Re: Kabel lier (op) of in camper
Geplaatst: 19 mar 2013, 19:03
Hoi sleutelaars,
Op het gevaar af om eigenwijs / betweterig over te komen hier toch mijn visie.
Met mijn Land Rover heb ik er inmiddels een paar duizend off-road kilometers opzitten.
Hoofdzakelijk in Marokko, maar ook dichter bij huis. En ik heb redelijk wat vast gestaan, maar ik stop altijd direct zodra ik merk dat het niet verder gaat.
Ik heb standaard bij me: (Bij de Land Rover, en niet bij mijn 508)
2 Alu. rijplaten, een Highjack, een setje Staun tyre deflaters, een ARB compressor, een 3600 Kg Warn lier die ik heb voorzien van een motor van een 1010 en nu dus 5000 Kg is, twee hoekijzers van 1 meter lang als grondanker, een klapblok, 2 sleeplinten en niet te vergeten een schep.
Hou er rekening mee dat de trekkracht van een lier het dubbele moet zijn van het voertuiggewicht, zeker als je vastgezogen in de modder staat.
Ik heb overwogen om de lier op een stalen plaat te bevestigen en zo "mobiel" voor mijn 508 te kunnen gebruiken.
Dit gaat hem echter niet worden om het simpele feit dat de lier te zwak is in verhouding tot het gewicht van de 508.
Voor een handlier kom je al snel in de zware uitvoering van Tirfor, je bent dan uren aan het zwoegen om een paar centimeter vooruit / achteruit te komen.
De kunst is om niet te vast komen te staan, dus zodra je merkt dat het niet meer wil direct stoppen.
Opkrikken (met de Highjack) en rijplaten er onder.
Succes!
Groeten, Henk
PS copy/paste:
Inderdaad; bij een lier is het handig een vast punt te hebben op een meter of tien afstand... in de duinen vind je die niet veel
In de duinen (Sahara) graaf je je reserve wiel in als grondanker.
Op het gevaar af om eigenwijs / betweterig over te komen hier toch mijn visie.
Met mijn Land Rover heb ik er inmiddels een paar duizend off-road kilometers opzitten.
Hoofdzakelijk in Marokko, maar ook dichter bij huis. En ik heb redelijk wat vast gestaan, maar ik stop altijd direct zodra ik merk dat het niet verder gaat.
Ik heb standaard bij me: (Bij de Land Rover, en niet bij mijn 508)
2 Alu. rijplaten, een Highjack, een setje Staun tyre deflaters, een ARB compressor, een 3600 Kg Warn lier die ik heb voorzien van een motor van een 1010 en nu dus 5000 Kg is, twee hoekijzers van 1 meter lang als grondanker, een klapblok, 2 sleeplinten en niet te vergeten een schep.
Hou er rekening mee dat de trekkracht van een lier het dubbele moet zijn van het voertuiggewicht, zeker als je vastgezogen in de modder staat.
Ik heb overwogen om de lier op een stalen plaat te bevestigen en zo "mobiel" voor mijn 508 te kunnen gebruiken.
Dit gaat hem echter niet worden om het simpele feit dat de lier te zwak is in verhouding tot het gewicht van de 508.
Voor een handlier kom je al snel in de zware uitvoering van Tirfor, je bent dan uren aan het zwoegen om een paar centimeter vooruit / achteruit te komen.
De kunst is om niet te vast komen te staan, dus zodra je merkt dat het niet meer wil direct stoppen.
Opkrikken (met de Highjack) en rijplaten er onder.
Succes!
Groeten, Henk
PS copy/paste:
Inderdaad; bij een lier is het handig een vast punt te hebben op een meter of tien afstand... in de duinen vind je die niet veel
In de duinen (Sahara) graaf je je reserve wiel in als grondanker.