Pagina 2 van 3
Geplaatst: 07 okt 2007, 11:36
door dinand
arjan,
dus precies tegenover die andere, aan de andere kant van het relais.
Ik wist dit overigens ook niet tot voor kort geleden, heb er anderhalf jaar mee rondgekacheld tot mijn accus definitief kaduuk zeiden. Nieuwe gekocht en in bosnie weer met lege accus komen te staan. Nu heb ik het geluk dat iedereen automonteur is in bosnie en iemand dit '2 zekeringen' verhaal zo aan mij heeft uitgelegd
Geplaatst: 07 okt 2007, 11:40
door Anton
Hoi,
Als je links kijkt, iets omhoog zie je dat die contacten heet zijn geweest: het kunstof is gesmolten!
Dit behoeft nader onderzoek want hier is sprake van overgangsweerstand!
Oftewel je krijgt hier binnenkort storing mee.
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 07 okt 2007, 12:57
door dinand
anton, die foto is slechts een voorbeeld. Heb ik van de site geplukt die eerder in deze draad genoemd werd.....
Geplaatst: 07 okt 2007, 13:14
door Anton
Hoi,
Gelukkig maar
Groet Anton
niemand
Geplaatst: 07 okt 2007, 19:30
door DVIII
is het niet helemaal duidelijk , ik zie toch een schuifanker starter op de foto. en die heeft inderdaad geen twee M 10 aansluitingen aan de buitenkant . maar de grote aansluiting is hoge plus ( de plus van de tweede accu) en de dunne draad is de aansturing , komt daar geen 24 volt dan start hij niet , komt het er wel .. dan is de starter aan revisie toe of onherstelbaar kapot. wel een lastige starter om te vinden !
Geplaatst: 08 okt 2007, 09:06
door patrickjanssen
Ik heb nogmaals met de multimeter gemeten, er staat 12.7V constante stroom als ik voel met de plus op de grote aansluiting, en de min op de kleine, als ik op de startknop druk wordt de spanning 25V. (Startmotor kappot dus :( )
Geplaatst: 08 okt 2007, 09:22
door Admin
Het lijkt er wel op
Je kunt de startmotor losmaken zoals hierboven beschreven. Omdat je ergens schreef dat je niet over voldoende gereedschap beschikt, lijkt het me het beste dat je de hele handel meeneemt naar een auto-elektra-werkplaats (Boschdienst of zoiets). Of ziet een ruilexemplaar op de kop te tikken (ook hierboven al aangegeven wáár).
Succes!
Geplaatst: 08 okt 2007, 10:53
door patrickjanssen
allemaal bedankt voor het meedenken, ik ga ermee aan de slag.
en laat wel even weten als ik weer de weg op kan.
groeten Patrick
meedenken
Geplaatst: 08 okt 2007, 16:31
door DVIII
ik denk even met je mee , nadat je beschreven hebt wat je gedaan hebt , als je tussen de dikke aansluiting en de kleine aansluiting meet !
meet je dus 24 volt + , dan heb je de spoel van de bekrachtiging als massa gebruikt en die meet dus weldegelijk door naar massa ! , ergo dat zou als het goed werkte ook zo zijn als er geen stuurspanning aankomt bij de starter.
kijk die dikke aansluiting is in orde als daar in rust 12 volt op staat en tijdens de klik 24 volt ( doe dit geen minuten achter elkaar ) maar als je start moet er op de kleine aansluiting ook 24 volt komen.
in het schema van het relais kun je zien dat je startknop voeding geeft aan het relais , die schakeld vervolgens de accu's in serie zodat er 24 volt op de startmotor komt . en het relais moet dan ook 24 volt doorgeven aan je startmotor om te gaan werken. om het simpel uit te leggen in je startmotor zit weer een relais wat de dikke 24 volt doorlaat naar de eigenlijke electro(start)motor. nu mis je dus die kleine 24 volt , zoek waar die blijft en je hebt het probleem misschien gevonden.
let op dit is eigenlijk vakkennis vereisende storing-zoekerij en je kunt dus ook schade maken als je bv die dikke aansluiting per ongeluk met de massa verbindt. dus als je de startmotor uitbouwt eerst de min van beide accu's afhalen om erger te voorkomen.
Geplaatst: 08 okt 2007, 17:12
door dinand
nu mis je dus die kleine 24 volt , zoek waar die blijft en je hebt het probleem misschien gevonden.
nou DVII, ben erg nieuwschierig hoe jij dat denkt te kunnen meten. Bij mijn startmotor was dat relais potdicht afgesloten (zowel bij de oude als de nieuwe). Je kunt de weerstand natuurlijk wel meten, maar dat heeft niks meer met 24 volt te maken.
Zoals t mij door verschillende mensen uit is gelegd is, tikt het relais, en doet de startmotor het niet? kijk dan of de startmotor ook tikt, tikt deze niet? relais startmotor kapot, tiktie wel? startmotor vast en met een hamer eroverheen.
Geplaatst: 08 okt 2007, 17:23
door patrickjanssen
als ik het goed begrijp moet er dus als ik op de startknop druk 24 volt komen te staan??
Dat gebeurd niet ! als ik de startmotor als massa gebruik en de rode op de kleine aansluitingn druk staat er geen spanning op.
Ligt het dan toch niet aan de startmotor?
Geplaatst: 08 okt 2007, 17:30
door Admin
Hoi Patrick,
Op 08 Okt 2007 08:06 am schreef je dat de spanning op de "dunne aansluiting" tijdens het starten naar 24 V ging. Op je fotootje gebeurt dat niet.
Wat is nu het geval? Hiervan hangt af hoe je verder moet!
Geplaatst: 08 okt 2007, 17:32
door patrickjanssen
Ik dacht dat ik de min op de dunne schroef moest houden bij het meten en de plus op de dikke, zo gemeten staat er 24+ volt, (ik dacht dat de dunne de massa was) :oops:
er komt geen stroom op de dunne schroef text op foto klopt!
Geplaatst: 08 okt 2007, 18:18
door mfellman
dan nog maar geen starter wisselen..
Marc
Geplaatst: 08 okt 2007, 18:55
door Admin
Om de fout op te sporen kun je met je universeelmeter de volgende punten nalopen (allemaal spanning t.o.v. massa):
- zwarte draad van contactslot naar startknop (contact aan)
- zwarte draad van startknop naar 50a van s/p-relais (contact aan, startknop gedrukt)
- rode draad 30a van s/p-relais naar startrelais (contact aan, startknop gedrukt)
Ergens onderweg moet je de spanning kwijtraken. Dan heb je de fout gelocaliseerd. Hopelijk de enige!
zoeken
Geplaatst: 08 okt 2007, 20:30
door DVIII
zie je wel, we komen er wel , meten is een karweitje wat juist aan de buitenkant van de komponenten gebeurt , en laat alstublieft die hamer uit de buurt van die dure en zeldzame startmotor, ( en breek én passant het uitlaatspruitstuk niet) ( ook zeldzaam) zo leuk hé die stokoude bussies.
ps even een basis begrip , de massa (min draad) moet minstens zo dik zijn als de plus , in dit geval is de massa dus het motorblok maar controleer de massa kabel die tussen de carrosserie, de motor en het chassis zit , soms meet je wel spanning maar kun je geen stroom laten lopen..
Geplaatst: 08 okt 2007, 21:09
door patrickjanssen
ik meet het morgenvroeg allemaal na, het is nu te donker.geen(:idea: )
Geplaatst: 09 okt 2007, 13:57
door patrickjanssen
nou metingen zijn verricht,
kom uit bij de Serie paralel schakelaar,
omdat op de dunne aanlsluiting van de startmotor geen stoom komt, ook niet bij indrukken startknop, heb ik deze kabel gevolgd naar de serie paralelschakelaar, zie foto's
accu's eruit gehaald, en serieparalelschakelaar gedemonteerd,
aan achterkant van de zwartgele kabel zit een soort relais.
Bij het indrukken van de startknop schiet er een soort van magneet door de spoel naar beneden, en komen de contactpuntjes van het relais dichter bij elkaar.
ik denk dat hier de oorzaak ligt. kan dat ?

Geplaatst: 09 okt 2007, 14:08
door mfellman
Allereerst vind ik de gemeten 11,7 volt verdacht (maar mogelijk niet de oorzaak)! Zeker als de accu's goed moeten zijn dan moet daar meer dan 12V staan.
Ik denk dat je de boosdoener te pakken hebt. Maar toch ook vreemd dat het niet goed aantrekt. Ook niet als je de accu's omwisselt bij het terugplaatsen? Vonken konnen wel een stroom doorgeven maar die wil je daar dan niet hebben (dat gebeurd namelijk bij lassen). Kan het wel allemaal vrij bewegen?
Misschien dat je eens bij de onderdelen commissie moet informeren wat een relais kost.
Marc
Geplaatst: 09 okt 2007, 14:16
door patrickjanssen
het relais is wel te regelen,
er zitten twee stelschroefjes aan waarmee ik hem in kan draaien zodat de contactpuntjes dichter bij elkaar komen, iets zegt mij dat dit niet de bedoeling is en deze elkaar niet moeten raken.
Geplaatst: 09 okt 2007, 14:44
door mfellman
Dat lijkt me sterk omdat deze draad ervoor moet zorgen dat het relais van de startmotor bedient wordt. Maar ja het is niet mijn dagelijkse werk. Ik zou verwachten dat er misschien wat afgebroken is of dat er iets tussen het relais is gekomen.
Hoeveel volt komt er eigenlijk op het pootje te staan? Misschien kun je hem met iets van hout of plastic even de laatste mm's doorduwen (als je het aandurft) om te kijken of er herrie onder de motorkap vandaan komt op dat moment.
Marc
mijn oplossing
Geplaatst: 09 okt 2007, 15:04
door DVIII
afij daar zit dus iets wat niet werkt , daar kun je dan lang of kort bij stilstaan , maar mijn oplossing is dus een extra mini ralais te kopen bij de autohandel ( 12 v) die laat je dan mee bekrachtigen met de draad ( constant 0 bij start 11,7) en daarmee verbind je dan de 24 volt van ( constand nul bij start 24 v) naar de draad die normaal de startmotor zou aansturen. op het hulprelais heb je een ( tekentje) van een spoeltje ( een blokje met een kruis erdoorheen) en aansluitingen voor de te maken/ onderbreken stroom. het is allemaal erg overzichtelijk. vergeet niet een extra zekering op te nemen in de draad naar de startmotor toe.
dan ben je voor een paar euro klaar en happy .
overigens moet je je niet vastbijten in exacte spanningen die je meet , het is bijna nooit exact 12 of 24 volt , per opgedrukte aansluiting (zoals je meetpen ) "valt" er een paar millivolt af. Is het in de buurt van , dan ben je al een heel eind.
Geplaatst: 09 okt 2007, 15:52
door patrickjanssen
Nou, ik heb de afstelling van het relais veranderd en de hele boel weer in elkaar geschroefd, en wat schetst mijn verbazing, er staat weer stroom op! deze gaat door tot aan de startmotor.
dus nu lijkt het erop dat de serieparalelschakelaar weer naar behoren werkt, en komen we weer uit bij de startmotor.
op beide schroeven komt nu weer stroom 24 V bij het drukken op de startknop. maar na de klik niets, dus toch maar de startmotor er onderuit halen.

Geplaatst: 09 okt 2007, 19:25
door dinand
je kunt ook goed luisteren of je startmotor een tik geeft, dat is een teken dat t startmotor relais t nog wel doet, maar 'gewoon' vast zit.
Verder, probeer eens een tik als er 24 volt op de startmotorstaat . . wil ook nog wel eens helpen
Geplaatst: 09 okt 2007, 20:09
door Anton
Hoi,
Als er spaning op de startmotor en op de stuurstroom staat moet ie het doen.
Rest je alleen nog de startmotor na te (laten) kijken.
Slaan, prutsen, heen en weer duwen, het zal je niet baten, helaas!
Succes!
Groet Anton