Heyo Paulus,
3 euri per kwh? :shock:
Grinnnn..Kom nou eens met steekhoudende argumenten hoe je aan dat bedrag komt, want dat je wilt winnen maakt mijn stroom niet opeens 3 X duurder..
Tranquilo moet dus volgens jou stationair & praktisch onbelast 7,5 liter per uur verstoken.
Lijkt me wel grappig om eens mee te maken hoor. Wat zal zoiets roken..:P
Ik zal hier maar geen schatting geven van het aantal generator-draaiuren die onder mijn verantwoording zijn gemaakt, want dan voel ik mij zo oud.
Maar een 11 litermotor die stationair vrijwel onbelast 7,5 liter wegslokt ben ik nog niet tegengekomen.
7,5 liter/uur was toevallig wél wat de 6cilinder 9liter generatorset op ons eigen scheepje zoop wanneer we voeren.
Maar jah, die stond 1500 toeren te jodelen en leverde op dat moment 15kwh voor koelwaterpompen, stuurmachine ed.
Omdat het beest 70 jaar geleden was ontworpen om het leger van Rommel door de woestijn te rijden was hij nogal dorstig. :?
Jouw setjes zonnecellen worden echter steeds goedkoper Paul. 8)
Dus jij levert nu 24V 100Wp voor nog geen 500 euri?
De opbrengst stijgt binnen 1 schrijfsel van 100kwh/jaar met een optimale zuidelijke zomer naar 160kwh per jaar in een zuidelijke winter? :shock:
Het wordt steeds mooier, nog 3 berichten en ik krijg per kwh nog zonneschijn toe.
Enneuuh, dat je Dennis eerst dronken wilt voeren met franse wijn voordat je hem denkt te kunnen overtuigen komt nou ook niet bepaald zelfverzekerd over.. :mrgreen:
Ik denk tóch dat je jezelf hier in een probleem aan het schrijven bent.. :twisted: :D
Dat ik vlakbij je kom staan en vervolgens mijn motor laat draaien hoef je niet bang voor te zijn hoor.
Ik sta nou eenmaal graag een beetje afgezonderd.
Tjah, en als er dan mensen zonodig vlak achter me willen staan hebben zÃj een probleem he?. Ikke nie.
Ik zorg wel dat m'n uitlaat van de wind af staat, en die motor hoor ik binnen niet.. :twisted:
Trouwens, als je vóór mijn bus staat hoor je die motor óók niet. Tis geen 314 in een hol koekblik hoor.. grinnn..
@Dennis: Om het zonnepaneel 10 meter van je camper te zetten is wel een idee, alleen vraag ik me af hoe kort het duurt voordat ie gejat wordt. 8)
@Joop: Ik ga helemaal met je mee wbt financiële onrendabelheid en milieu-onzin van zonnepanelen.
Maar dit topic zet aan het denken, en zo hoort het ook.:)
Voor mezelf heb ik ook eens zitten prakkedenken wanneer zonnecellen voor mij acceptabel zijn en ik kwam tot hetvolgende:
Als ik voor 1000 euro 20 jaar lang nooit meer mijn accu's zou hoeven bijladen zou ik direct van die dingen op mijn dak plakken.
Zeker als je bedenkt dat je accu's veel langer meegaan wanneer ze altijd mooi op spanning staan.
Helaas is dat een utopie.
Zo zouden ze bv straks al niet meer werken omdat er hier op dit moment een paar centimeter sneeuw ligt. En ik ben dus écht niet van plan om mijn nek te gaan breken door op het dak te klimmen om die sneeuw te verwijderen.
En over sombere zonneloze dagen hoef ik hier niemand wat te vertellen he?
Verder vraag ik me ook af wat zonnepanelen doen met je airodynamica.
Tot nu toe ben ik alleen panelen tegengekomen die vrij van het dak staan, volgens de eigenaren moet dat voor de koeling ofzo?
Nou weet iedereen dat als je bv een imperial op je dak zet, je bus aanzienlijk meer gaat zuipen.
Zo'n rijtje vrijliggende zonnepanelen lijkt mij in dat opzicht ook niet optimaal?
En wat is het gewicht van die panelen, want je moet het allemaal meesjouwen én het komt wel helemaal boven op je dak te liggen.
Ik weet nog goed hoe hard mijn F40 schommelde voordat ik het uitschuifbed uit de alkoof sloopte. ( was 80kg ter hoogte van de dakgoot) Wat doen zonnepanelen die nog veel hoger komen te liggen in dat opzicht?
Vragen genoeg, nu nog
reeële antwoorden.:)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.