Pagina 2 van 2
Geplaatst: 06 mar 2007, 18:00
door Dennis en Nancy
Ok bedankt voor de info. Ik heb dus glasweefsel in combi met de epoxy.
Die flexibele geweven.
Dennis
Geplaatst: 19 mar 2007, 13:26
door Dennis en Nancy
We zijn klaar met de epoxy werkzaamheden.
De slechte stukken zijn weer allemaal waterdicht. De vraag is nu voor hoelang.
We hebben de stukken flink laten overlappen dus daar zal het niet aan liggen.
Als eenmaal de verf erover zit zie je er al minder van. Een eventuele volgende keer zal ik de gehele zijkant doen. Dan zie je het helemaal niet meer.
We hebben beide (mijn vrouw en ik) geen klachten gehad tijdens en na het gebruik van de epoxy!
Dennis
Geplaatst: 19 mar 2007, 19:07
door winand
Ziet er goed uit Dennis. Op e onderste foto lijkt het wel helemaal strak geworden, ben je nog bezig geweest met plamuur of is het gewoon niet goed te zien op de foto?
Hoe heb je het nu precies aangepakt? als volgt? :
1. Schuren met staalborstel / schijf totdat het meeste roest weg is
2. Behandeld met roestomvormer oid?
3. Hierna nog moeten ontvetten voor betere hechting?
4. plaatjes staal geplakt met corrosserie-nadenkit? (niet op de foto zo te zien)
5. Matjes plakken met epoxy hars
6. Laten drogen. (stap 4 en 5 drie maal gedaan?)
7. Plamuren voor een strakkere afwerking?
8. Schilderen. (waarmee?)
Geplaatst: 19 mar 2007, 19:18
door Dennis en Nancy
1. Alle roest verwijderd met een staalborstel op de boorkop en lamellenschhijf op de flex.
2. een gedeelte is behandeld met peganox een gedeelte is behandeld met novarox en toen kreeg ik het advies van de epoxy boer om er niets op te doen. de epoxy zelf wat een zeer goed anto roest middel. Het sluit namenlijk 100% waterdicht af.
3. alles met terpentine of thinner afgedaan. lakwerk opgeschuurd.
4+5 eerst een laagje epoxy met de kwast erop en dan de matjes glasvezel eringedrukt. werkte perfect. na elke laag laten drogen en licht geschuurd. 3 lagen op mekaar.
6. Hierna hebben we niets meer geplamuurd! Op zicht zit het best strak. De gaten zaten echt net boven de bodem van het dakgootje. dat waren geen centimeter gaten hoor. max 1-2 cm hoog zonder ladder niet te zien.
7. de gehele bus is in de witte menie gezet en daarover heen zit nu een laag sikkens Bootlak super gloss. De eerste laag sikkens met een verdunner op advies van de jachtwerf.
We wachten nu op beter weer!
Geplaatst: 19 mar 2007, 19:37
door Frank.fjph
waarom wachten op betrweer,je hebt toch veelregen nodig om te kijken of het allemaal gelukt en dicht is ??????

Geplaatst: 19 mar 2007, 22:19
door Dennis en Nancy
Dan kunnen we de rest afverven.
De gehel camper moet de creme kleur krijgen zoals het dak met donkerblauwe accenten.
Dicht is hij nu wel. Ik heb geen water mee aan de binnenzijde waar eerder water stond. De twee voorste deurkokers waar de scharnieren in zitten.
Dennis
Geplaatst: 24 apr 2007, 16:35
door winand
Dennis, kan je aangeven hoeveel verf je gebruikt hebt voor het dak en voor de rest?
Eerste laag heb je verdund, de tweede laag is meteen de laatste laag?
Geplaatst: 24 apr 2007, 21:54
door Dennis en Nancy
Klopt de eerste verdund en de tweede zo erover. We hebben in totaal 6 potten creme en 2 blauw gebruikt. 28 euro per stuk is €224. De thinner kregen we erbij. Voor het dak ongeveer 1.5 pot geloof ik
Dennis
Geplaatst: 25 apr 2007, 15:07
door winand
Ben vandaag naar een grote automaterialenzaak geweest voor glasweefsel en epoxyhars.
En waar kom ik mee thuis? .. polyesterhars! :o
Epoxyhars hadden ze simpelweg niet en de verkoper verzekerde mij dat eindresultaat exact hetzelfde is. Als ik dit topic teruglees, zie ik dat dinand schrijft dat in polyesterhars oplosmiddellen zitten endus het beste samen met glasMAT te verwerken is.
Ik heb nu dus glasWEEFSEL en polyesterhars.
Gaat dit werken of kan ik die polyesterhars beter terug brengen?
Ik heb deze hars (1 liter):
http://www.motip.com/?page=23&id=931
Geplaatst: 25 apr 2007, 17:47
door Anton
Hoi,
Dat polyesterspul is hygroscopisch: het laat vocht door en dat willen we juist niet!
Ik zou het terug brengen!
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 26 apr 2007, 12:42
door winand
..dus toch
Ik zei dat ook tegen die man (omdat ik het hier ergens gelezen had), waarop ie antwoordde: "Dan is het slecht gesteld met al die polyester zeilbootjes in nederland."
Tja, wellicht heb ik het mis, dacht ik toen.
Zie nu ook pas dat het bedrijf waar Dennis is geweest gewoon hier in Eindhoven zit, zelfs dichterbij dan die automaterialenzaak..
Het is duidelijk, terugbrengen dus.. maar hoe zit dat dan met die zeilbootjes :?
Geplaatst: 26 apr 2007, 12:50
door Admin
hoe zit dat dan met die zeilbootjes?
Die hebben een waterdichte afwerklaag, de zgn. gelcoat. Maar als die beschadigd is, dringt het water heel langzaam tussen de hars en de vezels.
Vraag een eigenaar van een polyester boot maar eens of-ie wel eens heeft gehoord van osmose...
Geplaatst: 26 apr 2007, 21:02
door Dennis en Nancy
Die op in eindhoven is ook een aparte hoor,...
Heeft wel goed spul. Neem ook genoeg mengbakjes mee.
Dennis