Pagina 2 van 4
Geplaatst: 26 nov 2007, 18:52
door Helmut
Leo en Anton heb al heel wat zitten draaien aan de motor , gaat erg soepel.
Maar ik hoor niets, morgenvroeg komt iemand me helpen , hij kan dan draaien aan de motor misschien hoor ik dan wat.
Distributie tandwielen kan ik niet zien vanuit carterdeksel.
Drijfstanglagers zijn ok.Ook de cilinderwand of zuigers geen krassen.Zuigerpennen als nieuw.
Anton drijfstang van de vacuumpomp heb ik nog niets meegedaan, is het slim om deze helemaal te demonteren?
Ik had een paar weken voor Hertme mijn v-snaren vervangen.
Heb gewoon bij mb dealer nieuwe gehaald op chassis nummer. Toen ik deze verwisselde zag ik dat de oude een stukje smaller waren.
Heb toch de nieuwe erop gezet, zou het kunnen dat de nieuwe te breed zijn, en de herrie veroorzaken?
Bedankt voor het helpen klussen op afstand.
gr. Helmut
Geplaatst: 26 nov 2007, 19:52
door Anton
Hoi Helmut,
V-snaren moet boven in gelijk liggen met de poelie, dus niet er in of er uitsteken.
Wat de vacuumpomp betreft er moet ergens een beste dot speling zitten dat kon je ook horen aan die tik.
Veel zit er nu niet meer in het blok!
Kijk of er veel speling tussen zit het mag prakties niet heen en weer gaan.
De lager speling zal zo'n 0,06-0.08 mm zijn (uit het blote hoofd) en dat voel je haast niet als dat nog in orde is.
Maar je schrijft dat je snaren hebt vervangen, heb je misschien een sleutel op de poelie gezet en deze per ongeluk los gedraaid?
Daar zit meest een spie in en als dat los zit krijg je ook zo'n geluid!
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 26 nov 2007, 20:37
door Helmut
Hoi Anton ik heb de poelie niet los gehad. Mocht deze spie toch los zitten kan ik dat dan horen als ik de motor draai? Of is er een andere manier om hier achter te komen?
Zal morgen de zuiger loshalen en eventueel meten.
Ik ben veel wijzer geworden van deze klus tot nu toe, heel fijn gevoel als je auto steeds minder geheimen voor je heeft.Ik had toch liever wel een drijfstanglagerzuigerveertjeprobleempje gehad,want dan zou ik waarschijnlijk al weer rondtuffen.
Maar volgens mij naderen we het einde want zoveel zit er niet meer in :D
En het weer valt wel mee, als je onder de bus bezig bent lig je droog,en om warm te blijven, gewoon doorsleutelen.
Fijne avond, Helmut. :D
Geplaatst: 26 nov 2007, 20:59
door Leo
Nog iets lulligs wat me te binnen schiet:
Alhoewel het volume, tempo en de klank anders doen vermoeden, maar komt je koelvin toevallig nergens tegenaan?
Geplaatst: 26 nov 2007, 23:50
door Helmut
Leo koelvin komt nergens tegenaan.
Las net op Duits forum, dat als je een probleem hebt met het drijfstanglager van de vacuumpomp, je krukas kan breken.Ik hoop niet dat het zoiets is.
Ik heb het hoofdstuk vacuum/kompressor al helemaal doorgespit,en daar komen we ook wel uit. Heb alleen bij het monteren ,een truukje nodig om de zuigerveren zonder schade in de cilinderbus te plaatsen.
Bij de montage gaat eerst de drijfstang, dan de zuiger, en over de zuiger schuif je de cilinderbus. Je hebt dan weinig ruimte om de veren te spannen.
Iemand een idee?
Gr.Helmut.
Geplaatst: 27 nov 2007, 13:02
door Anton
Hoi Helmut,
Bij het revisie bedrijf heeben ze een soort bus waar de zuifer in past, die word lichtelijk aan gedraaid zodat de zuigerveren diep in de groef komt te liggen, je kunt hem dan zo van onder in de cilinder drukken.
Gewoon even lenen bij het reviesie bedrijf.
Groet Anton
Geplaatst: 27 nov 2007, 13:33
door Janneman
Bij een automaterialenzaak kun je zo'n hulpmiddel om een zuiger te monteren ook kopen. Is niet eens zo duur.
Vroeger, toen ik (als student) nog erg op de centjes moest letten, heb ik er eens zelf eentje gemaakt van een colablikje waar ik de boven- en onderkant afhaalde en in de lengte doorsleep. Dan het blikje strak om de zuiger heen doen en bovenaan de zuiger (boven de bovenste zuigerveer) een slangenklem. Dan de zuiger in de cilinder steken zover kan, de slangenklem los en het colablikje er tussenuit trekken.
Maar ja, of de kwaliteit van de huidige colablikjes nog dezelfde is
Groetjes,
Jan
Geplaatst: 27 nov 2007, 13:47
door joy
en dan nu , very low budget maar met wat beleid gaat het wel:"
tie wraps, brede, dikke :)
en anders slangenklemmen
altijd cheaper dan zon officieel stuk gereedschap dat je wel kan aanschaffen maar dat je waarschijnlijk maar 1 keer in je leven gebruikt
en een andere tip:
ik leen zelf nogal eens speciaal gereedschap bij de doehetzelfgarage hier, doen ze niet moelijk over betaal je of niks of een paar euro voor de leen
Geplaatst: 27 nov 2007, 22:40
door Helmut
Sleutelaars bedankt voor de tips.
Heb vandaag niet gewerkt aan de wagen, maar een maat geholpen met zijn apk.
De bedoeling was mijn auto maar het werd die van hem.
Wel door de apk,
en daarna een kratje bier,
ook alle 24 flesjes door de apk,
wees gegroet Helmut.
is die weer
Geplaatst: 30 nov 2007, 20:45
door DVIII
Ja ik ben weer een paar dagen online dus ik kan ook nog een duit in het zakje doen,
een tik in de motor is soms moeilijk te vinden, allereerst hulde aan de moedige demontage, het is best een klus , zonder echte gereedschappen erbij. maargoed , een tik , kan ook in de verstuiver zitten.
ik zal eerst even wat andere antwoorden proberen te geven , bv hoe doe je doe zuigerveren weer terug in de plooi , daar heb je inderdaad een prachtige verstelbare bus voor , maar en op maat gemaakte ring van bv aluminium strip ( met een boutje als verstelling) werkt ook en is makkelijker af te zetten ( schuift beter door) bij montage , zorg wel dat de breedte van de alustrip breder is dan de veren positie omdat je anders weer veren beschadigen kan. en gebruik veel , veel smeerolie.
je vroeg ook of je zelf kunt honen , als het alleen om betere smering gaat is zelf honen een perfect klusje om zelf te doen met een Hoon van bv. Midlock en weer veel olie ( om te spoelen) (evt warm) kun je de oppervlakte van je cilinderwand weer "ruw" krijgen. en let wel op honen is twee keer kort na elkaar olie verversen. dus die kosten krijg je ook nog. de vacuum pomp kan inderdaad ook tikken , die tikt met de halve snelheid van de motor dus die herken je daaraan. maar als je daar zoekt , kijk dan gelijk of een van de nokken van de nokkenas niet gevreten heeft en nu ik er aan denk , check je stoterstangen op rechtheid , dat is ook zo'n 314 kwaal , die stangen gaan krom als de klepgeleider(s) wat geroest is/zijn geweest. en de vraag wat is de zwakste drijfstang , dan is dat de stang het dichtst bij het vliegwiel, daar komt de smeerolie het laatst , als er schade is , is het meestal daar.
het verbaast mij wel dat je spelingen gaat zoeken in het draaiende spul , in een normaal draaiende motor ( met of zonder tik) is inspectie de enige eerste stap , zonder micrometer is het zoeken naar honderdsten van mm niet te doen, en wat ook nog een bron van gedonder is , dat zijn de eindveertjes aan de tuimelas die breken spontaan in twee stukken en verzetten de tuimelaar een paar millimeter zodat je klepspeling niet meer klopt aan de uiteinden van het blok ( in dit geval dus de uitlaatkleppen) check hiervoor voor slijtplekken aan de binnenkant van het klepdeksel. verder laat ik zelden een kop van een 314 vlakken omdat dat bij nooit nodig is . het is geen aluminium kop tenslotte , het kleppendeksel is dan veel vaker een bron van onvlakheid , vandaar dat die veelal lekken en olie naar binnen laten doorsijpelen. (die laat ik wel eens vlakken) verder .. kan je vliegwiel loszitten , of je drukgroep . je blijft zoeken.
Vsnaren
Geplaatst: 30 nov 2007, 20:52
door DVIII
en last but not least , Vsnaren zijn van 12,5 ( is een half inch) naar 13 mm gegaan. geen reden tot paniek doch wel passen of het allemaal nog wel klopt.
Geplaatst: 01 dec 2007, 00:53
door Helmut
Hoi DVIII ik had je al gemist.
Wat weet jij veel details van die motor zeg, volgens mij ben je een om314 geweest in je vorige leven :D .
Je hebt me weer info gegeven waar ik mee verder kan,super.
Ik kan gereedschap lenen van het revisiebedrijf ( Anton goeie tip)en heb zelf ook wel wat.
Het grootste gemis is een ruimte , nu doe ik het op een parkeerplaats 50 meter van mijn huis,maar het is te doen.
Ik heb de laatste dagen niet veel gedaan aan de wagen.Ben wel bezig om alle onderdelen schoon te maken,en onderdelen regelen,nieuwe cilinderkopbouten,drijfstanglagers , zuigerveren,koppakkingset.
Ik heb de kop dus wel laten vlakken.De ene zegt wel vlakken de ander niet .Dit is voor mij als leek wel lastig kiezen.Maar ze hebben hem wel mooi schoon gemaakt,dat zou mij denk ik minstens een dag kosten, en er zit een nieuwe laag verf op.
Heb wel een tikje gehoord bij 2 maal ronddraaien van de motor,dus om de twee rondjes van de motor een zacht klik geluidje, uit de buurt van nokkenas vacuumpomp.
Een oud mannetje van het revisiebedrijf had het ook over de vacuumpomp.En jij begint er ook over,moet nu toch maar eens los.
@Joy Het probleem krijg ik klein, en ik heb niet meteen mijn blok opengemaakt. Er hebben deskundigen aan mijn blok geluisterd en die hoorden echt wat.Vanaf zo,n moment rij ik niet meer lekker voor mijn gevoel , ben veel te bang dat het me dan echt geld gaat kosten .
Ik hoop dat de motor hierna pas over 250000 km. open moet ,zou toch een grote kick zijn.
Jammer dat we niet bij elkaar in de buurt wonen ik had graag met je mee gedaan met je plan voor een werkplaats.
Anton Jan DVIII en Joy bedankt voor de info.
Groeten Helmut.
Geplaatst: 01 dec 2007, 01:36
door Leo
Ff een beetje duidelijkheid voor DVIII:
Welkom terug.:)
Het blok van Helmut gaf een (dubbele?) rottik per
omwenteling.
Zó hard van volume, dat het zeer deed aan de oren wanneer de motorkap openstond.
Aldus dachten Anton en ik meteen aan een drijfstanglager wat zodanig ruim moest zijn dat zelfs een kind het zou kunnen voelen.
De carterdruk was zwaar stotend, en een beetje erg te veel voor een motor met slechts 50k achter de bandjes.
Dus help mij (en Helmut) eens uit de brand, want ik ben geen specialist van die 314.
Ouwe rammelende klerezooi...Grmbllgrmmbll.. :?
Mvg, Leo.

meer
Geplaatst: 01 dec 2007, 11:13
door DVIII
we proberen het dan maar eens van de andere kant te benaderen,
krukasschade is een rommeliger geluid dan een scherpe tik , ik zou de zuigers verdacht vinden , die kunnen scheuren en zelfs een heel gat branden in het midden zodat er verbrandings gas in het carter stoot/blaast . de klep bediening en inspuit eigenschappen kunnen ook tot tikken en lawaai leiden. een reden waarom de verstuiver leidingen aan elkaar vast geklemd worden is oa lawaai van/in de leiding.
dan is er nog altijd kans dat er een balanceer gewicht los zit aan de krukas, komt zelden voor maar je weet nooit . ook de krukas zelf kan gescheurt zijn , komt eigenlijk nooit voor , maar ...... . een 50 000 km blok , is te nieuw voor slijtage lawaai. als allerlaatste zou je je cilinderbussen moeten checken op loszitten , een 314 heeft net als veel diesel motoren losse bussen in het blok geperst staan , die gaan als het een renault of volvo motor is na een aantal draaiuren ineens loszitten rara hoe kan het , vraag het de nebim (volvo garage) , daarintegen heeft Mercedes het hele probleem nooit gekend maar je weet nooit
de cilinderbus is een zo goed als tot één geheel geperste bus in het middenblok ( zo heet dat in revisie termen) tussen de kop en de lagerbrug, de bus klemt alleen van boven met een verbreding van de bus fysiek af in het middenblok , verder klemt de bus rondom van boven en vanonder af in het blok om het koelwater daar tussenin te houden. soms is er sprake van een afdichtring aan zowel boven als onderzijde , bij de 314 is dat niet het geval , maar is er een zeer sluitende omklemming van toepassing. kontroleren doe je alleen door de bovenkant van de bus te meten met een micrometer en een gemonteerde zuigers /krukas , die je door rond te draaien dan beweging geeft. een bus die loszit zal een paar honderdsten bewegen andere bussen zitten stijfvast. maar en losse bus is eigenljk in het geval van een 314 het einde van het blok , daarom denk ik dat het een jammerlijke expeditie is om als alles goed lijkt verder te gaan met het blok ,.
ik bedoel je hebt de kop onder handen gahad , de verstuivers , de inspuitpomp, alle lagers na gezien de zuigers bekeken, de drijfstangen laten meten, en nog ben je er niet , afijn het zou nog in de compressor /vacuum pomp kunnen zitten en de nokken as dus daar zou ik me nu op concentreren. anders lijkt me een ander blokkie nog de enige uitweg . wat ook kan is de motor samenbouwen , kijken wat hij doet en als het tikken er nog inzit , eerst maar eens doorrijden en dan beslissen wat te doen . ik ken een gaval van kapotte olie pomp , die slechts een half bar druk gaf , en tien jaar bleef rijden ! dat kan dus ook met een 314 , sluit ik af met die discussie , oliedruk is slechts indicatief, een koude motor is altijd wat aan de hoge druk kant en een warme motor is altijd aan de lage kant . een druk van 0,3 bar is nog altijd smerend in een oudere motor , als deze niet wordt overbelast in koude toestand. en een te hoge druk( dus boven de 5 bar) is meestal het gevolg van een te hoog ingestelde bypass klep ( die vind je op het filterhuis) apropos , een te hoge druk lijdt tot filterschade omdat een oliefilter bijna altijd in een bypass/parrallel flow meedoet in het circuit. dat betekend dat er een oliestroom via het filter weg lekt van de druk af en dat er een deel via de drukklep direct terug vloeit naar het carter, het smeer systeem van het motorblok gebruikt slechts wat het kan doorlaten en hoe erger de ruimte tussen alle onderdelen hoe lager de einddruk ( dat is als alles warm en uitgezet is) , Is nu de bypassklep te hoog ingesteld , dan zie je niet goed of de moter warm is of niet omdat de drempel van de bypassklep te hoog ligt.
Geplaatst: 01 dec 2007, 13:43
door Helmut
Hoi allemaal,
vacuumpomp is helemaal uit elkaar .
De drijfstanglagers zijn niet helemaal fris meer , je kan zien dat er een rand aan de buitenzijde zit die wel een beetje gepolijst lijkt.
En er is een dikke speling ,zelfs zichtbaar, van de zuigerpen in de zuigerstangbus, dus geen speling van zuigerpen in de zuiger.
Het lager van de drijfstang (waar dus de zuigerpen doorgaat) is van koper of messing, kan je deze vervangen?
En het belangrijkste : Is dit de oorzaak van de rottik.
groeten Helmut.
Geplaatst: 01 dec 2007, 14:03
door Anton
Hoi Helmut,
Dat busje is van brons en moet te vervangen zijn !
Anders kan er altijd een gedraaid worden!
En ja, dat kan waarschijnlijk de oorzaak zijn van die rottik!
Hoe veel is de speling tussen zuigerpen en busje, kun je meten met een schuifmaat ?
Succes!!
Groet Anton
Geplaatst: 01 dec 2007, 14:38
door Helmut
Wat kan een zaterdag toch mooi zijn...
Als het probleem gevonden wordt...
Je kan zelfs zien dat het lager niet meer rond is, en je kijkt er zo in.

Helmut. :D :D :D :D
Geplaatst: 01 dec 2007, 16:23
door Saskia
Van harte Helmut, de aanhouder wint!!!!
Geplaatst: 01 dec 2007, 16:53
door Anton
Hoi Helmut,
Het lijkt wel of dat zuigerpennetje ook gevreten heeft: hou dat ff in de gaten!
Het drijfstangoog lijkt verdr wel intact , nieuw busje en pennetje en gaan met dat gebakje!
Succes!!
Groet Anton
Geplaatst: 01 dec 2007, 17:50
door Helmut
Hoi Saskia, het geeft echt een goed gevoel , bedankt.
En het leuke is ,als ik het kan, kan iedereen het.
Alleen dat luisteren naar de motor, en dan horen dat er iets niet klopt,
dat is een vak apart. Ik vindt dat ongelooflijk knap van Anton en Leo.
Dat leer je niet in boekjes of op school,denk ik.
Ik dacht echt dat ik een perfekt lopende motor had, weinig km. enz.
Ik hoorde er niets vreemds aan, zelfs bijna niet toen ik de perfekt lopende motor hoorde van Peters 608 die er naast stond.
Als je voor zo,n draaiende motor staat , met al zijn geweld ,en je hoord dan een lagertje van een piepklein drijfstangetje niet goed zijn best doen.....dat is echt grote klasse.
@ Anton, dat klopt van die zuigerpen.Maandag sta ik op de stoep bij het revisie bedrijf, en laat hun de drijfstang met zuiger kontroleren.
Voor de aspirant dieselrijder, zonder dieselfluisteraar eigenschappen, kan het voordeliger uitpakken,dat diegene, bij aanschaf van een dieselmachine,een fluisteraar meeneemt. :D
De autoverkopers zijn de mannen met de meest blauwe ogen.
groeten Helmut

Geplaatst: 01 dec 2007, 18:19
door Leo
Ff een slag in de ruimte want ik heb geen idee hoe het hoort bij een 314:
Is die drijfstang niet doorgeboord om zodoende een oliekanaal naar de zuigerpen te verkrijgen?
Zo ja dan maar even controleren of dat kanaal niet verstopt zit.
Mvg, Leo.:D
ps; @Herman: zou dat je tikje kunnen zijn?

geweldig
Geplaatst: 01 dec 2007, 18:20
door DVIII
hardstikke fijn dat je het euvel gevonden hebt , ik begon me al zorgen te maken, je wilt toch verder met die motor. een versleten toplager is wel het gevolg van niet smeren , probeer de drijfstang door te blazen , daar loopt een kanaaltje door vanuit het krukasdrijfstanglager ( mooi lang woord) als je alles zo bekijkt is de olie vanuit het carter best lang onderweg door al die draaiende delen heen . soms is het kort vastlopen van het krukasdrijfstanglager de oorzaak van de verstopping . een set drijfstanglagers kosten rond de 40 euri ( voor 4 drijfstangen) maar een drijfstang kan fiks oplopen , laat hem voor de zekerheid opmeten.
nu weet je bijna alles over de 314 en 364 !
Geplaatst: 01 dec 2007, 18:25
door Leo
Grinnn.
2 zielen 1 gedachte DVIII.

Da's secondenwerk geweest.
Geplaatst: 01 dec 2007, 23:37
door Helmut
De zuiger is verder heel mooi schoon, geen verstopte smeergaten .
Het model is een beetje vreemd met zo,n brede zuiger en een smal drijfstangetje.
De andere zuigers zijn maar 3 milimeter breder.
Maar zijn een heel stuk steviger gemaakt.
Deze zuiger is 94 mm. breed ,er is ook een vacuum/kompressor van 77 mm, waarvan de drijfstang en zuigerpen dezelfde afmetingen hebben, deze lijkt me beter in "balans" .
Ik heb wat zitten meten aan de drijfstang en volgens mij is hij zelfs een beetje krom , komt dat wel eens voor bij drijfstangen?
Gr.Helmut.
specs
Geplaatst: 02 dec 2007, 10:28
door DVIII
dat meten moet je met de specificaties erbij doen omdat je dan weet waar je over praat.
verder heeft het geen zin te filosoferen over de diameter van de compressor/vacuumpomp , die is van de oude situatie (klein) naar wat groter gegaan om meer capaciteit te verkrijgen. dat het in jou ogen niet esthetisch is valt denk ik buiten het kader van dit topic. bedenk wel dat een normale cilinder en zuiger een vermogen van zo'n 30 kw verzetten.
dit dingetje hoeft alleen maar wat lucht te verpompen. en daar is hij goed in , gezien de reputatie van deze compressor/vacuumpomp.