Pagina 58 van 106

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 18 nov 2010, 18:16
door Leo
@Aart: Nope duiven. De vorige eigenaar gaf toe dat hij de kunst van aluminiumbuigen niet onder de knie had.

@Saskia: Voor zover ik weet is het een (bos)brandweerauto geweest.

@Ton: Kopen? :P

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 18 nov 2010, 19:20
door dereiziger
Tuulk leo .. tegen een schappelijk prijsje :P

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 18 nov 2010, 19:49
door Leo
Doe maar een schappelijk bod, dan kan het nooit aan mijn onschappelijkheid gelegen hebben... 8) :lol:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 18 nov 2010, 22:00
door Maxer
Niks voor mij. Wel stoer hoor, maar als je eenmaal aan een touringcar gewend bent wil je niet meer rammelend en hotsebotsend over de weg, om over de herrie binnen nog maar te zwijgen . . :mrgreen:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 18 nov 2010, 22:18
door wim en lidy
Leo, helemaal top dat geval van je...nee nee niet wat jij denkt kerel :lol:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 18 nov 2010, 23:09
door Admin
@ Leo
ik vind 'm fraai! Tzt terreinwedstrijdje tegen een gele Unimog?
Maar ik heb ooit zo'n 10 jaar bijna wekelijks zitten lieren op anderhalve meter afstand van een 10 cylinder KHD en sindsdien ben ik fan van waterkoeling :roll:

@ All
Bedankt voor alle verjaardagswensen! Met al die sociale netwerken en fora kan je niet eens meer ongemerkt een jaar ouder worden...

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 nov 2010, 08:17
door dereiziger
Leo schreef:Doe maar een schappelijk bod, dan kan het nooit aan mijn onschappelijkheid gelegen hebben... 8) :lol:
Grapjas .. ik weet niets van de waarde van dat soort dingen :mrgreen:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 nov 2010, 08:33
door Berthil
Leo, wat gaaf (wat kan ik anders zeggen/schrijven). :D :D

@ Ernst, ik heb wel zin om een keer een stuk land te gaan ploegen, al zijn de banden van de mog daar niet zo geschikt voor. Er zitten echte asfalt bandjes onder, die zijn wat stiller op de weg.

Leo, wat ik begrijp heb je 'm zelf naar huis gereden, dus is hij gekeurd en al :?:

Ik ben ondertussen de mog aan het verkennen en kom, zoals verwacht, allerlei gebreken tegen.
De achterremmen zitten vast, maar het vreemde is ze staan vast in geloste stand, terwijl de los bouten nog gewoon ingedraaid zitten. In de veerremcilinder zit geen beweging in. Dus van het weekend die er onderuit slopen en kijken wat er loos is.

Groeten Berthil.

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 nov 2010, 09:32
door Admin
Berthil,

Wees voorzichtig :!: Die veerrempotten staan onder een waanzinnige voorspanning (hoe zou-ie anders die 10 ton moeten vastzetten op een helling?)

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 nov 2010, 09:48
door DVIII
ik heb ooit een F6L613 in een bussie gehad , en die uitlaten zijn bijzondere kaas. je moet gaan zoeken naar elke andere 613 serie motor om daar van bijvoorbeeld twee driecilinders te kanibaliseren of twee, of vier, etc en dan daar weer een dicht spul van te maken . KHD vraagt 3200 euro voor een halve ......dus driecilinder spruitje.
als de boel lek is is zo'n deutz bijzonder lawaaïg.
ik heb het zelf maken maar opgegeven nadat ik de auto had opgegeven.
in duitsland kun je soms voor een paar honderd een F6L312 van de plank kopen, compleet !

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 nov 2010, 10:38
door Berthil
Admin schreef:Wees voorzichtig :!: Die veerrempotten staan onder een waanzinnige voorspanning
Ernst ik ben me ervan bewust, op het internet al foto's gezien waarbij het niet goed ging.
Groeten Berthil.

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 nov 2010, 12:19
door Leo
@Ton: Je hebt een PB.

@Berthil: Wie benauwd leeft zal benauwd sterven.. :mrgreen:

@DVIII: Die spruitstukken zijn zelfs nieuw al van blik. :?
Ze komen dit jaar nog wel door de APK, dus tijd genoeg om iets te zoeken.
Ik vind trouwens dat hele uitlaatsysteem bagger. Verbindingsstukkies, schuifstukkies en dan nog een meter flexibel er achter. Misschien is het handig als je een motor binnen 2 uur wilt wisselen, maar een normaal mens neemt daar een hele dag voor. 8)

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 nov 2010, 21:21
door Leo
Grinnn, de Magirus is te koop. :lol:
Hij is toch ff te lomp voor boodschappenwagentje.

Ach jah, zo koopt iedereen wel eens het verkeerde.. :mrgreen:


Mvg, Leo.:D

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 20 nov 2010, 00:43
door Wim
@Leo ,

Tja :shock: :lol: :mrgreen: :roll:

Groeten Wim

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 20 nov 2010, 10:24
door DVIII
mwah, ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat het ophalen van het vehikel een kort rijtje was, en het op het erf rijden een uurtje of twee geduurt heeft. de toeschouwers en aanhoorders moesten meteen aan de HMS Karel Doorman denken........ :lol:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 20 nov 2010, 10:49
door Leo
Gna gna gna..
Voorlopig heb ik al meer met dat beestje gereden dan jij met je vierkantewielen-Magirus.. :P

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 21 nov 2010, 01:24
door DVIII
phu, ik heb ooit een D135F12 gehad met een F6L613. die is in Parijs en Bern geweest. maar ik moest er nog belasting voor betalen en de keuringen werden te gortig , alles wat stuk kan gaan en duur is is mij overkomen. verder was het een gave bak met heel veel koppel (is typies Deutz) en ja mijn andere deutz is nog in de pleegafdeling.. :wink:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 21 nov 2010, 09:37
door Leo
Vroegah, in de tijd van houten laadbakken en stalen chauffeurs..
Wat nou luchtgeveerde stoelen, een sinasappelkistje was goed genoeg.
En niet zeuren over te veel uren, want je kon dat werk zittend af en daar werd je niet moe van.
Vroegah, toen Dave in zijn Magirus op massieve banden naar Bern reed...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 21 nov 2010, 10:12
door DVIII
lach maar , ik vraag me toch wel eens af hoe ik uren in die oude bakken kon blijven rijden...

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 21 nov 2010, 10:34
door Leo
Zo vraag ik me al tijden af wat voor soort mensen ik eigenlijk op dit forum heb zitten. :roll:
Want welke maf gaat nou in zo'n ouwe rammelbak zitten alwaar hij heuvel-op het gaspedaal door de bodem moet trappen om nog enigzins beweging in zijn vehikel te houden, terwijl op datzelfde moment de moderne campers hem met een vaartje van 120 voorbij zoeven?

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 21 nov 2010, 10:44
door Admin
Zo vraag ik me al tijden af wat voor soort mensen ik eigenlijk op dit forum heb zitten.

Misschien wel (een aantal) mensen die lijden aan voortschrijdend inzicht...?

Want welke maf gaat nou in zo'n ouwe rammelbak zitten alwaar hij heuvel-op het gaspedaal door de bodem moet trappen terwijl op datzelfde moment de moderne campers hem met een vaartje van 120 voorbij zoeven?

Dat geldt voor een ouwe Hanomag, maar nog steeds voor een (ook ouwe) touringcar?

Die sinasappelkistjes zijn ook pure nostalgie: als vakantiewerk reed ik in de jaren '70 wel eens buschassis voor Beers van Zwolle naar Den Haag. Daarbij zat je letterlijk op een houten kistje. De carrosserie bestond uit een lange leren jas en een motorbril :roll: Geen Arbeidsinspectie, geen autotransporters!

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 21 nov 2010, 10:55
door Leo
Tuurlijk geldt dat ook voor een ouwe touringcar.
Zit ik daar met 220 rochelende ezeltjes een beetje met zo'n pook in de rondte te roeren en op een koppelingspedaal te stampen.
Nou ken ik wel iemand die heeft een ouwe touringcar met automaat, maar dát ding zuipt weer als een Leopardtank.. :shock:

Tis altijd wat en nooit eens niks met die ouwe troep. :mrgreen:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 21 nov 2010, 11:05
door Admin
:lol: Ik kan met m'n schoolbussie bij elk concours van veteranen aansluiten. Omdat het uiterlijk al 50 jaar nauwelijks veranderd is.
Toch is het hele voertuig pas in 1998 in de vaart gekomen :!:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 22 nov 2010, 21:55
door Berthil
Vandaag spierpijn.
Gisteren de veerremcilinders onder de umimog vandaan gehaald, de eerste ging redelijk, met gepaste aggressie, kruip olie en geduld kwam het wel los, maar de tweede zat muur vast. :twisted: :twisted: Twee steeksleutels gebroken (toch maar kwaliteits gereedschap aanschaffen met levenslange garantie), Maar uiteindelijk toch alles de cilinders eronderuit gekregen.
Ik had daarna niet alleen vieze handen, ik kon zo de straat op met een pet met een veer erop. 8)
Afbeelding
Afbeelding
Groeten Berthil.

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 22 nov 2010, 23:38
door Leo
Hoi Berthil,

ouwe mennekes moeten het niet meer van brute kracht hebben, maar van hun verstand. :P
Daarom hoogste tijd om een nuttig stuk gereedschap aan te schaffen.
Om de wielbouten van de groene los te krijgen heb ik onderstaand apparaatje gekocht.
Wat ik met mijn 100kg en 2 meter pijp niet los kreeg, lukte met dit apparaat fluitend.
Ze noemen het een momentvergroter, ik noem het een krachtvermeerderaar.:)

In die dikke kop zit een vertragingsmechanisme van 3 : 1.
De lange pijp laat je op de grond of tegen een stevig stuk auto steunen, en met de bovenste ga je dan ratelen.
Hij kan tot 2700Nm(!) leveren. Da's wel genoeg om onze boutjes en moertje los (of kapot) te krijgen.
Het uitgaande vierkant is 1".
Kostte €198 excl.

Om de afmeting van het apparaat te laten zien heb ik er 1/2" en 1/4" ratels onder gelegd.
Dit is een beetje onwijs groot geval natuurlijk, maar er zijn ook kleinere te koop.
Na mijn goede ervaringen met dit apparaat denk ik dat ik zo'n kleinere ook nog ga aanschaffen. Nu trek ik soms mijn m'n vingers (of de ratel) stuk op onwillige stukjes roestig ijzer. Zo'n apparaatje voorkomt zere pezen en spierpijn. :)


Mvg, Leo.:D