Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door vanhooltje »

Dat is een uur rijden van hier! Heb foto,s?
Grt peter en christl
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

Foto van het huis? Kijk helemaal onder in ons jaarverslag 2019 (toen al gekocht; heel 2020 aan onze wensen aangepast).
https://sittig.us/index.php?page=2019-2


Of van ons busje?
https://sittig.us/index.php?page=kleintje

Morgen verder met de wijzigingen van het elektriek in het busje: LiFePO₄ accu, booster, wat nieuwe kabels, zodat we een paar dagen langer kunnen staan zònder zon, maar mèt koelkast :GRIN:

We waren al van plan, na de (joodse) feestdagen een keer bij jullie te komen kijken. Zou ik mooi kunnen combineren met een bezoekje aan m'n zusje, aan de Oude Bildtdijk.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door vanhooltje »

Foto van je huis bedoelde ik, ziet er goed uit ernst :clap:
Grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Frank.fjph »

Ha Ernst,
Haulerwijk had ik al ergens gezien. Maar heb je daar ook PV op dak?
Want dan wordt het KWh verhaal weer anders.
En ben vereerd met vertrouwen :crazy: :up: 8
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

Hi Frank,

Op het garagedak 4 kWp pal Zuid (ongeveer kwart van wat we gewend waren).
En op het busje ca. 200 Wp.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door vanhooltje »

Op vanhool 220 watt panelen op huis 0, wil het wel maar heeft geen zin ivm de vele bomen rond mijn huis :down:
Grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Frank.fjph »

Ernst,
Zo is vrees ik ook je overproductieprobleem opgelost :idea:
Dan zal ik ook mijn installatie-uitbreiding even toelichten: op mijn 45 gr. pannendak op jet zuiden 18 panelen geplaatst, 5400 Wp, die komen bovenop de eerdere fasen van ca 2500 Wp onder slechte omstandigheden met opbrengst van ca 1700 KWh per jaar. Productie ca 7000 KWh/jr.
Kortom ik heb nog wel een overproductie......oplossingen als electrische boiler, PV teruglevering gestuurd en elektrisch/inductie koken is over nagedacht, maar meer ook niet.
NB : Het paneel (jou wel bekend) voor mijn bus staat nog steeds in de schuur wegens de in de laatste 20 jaar nog niet gebleken noodzaak.. :eek:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

Hi Frank,

Dat is wel een luxeprobleem, hè!

Ik draai sinds mei dit jaar met overschot, maar ben wat bezorgd voor de koude maanden. We hebben geen gas meer, dus het moet van het elektriek komen. En de warmtepomp is na een jaar nog steeds niet optimaal ingeregeld.... We blijven (laten) knutselen.

In het busje heb ik vandaag de batterijconditiemeter opnieuw gekalibreerd. Afgelopen week heb ik een 100 Ah LiFePO₄ accu met 30 A booster ingebouwd. Resultaat van beursbezoek in Düsseldorf.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
J.G
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2015, 14:55

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door J.G »

We hebben zestien jaar een T3-campertje gehad.
Ik had totaal geen ervaring met het knutselen aan een auto, maar dat ging snel anders met het campertje.
Na wat jaartje begon het, en wat heb ik ontzetten veel aan het campertje moeten doen, ik heb behalve de nieuwe motor die er net in zal echt alles moeten vernieuwen, en rondom nieuw plaatwerk in moeten zetten, en waar wat deuken in zaten met smeertin prachtig mooi gekregen, de kitnaden allemaal het geel koper vol (Messing) gelast.
Ik heb alles perfect aan gepakt.
Toen hij helemaal perfect was, moest ik het weg doen, na een prostaat operatie, waar ik twee buiklitteken breuken van op liep, en niet meer aan wagens kon klussen, toen hebben we onze dierbare T3-campertje, weg doen we hebben er in zestien jaar 8 Ton mee gereden toen we het weg moesten doen reed hij nog even zuinig als in het begin.

Toen hebben we een T5 busje gekocht en laten ombouwen tot eenvoudige camper, behalve een paar reparaties, hebben we er geen pech mee gehad.
Wat we wel hebben gedaan is het vernieuwen van de Fuseekogels, totale remsysteem, schokdempers, en vierseizoenenbanden gemonteerd.
Een grote beurt en hij staat er weer perfect voor.

Wel een raadselachtige storing gehad, het ging een gegeven moment steeds slechter starten, met het uitlezen was er een scala aan storingen weer gegeven, ik heb er heel goed over na gedacht en kwam zelf uit op de Multi stekker aan het stuurslot, die in gespoten met Griffon CS90 Contactspray 200ml en de storing heeft zich al aardig wat jaren niet meer voor gedaan.

Wat we nog wel willen laten doen is de distributieriem laten vervangen en de motor laten tunen met nieuw software, om meer kracht te krijgen en nog zuiniger te kunnen rijden, wat zeker in deze tijd mooi uit zou komen, de prijzen van diesel blijven maar stijgen.
De gegevens van de motor TDI 1.9 2005 63 kW.

We wensen jullie allemaal een hele fijne zomer toe, en als het kan geniet met volle teugen van jullie camper vrijheid, zolang het nog kan.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

Mooi je verhaal te lezen. Vooral hoe je - noodgedwongen - jezelf ontwikkeld hebt van absolute leek tot bijna monteur. (Zo vergaat het veel camperaars.) Vervelend dat je littekenbreuken een deel van je hobby in de weg staan.
Goed dat je de storing zelf gevonden en verholpen hebt. Autotechniek is echt niet zo moeilijk.

Wat betreft het tunen: het wil er bij mij niet in dat je èn meer vermogen, èn minder brandstof bereikt. Volgens mij kan het alleen maar òf òf zijn. dat vermogen moet èrgens vandaan komen. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.

Voor nu alvast: goede reis en veel plezier!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
J.G
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2015, 14:55

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door J.G »

Admin schreef:
05 mar 2022, 14:53
Mooi je verhaal te lezen. Vooral hoe je - noodgedwongen - jezelf ontwikkeld hebt van absolute leek tot bijna monteur. (Zo vergaat het veel camperaars.) Vervelend dat je littekenbreuken een deel van je hobby in de weg staan.
Goed dat je de storing zelf gevonden en verholpen hebt. Autotechniek is echt niet zo moeilijk.

Wat betreft het tunen: het wil er bij mij niet in dat je en meer vermogen, en minder brandstof bereikt. Volgens mij kan het alleen maar of of zijn. dat vermogen moet ergens vandaan komen. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.

Voor nu alvast: goede reis en veel plezier!
Eerst bedankt voor de verrassend snelle reactie. :clap: :up:

Ha dat daag mij uit om nog meer te vertellen.

Ik ben alle messing stekkertjes bij langs gegaan en waar het roodkoperdraadje in het stekkertje vast geklemd zit, heb ik het stekkertje met een diamant slijpkopje blank geslepen, en daar op het roodkoperdraadje op vast getipt met zilversoldeer echt alle stekkertjes heb ik zo behandeld voor 100% contact.
Aardig wat blauwe verbinding blokjes van de bedrading gehad en aangesloten zoals het hoort.
Messing stekkertjes willen na vele jaren uitharden (broos worden) en brokkelen in stukjes, die allemaal vernieuwd en met een speciale krimptang aan de bedrading gekrompen, zoals het op de fabriek word gedaan.

Alle rem en koppeling leidingen vervangen.
Een vernieuwde koelwater expansievat geïnstalleerd in ***een zelf ontworpen een nieuwe houder met dempertjes***, en een nieuw passende slangen stelsel.
Het oude koelwater expansievatje zat gemonteerd in het plaatwerk waar een V-vorm uitsparing in zit door trillingen gaat het expansievatje door de jaren heen daar door slijten.

Ook heb ik de koppelingen vernieuwd, de gehele bak gereviseerd.

Echt zoals eerder geschreven heb ik alles vernieuwd en verbeterd behalve de motor.

Het plaatwerk aan de binnenkant geheel in gesmeerd met dure vet die gebruikt wordt voor kabels van grote hijskranen in de havens die goed gesmeerd hun werk moeten doen, roest en zeewater bestendig, het vet blijft altijd door kruipen.
Daar tegen aan heb ik steenwollenplaten in vuilniszakken geplaatst, daar tegenaan dubbelzijdige aluminium noppenfolie gemonteerd, en afgeplakt met aluminium tape die word gebruikt voor de scheepsbouw om de staalplaten aan elkaar te lassen en er aan de binnen en de las aan de binnenkant vlak is. (((Hoeft daar door niet vlak geslepen worden))).
Het T3-campertje was door de isolaties winterhard en word snel warm, en bij hitte was het campertje koeler.

Waar maar rubber zat werd behandeld met siliconen spray en was daar door soepel als nieuw. ((Ook de banden))

Winters reden we eerst de motor warm,,,,, en dan pas de cabine om zelf warm te worden, dat scheelt slijtage, en brandstof gebruik.
Als we een lange rit hadden gemaakt liet in de motor even goed draaien met top snelheid op de meter 130 km om vervolgens langzaam heel rustig te rijden.
Rustig rijden op binnen wegen meestal 50/60 km op snelwegen 80/90 km meestal achter vrachtwagens, dan word je mee gezogen maar je moet constant opletten.

Parkeren altijd achter uit, om weg te rijden met koude motor is het goed op niet te veel handelingen te verrichten, dat kan ook slijtage verminderen.
Misschien door zo met beleid te rijden was de motor nog net zo zuinig als in het begin met de nieuwe motor, we hebben heel goedkoop gereden in de zestien jaar en 8 Ton gereden.
1.6 D 37 kw 1982 rvs-uitlaat.

***Wat waren we verknocht aan het campertje***.

Ook hadden we een passend hondje een mini Yorkshire terriër nooit zwaarder geweest dan een kilootje hij stond hoog op de pootjes, en hij hete Friemeltje, hij dacht dat hij groot en heel sterk was, en zo bijdehand en slim, het klinkt voor anderen vreemd, maar we konden goed met hem communiceren, hij had zo allerlei maniertje om het duidelijk te maken en wij begrepen hem en hij zag dat wij het begrepen, vaak maakten we ook grapjes en hij begreep het, en reageerde daar weer op, het wat een prachtig wisselwerking, vanaf pup is er veel mee gepraat, en gedaan.

***Veel heeft zich af gespeeld met het campertje daarmee was het een deel van ons leven***.

We moesten vaak verhuizen en hebben die ook met het campertje gedaan, alles altijd met zijn tweeën.
Acht maanden op pad geweest en veertig duizend kilometer gereden.

Ik heb heel heel veel geleerd van het reparren en verbeteren dan het T3-campertje.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

Hallo J.G.,

Het lijkt erop dat je een heel nieuw busje hebt gebouwd! Pet af!

Ik moet wel één opmerking maken (dit is per slot van rekening een technisch forum):
Terecht schrijf je dat je stekkertjes aanknijpt met een passende krimptang.
Maar, hoewel solderen een perfecte elektrische verbinding oplevert, wordt het door de professionals in voer- en vaartuigen liever niet toegepast. Je hebt vast opgemerkt dat alle bedrading in flexibele kabel (zgn. litze, opgebouwd uit dunne tiertjes) is uitgevoerd. Dat is gedaan met het oog op de de voortdurende beweging. Op de plaats van de soldeerlas vloeit tin of zilver tussen die tiertjes en ontstaat een hard stuk. En op de overgang van hard naar flexibel komen extra belastingen, die na verloop van tijd (kan járen duren) tot breuk kunnen leiden. Hetzelfde geldt voor massief installatiedraad.

Twee dingen horen in een camper (of ander voertuig) niet thuis: kroonsteentjes (voor de Vlamingen: suikertjes) en aftakklemmetjes.
Voor als je nog eens een camper wilt (ver)bouwen....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door dereiziger »

vandaag verstuiver getrokken ding lekte diesel, gelukkig met een nwe ring opgelost, Bus is net weer APK gekeurd dus ze kan er weer even tegen . En binnenkort nieuwe vetleidingen maken, wordt hoog tijd ;)
Afbeelding
hans peter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2010, 00:11

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door hans peter »

Ik heb een ontwerpje met meccano gemaakt voor een inklapbaar trapje, en ben begonnen dat uit te proberen met hoekprofielen. Geen geavanceerde techniek, gewoon trial and error, als vertrekpunt, en betaalbaar, voor een veilige en comforatbele toegang tot onze hoge 608.

Vriendelijke groet, Hans Peter
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door vanhooltje »

In mei word vanhool 50, maar in maart apk. Ik schors um wel tot na haar 50e, scheeld weer keurings geld :MrGreen:
Grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
J.G
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2015, 14:55

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door J.G »

Admin schreef:
12 mar 2022, 16:23
Hallo J.G.,

Het lijkt erop dat je een heel nieuw busje hebt gebouwd! Pet af!

Ik moet wel één opmerking maken (dit is per slot van rekening een technisch forum):
Terecht schrijf je dat je stekkertjes aanknijpt met een passende krimptang.
Maar, hoewel solderen een perfecte elektrische verbinding oplevert, wordt het door de professionals in voer- en vaartuigen liever niet toegepast. Je hebt vast opgemerkt dat alle bedrading in flexibele kabel (zgn. litze, opgebouwd uit dunne tiertjes) is uitgevoerd. Dat is gedaan met het oog op de de voortdurende beweging. Op de plaats van de soldeerlas vloeit tin of zilver tussen die tiertjes en ontstaat een hard stuk. En op de overgang van hard naar flexibel komen extra belastingen, die na verloop van tijd (kan járen duren) tot breuk kunnen leiden. Hetzelfde geldt voor massief installatiedraad.

Twee dingen horen in een camper (of ander voertuig) niet thuis: kroonsteentjes (voor de Vlamingen: suikertjes) en aftakklemmetjes.
Voor als je nog eens een camper wilt (ver)bouwen....
Sorry dat ik zo laat een reactie hier op geef.


Ik heb het schrijven wat verbeterd een aangevuld zie de ***:
Ik ben alle messing stekkertjes bij langs gegaan en waar het roodkoperdraadje in het stekkertje vast geklemd zit, heb ik het stekkertje met een diamant slijpkopje blank ***gepolijst***, en daar op het roodkoperdraadje op vast getipt ***dus alleen het topje*** met zilversoldeer *** dubbel gevouwen toen gekrompen met de krimptang*** echt alle stekkertjes heb ik zo behandeld voor 100% contact.
Het werk wat ik heb gedaan als installateur en elektronica reparateur heeft er toe bijgedragen dat het perfect is geworden, haha twijfel daar maar niet aan Knipoog.

O ik had ook het expansievat-je koelwater van de T3 vernieuwd met een nieuwere en heb er een metalen constructie voor ontworpen met dempertjes en in, en daar paste het vernieuwde type expansievat-je prachtig op, helaas heb ik daar geen foto van gemaakt.

Ik ben te perfectionistisch om rekening mee te houden dat door trillingen een gesoldeerde draad een gegeven moment tot een breuk komt, en zelfs kortsluiting en brand kan veroorzaken.
Ook heb ik dus alle kroonsteentjes en slechte verbindingen vernieuwd zoals vele stekkertjes die door de jaren heen zijn verhard en broos geworden, ja ik heb van het T3-camperte een nieuwe bus gemaakt, behalve de motor die nieuw was alles vernieuwd.
Nog steeds missen we het campertje, de nieuwere T5-campertje haalt niet bij het komfoor van het oude busje, mijn vrouw wil het ook steeds weg doen en voor een nieuwer VW CADDY te gaan, maar dat zie ik niet zitten, ze hoeft dan geen ombouw naar camper en misschien ook geen hef dak, dat ik een nog groter nadeel vind je hebt dan totaal heel sta mogelijkheid, en mis de ventilatie en wordt heb benauwd en vochtig tijden het slapen nog niet te spreken over met natte kleding binnen te komen en er in te moeten slapen als of het een campertje is, en spullen die heen en weer gaan tijden het rijden.
Het zal een stuk goed koper zijn want we betalen heel veel camper verzekering en extra belasting over de diesel, maar je boet geweldig in op comfort.

Nogmaals sorry voor de late reacties maar ons leven is best heel turbulent en heb weer veel kennis genoten.
En reacties zijn altijd welkom.

Mhg,
J.G
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

Hallo J.G.,

Niet elke verandering is een verbetering, zeker als je de T3 beter dan nieuw hebt gemaakt. Maar soms word je gedwongen een stap terug te doen...
Ik wens jullie veel inspirerende reizen met de T5. En ik twijfel er niet aan dat je geleidelijk alle onvolkomenheden uit de T5 zult weten om te buigen naar je ideale situatie!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door dereiziger »

vandaag 4 nieuwe schokbrekers geplaats bij de vooras, wat een gedoe om die oude verrotte meuk los te krijgen .. nu nog 2 vetsmeerleidingen laten maken ,de stuurkogels nog vervangen.. apk puntje, en dan mag het groene monster weer de weg op '_
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Na 10 jaar en ~40.000km de olie van de cardan en versnellingsbak ververst voor Castrol Syntrans.
Volgeprutte en vastzittende inwendige imbussen als pluggen, gatver, gelukkig had ik ze van de winter al helemaal schoon gemaakt en heeeeel voorzichtig los gedraaid zodat ik na warmrijden meteen aan de slag kon en niks kapot kon draaien.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten