OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa

Bericht door quin »

Hallo Leo, het 'klemmetje' van de stationairkabel bleek een stukje van een kroonsteen te zijn op de staalkabel vastgeschroefd, dat de vorige eigenaar daarop gefabriceerd heeft. Daar was ik nog maar even van af gebleven. Allereerst moest ik zorgen voor een goede aanslag bij gas los (met slappe stationairkabel) want die was er niet. Zo ver ben ik nu.
Maar ik denk dat je gelijk hebt: aan dat kabeltje moet ik ook nog gaan verstellen. In ieder geval loopt de motor nu stationair al beter dan hij deed, maar helemaal ideaal is het nog niet. Wordt nog vervolgd dus. De stationairknop werkt nog wel hoor, alleen kan ik hem nu maar nipt of net niet genoeg opdraaien om de koude motor op een mooi toerental te laten draaien. Als de motor opwarmt is het beter.

Dat er op de regulateur ook een bout zit om het stationair te regelen, vind ik wel interessant, want daarmee kun je dus het basisniveau stationair afregelen, waarbovenop je dan met het dashboardknopje eventueel kunt bijregelen naar behoeven.
Waar zit die regelbout aan de regulateur precies?

Ik zal in ieder geval het kabeltje eerst bijstellen.

Al met al vind ik het wel interessant en leerzaam om << met de attente hulp van mensen met kennis op dit forum, dat moet wel even gezegd >> zelf zo'n probleem uit te zoeken en op te lossen. Ik had al niet gedacht dat ik zo ver zou komen als ik nu ben!

Groetjes, Quin
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa

Bericht door Leo »

[quote="quin"]Hallo Leo, het 'klemmetje' van de stationairkabel bleek een stukje van een kroonsteen te zijn op de staalkabel vastgeschroefd, dat de vorige eigenaar daarop gefabriceerd heeft.
Hoi Quin.
Da's een vrij normale constructie bij ouwe karretjes.
Je bent echt niet de enige die wel eens iets uit z'n handen laat vallen..:wink:



Dat er op de regulateur ook een bout zit om het stationair te regelen, vind ik wel interessant, want daarmee kun je dus het basisniveau stationair afregelen, waarbovenop je dan met het dashboardknopje eventueel kunt bijregelen naar behoeven.
Klopt. Het normale stationair-toerental doet de regulateur.
Wil je meer toeren om bv je accu's te laden, dan draai je aan het knoppie.



Waar zit die regelbout aan de regulateur precies?
Binnen het rode cirkeltje ziet u het corpus delictus.

Afbeelding

De borgmoer losdraaien en de bout kalm an verstellen.
Ik dacht linksom = sneller. (Maar hang me daar niet aan op, want het is nét ff te lang geleden dat ik 'm versteld heb.)
Verstel hem tot de motor mooi rond loopt.
Deze regulateurs geven bij een ijskoude motor amper minder toeren dan bij een warme mits hij goed staat afgesteld.
Dat betekent dat je stationairknop het gaspedaal NIET mag bedienen tijdens het afstellen, anders dan regelt hij niet mooi.
Ik weet niet eens of mijn stationairknop nog wel werkt, dus ga maar na.:wink:


Ik zal in ieder geval het kabeltje eerst bijstellen.
Geef 'm in ruststand een milimetertje speling zodat ie écht los staat om de werking van de regulateur niet te verpesten.

Al met al vind ik het wel interessant en leerzaam om << met de attente hulp van mensen met kennis op dit forum, dat moet wel even gezegd >> zelf zo'n probleem uit te zoeken en op te lossen. Ik had al niet gedacht dat ik zo ver zou komen als ik nu ben!
Grinnn, wij zorgen vanachter ons toetsenbord wel dat jij zwarte handen krijgt hoor..
De nota kan voldaan worden door koffie met gebak tijdens een ontmoeting. :mrgreen:


Mvg, Leo.:D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa

Bericht door quin »

Hoi Leo, wederom heb ik je raad opgevolgd en nu staat alles per-fect!
Linksom is inderdaad sneller voor de stelbout aan de regulateur en het kabeltje heeft een beetje spel. De motor draait nu heel mooi met het kabeltje ontspannen.

Ik wil je nogmaals bedanken voor je adviezen en als we mekaar eens ontmoeten hou je nog wat tegoed van ons!
Geen gebak maar iets Belgies....... Tja, wat zou dan zijn...???

Groetjes,

Quin
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa

Bericht door quin »

en dan nu de diagnose:
op een bepaald moment zie ik onder de tank (grotere 120 l tank) diesel liggen. Onder de tank gekeken; daar steekt een soort buisje, dat verticaal door de tank heen gaat, onder de tank uit en dat is nat.
Tank gedemonteerd; aangesloten slangen op de tank waren slecht en lek. Deze lekten diesel EN geven natuurlijk ook lucht mee de brandstofleiding in. Vandaar het inhouden. Alle slangen vervangen en tank weer gemonteerd (filter in tank was ook zeer vuil; gereinigd en ook tank gespoeld). Hierna loopt en start de motor zo perfect las hij nooit gedaan heeft!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en af

Bericht door Leo »

En alweer een tevreden DoeHetZelf-klant van campertechniek.eu :D

Heb ik op de valreep toch nog een goeie dag.
Tot de volgende keer Quin en veel rijplezier. :)


Mvg, Leo.:D
ps; een jongen of een meisje?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en afslaa

Bericht door winand »

Mooi dat ie weer goed loopt Quin! nog mooier, je hebt het uiteindelijk zelf opgelost en je bent weer wat wijzer :)

Ik heb nog een opmerking over het kroonsteentje dat gebruikt wordt aan het einde van je stationairkabel.
Ik heb dit ook een tijdje gedaan nadat mijn kabeltje daar was afgebroken en het 'tonnetje' dus ergens op straat terrecht was gekomen.
Echter, het bleek dat elke paar dagen (hele dagen rijden) het kroonsteentje een beetje verschoof, ik bleef bijstellen, echt vast kreeg ik em niet.
Uiteindelijk heb ik zo'n tonnetje bij een fietsenmaker gehaald en dit werkt prima, de schroef is groter zodat je meer kracht kunt zetten.
Ik denk dat het materiaal van het kroonsteentje zelf (messing?) eigenlijk ook te zacht is hiervoor.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en af

Bericht door quin »

Leo schreef:En alweér een tevreden DoeHetZelf-klant van campertechniek.eu :D

Heb ik op de valreep tòch nog een goeie dag.
Tot de volgende keer Quin en veel rijplezier. :)


Mvg, Leo.:D
ps; een jongen of een meisje?

Met vertraging: een meisje!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: OM 617 (Mercedes 3 liter 5 cyl.) slecht stationair en af

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat heeft ff geduurt!
Zo moeilijk is nu toch ook niet om te zien? :D :D
Maarre van harte gefeliciteerd.

Edoch beter laat dan nooit.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten