dansen dieselmotor

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Hm er gaat zeker soms iets fout bij het plaatsen van berichten, maar goed,

De champagne kan bijna ontkurkt. Ik heb wat gewrot aan nokje 15 en het gashendelgeval voor het spruitstuk losgehaald en helemaal schoon gemaakt. Ik heb de motor nu rustig gekregen, zo rustig (zuinig) dat iet net blijft lopen, maar iig zonder gedans. Wel ligt het blok zelf nu wat te trillen, maar dat komt misschien of door versleten rubbers (kan je dat zien? ze ijken nl niet versleten) of doordat hij nu zo zuinig loopt.

MAAAR, helaas toch een minpuntje, als ik langzaam gas geeft komt net boven het stationair punt het dansen even terug en bij verder indrukken is het weer weg, rararara? Dus dat is eigenlijk mijn laatste vraag, als ik dat opgelost hebt ben ik meer dan tevreden!

En wat betreft dat lopen, als ie op zo'n manier loopt dat ie net niet uitvalt, waar heeft het blokje dan gebrek aan, lucht of diesel? (of kan dat nog veel meer zijn?) Nou ben beniuewd, zoals ik al eerder zei, we zijn er bijna!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

het einde komt in zicht

Bericht door Leo »

Hoi Wouter, dat is eindelijk een positieve wending in dit langdurig verhaal. :D


Probeer nok 15 af te stellen bij het toerental waarop de motor nog danst, want het is een teken dat die afstelling nog niet helemaal juist is.



Als je motor erg ligt te trillen staat je stationair waarschijnlijk te laag. (moet tussen de 700 en 800 toeren zijn)
Af te stellen met het schroefje op je smoorklep waar de handel tegen rust bij stationair.
Of met de stationairknop op het dashboard natuurlijk. :wink:

Het andere schroefje op die smoorklep is voor volgas.
Omdat ik vermoed dat er lekker ondeskundig aan die motor geschroefd is :roll: , zou ik dat volgas ook maar even controleren.
Want als die smoorklep te ver kan draaien krijgt de motor weer een lager toptoerental.
De smoorklep moet bij volgas precies haaks staan.


Een gezonde diesel heeft op zeenivo nooit te kort lucht, anders zou hij altijd roken als de hel.
Blijft over: Een brandstoftekort.
Zie viewtopic.php?f=21&t=953


Dus nog heel ff doorbijten Wouter.. 8)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Leo »

Denk dat het gelukt is want ik zie geen vragen meer verschijnen.. 8) :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Haha, was dat maar waar!

Nee ik heb wat dode lijntjes lopen voor school, dus dat moet eerst even he :)

Maar als je dan toch een vraag wilt, hehe, die nok 15 afstellen zodat ie danst, maar dan ben ik toch weer terug bij waar ik was? trouwens alleen die hendel is toch af te stellen, dat nokje opzich zit gewoon in dat hendelttje (staafje/busje) geschroefd.

Ik had trouwens nog wel die stang los gehaald die naar die smoorklep loopt (in verbinding met gaspedaal. Als ik aan de stang trok (en de stang die aan nok gelijk blijft) ging de motor weer dansen.

Maar het moet bijna klaar zijn, ik voel het!!!! Heb de champagne maar weer even koud gezet trouwens :)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Dansen op de vulkaan

Bericht door Leo »

[quote="wouters"]Haha, was dat maar waar!

Nee ik heb wat dode lijntjes lopen voor school, dus dat moet eerst even he :)

Maar als je dan toch een vraag wilt, hehe, die nok 15 afstellen zodat ie danst, maar dan ben ik toch weer terug bij waar ik was? trouwens alleen die hendel is toch af te stellen, dat nokje opzich zit gewoon in dat hendelttje (staafje/busje) geschroefd.

Afbeelding
Ik bedoel het toerental opzoeken waarop hij NU nog danst, en 'm dan stil zien te krijgen met de hendel van nok 15....
Ben niet achterlijk hoor.. :?




Ik had trouwens nog wel die stang los gehaald die naar die smoorklep loopt (in verbinding met gaspedaal. Als ik aan de stang trok (en de stang die aan nok gelijk blijft) ging de motor weer dansen.
Je snapt er werkelijk geen hoelahoep van he? :lol: Zal binnenkort tóch maar eens een Dummie-verhaal schrijven over dat spul..

Veertje 18 zit daar niet omdat het zo leuk op de tekening staat hoor.
Met nok 15 zorg je dat veertje 18 op het juiste moment veer 13 gaat meehelpen om die motor rustig te krijgen.
Nou is voor jou de truc om dat juiste moment te bepalen.
Om te beginnen zou ik hem stationair op een hoger toerental zetten, want dat lijkt wel te laag. De motor moet stationair niet als een idioot staan te schudden, maar redelijk stil op z'n rubbers staan.
Best kans dat dát nou juist het toerental is waarop hij nog danst.
Zou me niks verbazen, want een goede afstelling van veertje 15 is absoluut noodzakelijk om hem stationair stil te krijgen.
Dus ff doorpiemelen en veel geduld hebben.
Afstellen zonder testbank is geen flitsend internetgame, maar een geduldsklusje voor wijze ouwe mennekes..:P




Maar het moet bijna klaar zijn, ik voel het!!!! Heb de champagne maar weer even koud gezet trouwens :)
Komt wel goed. :wink:
Je moet alleen niet te veel zijwegen inslaan, daar maak je het onnodig ingewikkeld mee..
Concentreer je op het stilkrijgen van dat toerental met nok 15 nadat je het stationair verhoogd hebt.
Alle andere dingen komen later wel, want dat heeft nu tóch nog geen nut.



Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

:cry: en ik voelde me al zo'n oen

Ik ga zeker aanstaand weekend weer lekker door morrelen, maar wat je zegt klopt, ik snap idd nog niet helemaal hoe het hele spul werkt en welk veertje wie nou rustig krijgt, daarom zit ik ook op dit forum, om nieuwe dingen te leren :D

Ik heb die link die jij bij je vorige berichtje had gezet al wel bekeken. En dat je niet achterlijk was, dat had ik allang in de gaten hoor :lol:

Nou ja oud en wijs ben ik nog niet, maar dat word ik vast :lol:

Ik ga zo even naar de stad, zal eens bij de slegte kijken of ze daar niet toevallig een goed en goedkoop tweedehands boekje hebben over oude dieseltechniek! Krijg trouwens zelf ook al een aardig boekwerk, al jouw uitleggingen op mijn vraag en andere relevante vragen ff in een word documentje gezet :) Erg handig als naslag werk!!

Groetjes!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Dansen is plezier voor twee

Bericht door Leo »

[quote="wouters"] :cry: en ik voelde me al zo'n oen
Grinnnn.. :twisted:


Ik ga zeker aanstaand weekend weer lekker door morrelen, maar wat je zegt klopt, ik snap idd nog niet helemaal hoe het hele spul werkt en welk veertje wie nou rustig krijgt, daarom zit ik ook op dit forum, om nieuwe dingen te leren :D
Snap ik, zal voortaan Dummie-antwoorden geven..
Had je technisch kunnen te hoog ingeschat; gemakzucht en foutje van mijn kant.



Ik heb die link die jij bij je vorige berichtje had gezet al wel bekeken.
Bekijken is 1, goed lezen & snappen een tweede.
Van techniek moet je de logica begrijpen, dan is er niks moeilijks meer aan.
Als je de Dummie-stukjes een paar keer goed & aandachtig leest komt die logica vanzelf tevoorschijn.



En dat je niet achterlijk was, dat had ik allang in de gaten hoor :lol:
Joh.. :roll: Afbeelding


Nou ja oud en wijs ben ik nog niet, maar dat word ik vast :lol:
Ik help het je hopen, mij is dat laatste nog niet gelukt..:P


Ik ga zo even naar de stad, zal eens bij de slegte kijken of ze daar niet toevallig een goed en goedkoop tweedehands boekje hebben over oude dieseltechniek!
Ik schrijf die Dummie-stukjes omdat zoiets niet in de handel verkrijgbaar is. :(
Als het ergens te knip/plakken was, had ik dat al lang gedaan hoor!
Want ik ben liever lui dan moe..



Krijg trouwens zelf ook al een aardig boekwerk, al jouw uitleggingen op mijn vraag en andere relevante vragen ff in een word documentje gezet :) Erg handig als naslag werk!!
Afbeelding Ennuehh, waar kan ik de copyright-rekening naartoe sturen??


Groetjes!
Tot Vrijdag, hopelijk met het verlossende bericht..:wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Grrrrr :twisted: De champagne is weer in de kast.

De hele middag weer aan het zoeken geweest met deels resultaat. Ik heb nu nokje 15 afgesteld zodat de motor niet meer danst. Hij danst dus op geen enkel toerental meer, das wel fijn. Ook heb ik dat volgas afgesteld, die smoorklep kwam niet verder dan een kwart en kan nu haaks staan. Hij trilt nog steeds wel wat bij stationair, maar als ik dat stationair opschroef (op wat voor manier ook) gaat die helemaal te keer!!

Echter er is nog steeds het punt (vlak na stationair) dat de motor het verschrikkelijk moeilijk heeft, en trilt etc. Precies op dat punt heb ik aan nok 15 zitten bewegen, maar op geen enkele stand houdt de motor op met trillen/schudden etc. Zou het kunnen dat dit punt een kwestie van kleppen stellen is? Of moet ik toch echt in dit circuitje door zoeken?

Oftwel, als ik dus nok 15 laat staan (stationair) en ik trek die smoorklep open, begint ie op dat punt hevig te schudden en gaat ie verder open is het klaar. Als ik dit doe en tegelijkertijd op dat "schudpunt" met nok 15 probeer te zoeken, maakt dit niets uit, hij blijft schudden trillen etc.

Ik hoop dat je het nog snapt, want ik met mijn beperkte kennis :evil: snap er geen bal meer van!!! Ongetwijfeld is het simpel, ongetwijfeld is het iets kleins, maar ik ben het ff kwijt! En eerlijk waar, ik ben heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel :evil: geduldig geweest. UIt ervaring weet ik dat je na lange tijd van geduld even moet stoppen!

(de motor is nu trouwens ook te warm om fatsoenlijk te kunnen werken :lol: )

Gegroet!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Leo »

Ho ff, nu moet je geen twee dingen door elkaar gaan halen want daar word ik niet goed van. :?
Goed lezen zou een eind schelen.

Het dansen is over, en dát is wat je met nok 15 kunt bereiken.
Dus daar kan op gedronken worden.

Hij zal nu ook wel harder lopen omdat die smoorklep verder open gaat.
Weer een feestelijk gebeuren.:P


Volgende probleem is het schudden.
Doe alsvolgt:
Laat de motor stationair draaien.
Zet je voet op de zijkant van de kop en je lijf schrap.
Duw dan met je voet krachtig zijwaarts tegen de motor.
Als het geheel nu opeens minder herrie gaat maken terwijl je tegen de motor duwt, dan zijn je motorrubbers naar z'n grootje.
En met rotte motorrubbers schud zelfs de beste motor als de hel.

Kijk trouwens ook ff of die motorrubbers/steunen wel goed vastzitten.
Je zal de eerste niet zijn die met losgetrilde bouten in de rondte rammelt.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Leo!

Sorry, ik denk dat ik beter eerst even had kunnen afkoelen voordat ik het forum op ging! :lol:

Ik heb misschien niet alles bereikt, maar idd wel veel (ik heb als voorproefje dan ook maar ff een flesje open getrokken :D )

Ik heb na ff eten de bus nog eens aan geslingerd en ja echt het dansen is weg, jippie :) Vervolgens toch nieuwsgierig proef gereden, dus bus ging al bijna 97!!!! Gaaf toch :)

Wat betreft het stationair schudden, ach misschien moet ik niet zueren, ik weet na al dat geswing niet meer wat normaal lopen is. De motor liep, er kwam iemand langs en zei, goh dat loopt mooi, dus tja, misschien was ik wat paranoia na zo'n daggie :)

Maar de motor heeft nog wel steeds dat "dooie punt" als je snel gas geeft merk je er niets van, maar als ie langzaam totdat punt komt.... Ik vind (met mijn kleine beetje kennis, hehe) het vreemd dat de motor het overal goed doet, behalve dat ene puntje, heb jij daar misschien iets over te zeggen? Want nu moet het ook HELEMAAL goed, zo ben ik dan ook wel weer

Maar goed, iig voor dat dansen, ik denk niet dat dat nieuwe programma van jou er komt :) En je hebt mij wel enorm geholpen, al was het misschien af en toe frustrerend! Mocht ik richting wieringermeer gaan, laat even horen wat je liever hebt, taart of bier!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Leo »

Hoi Wouter,

frusterend was het bij tijd en wijle zeker, en dan vooral omdat je niet goed lijkt te lezen of niet doet wat ik zeg.
Tjah, en daar kan ik niet zo best tegen..
Maar eind goed al goed. :D


Verder heb ik geen idee wat jij onder schudden verstaat.
Als mijn OM616 stationair draait, dan wappert de buitenrand van het stuur een centimeter op en neer.
Da's vrij normaal bij die ouwe lijken. :twisted:
Doe dus eerst de motorrubberproef.
Als dat niks oplevert dan heb je ws gewoon een stationaire schuddebak, net als ik. :lol:


Dat dode punt wijst er op dat nok 15 nog steeds niet optimaal staat afgesteld.
Wanneer je in 1 keer vol gas geeft dan klapt die nok helemaal om zodat veertje 19 geheel buiten werking is.
Maar geef je onbelast langzaam gas dan werkt dat veertje nog steeds, terwijl het toerental eigenlijk al te hoog voor hem wordt.
Resultaat daarvan is dat de regulateur vanwege verhoogd vacuum én de te stugge veerwerking op nul gaat, en dan hikt hij ff.

Maar voordat je nu weer gaat zitten klooien:
Heb je er ook last van als je normaal optrekt & rijdt?
Want anders moest je er maar lekker vanaf blijven, je gebruikt die kar toch niet om onbelast te laten draaien? :wink:


Doe maar taart van goede kwaliteit.. :mrgreen:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Haha, dat niet goed lezen had ik op de middelbare school al last van, en ongeduldig ook, maar tof dat je toch hebt door gezet! (serieus!)

Het stationair schudden zoals jij bescrijft lijkt hetzelfde als dat van mij, dus dat is dan goed (stuur trilt idd wat)

Haha, ik was zeker niet van plan zomaar weer te gaan klooien :) Hehe! Nee als ik rijd is er niets aan de hand, maar als ik op een kruispunt stil sta, dan is het wel heel erg vervelend! Maar goed, ik ga er in eerste instantie even niets aan doen! Ik ben al heel erg blij en nog veel belangrijker en onbetaalbaarder, weer heel veel wijzer!

Die taart houd ik in mijn hoofd! Moet je me wel ff je adres mailen :)

Maar even zonder alle gekheid (en je zal het al wel vaak gehoord hebben) ik vind het echt tof dat je me geholpen hebt en geduldig met me bent geweest!!!

Groet!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten