Een goede, vrij nieuwe motor ondergaat de ouderwetse roettest moeiteloos, maar als er een paar ton op de teller staat wordt dat een heel ander verhaal.
Daarom ben ik ook zo blij met de veranderingen die ze in de roettest aangebracht hebben.
Daaruit blijkt ook dat de technische "zeurders" er niet naast zaten, waarom zouden ze anders opeens de regels versoepelen?
De roettest op vol onbelast toerental was een technische misdaad die vele motoren de kop gekost heeft.

De huidige roettest is slechts een item om dieselrijders geld uit de zak te kloppen, en bestaat volgens mij alleen nog zodat de ambtelijke uitvinder niet al te veel gezichtsverlies lijdt.
Over de staat van je motor zegt het alvast geen ene moer.
Heeft het ook nooit gedaan trouwens.
Het heeft er alleen maar toe geleid dat ieder jaar alle roet uit de uitlaten werd geblazen en in het milieu terecht kwam.
Dat is niet iets waarover ik als uitvinder zou opscheppen tijdens een verjaardagsfeestje.

Maar geen paniek, want de volgende onzinuitvinding staat al weer op stapel: Het roetfilter.. :?
Nog ff duurder, totaal overbodig voor onze soort motoren, en een middel dat nog veel erger is dan de kwaal.
Maar hierin krijg ik pas over een jaar of 10 gelijk.

Leo.