Dat nare bijgeluid kwam uit je voorkamers Jan.
Wanneer je te veel gas toevoegde, dan ontstond daar een smerige explosie met veel te hoge drukken.
En dat geeft zo'n grindgeluid.
Niet om dat toevoegen te verdedigen, maar jouw motor is niet de eerste (jonge) kar die een poot buitenboord steekt..
Nog een vraagje: Heb jij voor de foto de bovenkant van die zuiger schoongemaakt, of had hij zo'n superschone verbranding?
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Die grindgeluiden geven toch een te vroege verbranding aan en dat heeft toch hetzelfde catastrofale effect als wanneer ik met gestrekte knieen ergens van af spring? :? :?
Als je een kleine hoeveelheid gas toevoegt dan maakt dat geen rotherrie.
En dat terwijl het tóch op hetzelfde moment ontstoken wordt.
Van een te vroege ontsteking kun je dus niet spreken.
Het probleem ligt in de voorkamer.
Die is gemaakt om over veel krukgraden een geringe hoeveelheid brandstof toegevoerd te krijgen.
Laat je daar in 1 keer een grote hoeveelheid gas ontploffen dan kan die ontstane (enorme) drukverhoging niet snel genoeg ontsnappen naar de cilinder, omdat de uitgangsgaatjes van de voorkamer te klein zijn.
Dat grindgeluid krijg je ook wanneer je weinig diesel toevoert, dus het ligt niet (alleen) aan het probleem van (veel) te veel brandstof.
Een direct ingespoten dieselmotor kan op grote hoeveelheden gas draaien zónder dat je het hatelijke grindgeluid krijgt.
Maar daar hoeft alle energie dan ook niet door een paar kleine gaatjes geperst te worden.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Vandaag van Harry van de Kraats al het nodige overgenomen van een geimporteerde 508 widebody om de 314 in de 407 kwijt te kunnen.
Alleen de cardanas is te lang vanwege het verschil in wielbasis.
Er staat 130000op de teller en Harry is 700km uit duitsland komen rijden en toen moest er een halve liter olie bij. Omdat alles niet helemaal meezat tijdens de reis (files) had hij de sokken er goed in qua snelheid.
Binnenkort gaat de operatie van start en ik hou jullie op de hoogte.
nou Jan , die zuigertop is niet echt mooi te noemen, de tekeningen van de voorkamer uitstromingen zijn behoorlijk zichtbaar hetgeen toch op oververhitting van de de zuigerkop wijst.
die wil dan wel eens vastlopen in zijn ijver , om bij afkoeling weer los te gaan......... D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
dit soort tekeningen zie je als de verstuiver drupt of vals blaast , of als er te veel brandstof is toegevoegd.
ik zie niet zo veel gastoevoegers , maar dat zou wel een reden kunnen zijn .
ook zie je dit wel als de zuigerkoeling niet werkt , maar dat heeft een 616 zowieso niet...
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Nou ja hoe het ook zij, de noodzaak voor mij om meer power uit de om616 te persen is niet meer actueel vanwege het om314 project. Paula had er al nooit een gerust gevoel over, maar ja, ik hou nu eenmaal van experimenteren.
Je moet nu eenmaal compromissen sluiten in het leven, dus geen gas meer , maar wel vwo blijven stoken. 8)
Woensdag begonnen met de sloop van de donor 508 bij Harry en zaterdag zat alles in de 407 inclusief achteras, ankerplaten en nieuwe dwarsbalk tpv het tussenlager.
Nu alles nog aansluiten, afstellen, en verversen/doorsmeren.
Vooral het slopen viel me erg tegen, maar het einde is nu bijna in zicht. Ook Arjan (mijn zoon) heeft nog 2 dagen meegeholpen.
Zonder support van een specialist, goede faciliteiten, het juiste gereedschap en een aantal vrije dagen zou ik er niet aan beginnen. Maar gelukkig ontbrak het me daar niet aan.
O ja, de stuurbekrachtiging moet er ook nog in, dus of het morgen helemaal gaat lukken....
Jullie horen nog over het verdere verloop.
Mooi dat het erin zit, het is altijd meer werk dan dat je van te voren verwacht had. Nu aansluiten en gaan. En ik weet uit ervaring als je de eerste keer die sleutel omdraaid…… :D
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Goed Jan, het is echt een hele klus, ik heb het 2 keer kort na elkaar gedaan.
Als je de spullen en mensen met ervaring om je heen hebt is het te doen.Vooral de laatste details moet je veel aandacht aan schenken
Ja en de laatste details kosten heel veel meer tijd dan ik dacht.
Vandaag is de stuurbekrachtiging er in gekomen en nu nog wat 12 volt werk en de uitlaat. O ja, ook nog doorsmeren en olie verversen.
Hij loopt dus nog niet. Het is volgens mij inderdaad een kick om hem de eerste keer te starten.
Vandaag heeft het blok weer gelopen. Morgen de kilometerteller en de kabel verangen.
Ook de stopknop nog vervangen. Misschien nog wat andere kleine dingetjes.
Dan de proefrit met de gemonteeerde stuurbekrachtiging.
Vond het een heel avontuur en voorlopig hoop ik even uitgesleuteld te zijn.
Afgelopen zaterdag de laatste hand gelegd aan de camper en dezelfde dag een proefrit gemaakt. Ik had verwacht nog wat onvoorziene probleempjes tegen te komen, maar die bleven uit.
Dit rijdt echt super. De motor loopt als een zonnetje en de stuurbekrachtiging is ook een verademing.
Na pakweg 100km rijden nog een keer op de brug waarbij alles nog een keer nagelopen moet worden zijn we er weer klaar voor.
Jan, gefeliciteerd met het resultaat.
Onvoorstelbaar he, die hoop stangen, slangen buizen, draden en een bonk staal dat die samen zomaar tot leven komt als een betrouwbare motor!
Groet Hugo