lekkage achteras en inspuitpomp 407
-
Re: lekkage achteras 407
Hallo Leo,
hoe komt dat ding vol diesel te staan en hoe voorkomt vullen met olie dat dit weer gebeurt?
Ik laat de boel morgenvroeg via het regulateurdeksel leeglopen. en vul dan wel weer na de APK. Want gegarandeerd dat ik er te veel olie in doe en dan staat het ding daar olie uit de pomp te lekken. Ik weet niet of dat tot goedkeur gaat leiden.
Is het een optie om even zonder olie in de pomp te rijden (20 kilometer)?
Het handboek geeft de volgende instructie: (het wordt een aardig stripverhaal)
hoe komt dat ding vol diesel te staan en hoe voorkomt vullen met olie dat dit weer gebeurt?
Ik laat de boel morgenvroeg via het regulateurdeksel leeglopen. en vul dan wel weer na de APK. Want gegarandeerd dat ik er te veel olie in doe en dan staat het ding daar olie uit de pomp te lekken. Ik weet niet of dat tot goedkeur gaat leiden.
Is het een optie om even zonder olie in de pomp te rijden (20 kilometer)?
Het handboek geeft de volgende instructie: (het wordt een aardig stripverhaal)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Leo
- Site Admin
Re: lekkage achteras 407
hoe komt dat ding vol diesel te staan
Naast het stripverhaal komt er dan ook nog een woordspelletje:
Wat wij hier de inspuitpomp noemen, is eigenlijk een inspuitpompenhuis waarin zich 4 inspuitpompen bevinden, welke afzonderlijk weer bestaan uit een zuiger die ze plunjer noemen & een cilinder. klikkerdeklik hier voor filmpje
Die inspuitpompen zijn onderhevig aan slijtage.
(enigzins) Versleten inspuitpompen lekken diesel tussen plunjer en cilinder.
Die lekolie komt in het "carter" van je inspuitpompenhuis & regulateur terecht.
Snappie? :mrgreen:
Nu in normale taal: Je pomp is (een beetje) versleten.
Een heel normaal verschijnsel waar de meeste bussen nog jaren mee rond blijven rijden.
In de modernere uitvoeringen merk je niet eens dat je pompen een beetje lekken. Deze inspuitpomphuizen worden namelijk automatisch gesmeerd door de motor, waardoor de lekolie wordt vermengd met de motorsmeerolie en door de warmte in je motor vanzelf verdampt.
Jij hebt echter nog de oude uitvoering die handmatig gesmeerd moet worden.
Om te voorkomen dat je het hele zaakie vol flikkert met smeerolie waardoor de regulateur niet meer zou werken, heeft men een overlooppijpje gemonteerd. Deze zorgt tevens voor de afvoer van eventuele lekolie, want door die lekkage zou anders het peil tot onaanvaardbare hoogte kunnen stijgen.
Tjeeesisss... Waarom maak ik het mezelf toch altijd zo moeilijk?? :shock:
en hoe voorkomt vullen met olie dat dit weer gebeurt?
Inspuitpomp reviseren of geregeld aftappen.
Aftappen is toch niet zo'n vreemd idee, want een slim mens vervangt de smeerolie in de inspuitpomp nét zo geregeld als zijn motorsmeerolie.
Dat moeilijke vullen uit het boekje moet je vergeten.
Gewoon vullen tot het uit de overloop komt.
Even zonder olie rijden kan wel.
Ik kom wel pompen tegen die kurkdroog van binnen zijn. Ok, dan werken ze meestal niet meer zo best ( ze komen niet voor PietSnot naar mij toe :twisted: ) , maar dan heb je het meestal over duizenden kilometers dat ze zonder olie hebben gelopen.
Twintig kilometer is voor een natte pomp geen probleem.
Alhoewel ik er persoonlijk een klein beetje smeerolie in zou gooien, maar ik ben dan ook een mierencopulator met dat soort dingen.
Naast het stripverhaal komt er dan ook nog een woordspelletje:
Wat wij hier de inspuitpomp noemen, is eigenlijk een inspuitpompenhuis waarin zich 4 inspuitpompen bevinden, welke afzonderlijk weer bestaan uit een zuiger die ze plunjer noemen & een cilinder. klikkerdeklik hier voor filmpje
Die inspuitpompen zijn onderhevig aan slijtage.
(enigzins) Versleten inspuitpompen lekken diesel tussen plunjer en cilinder.
Die lekolie komt in het "carter" van je inspuitpompenhuis & regulateur terecht.
Snappie? :mrgreen:
Nu in normale taal: Je pomp is (een beetje) versleten.
Een heel normaal verschijnsel waar de meeste bussen nog jaren mee rond blijven rijden.
In de modernere uitvoeringen merk je niet eens dat je pompen een beetje lekken. Deze inspuitpomphuizen worden namelijk automatisch gesmeerd door de motor, waardoor de lekolie wordt vermengd met de motorsmeerolie en door de warmte in je motor vanzelf verdampt.
Jij hebt echter nog de oude uitvoering die handmatig gesmeerd moet worden.
Om te voorkomen dat je het hele zaakie vol flikkert met smeerolie waardoor de regulateur niet meer zou werken, heeft men een overlooppijpje gemonteerd. Deze zorgt tevens voor de afvoer van eventuele lekolie, want door die lekkage zou anders het peil tot onaanvaardbare hoogte kunnen stijgen.
Tjeeesisss... Waarom maak ik het mezelf toch altijd zo moeilijk?? :shock:
en hoe voorkomt vullen met olie dat dit weer gebeurt?
Inspuitpomp reviseren of geregeld aftappen.
Aftappen is toch niet zo'n vreemd idee, want een slim mens vervangt de smeerolie in de inspuitpomp nét zo geregeld als zijn motorsmeerolie.
Dat moeilijke vullen uit het boekje moet je vergeten.
Gewoon vullen tot het uit de overloop komt.
Even zonder olie rijden kan wel.
Ik kom wel pompen tegen die kurkdroog van binnen zijn. Ok, dan werken ze meestal niet meer zo best ( ze komen niet voor PietSnot naar mij toe :twisted: ) , maar dan heb je het meestal over duizenden kilometers dat ze zonder olie hebben gelopen.
Twintig kilometer is voor een natte pomp geen probleem.
Alhoewel ik er persoonlijk een klein beetje smeerolie in zou gooien, maar ik ben dan ook een mierencopulator met dat soort dingen.

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
Re: lekkage achteras en inspuitpomp 407
Duidelijke taal (ook qua kleur
) en filmpje. Slijtage dus. Daar kun je na 30 jaar dienst ook niet over klagen.
Dan maar bij het reguliere onderhoud, maar zeker voor de APK-keuring even de regulateur losschroeven en het diesel/oliemengsel lozen en dan vervangen door wat olie.
Ik heb zelf niet zo'n probleem met een wat natte onderkant van de inspuitpomp door het overlooppijpje, maar de keurmeester wel. Gelukkig hierna 1x per 2 jaar keuren.
Bedankt allemaal voor de hulp en duidelijke uitleg.
Groeten,
Paul

Dan maar bij het reguliere onderhoud, maar zeker voor de APK-keuring even de regulateur losschroeven en het diesel/oliemengsel lozen en dan vervangen door wat olie.
Ik heb zelf niet zo'n probleem met een wat natte onderkant van de inspuitpomp door het overlooppijpje, maar de keurmeester wel. Gelukkig hierna 1x per 2 jaar keuren.
Bedankt allemaal voor de hulp en duidelijke uitleg.
Groeten,
Paul
-
Oh ja nog 1 ding.
Wat te doen met de afsluitbout van de aandrijving van de oliepomp? Moet ik, na het uitdraaien van de zekerbout, het hele ding er uittrekken en dan pas de lekkende rubberring vervangen vervangen of kan ik gewoon die bout losdraaien en dan direkt de onderliggende rubberring vervangen?
Wat te doen met de afsluitbout van de aandrijving van de oliepomp? Moet ik, na het uitdraaien van de zekerbout, het hele ding er uittrekken en dan pas de lekkende rubberring vervangen vervangen of kan ik gewoon die bout losdraaien en dan direkt de onderliggende rubberring vervangen?
-
Vanochtend de tip van Leo, aftappen olie uit inspuitpomp, in praktijk gebracht en vanmiddag naar de APK herkeuring geweest.
GOEDGEKEURD (voor 2 jaar)
Het remverschil links en rechtsachter was nu 20% en daarmee binnen de grenzen.
Ook geen lekkage meer te bekennen bij de pomp. Ik heb de pomp niet helemaal leeg laten lopen maar de schroef van de zogenaamde controleboring er uit gedraaid. Dan loopt de overtollige olie er uit.
Nu kan de bus voor de wintermaanden op stal.
Nogmaals bedankt voor alle tips. Het was weer een leerzame week.
GOEDGEKEURD (voor 2 jaar)

Het remverschil links en rechtsachter was nu 20% en daarmee binnen de grenzen.
Ook geen lekkage meer te bekennen bij de pomp. Ik heb de pomp niet helemaal leeg laten lopen maar de schroef van de zogenaamde controleboring er uit gedraaid. Dan loopt de overtollige olie er uit.
Nu kan de bus voor de wintermaanden op stal.
Nogmaals bedankt voor alle tips. Het was weer een leerzame week.
- Leo
- Site Admin
Vergeet alleen niet die pomp helemaal leeg te laten lopen en te vullen met smeerolie.
Want diesel smeert écht niet.
Die bout lekker laten zitten.
Als hij niet zwaar olie lekt geldt het credo: "Er wordt in de wereld meer kapotgesleuteld dan gerepareerd".
Droogmaken en over een paar honderd kilometer weer eens kijken, want die olie kan ook ergens anders vandaan komen (lekke klepdekselpakking gehad, of gewoon gemorst tijdens het bijvullen).
Die luchtbelletjes wijzen trouwens op een forse carterdruk.
Maar goe, ik zal je niet té ongerust maken.. 8)
Want diesel smeert écht niet.
Die bout lekker laten zitten.
Als hij niet zwaar olie lekt geldt het credo: "Er wordt in de wereld meer kapotgesleuteld dan gerepareerd".
Droogmaken en over een paar honderd kilometer weer eens kijken, want die olie kan ook ergens anders vandaan komen (lekke klepdekselpakking gehad, of gewoon gemorst tijdens het bijvullen).
Die luchtbelletjes wijzen trouwens op een forse carterdruk.
Maar goe, ik zal je niet té ongerust maken.. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
Dan laat ik het lekker zitten.
Met de carterdruk valt het, volgens een nog niet zo lang gelden uitgevoerde losse-dop-op-de-olievulbuis-test, wel mee. Die was niet opvallend aanwezig.
Ik denk eerder dat het ligt aan de mate van lekkage. Als de motor loopt staat de olie tot halverwege de kop van de bout en zie ik af en toe een luchtbelletje ontsnappen. Na een nachtje staan is de olie weg en dus terug het blok ingelopen. Bij lopende motor komt het dan weer terug.
Ik heb nog een paar vragen maar die stel ik wel in het daartoe bestemde forumonderdeel.
Met de carterdruk valt het, volgens een nog niet zo lang gelden uitgevoerde losse-dop-op-de-olievulbuis-test, wel mee. Die was niet opvallend aanwezig.
Ik denk eerder dat het ligt aan de mate van lekkage. Als de motor loopt staat de olie tot halverwege de kop van de bout en zie ik af en toe een luchtbelletje ontsnappen. Na een nachtje staan is de olie weg en dus terug het blok ingelopen. Bij lopende motor komt het dan weer terug.
Ik heb nog een paar vragen maar die stel ik wel in het daartoe bestemde forumonderdeel.
-
Bij mijn OM636 toendertijd een slangetje aan het overlooppijpje gemaakt. Uitlopend in een transparant plastic potje. kon ik in de gaten houden hoe eea. verliep.
Motor stond overgens in een boot, liever geen olie onder in het schip.

-
Ook een goeie tip, dat ga ik volgend jaar eens proberen. Ook beter voor het aanzien van de parkeerplek.