Vakantie in Frankrijk met de LT46 :-)

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Vakantie in Frankrijk met de LT46 :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vroeger, toen ik nog de bij sommigen :MrGreen: :MrGreen: bekende Hanomag F45 reed, had ik voor, tijdens en na de vakantie altijd wel iets te schrijven, achteraf vaak vermakelijker als op het moment zelf.
Sinds ik met veel hulp en input van dit forum, en eigen opgedane ervaringen, sinds bijna 10 jaar (alweer) met de oranje LT2 rondrijd is er behalve wat slijtage-onderhoud, een in m'n broekzak afgebroken contactsleutel, en wat gevloek op rubber stabilisatorbusjes en bouten eigenlijk weinig vermeldenswaardig gebeurd. Dat is natuurlijk voor mijzelf en gezin erg plezierig, zo'n camper zonder wanklank, maar voor de leesverhalen op het forum dan weer wat minder aantrekkelijk...

Tot afgelopen week, toen die periode van sleutelarm geluk wreed onderbroken werd. En ook nog op het meest ongelukkige tijdstip van alles -midden in de zomervakantie die ik dit jaar met gezin in de Elzas aan het doorbrengen was.

Een week of 2 geleden vertrokken we op zondag naar onze 1e bestemming, een uurtje ofzo onder Saarbrücken. Tot zover ging alles prima, de kinderen vonden het spannend om heel vroeg te vertrekken dus reden we om 5:30 op zondagmorgen voor de ~650km naar onze 1e bestemming van de parkeerplaats. Enigszins nutteloos was het wel zo vroeg te vertrekken, want zo ver is het nou ook niet weer, maar ach... het reed wel lekker door en zo waren we met wat extra stopjes via Verviers en Saarbrücken uiteraard veel te vroeg op onze snikhete bestemming.
Toen we ons plekje gevonden hadden en ik de stroom aangesloten had (zat toch bij de prijs in) viel me het op dat de Multiplus nogal stond te blazen -normaliter hoor je hem af en toe eens, maar nu constant. In plaats van op de Victron BMV te kijken deed ik de aanname dat met een onaangename 37°C buitentemperatuur naast wijzelf, ook de Multi het wel warm zou hebben.
Toen het blazen de volgende morgen nog niet gestopt was toch maar eens op onderzoek uit, en daarbij viel me op dat de Multi niet meer in druppelstand ging, maar gewoon bleef bulkladen. Hmmmmm, dat is wel vreemd, want de boel stond bij vertrek aan de lader, en wordt tijdens het rijden volgehouden door de booter. De accu voelde ook wel heel erg warm... Toch maar eens op de BMV gekeken -daaruit bleek dat de Multi permanent tussen de 18 en 20A in de accu bleef duwen... Stekker eruit, polen eraf, uurtje gewacht onder het genot van een toen nog koele versnapering, en meten maar, sja, niet zo'n lastige conclusie, die accu is dus kapot.

Omdat we toch aan de stroom stonden de koelkast maar vol met rosé, bier en water gestopt als buffer en zo stroomloze periodes overbrugd. Na een aantal dagen was het tijd om door te reizen naar onze volgende camping, zo'n 170km zuidelijker richting Gérardmer, nabij Kruth. Deze camping luisterde naar de zeer Franse naam Le Schlossberg. Die route reden we geheel binnendoor over prachtig kronkelende wegen, waarbij de 158 briesende common-railpaarden even flink losgelaten konden worden en menige witte yoghurtbekercamper een kleiner wordende stip in de spiegel werd. Tijdens deze rit hebben we ook de scheepslift nog bekeken in de buurt van Saverne -een onwerkelijk tafereel!
Bij aankomst aldaar in eveneens veel te heet weer even aan de accu gevoeld -die was zo heet dat hij zowat niet meer aanraakbaar was!
In tegenstelling tot de Multi laadt de laadbooster die ik geplaatst heb niet met temperatuurcompensatie (behalve de interne temperatuur en de booster zit onder de bestuurdersstoel, vrij ver van de accu vandaan), en die blijft dus doorduwen...
Het hele spul maar uitgeschakeld en bij een nog steeds niet erg aangename 37°C wat laten afkoelen en het zelfde riedeltje van de andere camping maar herhaald.

Vrouwlief zag intussen echter haar geest al dwalen, straks stopt de startaccu er door deze ellende ook mee en staan we hier over een paar weken nog -want in Frankrijk hebben ze natuurlijk geen auto's en accu's.
Om haar dan toch enigszins tegemoet te komen, geheel tegen de gewoonte in, de motorkap open, en zowel de plus als minpolen van de startaccu losgehaald.
Wat schetste echter mijn verbazing: de altijd gezellig tikkende klok van de tachograaf tikte met beide polen los van de startaccu, gewoon vrolijk door met aangesloten campingstroom -de huisoudaccuspanning was in ruste inmiddels gezakt tot een Volt of 7.
Na een rondje multimeter tot de conclusie gekomen dat de accuspanning van huishoudaccu ook gewoon op de loshangende pluspool van de startaccu stond kon ik de voorzichtige conclusie trekken dat de laadbooster eveneens kapot was -of dit al zo was of nu toevallig opviel weet ik niet, maar de Schaudt booster wordt met D+ aangestuurd, en ik was er vrij zeker van dat de motor toch echt niet liep. Om niet de halve camper te hoeven slopen de zekering in de pluskabel van de startaccu naar de laadbooster verwijderd waarna de klok eindelijk stopte.
Het leek er dus op dat de booster permanent de start- en huishoudaccu's gekoppeld houdt...

Helaas betekende dit wel dat de nog geplande paar dagen rondrijden en vrij staan niet meer konden doorgaan en we dus enigszins eerder richting huis vertrokken zijn. Als ware veelvraten hebben we alle bederfelijke waar uit de koelkast opgevreten en leeggedronken, waarna het zonder zekering richting booster en uitgeschakelde Multi verder probeemloos reed, zelfs op een donderdag.
Ook hier verdwenen witte camperdozen, Nederlandse caravanrijders zonder de ANWB trekauto van het jaar en diverse soorten en maten vrachtwagens op de heuvelrijke Belgische wegen in de buitenspiegels. Op topsnelheid doet het busje niet veel, maar binnendoor, stijgend en dalend is hij in z'n element.
Na een uur of 10 onderweg te zijn geweest vermoeid maar veilig weer thuisgekomen alwaar het onderzoek gestart werd naar de laadbooster, wat er als vervanger zou moeten komen, en of Lifepo4 wellicht een optie zou kunnen zijn voor een nieuwe huishoudaccu.

Maar dat komt wel weer in een volgende update van mijn bouwverslag :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten