de BMV zelf nog een plekje moet zoeken. De tip met gaatjes en tie-wraps had ik van de buren van het camperforum (Kroppie). Er zijn ook mooiere oplossingen, maar ik dit had ik liggen en ik wilde de boel weer in elkaar hebben zodat ik weer kan rijden :) Ik heb de tie-wraps niet aangetrokken overigens, zo kun je er later nog kabels bij stoppen.
2021-08-06 21.48.44.jpg
2021-08-06 22.28.43.jpg
En tot slot bij droog weer eindelijk voor het eerst de proef-opzetting van de daktent kunnen doen:
tent.jpg
je moet geen hoogtevrees hebben, het is best hoog zo boven op het dak :eh:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Niet mijn favoriete werkje, vrij dik en stug linoleum-achtig spul op zijn plek krijgen in een te kleine en warme ruimte...
Het wordt wel mooi, dat dan weer wel. :)
Kantjes van de koof worden met hoekjes afgewerkt, in met een vooruitziende blik heb ik, toen ik alle onderdorpeltjes van kasten geschroefd en/of gelijmd had, er een randje vloerbedekking onder gedaan zodat er een kiertje zit waar dit onder kan schuiven.
Ik zou het linoleum niet meer zo doen eerlijk gezegd, het is nogal stug en zwaar, daarintegen onverslijtbaar denk ik! (en gratis, dat is ook wel wat waard :MrGreen: )
IMG_20210916_212439332.jpg
IMG_20210919_143203309.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

pfff.... maar wordt wel mooi :)
IMG_20211004_211548952.jpg
Nu nog de kanten van het alu een beetje afronden tegen de zere voetjes en de uitstromer van de Webasto er nog even in klikken.
En tot slot nog wat verzinnen op het stuk vloerbedekking wat ik weg heb moeten snijden, omdat de klep niet meer open wilde.
Ik had een paar jaar geleden al de scharnieren ingefreesd, maar de vloerbedekking die ik toen voor ogen had was een stukje dunner, dus ja....
Misschien verf ik het randje gewoon ( :GRIN: ) of als ik zin heb vervang ik de 3 losse scharnieren voor een pianoscharnier als ik eens niks te doen heb...

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door GerardM »

je moet geen hoogtevrees hebben, het is best hoog zo boven op het dak :eh:

En dat hh trapje lijkt ook te laag, hoe kom je dan op het dak ?

Verder, prima bezig !

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Oeps, al zolang niet meer geweest... :red:

Het trapje staat er enkel om e.e.a. te controleren, aan de andere kant zitten haken waar een telescopische ladder in kan klikken zodat je er in en uit kunt op een stabiele manier :)

-----------------------------
De lijst met grote klussen is inmiddels redelijk beperkt en zat meer in de richting van onderhoud (koelvloeistof vervangen), klaarmaken voor APK, plankje in de kast boven de koelkast en een koof fabriceren voor de electra naast de bank.

Daarnaast ook eindelijk de beklede deurplaten gemonteerd, de "vieze" werkzaamheden binnen waren nu wel gedaan dus dat kon ook wel inmiddels.
Scheelt best wel wat lawaai en koude! De vorm is een beetje gedicteerd door gatenkaas in de deuren van de oude panelen die erop zaten, vandaar dat er her en der nog oranje blik zit.

Donderdag voor de APK, helaas is Besseling in Hem ermee gestopt (er komt nieuwbouw op die plek :( ) dus nu maar naar een ander adres. Ben benieuwd...

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nou ja, na de avonturen op vakantie met kapotte accu en de laadbooster waarvan ik vermoedde dat hij kapot was -maar het niet was, de voltages die ik meette bleken afkomstig van de druppellader-aansluiting voor de startaccu op de Multiplus :red:
Ik heb nergens kunnen vinden hoe en wat die Schaudt Booster nu precies scheidt, dus uiteindelijk maar door het elimineren van componenten en oorzaken geprobeerd te achterhalen.
Nadat ik de hele booster losgetrokken had bleef ik spanning meten! :crazy:
Na wat koffie en nadenken bedacht ik me dat de enige andere koppeling, die ik dus over het hoofd gezien had, die startaccu-aansluiting van de MP was.
Dus uiteindelijk met de booster niks aan de hand, helaas duurde het enige tijd voor ik een andere accu had want die waren her en der slecht leverbaar.
Maar hij staat er weer in en alles doet het weer zoals het zou moeten.
Verder eigenlijk weinig klusnieuws aan de camper -motor, (kinder)fietsen, huis en allerlei andere zaken vereisen ook aandacht...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Eigenlijk weinig te melden: accu's zijn vervangen, APK was weer goed, olie van versnellingbak en achteras zat er inmiddels 10 jaar in (=termijn) dus dat ook vervangen vorige week.
Met de nieuwe Syntrans (Castol) 75W140 lijkt de achteras wel wat stiller, maar kan ook tussen de oren zitten ;)
Tijden de vakantie, noodgedwongen 1,5 week doordat de 3e week vakantie van mijn vrouw uitgeloot was door personeelsgebrek zijn we niet zoals gepland naar Denemarken geweest maar naar Luxemburg en hebben ons daar prima vermaakt.

En omdat ik wel 3 weken had ook maar een irritatietje opgelost, de tandenpoetsspullen en zeeppomp stonden in het een keukenkastje. Bij gebruik op een heel smal randje en daar viel het één en ander regematig vanaf, vooral bij het binnenkoken, wat we helaas zo goed als elke dag moesten doen door het weer.
IMG_20230810_213947273.jpg
Kwam op dit idee door een bestelling van Brantho verf, dat zat in een doos met dit soort inlays. Beter goed gejat als slecht verzonnen toch?
Alleen nog netjes lakken en monteren.

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

eencampermeteendaktent.jpg
Nog 'n plaatje uit toen zeer nat en stormachtig Luxemburg.
De tent staat hoog en beweegt flink met wind, maar heeft zich uitstekend gehouden, ook met stortregens. :up:

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Na een jaar of 10 kregen met name de voorbanden toch wat last van droogtescheurtjes -volgens de keurmeester mocht het allemaal, maar wel het advies om er niet nog jaren mee rond te rijden ;) Omdat ik de asoverbrenging toch wel erg kort vind voor 90% van de ritten die we doen, ervoor gekozen gelijk maar een diepteinvestering te doen en naar 205/75R16 te gaan i.p.v de kleine 195/70R15. Scheelt net geen 10%, waardoor de 2500t/min bij 90 er straks dus ongeveer 2250 worden, maar de trekkracht er ook niet te veel op achteruit gaat.
De velgen horen eigenlijk bij de Sprinter 616 -hopelijk komen ze volgende week binnen.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten