Pagina 2 van 4

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 28 jun 2008, 22:39
door Hugo
De motor eruit gehaald, 3 uur sleutelen, 2 uur opruimen en veilig op bokken, 1 uur met de heftruck en hij zit in de auto.
Wat en zooi, zie de foto's
Toen ik de auto kocht
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... 000011.JPG
Na de eerste revisie.
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... 0gg013.JPG
Na de vastloper
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... CT0301.JPG
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... CT0307.JPG
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... CT0314.JPG
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... CT0312.JPG
Wat een bende, maandag naar het revisiebedrijf, kijken of we eruit komen.
Herkent iemand deze schade, dit kan toch niet van 1 vastloper zijn?
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 28 jun 2008, 23:29
door Leo
Hoi Hugo,

Mooie duidelijke foto's.:P
Je schrijft dat je hem in de auto hebt liggen.
Zou je dan nog even foto's kunnen maken van de voorkant van cil1, 2 en 3?


Mvg, Leo.:D

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 29 jun 2008, 01:12
door Anton
Hoi,

Staat / stond je pomp op tijd?
Hoe zien je gloeiers er uit?

Groet Anton

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 29 jun 2008, 11:02
door DVIII
op de foto's is wel duidelijk te zien dat het water flink huisgehouden heeft op het onderblok. die moet dan ook gevlakt worden en daar moet een speciale koppakking voor gemaakt worden.
ik zou met dit blok niet verder gaan omdat de schade wel heel erg is , die cilinderbus met dat overgelaste aluminium , dat is echt serieuze schade , hetgeen op overbelasting wijst, en of ondersmering.
dat blok opknappen wordt dan wel een dure grap, en of je hem voor de volle 100 % weer in te kunt zetten blijft een grote vraag of dat lukt. D.
PS Anton , er zitten geen gloeiers in dat motortje :mrgreen:
PS 2 Hugo, is er iemand aan de regelstang geweest met "trekkertrek" gedachten in zijn hoofd ?

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 29 jun 2008, 12:39
door Hugo
DV, Regelstang, ik weet niet waar je het over hebt.
Anton, Of de pomp op tijd stond, ik weet het niet, hij is afgesteld door revisiebrdrijf..

Toen ik de auto kocht
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... 000011.JPG
Na de eerste revisie.
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... 0gg013.JPG
Na de vastloper
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... CT0301.JPG
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... CT0307.JPG
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... CT0314.JPG
http://www.planet.nl/~post0808/mercedes ... CT0312.JPG
Foto.s van alle cylinders
Cylinder1:
http://www.h79.nl/mercedes/c1_boven.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c1_1.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c1_2.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c1_3.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c1_4.JPG
Cylinder2:
http://www.h79.nl/mercedes/c2_boven.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c2_1.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c2_2.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c2_3.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c2_4.JPG
Cylinder3:
http://www.h79.nl/mercedes/c3_boven.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c3_1.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c3_2.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c3_3.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c3_4.JPG
Cylinder4:
http://www.h79.nl/mercedes/c4_boven.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c4_1.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c4_2.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c4_3.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/c4_4.JPG
De kop:
http://www.h79.nl/mercedes/k1.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/k2.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/k3.JPG
http://www.h79.nl/mercedes/k4.JPG
De zuiger in cilinder 1 staat duidelijk niet in het midden.
De krassen in 3 en 4 zie je wel op de foto maar voel je niet.
Met mijn schuifmaat meet ik alle cyllinders exact gelijk, in de buurt van 97.6 tot 97.7,Zo precies is de schuifmaat niet maar de boring lijkt niet te krap, niet in de buurt van 97.5..
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 29 jun 2008, 21:31
door DVIII
Hugo, de regelstang zit in je inspuitpomp en bepaald de toegevoegde brandstof hoeveelheid om te accellereren onder belasting , als je die te veel voorsprong geeft krijgt je zuiger te veel brandstof te verwerken en slijt de motor als het ware sneller dan de levensduur zou moeten zijn .
als er zuigers scheef in de bussen staan zijn er denk ik wel veren kapot en mogelijk drijfstangen buiten de specificatie gekomen . succes morgen bij de reviseur. D.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 29 jun 2008, 21:39
door Hugo
Hallo DV,
Als de regelstang achter zit onder een dopje met 2 10 mm moertjes geborgd, deze zijn los geweest, het zegel was verbroken, ik heb er aan gedraaid maar de instelling was goed.
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 29 jun 2008, 21:59
door DVIII
I will rest my case. :|
om het nog wat toe te lichten, een afgeschermd gedeelte van de instellingen van de inspuitpomp , mag je ook als het zegel al verbroken is niet erger maken of bijstellen . je kunt namelijk niet zien hoe groot de headroom is van je regelstang of van om het even welke instelling van de inspuitpomp is of staat , zonder analyse bank.
misschien was het even leuk om met 100 pk of meer rond te tuffen , maar dat gaat nooit lang goed !

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 29 jun 2008, 23:11
door Anton
Hoi,

Dus zou de conclusie kunnen zin:

Niet gehinderd door enige kennis een motor opgebazen?
Als je niet weet waar je aan draait gaat het heel erg vaak mis.
En hoe constateer je dan dat de instelling goed is daar heb je dus een testbank voor nodig!?

Dan denk ik dat je weinig kans maakt bij het reviesiebedrijf!
Edoch ik wens je succes!

Groet Anton
Hugo schreef:Hallo DV,
Als de regelstang achter zit onder een dopje met 2 10 mm moertjes geborgd, deze zijn los geweest, het zegel was verbroken, ik heb er aan gedraaid maar de instelling was goed.
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 01 jul 2008, 21:53
door Hugo
De motor ligt bij het revisiebedrijf, de eerste reactie waren, ohh, het ligt erop en tja, hij is warm geweest.
Ze gaan hem demonteren en dan praten we verder.
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 08 jul 2008, 07:49
door DVIII
Hallo Hugo , nog nieuws van het revisie bedrijf ??

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 08 jul 2008, 10:48
door Hugo
Hallo Dv, nee, ze gaan er deze week mee aan de slag.
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 08 jul 2008, 15:47
door Hugo
Blok is gescheurd tussen cylinder 1 en 2, op de foto kan je het volgens mij zien.
Einde verhaal.
!@#$%^&*

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 08 jul 2008, 17:41
door Anton
Hoi Hugo,

Das dus een flinke tegenvaller!
Is het ook bekent wat van deze catatsrofe de oorzaak is?
Het maakt niet zo veel meer uit, maar zo vaak knallen deze blokken nou ook weer niet uit elkaar.

Succes!

Groet Anton

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 08 jul 2008, 19:44
door Hugo
Als ik zo terugdenk heeft het er mogelijk al lang ingezeten.
Als ik de motor lekker had belast (temperatuur was altijd perfect) en dan even gestopt dan liep hij daarna vaak even veel beter.
Bij het revisiebedrijf zeggen ze dat de haarscheur er al heel lang in kan hebben gezeten maar door temperatuurwisselingen wat groter is geworden.
Nu zoeken naar een andere motor.
Er is genoeg te koop.
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 09 jul 2008, 00:34
door Leo
Beste Hugo,

je kunt hoog en laag springen, maar die kar is bloedheet geweest.
Of de temperatuurmeter het niet aangegeven heeft is weer wat anders (voeler zit lager dan de kop), maar het klinkt een beetje onwaarschijnlijk. Daarbij zit je ook niet iedere seconde op die temp-meter te koekeloeren.
Het ding heeft ook langere tijd water in de voorste cilinders gelekt waarna er weer een flink stuk mee gedraait is.
Maw, die koppakking lekte al voordat je aan de laatste rit begon.


Dit schrijf ik omdat er anders misschien mensen gaan denken dat hun motor zó maar in elkaar kan lopen.
Beste mensen, alles kan kapot, en zéker ouwe karretjes.
Maar als je iedere dag vóór het wegrijden ff je olie- en waterpeil nakijkt, dan kun je dit soort vastlopers meestal voorkomen.
Zeker in je vakantie is dat belangrijk omdat de motor in de bergen veel zwaarder belast wordt dan gewoonlijk in NL het geval is.

Een leermomentje voor ons allen, en helaas moet Hugo het lesgeld betalen.. :cry:


Hugo; succes met de zoektocht naar een andere kar.


Mvg, Leo.:D

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 09 jul 2008, 01:19
door Frank.fjph
Ha Leo,

Als ie de hele vakantie bij 35 graden C , op 84 koelw.temp blijft, geen water verbruikt en olie alleen maar uit de keerringen gooit......heb ik dan een goeie ???

Heb nog wel een aardig leerzaam verhaaltje, moet alleen nog even kijken waar ik het laat.....want 3x sleutelen in 1 vakantie met bijbehorend tijdverlies voor onderdelen lijdt niet tot grote vreugde.. :cry:

Frank

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 09 jul 2008, 01:49
door Leo
Frank.fjph schreef:Als ie de hele vakantie bij 35 graden C , op 84 koelw.temp blijft, geen water verbruikt en olie alleen maar uit de keerringen gooit......heb ik dan een goeie ???
Nee Frank, dan heb je een verschrikkelijke lekbak die toevallig ook nog in de rondte draait.. :mrgreen:

Ut sal wel un Merruhkuhdes wezuh.. 8)

Frank.fjph schreef:Heb nog wel een aardig leerzaam verhaaltje, moet alleen nog even kijken waar ik het laat.....want 3x sleutelen in 1 vakantie met bijbehorend tijdverlies voor onderdelen lijdt niet tot grote vreugde.. :(
Zet het voorlopig maar onder Op Reis.
Mag je zelf kiezen of je het onder rijden of stilstaan zet.. :twisted:
(ik verplaats het wel ff naar het juiste hoofdstuk wanneer dat nodig is)


Mvg, Leo.:D

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 09 jul 2008, 08:43
door Hugo
Leo, je hebt gelijk als je de andere wilt geruststellen dat zoiets niet zomaar gebeurd.
Wat betreft olie en koelwater, alles was in perfecte staat, hij gebruikte geen olie en ook geen koelwater.
De temperatuur heeft nooit iets anders aangewezen als 85 graden, sterker zelfs, ik heb een extra sensor gemonteerd die bij 120 graden gaat toeteren..
Het is dus behoorlijk veromtrustend dat zotiets zomaar toeslaat, in de overtuiging dat zoiets je met een gereviseerde motor niet overkomt.
De onverwoestbare kan dus ook een zwakke plek hebben.
Wat mij betreft is het niet onmogelijk dat de eerdere vastlopers bij 2 eigenaren hiervoor beschadigingen of al de haarscheur hebben achtergelaten die uiteindelijk tot deze vastloper hebben geleid.
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 09 jul 2008, 13:27
door it camperke
Hallo Hugo,

Heb met interesse dit verhaal gelezen, maar de oorzaak waarom heb ik nog niet gezien. Als ik het goed begrijp heeft deze motor 2 vastlopers gehad. Dat is volgens mij geen toeval meer. Met andere woorden had vastloper nummer twee niet dezelfde oorzaak als nummer 1? Als de oorzaak van vastloper nummer 1 nooit is achterhaald maar gewoon weer reviseren en gaan met die banaan, dan kon je natuurlijk wachten op nummer twee.

Nu doet het niet meer terzake maar ik heb eens een scheepsmotortje gehad (1800 pk, ABC) en daar scheurde de cilinder bussen 1 en 2 altijd van. Onverklaarbaar volgens de motorfabrikant, tja erg leuk allemaal maar als ik op zee zat en had weer waterslag in mijn busjes werd ik niet blij.. Na alle inspecties door fabrikant (hoop wijzen, denken, moeilijk kijken) ben ik zo vrij geweest om er een andere koelwaterpomp op te zetten. Nu moest ik dat vooral niet doen volgens die lui want dat was allemaal berekend etc.etc. Welnu, daarna nooit meer een bussie gescheurd.

Het moraal van dit verhaal? Stel dat je al problemen met je doorstroming van je koelwater had, de temperatuur was wel ok maar als er op die punten geen doorstroming is, en dus geen wartme-uitwisseling, dan wordt het daar erg heet. Aangezien het ook nog tussen cil 1 en 2 was kan het zijn dat daar iets zat wat de doorstroming belemmerde. Nogmaals, het is maar een hypothese en nu ga je voor een ander blok dus maakt het niet meer uit maar misschien even kijken? Voor mezelf zou ik graag de oorzaak willen weten, mits die nog te achterhalen is natuurlijk (en anders bellen we Super Grover :mrgreen: :mrgreen: )

Groetjes,

Otto.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 09 jul 2008, 15:56
door Leo
Otto: Bekijk alle foto's van alle cilinders eens op een rijtje?
En dan speciaal (het verschil in) de vervuiling van de koelwater-doorstroomgaten vlak ná de revisie en ook na de vastloper.
En ook het verschil tussen de gaten van de voorste en achterste cilinders.
Mij was daar wel wat aan opgevallen maarrr:

Stel dat er daar geen of slechte doorstroming geweest is: Dan moet er op zijn minst stoomvorming geweest zijn wat weer bellen en een drukverhoging in het systeem geeft. En gewoonlijk raak je daar water door kwijt?


@Hugo: Ik ga met de beweringen en vraagstelling van Otto mee.
"WAAROM???" schijnt de eeuwige vraag van de techneut te zijn. :oops:
Ik zou op z'n minst dat blok terughalen om de oorzaak (trachten) te achterhalen.
Misschien valt er dan nog wat te halen bij dat revisiebedrijf.
Dit onder het motto "nee heb je, ja kun je krijgen"..:wink:
Eventueel kun je met je blokje deze kant opkomen, Amsterdam is niet zo errug ver rijden van hier.

Wbt dat water in de 2 cilinders voordat z'n laatste rit begon: Dat zijn geen liters geweest, en het is dus mogelijk dat het aan je waterpeil niet te zien was.
Maar voor het leermoment: Let voortaan ook op een verandering van kleur v/h koelwater. Wanneer er verbrandingsgassen doorheen gaan vertrekt de helder groene of blauwe kleur met rasse schreden. Er komt dan binnen de kortste keren een "grauwsluier" in te zitten.


Mvg, Leo.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 09 jul 2008, 21:34
door DVIII
over de oorzaak ben ik toch geneigd te denken aan de verdraaide regelstang , die misschien wel van de borg is gelopen nadat er aan gedraaid is. afijn ik heb nog nooit van een kapotte 314 gehoord , of er was aan geknutselt. zomaar kapot gaan is er niet bij , olie en water is genoeg voor vele kilometers
misschien is het het lot , wat in dit geval parten speelt.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 10 jul 2008, 11:07
door Hugo
Hallo Dv, hierbij een foto van een brandstofpomp en een pijl naar de regeling waarvan het zegel verbroken was en waar ik 1/4 en 1/2 slag aan gedraaid heb en weer heb teruggezet.
Er was geen spraken van vermogentoename, onverbrande diesel en of extra brandstofverbruik.
Dit kan hier toch niets mee te maken hebben!
Als het zo is dat deze regeling een powerboost geeft dan werkte dat in iedergeval niet bij deze motor.
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 10 jul 2008, 20:54
door DVIII
Maar Hugo , ik wijs niet naar jou , iemand voor jou, heeft aan de regelstang gezeten , en je weet niet of de instelling die jij aantrof 100 % OK was.
het hele voertuig heeft zowiezo een voorgeschiedenis , alleen jij hebt de pech.
misschien was het niet verstandig de verbroken zegel niet serieus te nemen , maar dat is achteraf.
nieuwsgierigheid was het einde van de kat , is het gezegde , en die persoon voor jou was erg nieuwsgierig. D.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 11 jul 2008, 18:35
door Hugo
Vandaag de resten opgehaald, die zuigers zien er niet uit, verschrikkelijk.
Dit is de ene:
http://www.h79.nl/mercedes/PICT0002.JPG
Dit is de andere:
http://www.h79.nl/mercedes/PICT0004.JPG
Serienummer:
http://www.h79.nl/mercedes/PICT0008.JPG
Er hebben meerdere specialisten serieus naar gekeken, samen goed voor 100 jaar motorenrevisie.
In 2 cilinders zitten in iedere cylinder een haarscheur, hierdoor is er water in de cylinders gekomen, de cylinders vervormd een enorme hitte ontstaan waardoor de zuigers zijn gaan klemmen in de cylinderwanden.
Wel vreemd dat het 2 cylinders zijn de ervaring leert dat dit er altijd 1 is.
Volgens deze 100 jaar ervaring is het duidelijk is het dat er een zwakke plek in het blok moet hebben gezeten. (deze zwakke plek zou ook kunnen zijn ontstaan doordat de motor ooit roodheet is geweest).
Tijdens de revisie waren deze scheuren niet aanwezig, degene de de gaten boort kijkt hier altijd naar of dit het geval is, ook hoor je tijdens het boren een ander geluid en zie je dit aan het boorsel.
Zij hebben mij overtuigd dat het op dat moment niet aanwezig was.
De eerdere vastloper zijn niet door de scheuren veroorzaakt maar hebben mogelijk deze zwakke plek doen ontstaan, dit met nadruk omdat het 2 cylinders tegelijk waren.
Duidelijk moet het zijn dat de cylinders wel zwakker zijn geworden doordat je de cylinderwanden een beetje dunner maakt.
De zwakke plek en de temperatuurwisselingen en belasting doen de rest.
Deze heren zijn het ook eens dat het verdraaien van de regelstang heeft hier niets mee te maken heeft, dan zou iedere gastronic auto ook in de puin moeten lopen, na het toevoegen van aceton of na het tanken van V-Power..

Wat nu verder, ik heb een hele mooie motor gevonden, slechts 27000 km gelopen, de verf zit zelfs nog op het uitlaatspruitstuk, het is een nieuwer type als mijn motor, ik had een kleine vacuumpomp.
Wordt vervolgd.
Groet Hugo