Pagina 2 van 2

Re: kookpunt

Geplaatst: 08 mar 2006, 14:32
door Leo
Ben schreef:Leo, lekkere gasfles van me.
Eerst hadden we het over bevriezen toen zat ik er nog goed in.
Begin jij ineens over het kookpunt?????????
Grinnnn, zo zie je maar weer wat uitleggen voor een rotklus is.. 8)

Om voldoende (gas)damp te kunnen maken zal een vloeistof éérst moeten koken Ben.
Maar omdat veel mensen niet snappen dat iets kan koken ónder de 100 graden, laat stáán onder het vriespunt , moet je dat dus anders noemen.
Daar iedereen snapt dat een bevroren vloeistof niks meer doet, beschrijf je de officiéle benaming "kookpunt" dus gewoon als de temperatuur waarop het vloeibare gas bevriest..
En omdat het ook in de volksmond heet dat LPG "bevriest", ligt de keuze voor de hand.. :wink:

Fluitje van een cent.. :P :P


Maar als ik het goed begrijp, snap jij dan ook helemaal niks van het eerste gedeelte over dampspanning, en ook niet van de koelkast-uitleg.
Ben je vast de enige niet, maar om hier nou een hele cursus schei- en natuur-kunde te gaan geven gaat me nét een tikkie te ver.. :roll:

Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 08 mar 2006, 14:50
door Leo
Anton schreef:Mee eens, maar - 20 graden kwam mij nogal onrealistis voor!
Kan ik me iets bij voorstellen Anton, maar er stond dan ook dat propaan onder de -20 graden bevriest.
Heb de temp inmiddels aangepast.
Anton schreef:Het gevaar met butagas schuilt, volgens sommigen dat er bij +4 graden geen gas meer uitsroomt
Men denkt gasfles leeg en draait de kraan niet meer dicht.
Als het dan weer warmer word stroomt er wel weer gas uit en dan is een klein vonkje genoeg.
Jep, met andere woorden: de onkunde en laksheid van de mensen maakt het gevaarlijk, niet het gas zelf..
Anton schreef:En tot besluit, gas is zwaarder dan lucht en zakt dus altijd naar beneden.
In een auto is dat niet zo'n bezwaar maar in een schip levensgevaarlijk.
Klopt wederom als het Propaan/Butaan betreft Anton, maar hier geldt hetzelfde als ik aan Bart geschreven heb: Je kunt niet alles opschrijven want dan wordt het al snel té veel en stoppen mensen met lezen.
Had ik dit voor een bootjesforum geschreven dan had deze eigenschap ergens bovenaan gestaan in grote rode letters.
In een camper speelt deze eigenschap geen rol van betekenis en laat ik het weg.

Bedankt voor het meedenken en je commentaar,

met vriendelijke groet, Leo.:D

Re: kookpunt

Geplaatst: 08 mar 2006, 15:54
door Ben
geen bericht

t kan vriezen, t kan dooien

Geplaatst: 08 mar 2006, 15:57
door 21-GB-69
Hoi Leo,

haal je kookpunt en stollingspunt nu niet door elkaar?


"Daar iedereen snapt dat een bevroren vloeistof niks meer doet, beschrijf je de officiéle benaming "kookpunt" dus gewoon als de temperatuur waarop het vloeibare gas bevriest.."


m.vr. gr.

Kees (is ook vaak van de kook)

Re: kookpunt

Geplaatst: 08 mar 2006, 15:59
door Leo
Ben schreef:Nou nou nou nou.

:lol: :lol:
Grinnnnzzz.. :twisted:

Zucht

Geplaatst: 08 mar 2006, 16:14
door Leo
21-GB-69 schreef:Hoi Leo,

haal je kookpunt en stollingspunt nu niet door elkaar?
Hoi Kees,

ney, ik haal niks door elkaar, maar deze disc hoort eigenlijk achter "LPG voor Dummies" gevoerd te worden.
Nu wordt het idd een onoverzichtelijk zooitje omdat citaten een eigen leven gaan leiden.

Bij "LPG voor Dummies" heb ik geschreven: Propaan "bevriest" bij ca -42 gradenC, Butaan echter al tussen de +4 en -1 gradenC.
In werkelijkheid bevriest het spul niet echt, maar het verdampt niet meer zodat het ook geen druk meer genereerd.
FF simpel gezegd: het gas komt de tank niet meer uit.


Lpg voor Dummies vindt je hier.

Ik stel dan ook voor om verdere commentaren en aanvullingen onder Dummies te plaatsen.

Mvg, Leo.:D