Gerard bedankt, dat wist ik ook maar wilde het simpel houden, verder kan ik nog melden dat bij het type regelaar dat in mijn type dynamo dit een meer voorkomend euvel is en dat dat vooral voorkomt bij hogere temperaturen (buitentemperatuur, lange ritten).
Ik probeer met een voltmetertje waar te nemen hoeveel de spanning te hoog is, tot nu toe meet ik slechts een paar tiende volt.
Vandaag even de vloeistoffen gecontroleerd. Dat is al ruim 3 jaar een formaliteit. Ik heb nog nooit vloeistoffen bijgevuld. (enkel olie wissel elk jaar)
Tot mijn schok zag ik dat het overdrukventiel links naast de radiatordop gelekt heeft. (Dat slangetje is eigenlijk altijd eraf,.. past niet 100%.) Er zit dus koelvloeistof tegen de kopse kant van het blok en op het thermostaathuis. Het was dus geen verrassing om te zien dat ik ook wat koelvloeistof miste.
We hebben erg warm weer gehad maar ondanks dat ligt de gimiddelde temperatuur van de OM314 op zo'n 82 graden. Tijdens een zware pas in de bergen en op erg lange klimmen loopt de temperatuur langzaam op richting de 90 graden. (kom nooit tot aan het 100 graden streepje).
De raditeurdop heeft zijn beste tijd al lang achter zich. :oops: .
Kan ik het beste hiermee beginnen (het vervangen van die dop of moet ik op zoek naar ernstigere problemen.
groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
Als de radiareur nog goed is zou ik de dop ff vervangen.
dat er iets uitkomt als de dop slecht is, is niet vreemd.
Als het goed is zitten er 2 afdichtingen boven elkaar, een dicht de radiateur en en de andere is de overdrukbeveiliging en die zal wel slecht zijn.
Er kan ook een rubberring in de dop zitten en eentje lager, zelfde werking.
Ok anton,.. ik heb hier ff de dop schoon gemaakt. er zit een rubberen ring/pakking die rust op een metalen plaat. daartussen zat zand. de radiatordop sloot ook niet goed af en had speling.
De waterpomptang heeft daar oplossing geboden. de 2 lipjes aan de dop wat naar binnen geduwd en die zit er nu in ieder geval strak op.
Is het bij een om314 ook zo dat als de koelvloeistof slangen keihard zijn er iets overleden is?
Morgen weer rijden en dan weten we meer.
Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
Nee hoor, dat komt de slangen worden hard van de warmte en ouderdom.
Vervangen is de goedkoopste oplossing, als je niets doet dan krijgen de aansluitingen van de radiator het op hun donder, ze gaan lekken.
De triliengen en bewegingen van de motor worden dan niet meer opgevangen.