paulv schreef:Ideaal is wel om het glaswol te "verluchten" met buitenlucht door wat gaatjes in de carrosserie te boren en deze weer af te dekken met roostertjes, net als spouwmuren. Buitenlucht is bijna altijd droger dan binnenlucht, vandaar. Je bent dan wel voorgoed van je condens probleem af.
Maar daar heeft niet iedereen zin in

.
Spouwmuren van huizen bewegen niet met 80km/uur.
Het poreuze steen heeft ook lang niet zulke condensatieproblemen als staal.
Muren worden ook niet geregeld in een wasstraat gezet of met een hogedrukspuit afgespoten.
Ook zet steen lang niet zo veel uit als staal wanneer het warm wordt.
Het idee van gaatjes en roostertjes is in theorie niet slecht.
Doch helaas....
Alle vochtproblemen die ik ooit had waren te herleiden naar gaatjes in de buitenwand: Roostertjes, beluchters, (dak)ramen, sierstrippen enz.
Ze gaan op een gegeven moment allemaal lekken. Zélfs met de modernste kitsoorten.
Ook vochtproblemen bij moderne campers komen allemaal vanaf de buitenkant.
Het lijkt me dan ook niet zo'n strak plan om extra gaten in je camper te boren.
Da's volgens mij hetzelfde als gaten in de bodem van een schip boren om het water weg te laten lopen.
Een jaar terug heb ik m'n dak van binnen beplakt met een soort onbrandbaar schuim.
Het had een (schrikkelijk) zelfplakkende laag, dus ik dacht de oplossing gevonden te hebben: Het sluit dampdicht af én het isoleert.
Helaas schijn je dan je hele bus in de ontvetter te moeten dopen, want nu kwam ik bij de verherbouw tóch weer gedeeltes tegen die los van de wanden waren gekomen.
Dat is dus ook de oplossing niet.
Alle mooie theoriën en gedachten hier ten spijt ben ik het groene monstertje dus gewoon aan het isoleren met datgene wat al 29 jaar in die bus zat en nooit voor problemen heeft gezorgd:
Onverpakte glaswol wat met kit op de wanden wordt geplakt tegen het wegzakken.
Dus niet verpakt in plastic zakken. Want volgens mij geeft dat juist extra problemen.. Kan onverpakt glaswol nog een beetje vocht opnemen en afgeven, bij verpakt glaswol zoekt de vochtige lucht meteen de buitenwand en condenseert. Dat water loopt naar het laagste punt en gaat voor problemen zorgen.
De binnenbetimmering zit minimaal 9mm vrij van de stalen spanten en die ruimte is/wordt ook opgevuld met geplakt glaswol.
Koudebruggen door schroeven zo veel mogelijk vermeden door ALLES te verlijmen.
Ben nu halverwege de beplating en heb er al 8 kokers constructielijm in zitten. :?
Jep, het kan nooit meer los.
Maar da's de bedoeling ook niet. 8)
Mijn theorie luidt dan ook:
Wat er in kan, kan er met een beetje normale beluchting ook weer uit.
De slaapkamerwanden/plafond worden waarschijnlijk nooit beplakt of geverfd.
Dat blijft kaal en ademend hout.
De rest van de betimmering wordt beplakt met dik vloerzeil en dient mijn tijd maar uit.
Over 20 jaar mag die hele bus in elkaar storten. :mrgreen:
Want laten we ff eerlijk zijn: Iedereen betimmert zijn bus voor de eeuwigheid, maar de meeste bussen komen binnen een paar jaar weer in handen van iemand anders.
Die vervolgens het hele zooitje eruit sloopt en weer op een forum beschrijft welke ellende hij allemaal tegenkwam.
Waar zou je jezelf druk om maken?
Mvg, Leo.:D