gereviseerde motor wil niet meer starten
- Sylvia307
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 11:22
- Locatie: Amersfoort
gereviseerde motor wil niet meer starten
.
Hallo
Na de motorrevisie van mijn 307 wil hij niet meer starten. Inmiddels zijn de gloeipuntjes en de accu vervangen, is de brandstofpomp 180 graden bijgesteld en is het brandstoffilter vervangen. Maar hij wil nog steeds niet aanslaan. Voor de revisie ging het wel goed. Weet iemand waar we nog naar kunnen zoeken?
Sylvia
Hallo
Na de motorrevisie van mijn 307 wil hij niet meer starten. Inmiddels zijn de gloeipuntjes en de accu vervangen, is de brandstofpomp 180 graden bijgesteld en is het brandstoffilter vervangen. Maar hij wil nog steeds niet aanslaan. Voor de revisie ging het wel goed. Weet iemand waar we nog naar kunnen zoeken?
Sylvia
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Nah, Anton is me nét ff voor.. 8)
Kijk eerst eens of er wel brandstof uit de verstuiverleidingen komt. Oftewel ff de wartels van de hogedruk-brandstofleidingen losnemen en dan starten terwijl je vol gas geeft.
Als ie brandstof krijgt en hij doet 't nóg niet, dan gaan we verder kijken.
We hebben het hier over een OM616 neem ik aan?
Sleutelstart of trekknop-start?
Geef ff een paar specificaties mee, dat zoekt even gemakkelijker.
Mvg, Leo.:D
Kijk eerst eens of er wel brandstof uit de verstuiverleidingen komt. Oftewel ff de wartels van de hogedruk-brandstofleidingen losnemen en dan starten terwijl je vol gas geeft.
Als ie brandstof krijgt en hij doet 't nóg niet, dan gaan we verder kijken.
We hebben het hier over een OM616 neem ik aan?
Sleutelstart of trekknop-start?
Geef ff een paar specificaties mee, dat zoekt even gemakkelijker.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06 dec 2005, 21:01
- Locatie: Utrecht
Beste Sylvia,
Kleppen cilinder 1 op arbeid, let ook op draairichting; motor op 24 graden voor bdp zetten, dan brandstofpomp (merktekens uitgelijnd) erin, "snijpunt" controleren, dwz bij 24 graden voor BDP mag er geen brandstof meer uit het de zwanehals komen.
Verder zou het nog kunnen dat het voorgloei systeem (wat natuurlijk ook is losgeweest) niet weer goed is aan gesloten (heb ik zelf ook gehad :oops: ).
Succes verder
Mvg Jan
Kleppen cilinder 1 op arbeid, let ook op draairichting; motor op 24 graden voor bdp zetten, dan brandstofpomp (merktekens uitgelijnd) erin, "snijpunt" controleren, dwz bij 24 graden voor BDP mag er geen brandstof meer uit het de zwanehals komen.
Verder zou het nog kunnen dat het voorgloei systeem (wat natuurlijk ook is losgeweest) niet weer goed is aan gesloten (heb ik zelf ook gehad :oops: ).
Succes verder
Mvg Jan
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Boet,
klopt helemaal wat je zegt hoor, en Ãk snap het ook wel.
Maar of anderen hier iets aan hebben is maar de vraag. (zwanehals, BDP, kleppen op arbeid, snijpunt)
Kan het even duidelijker?
(hoef je niet meteen in lange bijbelteksten te vallen zoals ikke.. :oops: )
Sylvia: Doet 'ie het al?
Mvg, Leo.:D
klopt helemaal wat je zegt hoor, en Ãk snap het ook wel.
Maar of anderen hier iets aan hebben is maar de vraag. (zwanehals, BDP, kleppen op arbeid, snijpunt)
Kan het even duidelijker?
(hoef je niet meteen in lange bijbelteksten te vallen zoals ikke.. :oops: )
Sylvia: Doet 'ie het al?
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06 dec 2005, 21:01
- Locatie: Utrecht
- Sylvia307
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 11:22
- Locatie: Amersfoort
Hoi mannen, allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties. Maar uh, misschien lijkt het alsof ik weet waar ik mee bezig ben, maar ik moet toegeven dat ik niet zelf sleutel. De revisie is uitgevoerd door een garagehouder in de buurt. Toen het hem na vele pogiongen nog niet lukte om te starten, heb ik jullie hulp gevraagd. Ik ga dus morgen met een paar A4-tjes met tips naar die man in de hoop dat het hem daarmee wel lukt.
En dan maar gauw naar de sleutelcursus........
Overigens, het is inderdaad een OM616 met een trekstartknop. De auto is uit 1977.
Groetjes, Sylvia
En dan maar gauw naar de sleutelcursus........
Overigens, het is inderdaad een OM616 met een trekstartknop. De auto is uit 1977.
Groetjes, Sylvia
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Sylvia,
nou heb ik niet zo veel verstand van motoren, maar dat garagebedrijf van jou is in mijn ogen helemaal een ramp.
Als je de pomp 180 graden gaat verdraaien dan weet je blijkbaar niet echt goed waar je mee bezig bent.
Maar ok, dat terzijde.
Zoals Boet de timing beschreef moet het voor de gagagist wel duidelijk zijn.
Wat kan het nog meer zijn?
Ten eerste moet er brandstof uit de verstuiverleidingen komen.
Als er niks uit komt kan het, behalve zoals er hierboven al beschreven is, ook nog liggen aan de afstelling van je start/stop knop.
Het hendeltje op de brandstofpomp waar het stopkabeltje op uit komt moet geheel vrij staan indien de startknop op "werken" staat.
Verder ligt het er aan wat voor regulateur er op jouw brandstofpomp zit, want er zit ook nog een vacuum geregelde noodstop op.
Maar dit alles is alleen van belang indien er geen brandstof ingespoten wordt.
Dat wacht ik eerst ff af, vóórdat ik mezelf weer een hoop werk voor niks bezorg..
Wat kan er verder nog fout?
De nokkenas kan ook nog verkeerd getimed staan, sommige mensen krijgen dat voor elkaar, ondanks een werkplaatshandboek.
Ik wacht ff af of dat ding brandstof krijgt, en wat je morgen nog verder kunt melden na je bezoek aan deze "vakman"..
Mvg, Leo.:D
nou heb ik niet zo veel verstand van motoren, maar dat garagebedrijf van jou is in mijn ogen helemaal een ramp.
Als je de pomp 180 graden gaat verdraaien dan weet je blijkbaar niet echt goed waar je mee bezig bent.
Maar ok, dat terzijde.
Zoals Boet de timing beschreef moet het voor de gagagist wel duidelijk zijn.
Wat kan het nog meer zijn?
Ten eerste moet er brandstof uit de verstuiverleidingen komen.
Als er niks uit komt kan het, behalve zoals er hierboven al beschreven is, ook nog liggen aan de afstelling van je start/stop knop.
Het hendeltje op de brandstofpomp waar het stopkabeltje op uit komt moet geheel vrij staan indien de startknop op "werken" staat.
Verder ligt het er aan wat voor regulateur er op jouw brandstofpomp zit, want er zit ook nog een vacuum geregelde noodstop op.
Maar dit alles is alleen van belang indien er geen brandstof ingespoten wordt.
Dat wacht ik eerst ff af, vóórdat ik mezelf weer een hoop werk voor niks bezorg..

Wat kan er verder nog fout?
De nokkenas kan ook nog verkeerd getimed staan, sommige mensen krijgen dat voor elkaar, ondanks een werkplaatshandboek.
Ik wacht ff af of dat ding brandstof krijgt, en wat je morgen nog verder kunt melden na je bezoek aan deze "vakman"..
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Sylvia307
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 11:22
- Locatie: Amersfoort
vervolg OM 616 wil niet starten
Hoi Jongens,
M'n monteur heeft de brandstofpomp laten controleren bij een gespecialiseerd bedrijf en is tot de conclusie gekomen dat er een paar kleine scheurtjes in zaten waardoor hij lucht aantrekt.
De reden dat de scheurtjes nooit eerder zijn opgemerkt is dat voor de revisie de scheurtjes door een laagje drap "verstopt" waren. Hij gaat er een andere pomp opzetten.
Na het weekend krijg ik de auto weer terug, hopen dat dat het was en dat de camper weer lekker met me op stap kan. Overigens komt het weekend eraan en dat wil ik echt niet missen......
groetjes, Sylvia
M'n monteur heeft de brandstofpomp laten controleren bij een gespecialiseerd bedrijf en is tot de conclusie gekomen dat er een paar kleine scheurtjes in zaten waardoor hij lucht aantrekt.
De reden dat de scheurtjes nooit eerder zijn opgemerkt is dat voor de revisie de scheurtjes door een laagje drap "verstopt" waren. Hij gaat er een andere pomp opzetten.
Na het weekend krijg ik de auto weer terug, hopen dat dat het was en dat de camper weer lekker met me op stap kan. Overigens komt het weekend eraan en dat wil ik echt niet missen......
groetjes, Sylvia
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: vervolg OM 616 wil niet starten
Hoi Sylvia,Sylvia307 schreef:Hoi Jongens,
M'n monteur heeft de brandstofpomp laten controleren bij een gespecialiseerd bedrijf en is tot de conclusie gekomen dat er een paar kleine scheurtjes in zaten waardoor hij lucht aantrekt.
De reden dat de scheurtjes nooit eerder zijn opgemerkt is dat voor de revisie de scheurtjes door een laagje drap "verstopt" waren.
hij kreeg dus geen brandstof, das duidelijk.
Maar scheurtjes in een brandstofpomp.. :shock:
Heeft iemand 'm soms laten stuiteren?
Is het ook nog een vraag of het de lagedruk- of de hogedruk-pomp is, en wáár die scheurtjes dan wel zitten.
Een scheurtje die geen lucht door laat vanwege een beetje vuil, kan ook gerepareerd worden met kneedbaar metaal , óf zelfs met kit.
Laat ik het simpel zeggen; ik ben die mysterieuze scheurtjes nog nooit tegengekomen in 30 jaar dieseltechniek.
Maw, ik heb het gevoel dat je een beetje belazerd wordt. (indien je al deze extra fratsen zelf moet betalen)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
vervolg OM 616 wil niet starten
Ik kom wel eens bij Gerrit Stroomer, hij heeft wat brandstofpompen liggen. Voor zover mij bekend heeft hij er nog nooit een verkocht omdat die dingen inderdaad onverslijtbaar lijken en blijken te zijn. Nu is er voor alles een eerste keer dus het zou kunnen. Let goed op wat je berekend wordt en welk verhaal er bij hoort!
Groet,
Arnold
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
NB: Ik las het nog ff over.
Het moet de lagedrukpomp zijn (ook wel opvoerpomp genoemd).
Want de hogedrukpomp krijgt zijn brandstof onder druk aangeleverd, en kan dus geen lucht aanzuigen.
Een complete pomp hiervoor vernieuwen is onzin, het lagedrukgedeelte is genoeg.
Maar die scheurtjes blijf ik een vreemd verhaal vinden. (tenzij het in het plastic "pompheveltje" is, maar die kost bijna niks.)
Ik zou dat ding wel eens willen zien.
Mvg, Leo.:D
Het moet de lagedrukpomp zijn (ook wel opvoerpomp genoemd).
Want de hogedrukpomp krijgt zijn brandstof onder druk aangeleverd, en kan dus geen lucht aanzuigen.
Een complete pomp hiervoor vernieuwen is onzin, het lagedrukgedeelte is genoeg.
Maar die scheurtjes blijf ik een vreemd verhaal vinden. (tenzij het in het plastic "pompheveltje" is, maar die kost bijna niks.)
Ik zou dat ding wel eens willen zien.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Re: vervolg OM 616 wil niet starten
Hé Sylvia :~)Sylvia307 schreef:....Na het weekend krijg ik de auto weer terug, hopen dat dat het was en dat de camper weer lekker met me op stap kan.
Hoe is het allemaal afgelopen met die bus van jou?
Groetz,
Sandra
- Sylvia307
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 11:22
- Locatie: Amersfoort
Hoi allemaal,
Hij loopt weer - of beter - hij start weer! Ben lekker met 'm naar Overijssel gereden, paar nachtjes illegaal gestaan, lekker uitgerust en met m'n hond op shouw geweest. Kom ik thuis, lees ik jullie berichtjes.....Ben ik dan toch weer belazerd?
Die monteur heeft de brandstofpomp van een andere oude Mercedes (luxewagen) gehaald en aangepast. Nu is het goed, wel weer 300 euro, maar de uren hoefde ik niet te betalen.
Komen jullie van het weekend een biertje bij me drinken?
Ik weet niet hoe ik een foto moet meezenden, maar hij is wit met een blauw streepje - aluminium alkoof-camper - JS-01-KY
groetjes, Sylvia
Hij loopt weer - of beter - hij start weer! Ben lekker met 'm naar Overijssel gereden, paar nachtjes illegaal gestaan, lekker uitgerust en met m'n hond op shouw geweest. Kom ik thuis, lees ik jullie berichtjes.....Ben ik dan toch weer belazerd?
Die monteur heeft de brandstofpomp van een andere oude Mercedes (luxewagen) gehaald en aangepast. Nu is het goed, wel weer 300 euro, maar de uren hoefde ik niet te betalen.
Komen jullie van het weekend een biertje bij me drinken?
Ik weet niet hoe ik een foto moet meezenden, maar hij is wit met een blauw streepje - aluminium alkoof-camper - JS-01-KY
groetjes, Sylvia
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten