Beste allen,
Wij hebben in onze tn1 307d bouwjaar 1981 een 0m617 met 5 bak liggen. Opbouw eriba Hymer
Momenteel op de terugreis van 3 weken Italië en weer super genoten.
Feitelijk tevreden mee, maar:
-olieverbruik neemt toe ( ongeveer 1ltr/500km)
- hij walmt best stevig. Niet echt zichtbaar, maar wel te
ruiken.
- kruissnelheid is 90 à 95 km/h en dat is prima, bergop
welbekend traag.
En nu?
Auto is twee jaar gelen bij JWC Cars te Schijndel geweest voor grote beurt. Daar ook eens nagevraagd om het blok te vervangen voor een om602. Zou volgens hem er niet echt op vooruit gaan, en dat lijkt me sterk.
Gezien de huidige milieuwetgeving heb ik 4 opties, graag hoor ik of hier iemand iets over kan zeggen.
Optie 1: niets aan het blok doen en accepteren dat het een stinkende "trage" diesel is.
Optie 2: het blok goed onderhanden laten nemen.
Optie 3: vervangen voor een moderner dieselblok
Optie 4: vervangen voor een moderner benzine/ lpg blok.
We zijn erg tevreden met de camper en hopen er nog heel wat jaartjes mee rond te mogen tuffen. Ik ben dan ook bereid om te investeren in een goede duurzame oplossing.
Hoor graag, dank alvast.
Grt Leon
Om617. Oplossing of toch vervangen...
- a.de.boer
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
- Locatie: Zwervende
Re: Om617. Oplossing of toch vervangen...
Bij onze vorige camper met een OM 314 heb ik destijds de zuigerveren vervangen en ging van 1 op 250 kilometer naar 1 liter op 6000 kilometer, maar niet merkbaar sneller.
Misschien eens een compressie test laten doen.
Misschien eens een compressie test laten doen.
Groetn,
Appie uut ..........
Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer
Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Appie uut ..........
Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer
Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten