Pagina 2 van 3
Geplaatst: 03 okt 2006, 19:55
door Leo
henryb schreef:ja, valse lucht .. maar hoe ik dat lek moet gaan vinden ...
Nou sorry hoor Henry, maar hier zakt me de broek toch van af. :?
Volgens je eigen schrijven van 15 Augustus jongsleden:
henryb schreef:het is dus opgelost ... de filters waren gewoon vies, zat veel zand in .. ik denk dat ik ook al weet hoe het komt ... ik heb de tank nl nagenoeg leeggereden dus hij heeft waarschijnlijk veel troep onderuit de tank aangezogen ..
filters had ik 2 maanden terug net vervangen, en toen waren ze helemaal niet vies ... dus zo snel kan het gaan
Zou je daar dan eerst niet wéér naar gaan kijken voordat je hier gaat zitten klagen?
En dat die vuiligheid pas opgezogen wordt als de tank bijna leeg is kun je wel schudden bij zo'n hotsebotsend bussie.

~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~
@Ben: Heel mooi ontluchtertje, maar daarmee neem je de oorzaak niet weg.

Regel 1 in techniek: eerst de oorzaak opsporen/wegnemen, daarná de overblijvende gevolgen wegpoetsen.
Van bovenstaande Regel1 ga ik een MP3 maken voor de volgende sleutelmeeting.
Grinnnnn..:P
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 03 okt 2006, 20:06
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 03 okt 2006, 20:11
door Leo
:D :D :D :D :D :D :D
Geplaatst: 03 okt 2006, 21:01
door henryb
het lijkt mij sterk dat de filters weer vies zijn ... naar mijn idee is er toch iets anders aan de hand
maar ik kan niet voor mijn deur even de dieseltank eronder vandaan halen om te checken, net zo min als dat ik de brandstofleidingen los kan nemen ..
Geplaatst: 03 okt 2006, 21:19
door Leo
Beste Henry,
lees dit hele topic nou ff na; ook tóen leek het je erg sterk dat je filters vervuild waren want "ze zaten er pas 2500km in".
Hoeveel km zitten ze er nu in?
Maar ok, van mij mag je eigenwijs zijn hoor.
Veel plezier met de rekening van de garage.
Mvg, Leo.
ps, je tank reinigen is onzin; gewoon een paar keer je filters wisselen.
Geplaatst: 03 okt 2006, 21:29
door henryb
ze zitten er nu hooguit 500 km in ...
maar op zich. als ie valse lucht aan zou zuigen, dan had ik dat eerder moeten merken of niet?
nou ok .. ik ga de filters maar weer es checken ...
Geplaatst: 05 okt 2006, 19:14
door Niek
Henry,
Je hebt Plantaardige olie in je tank gehad. Als je dat mengt met diesel is het net een schoonmaakmiddel. Dat betekent, dat alle trope in je dieseltank nu netjes opgelost is. Diue rotzooi is er na 1 filterwissel echt nog niet uit. Advies: koop 4 of 5 filters. Elke keer als de trekkrecht terugloopt: wisselen. Dit alleen doen als je geen zin hebt je tank af te tappen en te spoelen.
Dat ie niet start is m.i. ook een luchtprobleempje. Alles begint lekker schoon te worden door de plantaardige olie en dus gaat het hier en daar lekken.
Ik spreek uit ervaring.
Niek
Geplaatst: 05 okt 2006, 19:35
door henryb
Ik ga van het weekend wisselen ..
Na de laatste wissel kon ik ook weer zo'n 600 km rijden, dus dan ben ik in ieder geval weer even blij! :)
Maar het lijkt mij een probleem met de filters dan, omdat ie opeens niet meer start. Als het echt een luchtprobleem geweest zou zijn, dan had ik er sneller last van moeten hebben toch?
Geplaatst: 05 okt 2006, 20:38
door Niek
Henry,
als je een verstopt filter heeft, krijgt hij geen/te weinig brandstof.
als hij een beetje lucht binnenkrijgt, moet ie wel hakkelen. Als er veel lucht aangezogen wordt doet ie het ook niet.
Testje: doorzichtig slangetje op de retour. kun je zoien of er brandstof uitkomt of niks of brandstof met bubbeltjes (lucht).
Niek
Geplaatst: 05 okt 2006, 21:06
door Unknown User
blijf je lekker bezig henry :)
Geplaatst: 05 okt 2006, 22:37
door henryb
roos en elroy schreef:blijf je lekker bezig henry :)
tsja ... :)
je blijft bezig ja zelfs met een "goede" bus
Geplaatst: 05 okt 2006, 22:45
door Unknown User
henryb schreef:roos en elroy schreef:blijf je lekker bezig henry :)
tsja ... :)
je blijft bezig ja zelfs met een "goede" bus
je bent zondag nogwel zonder problemen vanuit den bosch gekomen?
Geplaatst: 06 okt 2006, 10:01
door henryb
yep .. starten direct op de knop
2 dagen later wil ik ff mijn bus 3 meter verplaatsen omdat ze een boom om aan het zagen zijn en hij start met heel veel moeite en slaat daarna gelijk weer af
maarja beter dan in Den Bosch staan :)
Geplaatst: 08 okt 2006, 01:00
door Gerard Wildschut
henryb schreef:yep .. starten direct op de knop
2 dagen later wil ik ff mijn bus 3 meter verplaatsen omdat ze een boom om aan het zagen zijn en hij start met heel veel moeite en slaat daarna gelijk weer af
maarja beter dan in Den Bosch staan :)
Hoi Henry,
Je schreef:
zat veel zand in .. ik denk dat ik ook al weet hoe het komt
Ben je al naar Marokko geweest ? :D :D
Geplaatst: 14 okt 2006, 14:12
door henryb
Nou heb beide filters vervangen, in het voorfilter zat nagenoeg geen vuil, in het hoofdfilter dreef wat troep op de bodem.
Boel ontlucht en start in 1 keer op de knop. Heb zo'n 30 km gereden en daarna startte ie ook goed op de knop. Daarna kleine stukjes gereden en hij start al weer minder. Ik ben benieuwd. Het probleem zal nog wel niet zijn opgelost aangezien het niet aan de filters lag.
To be continued..
Geplaatst: 14 okt 2006, 22:38
door Unknown User
wazig henry! zit er geen troep in je tank?!
Geplaatst: 15 okt 2006, 01:17
door henryb
Nee .. zover ik kan zien niet.. Voor zover je dat goed kan zien als je met een zaklampje in je tank kijkt dan.
Ik heb overigens ook nog mijn gaskabel proberen te stellen, daar zat een beetje speling in ... Hij zit nu wel vast maar ik moet em echt een keer goed losschroeven en dan helemaal opnieuw stellen. Heb ook het idee dat dat ook meehelpt aan het slechter starten.
Ga er in ieder geval niet teveel aanzitten en gewoon kijken wat ie van de week doet. Als ie dadelijk weer niet start dan ga ik de leidingen nalopen. In ieder geval weet ik nu zeker dat het de filters niet zien, alle pakkingen etc zagen er ook goed uit.
Wordt wel vaste prik zo op de Zaterdagmorgen, motorkap open, buurt wakker starten :D
Geplaatst: 15 okt 2006, 01:35
door Leo
Henry,
zit je gaspedaal wel vast?
Dwz: Je eigenlijke pedaal zit op een ronde stang bevestigd,
die ronde stang gaat door de wand van je machinekamertje heen en eindigt daar in een gekarteld stuk.
Op die kartels zit de hevel bevestigd waaraan oa je gasknopkabel enzo zit.
Die hevel zit vast met een M6 boutje, maar het spul wil nog wel eens gaan slippen zodat je eigenlijk helemaal geen gas kunt geven.
Kijk dat eens na?
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 15 okt 2006, 01:40
door Unknown User
henryb schreef:Nee .. zover ik kan zien niet.. Voor zover je dat goed kan zien als je met een zaklampje in je tank kijkt dan.
:mrgreen:
precies..
Geplaatst: 16 okt 2006, 20:31
door janvds
kan je tank soms vacuum zuigen?
probeer eens zonder dop te rijden
jan vds
Geplaatst: 16 okt 2006, 21:09
door henryb
hij doet het nu weer goed ... ff aankijken dus ...
startknop is ook een probleem trouwens, daar ga ik volgend weekend es naar kijken
en ff Leo zijn tip opvolgen, dus kijken of de stand van het pedaal wel goed is, daar heb ik ook een beschrijving van gezien in het handboek voor de OM314
Geplaatst: 16 okt 2006, 21:44
door it camperke
Hallo Henry,
Wat ik eens had met een vrachtauto was dat er een korreltje zand in de leiding zat. Bij stilstand dus geen probleem maar naar een aantal kilometers rijden kwam dit korreltje voor een vernauwing en verstopte dit de brandstoftoevoer. Dit zat in de standpijp van de tank. Ene moment was het sneller verstopt dan het andere, dus net als jouw geval geen pijl op te trekken.
Nu weet ik ook dat bji Caterpillar motoren achterop de brandstofpomp een klein filtertje zit, weet dus niet of dit ook bij mercedes het geval is (dit weet Leo vasst en zeker wel

)maar dan zou je daar misschien ook nog eens naar kunnen kijken
misschien heb je er iets aan...
Groet,
Otto.
Geplaatst: 16 okt 2006, 22:05
door henryb
ja het beste is het denk ik om de hele boel een keer los te halen, als het probleem aanhoudt dan natuurlijk
las ook van iemand die en propje in het inspuitstuk had .. maar wat ik dus niet heb is dat ie opeens dood valt op de snelweg ofzo .. ik heb alleen wel het gevoel dat ik iets minder hard erin kan rijden, maar dat kan ook weer aan het gaspedaal liggen, op zich heeft ie wel genoeg vermogen
het is gewoon moeilijk om je vinger op de zeker plek te leggen ...
Geplaatst: 22 okt 2006, 08:34
door Unknown User
henryb schreef:ja het beste is het denk ik om de hele boel een keer los te halen, als het probleem aanhoudt dan natuurlijk
las ook van iemand die en propje in het inspuitstuk had .. maar wat ik dus niet heb is dat ie opeens dood valt op de snelweg ofzo .. ik heb alleen wel het gevoel dat ik iets minder hard erin kan rijden, maar dat kan ook weer aan het gaspedaal liggen, op zich heeft ie wel genoeg vermogen
het is gewoon moeilijk om je vinger op de zeker plek te leggen ...
ik denk dat naar de sloop brengen de beste optie is henry
Geplaatst: 22 okt 2006, 08:44
door henryb
ja joh ... geen geouwehoer meer .. koop ik gewoon een spiksplinternieuwe Vito, en bij ieder kuchje rij ik naar de Mercedes ermee FIXEN!!! :)