HH accu op Dynamo ? (versus zonnepanelen)

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Dennis en Nancy

Re: HH accu op Dynamo ?

Bericht door Dennis en Nancy »

jooph schreef: Heb ik ook al eens gedacht maar het is zo'n gedoe. Denk wel dat je rendement veeeeel beter is.
In de laadruimte opbergen is dan weer zonde. Hij zou eigenlijk een plaatsje op het dak moeten krijgen en hem er makkelijk op en af moeten kunnen halen.
Maar ja dan moet je er zelf weer energie insteken en dat kost ook weer brandstof :lol:

Joop

P.S. Heb wel eens gelezen om het te combineren met een Satelliet schotel.
Kun je hem zelfs automatisch mee laten draaien met de zon via een motortje en wat electronica.
Kost ongeveer €3000 zo'n combi! samy solar of zoiets heet het.

Afbeelding

Zie je de onderkant van het zijraam? Dat is 2.02 meter hoog. De bovenkant zit dus op 2,60 meter. Het dak is circo 3,20. met een keukentrapje kom ik nog niet bij het dak dus dat is voor ons niet zo'n optie. De laadruimte is echter groot genoeg om een paneeltje te herbergen. (2,20 breed 1,25 diep en effectief 0,80 hoog (boven de watertanks).

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
paulv

Bericht door paulv »

Tuurlijk Dennis ( en anderen) kan je bij mij aan de paal, daar is rekening mee gehouden.
Maar na wat wijntjes heb ik je zo overtuigd :mrgreen: .

Paul
Bezoek altijd welkom!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Heyo Paulus,

3 euri per kwh? :shock:
Grinnnn..Kom nou eens met steekhoudende argumenten hoe je aan dat bedrag komt, want dat je wilt winnen maakt mijn stroom niet opeens 3 X duurder..
Tranquilo moet dus volgens jou stationair & praktisch onbelast 7,5 liter per uur verstoken.
Lijkt me wel grappig om eens mee te maken hoor. Wat zal zoiets roken..:P

Ik zal hier maar geen schatting geven van het aantal generator-draaiuren die onder mijn verantwoording zijn gemaakt, want dan voel ik mij zo oud.
Maar een 11 litermotor die stationair vrijwel onbelast 7,5 liter wegslokt ben ik nog niet tegengekomen.
7,5 liter/uur was toevallig wél wat de 6cilinder 9liter generatorset op ons eigen scheepje zoop wanneer we voeren.
Maar jah, die stond 1500 toeren te jodelen en leverde op dat moment 15kwh voor koelwaterpompen, stuurmachine ed.
Omdat het beest 70 jaar geleden was ontworpen om het leger van Rommel door de woestijn te rijden was hij nogal dorstig. :?

Jouw setjes zonnecellen worden echter steeds goedkoper Paul. 8)
Dus jij levert nu 24V 100Wp voor nog geen 500 euri?
De opbrengst stijgt binnen 1 schrijfsel van 100kwh/jaar met een optimale zuidelijke zomer naar 160kwh per jaar in een zuidelijke winter? :shock:
Het wordt steeds mooier, nog 3 berichten en ik krijg per kwh nog zonneschijn toe. :lol:

Enneuuh, dat je Dennis eerst dronken wilt voeren met franse wijn voordat je hem denkt te kunnen overtuigen komt nou ook niet bepaald zelfverzekerd over.. :mrgreen:

Ik denk tóch dat je jezelf hier in een probleem aan het schrijven bent.. :twisted: :D

Dat ik vlakbij je kom staan en vervolgens mijn motor laat draaien hoef je niet bang voor te zijn hoor.
Ik sta nou eenmaal graag een beetje afgezonderd.
Tjah, en als er dan mensen zonodig vlak achter me willen staan hebben zíj een probleem he?. Ikke nie.
Ik zorg wel dat m'n uitlaat van de wind af staat, en die motor hoor ik binnen niet.. :twisted:
Trouwens, als je vóór mijn bus staat hoor je die motor óók niet. Tis geen 314 in een hol koekblik hoor.. grinnn..

@Dennis: Om het zonnepaneel 10 meter van je camper te zetten is wel een idee, alleen vraag ik me af hoe kort het duurt voordat ie gejat wordt. 8)

@Joop: Ik ga helemaal met je mee wbt financiële onrendabelheid en milieu-onzin van zonnepanelen.

Maar dit topic zet aan het denken, en zo hoort het ook.:)
Voor mezelf heb ik ook eens zitten prakkedenken wanneer zonnecellen voor mij acceptabel zijn en ik kwam tot hetvolgende:
Als ik voor 1000 euro 20 jaar lang nooit meer mijn accu's zou hoeven bijladen zou ik direct van die dingen op mijn dak plakken.
Zeker als je bedenkt dat je accu's veel langer meegaan wanneer ze altijd mooi op spanning staan.

Helaas is dat een utopie.
Zo zouden ze bv straks al niet meer werken omdat er hier op dit moment een paar centimeter sneeuw ligt. En ik ben dus écht niet van plan om mijn nek te gaan breken door op het dak te klimmen om die sneeuw te verwijderen.
En over sombere zonneloze dagen hoef ik hier niemand wat te vertellen he?

Verder vraag ik me ook af wat zonnepanelen doen met je airodynamica.
Tot nu toe ben ik alleen panelen tegengekomen die vrij van het dak staan, volgens de eigenaren moet dat voor de koeling ofzo?
Nou weet iedereen dat als je bv een imperial op je dak zet, je bus aanzienlijk meer gaat zuipen.
Zo'n rijtje vrijliggende zonnepanelen lijkt mij in dat opzicht ook niet optimaal?

En wat is het gewicht van die panelen, want je moet het allemaal meesjouwen én het komt wel helemaal boven op je dak te liggen.
Ik weet nog goed hoe hard mijn F40 schommelde voordat ik het uitschuifbed uit de alkoof sloopte. ( was 80kg ter hoogte van de dakgoot) Wat doen zonnepanelen die nog veel hoger komen te liggen in dat opzicht?

Vragen genoeg, nu nog reeële antwoorden.:)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
paulv

Bericht door paulv »

Yoleyo,

Nu de feiten:

Die prijzen van zonnecellen kunnen nog goedkoper kijk maar eens op ; (Let wel $ en geen € :lol: )

http://www.ecobusinesslinks.com/solar_panels.htm.

Voor € 400,- 100Wp 24V bij http://www.dbcom.nl/ -> koopjeshoek

Voor € 5,20 per Wp kun je hier in Nederland offertes aanvragen, er staat ook informatie over subsidie.

http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/

En zoals je gemerkt heb moet ik wel wat positiever rekenen anders kom ik er niet :mrgreen: .

Het is nog te duur maar het gaat de goede kant op :lol: .

Kijk, als je een camper ook op zo'n manier gaat doorrrekenen is die voor de meeste mensen ook veel te duur. Die hebben een paar duizend €€€€ onderhoud en afschrijving voor twee-drie weekjes per jaar?? En dan gaan ze nog op een camping staan, kan je op die camping toch veel beter een huisje huren :mrgreen: .

Dan maakt zo'n paneeltje toch niks meer uit? Je hebt er een hoop gemak van, nooit meer aan de paal, en nooit meer je motor laten lopen om je accu's op spanning te houden.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 24 mar 2008, 14:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy

Onze UPS gaat vandaag, vergezeld van een jerrycan met diesel, mee naar het werk. Uiteraard laat ik die daar 2 uur bollen om te kijken wat ze verbruikt! :mrgreen:

Ik kan tanken op 1 km van mijn werk dus we hebben een goede test voor een OM314. Nadeel is dat ik haar hoor en voel lopen. :cry:

Neem ook de video maar even mee. Voor het geval dat het toch gaat roken als een idioot,... :lol:

Dennis

" One Life,.. Live it "
jooph

Bericht door jooph »

Goed zo, Dennis!

Het nuttige met het noodzakelijke verenigen :)

Joop
Dennis en Nancy

Ze staat te bollen voor onze loge. tot het gootje getank en ik heb nu nog ongeveer 3 liter diesel in het kannetje. Waarschijnlijk iets schuin gestaan bij het tankstation.

...........

Na een half uur niet echt veel zichtbaar dieselverbruik. Ze heeft een tijdje meer dan stationair gedraaid na de opwarm fase.

............

Ze begon na ongeveer een uur wat licht blauw te roken maar ik ben nog geen rooksignalen aan het sturen. (Wellicht door mijn 2takt olie experiment).

Zijn nu anderhalf uur verder.

Bedrijfstemperatuur constant en oliedruk constant op 4.0-4.5

Dennis

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy

De UPS heeft op 2 uur en 10 minuten gedraaid waarvan ongeveer een half uur met verhoogd stationair.

Ik heb de diesel van de jerrycan overgegoten in een oliekan met een literidicatie op. (0-5 liter zo'n witte spits oplopende schenkkan)

Er waren 2 liter diesel nodig om tot over het gootje bij te vullen. :mrgreen: ongeveer 0,75 liter terug kunnen schudden in de jerrycan.

Uiteraard heb ik even een stukje gereden (500 meter) voor ik de bus uitzette en ik jullie vertellen dat ze toch een behoorlijke rookpluim wit/blauw uitstootte. na het stukje was het niet helemaal weg maar gelukkig wel minder.

Groeten Dennis

" One Life,.. Live it "
paulv

Bericht door paulv »

Hoi Dennis,

Een pracht experiment, maar hoeveel was nou het verbruik per uur???
(jouw berekening was mij niet erg duidelijk :| )

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy

Ik zou uitkomen op 0,95 liter per uur voor de OM314.

Waarschijnlijk nog iets minder omdat ik nu met aftanken diesel heb gemorst en met het vullen voor het experiment niet.

(autobaan verbruik vanmiddag meteen ook maar even getest zit op 1 op 7,5)

Dennis

" One Life,.. Live it "
paulv

Bericht door paulv »

Wat weinig :mrgreen: Helaas heeft Leo (weer) gelijk :cry:

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy

Om de OM314 als generator te gebruiken is echter niet helemaal ideaal. De trillingen en het geluid zie ik als nadeel net als de lichte rook.

Echter,... sta je ergens vrij en je accucapaciteit heeft een boost nodig dan is het wel een optie.

Ik ga morgen eens langs de Lasaulec en een bekende sloper om te bekijken of hun iets voor mij kunnen betekenen met een vervangende dynamo.

Ik denk dat ik toch voor een zwaardere dynamo ga. Die in ieder geval een hoop amps in de accu's kan duwen tijdens een relatief kort ritje van een uur of anderhalf tot 2.

Hoe ga ik deze nu op een fatsoenlijke niet al te dure manier koppelen? Min op het chassis en de plus op de dynamo? aftakken van de plus die naar de startaccu's gaat of anders?

Wie helpt me even?

De vakantie naar en in Frankrijk word een testcase voor ons dus daarna weten we meer. De accucapaciteit kan ik monitoren met de afstandsbediening van de omvormer/acculader.

Groeten Dennis

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi ,

Ik had bij mijn schip een Hatz aggraat die (bij 230 volt) 3,5 kw/h produceerde.
Via de laders circa 80 ampere
In een uur verbruikte dat circa 1 liter per uur.
In het schip zelf had ik een staan met daaraan een 24 volts dynamo van 55 ampere die leverde bij 28 volt ook 55 ampere dus 1540watt, was door mij aan gepast.
Ook die had een verbruik van een liter per uur, ik denk door het mindere rendement van een autodynamo.

Laad ze !

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Ik zou er een laadcontrolelampje bijzetten en de "dikke" dynamo rechtstreeks na de hh accu's.
Als je daarvan de min ook aan het chassis hebt liggen hoef je er alleen maar met je plusdraad heen.
Eventueel kun je er nog een cyrix bij tussen zetten dan heb je altijd stroom.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

paulv schreef:Wat weinig :mrgreen: Helaas heeft Leo (weer) gelijk :cry:
Grinnnnn.. :mrgreen:

Maar da's natuurlijk ook niet zo héél vreemd Paul, want als je een paar honderdduizend generator-uren achter de rug hebt weet je ongeveer waarover je het hebt he?
En dan drink ik ook nog geen alcohol, dus die Franse wijn was ook geen optie..:P

Maar ff serieus: Ik zou de meteen naar de winkel hollen als zonnecellen op een financieel verantwoorde manier in mijn energiebehoefte konden voorzien.
Want ik heb liever iets waar ik 20 jaar niet naar om hoef te kijken dan een motor die je steeds moet laten lopen.
Maar (voorlopig) helaas.. :(

Dennis en Nancy

Anton schreef:Hoi Dennis,

Ik zou er een laadcontrolelampje bijzetten en de "dikke" dynamo rechtstreeks na de hh accu's.
Als je daarvan de min ook aan het chassis hebt liggen hoef je er alleen maar met je plusdraad heen.
Eventueel kun je er nog een cyrix bij tussen zetten dan heb je altijd stroom.
Dus de plus van de startaccu's en de plus van de hh accu's aan de ene dikke dynamo? Een tweede erbij plaatsen word wat moeilijk met de plaats.

De min moet toch altijd naar het chassis? Ik zou niet weten waar ik die anders naar toe moet leiden?

Dennis

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Als de min v/d hh accu's aan het chassis ligt leg je de min ook aan het chassis, ook als de min voor de hh accu's van de start accu word afgehaald.

Groet Anton

Afbeelding
paulv

Bericht door paulv »

Hi Leo (en anderen),

Die zonnepanelen moet je zien als een soort luxe, een (duurdere) oplossing voor een probleem.
Voor zo'n beetje alles in de camper zijn goedkopere alternatieven te vinden, denk maar eens aan de WC en douche. Het gaat ook om het gemak. Die € 400,-, daar kom je wel overheen, dat is maar € 20,- per jaar. Je laat er een paar scholletjes :wink: voor staan, je rijd 100 km minder per jaar en je bent er :lol: .

Mvg. Paul

Ik dacht bij me eigen, ik gaat het eens psychologisch proberen :mrgreen: :mrgreen: .
Bezoek altijd welkom!
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Het schijnt dat de Franse wijn niet meer is wat het is geweest................................ :lol: :lol: :lol:

Groet Anton :D

Afbeelding
Dennis en Nancy

paulv schreef:Hi Leo (en anderen),

Die zonnepanelen moet je zien als een soort luxe, een (duurdere) oplossing voor een probleem.
Voor zo'n beetje alles in de camper zijn goedkopere alternatieven te vinden, denk maar eens aan de WC en douche. Het gaat ook om het gemak. Die € 400,-, daar kom je wel overheen, dat is maar € 20,- per jaar. Je laat er een paar scholletjes :wink: voor staan, je rijd 100 km minder per jaar en je bent er :lol: .

Mvg. Paul

Ik dacht bij me eigen, ik gaat het eens psychologisch proberen :mrgreen: :mrgreen: .
Douche,... ? Ik heb geen douche in de bus.

Waarschijnlijk heb je bij mij meer kans als je probeerd me een schuldgevoel aan te lullen over het mileu,... compenseren van de mileuschade die onze oude UPS aanricht, iets in die richting.

" One Life,.. Live it "
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

paulv schreef:Je laat er een paar scholletjes voor staan...
Dát had je nou niet moeten zeggen!!! :shock: :shock: :evil: :evil: :( :(

Wie an m'n vissies komt....... Afbeelding

paulv schreef:Ik dacht bij me eigen, ik gaat het eens psychologisch proberen :mrgreen: :mrgreen: .
Nah, another one bites the dust.. :roll: :lol:

Anton schreef:Het schijnt dat de Franse wijn niet meer is wat het is geweest................................ :lol: :lol: :lol:
Het schijnt tegenwoordig zelfs als DOT4 in de schappen van de automaterialenhandel te liggen.. :twisted:

paulv

Bericht door paulv »

Hi Anton enz,

Mijn zonnepanelen relaas ga ik krachtig beargumenteren met 30l Côtes de Duras AOC :wink: .

Ik zie jullie wel bij Leo of op het voorjaarstreffen :lol:

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

30 liter koppijnwijn??? Dat lijkt wel een dreigement. :mrgreen:

We zien jullie binnenkort hier wel verschijnen Paul. :wink: :)

Cu Later, Leo.:D
Peter MERCAMPO

Bericht door Peter MERCAMPO »

Een errugh interesant topic, ben helaas ook een beetje electra digibeet zeker als ik de kennis zie die bij sommigen aanwezig is. Sta zelf ook voor de keuze en dat vindt ik nu zo lastig kiezen... :( . Een bus is zo gekocht maar dan... Heb al eens zonder stroom gestaan en vond dat niet leuk... in de middel of spanje een kilometertje of tich wandelen om hulp te halen.. :? Ben wel van mening hoe minder er inzit hoe minder er kapot kan gaan. Als je zo een zonnecel op je dak hebt staan zal het gewoon wachten zijn en de boel zal vanzelf weer voldoende geladen zijn. Ik dacht het heel simpel te hebben opgelost met een electronisch relais (kostbaar dingetje) Deze laat in eerste instantie de start accu en als deze vol schakelt hij door naar het huishoudfront. Het mooie is dat het apparaat het omgekeerd ook doet. Vervolgens heb ik een paar mooie accu's gekregen (van die proffesionele AT&T apparaten) en heb ik een lader/omvormer aangeschaft, aangesloten op de huishoud accu's, waar ik vervolgens deze mooie accu's mee om zeep heb geholpen. Op het eerste campersleutelaars treffen bleek dat de laadfunctie volledig in de war was :evil:, nog dank voor het doormeten, zelf was ik daar nooit achter gekomen. Ik heb wel het idee dat ik op tijd was om de 'laadfunctie' te ontkoppelen. Mijn wellicht (te) dure AGM accu's doen het nog naar behoren en... ik heb nog steeds een omvormer tot mijn beschikking. Nu ik dit topic zo doorlees begin ik weer te twijfelen, Ik dacht al aan een paneel maar met 400 euri ben je er niet, je moet er ook nog een goede regelaar bij kopen en dan wil je toch ook graag weten wat er geladen en ontladen wordt... dus nog een ampère uur meter erbij, kortom tel er maar rustig 400 bij. Als je de diverse linken in dit topic bezoekt en bekijkt zie door de bomen het bos al helemaal niet meer :roll:. Als je dan nog eens de diverse argumenten leest, raak ik een beetje onzeker. Ik heb er best wel wat voor over maar water naar de zee dragen is ook zo weer wat....
Dan ben ik ook gek op een scholletje of forelletje maar daar moet dan nog wel een buitengas (inductie of magnetron vreet zoveel stroom) aansluiting voor komen, gaat anders zo stinken in de bus :wink:
Ons reis gedrag zal ook dusdanig zijn dat wij niet een week lang ergens zullen staan, als dat al het geval zal zijn zullen wij zeker af en toe de omgeving gaan bekijken of inkopen doen. Dat pleit dan weer voor een extra dynamo.. maar dan heb je ook een extra pully nodig of ik moet de huidige (std 608D) dynamo gaan vervangen voor een sterkere. Af en toe een half uurtje draaien heb ik niet zo veel moeite mee. Als ik een extra dynamo monteer vraag ik mij af of ik mijn relais niet om zeep help (als dat al niet is gebeurd) want dan wordt de boel van twee kanten geladen en als de ene accu vol is schakelt deze door naar de andere en wat als ze alle bij vol zijn... :shock: Waar schakelt hij dan naartoe.. :?: als hij dan nog schakelt... en wellicht is hij, door al het geschakel, al uitgeschakelt.
Ik heb (omdat mijn laderfunctie niet meer functioneerd) van marktplaats een 24v lader op de kop getikt. Wellicht weer iets te vlug want hij levert 8 ampère met een maxium van 60 ampère en mijn huishoud accu's zijn 120 ampère. Kan ik ze daarmee dan maar voor de helft mee vullen of is mijn beredenatie een beetje knullig :roll:??? Mijn start accu krijg ik er in elk geval voldoende mee geladen. Mijn knie werkt weer dusdanig dat ik mijn koppelingspedaal weer krijg ingetrapt, wilde weer aan het werk (aan de bus) en wat bleek.. accu's leeg :? Ik rij voornamelijk korte stukken dus dan kan het kloppen dat hij meer ontlaad dan bij laad. Hetgeen weer pleit voor een dynamo met een hogere capaciteit. Mijn marktplaats lader van een geeltje aangesloten, begon mijn relais (iets grotere kostenpost) met enige regelmaat te klikken...? deze maar weer losgekoppeld en de boel geladen en starten lopen.... pffff, het word een lang verhaal en ik ga het maar eens afronden. Het is al eerder gezegd het busje is zo gekocht... maar dan begint het werk en de overpeinzingen en afwegingen een goed doordacht plan is niet een twee drie gemaakt en er gaan vele wegen naar Rome, met vallen en opstaan leer je lopen... maar ik wil helemaal niet lopen... ik wil rijden!!!!!!!! :lol: Gelukkig ik heb nog een jaar de tijd, al lijkt het mij ook wel gezellig om naar de kop van Noord Holland te togen, voor een gezellig uitje en info overdracht, het schijnt dat ze er een recreatief meer van willen maken, maar dat duurt nog zeker een jaar of twintig en wie dan leeft... die dan, afijn ik ga afronden met mijn overpeinzingen. Voor de visueel ingestelde onderons (ben er zelf een) hier nog een plaatje van mijn gescoorde lader, past helaas net niet onder mijn stoel :? tja soms... loont het zich om zich eerst even te verdiepen :wink:
Afbeelding
Groet en ga jullie allen goed!
Vandaag is een Kadootje
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Die accu lader is van een scootmobiel en leverd 7a 8 ampere op het einde worden de accu's vereffend dus in prima conditie gehouden!
Hij leverd dus geen 60 ampere! maar dat is de capiciteit van de accu's die die in een nacht kan volladen er mag dus zwaarder achter.
Dat moet je doen als je een keer aan de paal staat.
De lader mag continu aan gesloten zijn.

Groet Anton

Afbeelding
Plaats reactie