Pagina 2 van 3

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 23 mar 2008, 16:11
door Dennis en Nancy
He Bart,

Ik vond het ook erg lastig om een tank te vinden. Op de sloop worden de tanks meteen leeggezogen door een apparaat wat ze er van onder injensen :shock:.

Ik wil zowel de luchtverwarming als ook de waterkachel (hydronic) voor de motor in de bus dus om 2 aftappingen te maken in de bestaande leiding die de motor van diesel voorziet. dubbel zoveel kans op storing.

Die watersporttankjes van Vetus vond ik te duur en hebben volgens mij alle de vulopening aan de bovenzijde. (dekvulling)

Mijn keuze voor de LPG tank was eigenlijk de enige die overbleef.

Kun je niets met een buitenboordmotor tankje van een liter of 20 die je wat aanpast?

Met een lang stukje flexibele slang zou je die eventueel kunnen vullen zonder af te koppelen.
Hier heb ik even aan gedacht.

Groeten Dennis

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 23 mar 2008, 17:13
door Anton
Hoi Bart,

Je kunt er zelf een lasssen of op een motorensloperij eens kijken, of eentje uit een brommobiel slopen, die zijn 16 a 18 liter.

Succes!

Groet Anton

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 23 mar 2008, 19:22
door bart
Anton

lassen gaat mij redelijk goed af , maar ik twijfel of ik het diesel dicht krijg,
of maak ik mij nu egens zorgen over wat eigenlijk vrij makelijk is, Heb namelijk
alleen maar constructie lassen gedaan tot nu toe. en daar moet het alleen
maar stevig zijn.

Het zou namelijk wel de uitkomst zijn, want dan kan ik hem percies passend maken.

Bart,

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 23 mar 2008, 19:34
door Anton
Hoi Bart,

Ik ben ook geen gediplomeerd lasser. maar ik heb wel een dieseltank van 225 liter in elkaar geflanst.
Die moest in het jachtje dat ik toen had, er was niets voor te koop.

Wat dat tankje van jou betreft, gewoon een tekeningetje maken en even laten zetten.
Dan hoef je alleen de zijkanten en een langsnaad te lassen.
Om dat het een klein tankje is zou je wat dikker materiaal kunnen nemen van bv 2 streep.
Als je willkeurig naadjes legt van 3 a 4 cm komt ie vanzelf dicht.
Afpersen deed ik met een paar tiende bar luchtdruk en zeepsop.

Je kunt ook buis nemen en onder en boven dichtlassen.
Ernst heeft in het verleden van rioolbuis een afvalwatertank gemaakt en dat is allemaal gelijmt.
Ook een 5 kg gasflesje lijkt mij wel geschikt of de 11 liter uitvoering.
Die moet je op een halve liter na vullen met water en dan kun je lassen.

Succes!

Groet Anton

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 23 mar 2008, 19:53
door bart
Ik kwam net op het idee om zo'n leger jerrycan van metaal aan te passen.
Die zijn er in verschillende maten en het is al hemaal dicht. Ik moet alleen een vul buis lassen.

Nu zeg jij met water vullen ?
waarom is dat moet ik dat dan ook doen met de jerrycan ?

Bart,

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 23 mar 2008, 20:02
door Anton
Hoi Bart,

In een gebruikte gasfles zit meestal wel iets gas in, als je nu last word dat allemaal erg heet.
Nu kun je beter tegen het klapje van een halve liter gas/lucht mengsel dan tegen de 30 liter zonder water.
Ook de jerrykan zal gaan gassen als daar aan gelast word, gewoon water in doen en veilig werken.
Als je zelf je eigen aangepaste camper moet gaan maken kost dat nog veel meer tijd........ :lol:

Las ze!

Groet Anton

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 23 mar 2008, 20:10
door bart
Dankje Anton,dennis voor de ideen en de uitleg.

Bart,

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 23 mar 2008, 20:25
door jooph
Hallo Anton,

Een gasfles gewoon vullen met water tot aan de nok en dan leeg laten lopen is toch genoeg.
Dan is het gas toch verdwenen!!?

Beetje lastig lassen lijkt me en niet erg hanteerbaar met zoveel water erin!

Joop

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 23 mar 2008, 20:34
door Anton
Hoi Joop,

Je moet er zoveel water in doen dat je natuurlijk wel kunt lassen en een keer vol en leeglaten lopen spreekt mij niet zo aan.

Ik heb dit niet van mij zelf maar dat zijn lasvoorschriften, maar met een verfstripper kun je hem ook zo weer droog maken.

Groet Anton

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 23 mar 2008, 23:46
door bart
ga morgen een 20 liter jerrycan halen :D
nu nog een afsluitbare kraag vinden, maar dat zal een stuk makelijker zijn.( even naar de sloop voor een leke tank :) )

Bart,

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 24 mar 2008, 06:18
door Leo
Ik ga toch mee met Joop deze keer Anton.
Als ie helemaal vol met water is geweest zit er geen gas meer in.
Hij stinkt nog wel als de hel naar gas, maar dat is alleen die geurstof en dat ploft niet.
Juist het niet helemaal vullen levert volgens mij gevaar op, want dan kan er nog gas in de fles blijven zitten.

En wat die lasvoorschriften betreft: Geen idee welke idioot die geschreven heeft, maar de kans op plotselinge afkoeling van je las (en daarmee spanningsscheurtjes) is zodanig groot dat ik de verzekeringspolis van dat persoon wel eens wil zien.:)

Maar goe, ik heb dan ook geen verstand van verzekeren, maar ik wilde tóch ff zeggen: "Mag ik even?"


Mvg, Leo.:D

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 24 mar 2008, 13:36
door Frank.fjph
Hoi, zo te zien heeft men niet te veel te doen met pasen gezien het aantal nieuwe berichten dat ik vandaag krijg bij inloggen... :lol:

Even wat opmerkingen over de dieseltankjes:

Die legerjerrycans hadden ook een aansluiting die gelijk was de afsluitdop, die gebruiken we vroeger om de tentkachels in het bivak te stoken, ze bestonden uit een dippijp die de brandstof (toen nog benzine) aanzoog en een beluchtingspijpje.Aaan de zuigpijp zat dan de slang nar de kachel.
Je zou die dingen kunnen maken van een schenktuit voor die cans , die zijn nog te koop.

Hetzelfde kan je ook doen met een gewoon reservejerrycannetje waar een losse schenktuit bij zit: tuit eruit en een metalen schijf met zuig en beluchting erin , 2 rubberringen (oliebestendig!!) en klaar is ie.

Verder is er ook nog een ouderwets (scheeps ??Leo?) systeem: Met een klein pompje pomp je de diesel in een dagtankje waarop de kachel is aangesloten, de motor aansluiting blijftdan ongehinderd en je pompt de kleine hoeveelheid die je dagelijks maximaal verbruikt in het dagtankje. Dit is het systeem dat de minste ruimte inneemt.

Frank

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 24 mar 2008, 15:26
door bart
heb zowaar niks meer te doe, k*t weer buiten, en CO2 is op :cry:

ben wel een eindje gekomen met het maken van de tank, aansluiting zit er in
onluchting er in gemaakt

Afbeelding


de slang zie je nog net, door de opening, die de diesel aan moet zuigen van onder in de tank
ontluchting zit in de afsluiter, ik kan de normale afsluiter gewoom gebruiken om hem te vullen
als ik een mooi klepje heb ge maakt aan de zijkant van de bus.

De ophangbeugels, zijn bijna klaar( totdat de CO2 op was )

Afbeelding

de grootte stalebuizen komen tegen de zijkant van het chassis net als de normale tank bevestigt is,
Ik las de tank gewoon vast op de balkjes die langs de tank lopen, moet volgens mij wel stevig genoeg zijn.


Bart,

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 24 mar 2008, 16:01
door Admin
Voor de "gewone jerrycan" bestaat er een dop met een stijgpijpje eraan en een slangpilaar erop. Onder in de stijgpijp zit een kogeltje als terugslagventiel. Als je een standkachel hebt zonder retourleiding ben je daarmee in één klap klaar.

Voor andere tanks of als je wèl een retourleiding hebt, zul je zelf wat moeten fröbelen. Ik heb prima ervaringen met het gebruik van messing doorvoerbuisjes met twee moeren en aan beide zijden een 6 mm knelfitting (van huis uit bedoeld voor butagas). In plaats van de snijring kun je er een passende slangpilaar in klemmen. Of in de snijring een 6 mm koperen stijgleiding. Of zelfs de moer helemaal weglaten (b.v. voor de binnekant bij de beluchting of bij de retourleiding).

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 24 mar 2008, 16:30
door Dennis en Nancy
Het enige wat ik nog moet hebben is een verloopstuk van 40mm naar 25mm voor de dieselslang die van de tank naar de 40mm vulopening gaat. De stijgpijp en de ontluchter zijn OK.

De vulopening op de LPG tank heeft een diameter van 25mm en de vulopening in de carrosserie van 40mm

Iemand een suggestie?

Dennis

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 24 mar 2008, 16:42
door Admin
Die 40 mm is een standaardmaat in PVC. En 25 mm komt volgens mij in Storz koppelingen voor... Ziet er bij jullie in de buurt niet een Cranenbroeck? http://www.vancranenbroek.nl/ Ik heb daar alles gevonden wat ik aan incourante maten nodig had, vaak met materiaal dat bedoeld was voor beregeningsinstallaties.
Helaas is de vestiging in Reusel opgeheven :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 24 mar 2008, 16:50
door Dennis en Nancy
Cranenbroek is dichtbij bedankt. Ik zal er eens gaan kijken dinsdag.

Dennis

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 25 mar 2008, 14:20
door bart
noe heb vandaag de jerrycan proberen vast te lassen
Het blijkt dus niet zuiver uit metaal te bestaan
Bij het lassen komt er een fel wit licht vrij en de las gloeit ook fel wit na.
Misschien is die gegalvaniseert ?

Ik weet het niet

Bart,

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 27 nov 2008, 14:08
door Maxer
Rode diesel zou ik maar niet gebruiken. Waarom niet? Omdat het bij lage temperaturen (onder 0) gaat vlokken en je dan zonder kachel komt te staan. Fijn in de winter! Of je moet er dan benzine bij gaan gooien dan gaat het weer wel goed. We hebben het over een paar liter dieselolie en een hoop gedoe. Reken even uit wat je werkelijk bespaart, volgens mij de moeite niet. Bij mijn bus zit de webasto origineel op de 300 l brandstoftank aangesloten met een eigen brandstof filter.
Je kunt hem aansluiten met een t-stuk met eventueel een verloopstukje erbij en gaan met die banaan.

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 27 nov 2008, 14:23
door DVIII
voor wie nog een antwoord wil op de vraag , de standkachel sluit je aan op de retour van de motor. dat heeft de volgende voordelen je hebt maar één tank nodig ( je gaat toch niet altijd stoken met die 7 tot 15 ampére stroomverbruik in gedachten)
het prijsverschil is van korte duur aangezien alle diesel wit wordt in de toekomst.
je kunt nooit de hele tank leegstoken omdat de retour nu eenmaal ruim boven de reserve van de tank lucht aan gaat zuigen.
en je wilt het simpel houden . D.

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 27 nov 2008, 19:52
door beatrix18
Dat is inderdaad de beste (makkelijkste) oplossing. Ook geen kans dat je motor het niet meer doet door een (lucht) lekje.
je gaat toch niet altijd stoken met die 7 tot 15 ampére stroomverbruik in gedachten
De moderne standkacheltjes voor de kleine busjes verbruiken maar iets van 9 watt (uit mijn hoofd).

Peter

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 27 nov 2008, 20:59
door DVIII
dat zou geweldig zijn 9 watt , om te pompen op redelijke druk van de brandstof en de ventilator ..... ik denk eerder 90 watt
maar dan heb je 1,4 kw warmte en dat is leuk in een kraan cabine of zo maar een camper is snel een kuub of 8 a 12 dus een wand/muur/vloer oppervlaktotaal van 48 meter of meer. ben benieuwd . het is net dat stroomverbruik wat mij altijd van de standkachel af deed wenden.

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 28 nov 2008, 02:26
door beatrix18
http://www.webasto.nl/am/nl/am_rv_heaters_826.html
Voor een 508 best een leuk ding.
En als het echt koud wordt dan zit dat oude (Eberspacher) kanon er nog in! :P :oops:

Peter

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 28 nov 2008, 09:10
door DVIII
het is inderdaad een erg stroom zuinig kacheltje, maar zoals ik al dacht , een erg klein kacheltje. in tegenstelling van wat mensen vaak denken een kachel in een voertuig of machine is meestal bedoeld om de ramen droog te houden. dit kacheltje is niet voldoende om de ramen van een heftruck droog te houden.

Re: Dieselleiding standkachel.

Geplaatst: 28 nov 2008, 09:44
door Admin
dit kacheltje is niet voldoende om de ramen van een heftruck droog te houden.

Dat zegt niets. Die heb je ook in soorten en maten :lol:

Afbeelding
of
Afbeelding