220 Volt in de camper, of niet

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
A_A

220 Volt in de camper, of niet

Bericht door A_A »

Hallo, ik kwam in otterlo er achter dat ik eigenlijk maar 1 lampje in de camper op 220 volt heb. 'K weet ut dommig om niet eerder uit te zoeken maar stond nu voor de eerste keer aan de 220 Volt en eigenlijk ook de eerste keer op een camping :-)

Nu zit ik wat te schetsen hoe ik dit ga oplossen. ik zou een paar dubbele lampjes 220/12 volt in kunnen bouwen. Daar heb ik er nu een van, vandaar dat ene 220 Volt lampje :-)

MAar het lijkt mij slimmer om een transformator in te bouwen om van de 220 Volt 12 volt te maken zodat ik de normale lampjes kan gebruiken. Op onze boot hadden we dit ook maar dan via een soort keuze schakelaar. Wal stroom of accu stroom. Is het bekend of daar automaten voor zijn? Dwz 220 Volt op de auto dan automatisch de binnen verlichting op de wal aansluiting ipv de accu. Ik kan natuurlijk iets aan elkaar knuppen met een relais maar zoek eigenlijk meer een soort automaat met zekering en al.

Hoe hebben de andere dubbelluchters dat eigenlijk?
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi A_A

Wat het slimste is, is een acculader die als er 220 volt op de bus wordt gezet direct de accu gaat laden. Deze accu lader moet wel aan een paar eisen volden.

- de rust stroom ( geen 220v aan sluiting ) door de acculader moet nagenoeg 0 mA zijn. Dit voorkomt het leeg trekken van de accu als de bus zijn winterslaapje aan het doen is.
- De acculader moet autmatisch naar druppelladen gaan als de accu vol zit.
- De accu lader moet moet genoeg vermogen leveren zodat de accu's bij gebruik niet helemaal leeg raken Dit betekend niet dat de acculader meer dan de gebruiks moet leveren, bijvoorbeeld s'avonds. Want s'nachs, als je slaapt, wordt de accu toch weer op geladen.

Bart,
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Arjan,

MAar het lijkt mij slimmer om een transformator in te bouwen om van de 220 Volt 12 volt te maken zodat ik de normale lampjes kan gebruiken. Op onze boot hadden we dit ook maar dan via een soort keuze schakelaar.

Die schakelaar (liever een relais, zodat je geen vergissingen kunt maken!) is dan wel essentieel, wat uit die trafo komt wisselspanning, waar je lampjes weliswaar prima op werken, maar die je niet parallel op je accu moet willen schakelen!

Wal stroom of accu stroom. Is het bekend of daar automaten voor zijn?

Die zijn er wel voor 230 V (wal) of 230 V (omvormer) (o.a. van IVT Hirschau), maar voor 230 V (wal) of 12 V (accu) zul je zelf iets moeten maken. Niet zo moeilijk als je een stevig relais met een 230 V 50 Hz winding kunt vinden. Idealiter klikt dat op het DIN-railtje in je groepenkast (als je die hebt)

Een heel andere, veel eenvoudiger oplossing is toepassing van een acculader (bij voorkeur een volautomaat) die inkomt op het moment dat je 230 V van de paal aansluit.
Er is op dit forum al eerder geschreven over de lekstroom die optreedt bij exemplaren met slechte diodes, zoek daar maar even naar. Je kunt dit mogelijke probleem omzeilen door de lader los te nemen, als je de 230 V-verbinding weer verbreekt.

Laat je nog eens horen welke oplossing je gekozen hebt?
Ernst
Plaats reactie