1) Draai de stelmoer in de trommels zo stijf vast als het kan.
2) Trap een aantal keer krachtig op het rempedaal.
3) Stel de moeren terug tot de rem licht aanloopt.
4) Herhaal punt 2.
5) Stel de rem tot hij (nét) niet meer aanloopt.
6) Druk krachtig op het rempedaal.
7) Herhaal punt 5 & 6 tot je tevreden bent.
Opmerking: Verwissel het geluid van aanlopend vuil in de trommel niet met het aanlopen van de remmen.
Daardoor zou je hem veel te veel terugstellen.
Verder raad ik je aan om naar een ander keuringsstation te gaan.
In de APK-regels voor bedrijfswagens (met of zonder aantekening kampeerwagen) staat namelijk helemaal nergens dat het rempedaal niet diep mag zitten.
Dit zijn de regels van 2011:
Bedrijfswagens:
5.3.2. De rembekrachtiger en de hydraulische
remkrachtregelaar moeten goed functioneren. Doen ze.
Voor de controle van de vacuüm-rembekrachtiger
wordt bij uitgeschakelde motor allereerst de
vacuümvoorraad opgebruikt door het rempedaal
meerdere malen in te trappen. Vervolgens wordt
met ingetrapt rempedaal de motor gestart waarna
door de opbouw van het vacuüm het pedaal verder
moet wegzakken. Werkt.
5.3.4. Bij hydraulische remsystemen mag bij het bedienen
van het rempedaal de slag van het pedaal niet door
een aanslag worden beperkt. Doet hij niet, je hebt nog 1/3 slag over.
Controle door het rempedaal in te trappen. Bij
twijfel wordt het pedaal met een kracht van ten
hoogste 700N ingetrapt. Maw: Als je rempedaal met die kracht niet tot het eindpunt van zijn slag gaat (is bij Merc-bussies gewoon de bodem), is het goedkeur.
Wat de keurmeester er persoonlijk van vindt is zijn probleem, maar zoals je ziet zeggen de regels nergens dat het pedaal niet diep mag zitten.
En aan die regels heeft hij zich te houden. Punt.
Dus stel je remmen zoal ik boven heb beschreven, en ga naar een ander.
Of leg deze "vakman" even zijn eigen spelregels uit..

Mvg, Leo.