Pagina 2 van 3
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 11:29
door paulv
Ik zou uit veiligheid, gemak en kosten overweging gewoon voor de oude 24V situatie kiezen.
Alle rand apparatuur zou ik in 230V nemen, veel beter verkrijgbaar en veel goedkoper, koelkast A++(€300), waterpomp 600W met 19l drukvat (€96)

, vermalings WC (€225), splitairco 750W (€230),verlichting (TL of LED(€6), enz.
Je hebt wat verlies met de al je bezit hebbende 12V apparatuur, maar de winst in gemak is veel groter en je hebt weer wat nieuwe degelijker spullen. Die oude 12V meuk :mrgreen: kan je vast op marktplaats kwijt.
Mvg. Paul
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 20:47
door Frank.fjph
Ernst: foutje bedankt,maar je ziet er geen barst meer van.
En nu maar hopen dat ze het nog niet gemaakt hebben....
frank
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 20:54
door vanhooltje
Hallo Paul V,
Hoe wil jij gaan wild camperen met 220 v?
Sommige camperstaanplaatsen hebben geen 220 v, dus dat is de oplossing niet denk ik!
grt, peter
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 21:06
door Anton
Hoi Peter,
In een grijs verleden kwam iemand op het idee om achter zijn accu's een omvormer neer te zetten!
Dat maakt van 12 dc 230 wisselspanning!
Dan gaat er een wereld voor je open!
Je kunt dan alles wat je wilt hebben tegen gangbare prijzen in de winkel kopen en das een stuk goedkoper en beter dan al die 12 volt zooi !!
In mij 608d Biebbus (is te koop) had ik oa een broodbakautomaat en natuurlijk een echte koffie zetter, de echte doet het zelvert ken nie zonder!
Ook de schotel en tv zijn van het normale soort
Das dus de reden dat ik, en velen met mij, onafhankelijk van de paal kunnen en willen staan!
Groet Anton
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 21:12
door vanhooltje
Tja het is alleen jammer dat met deze omvormers je accu het niet zo lang volhoud!
en dat is wat mij tegenhoud aan omvormers :o
En steeds je motor te laten draaien vind ik geen optie!
grt peter
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 21:24
door Anton
Hoi,
Dat ligt aan het aan ah dat je meeneemt!
Kijk eens bij:
http://www.stroomwinkel.nl/
Hier op het forum is er al heel veel overgeschreven, even de zoekfunctie gebruiken en je hebt een paar dagen wat te lezen.
Groet Anton
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 21:25
door Admin
alleen jammer dat met deze omvormers je accu het niet zo lang volhoud!
Dat is natuurlijk een kreet die niet onderbouwd is en op louter vooroordelen en "horen zeggen" is gebaseerd.
Als je het goed doet, pak je een stuk papier of een spreadsheet en ga je rekenen. Je maakt eerst een lijst van je verbruikers en je schat hoelang je elk aan van die verbruikers wilt hebben. Je schat ook hoe lang je stil wilt staan zonder stroom van de wal. Met het gegeven dat je je accu niet meer dan 50% wilt ontladen, kom je tot een minimale accucapaciteit. Die is voor 12, 24 of 230 V hetzelfde, met dien verstande dat je er voor de 230 V variant een 15% bij optelt om het rendementsverlies van je omvormer te compenseren.
En met de juist gedimensioneerde accu('s): geen enkel probleem! Maar je moet niet oorzaak en gevolg door elkaar halen.
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 21:40
door vanhooltje
Ja admin, daar zit wat in.
Maar om van 12/24volt 220 te maken heb je toch wel wat amp. nodig toch!
en zo als genoemd is een koelkast een beste verbruiker toch?
En ik denk dat een normale koelkast niet geschikt is om in een camper te zetten? (beweging en dergelijke).
Maar eigelijk is dit onderwerp de topic vraag niet, maar wel intresant!
grt, peter
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 22:05
door Admin
Maar om van 12/24volt 220 te maken heb je toch wel wat amp. nodig toch!
Een inverter brengt wat verlies mee, maar dat valt erg mee, reken maar op 10 Ã 15 %. Daarom had ik gezegd dat je 15 % meer moet rekenen voor de 230 V verbruikers.
en zo als genoemd is een koelkast een beste verbruiker toch?
De aansluitwaarde van een huishoudkoelkast ligt ergens rond de 80 Ã 100 W. (Mijn 12-24 V kast verbruikt 45 W). De duty-cycle hangt af van de instelling van je thermostaat, van de dikte van de isolatielaag en van de omgevingstemperatuur. Als je wat rondkijkt op het web kom je tot een waarde van 30 Ã 50 %.
En ik denk dat een normale koelkast niet geschikt is om in een camper te zetten? (beweging en dergelijke).
Dat wordt gelogenstraft door de ervaringen van o.a. Anton en Leo. En mijn laagspanningskoelkast is qua contructie niet anders dan elke andere compressorkoelkast. Dus dat valt allemaal wel mee.
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 22:11
door vanhooltje
Ik weet niet ernst,
Ik zit enorm te twijfelen??????
Aan de ene kant geloof ik je, maar aan de anderre kant hoor je weer anderre verhalen???
dit zelvde geld voor het 12v naar 24 volt verhaal!
startmotor ombouwen kost veel geld, een omvormer niet!
en ook al laat ik hem ombouwen blijf ik met het 12 volt zitten?
Zit in twee strijd wat te doen!
grt peter
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 22:20
door Anton
Hoi Peter,
Heb je dat boek al gelezen?
dat geeft je vast meer duidelijkheid!
Groet Anton
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 22:31
door vanhooltje
nou nee, ff vluchtig maar is een dik epistel!
pppffff moeilijk hoor!
grt peter
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 22:59
door Anton
Hoi,
Neem er even de tijd voor een paar dagen ofzo, en kom dan met gerichte vragen

:?
Groet Anton
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 23:03
door Leo
peter58 schreef:Aan de ene kant geloof ik je, maar aan de anderre kant hoor je weer anderre verhalen???
Vertellll!!!
Wij houden wel van sprookjes ontkrachten..:P
Want zoals je misschien wel weet, discussiëren wij hier op grond van argumenten en niet op basis van onderbuikgevoelens.
Leo.:D
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 23:05
door vanhooltje
dat is goed Anton bedankt,
ik ga eerst het probleen 12 of 24 volt maar eens te lijf, dat is eerder aan de beurt.
er staan nieuwe foto,s op mijn album!
grt peter
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 23:11
door vanhooltje
hee Leo
Ik moet ergens een beslising nemen en die hangt jammerlijk ook van mij potomonee af Leo. :(
eerst het 12 of 24 volt probleem maar.
jouw slagzin, daar hebben de engelse ook een mooie voor! mijn engels is niet zo goed hor nl trouwens ook niet :oops:
if it aind broke dont fix it. hoop dat het over komt.
grt peter
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 23:42
door DVIII
ik begrijp dat 12 volt voor tweederangs toepassingen is en 24 volt voor superieure toepassingen, en ook dat 24v veel minder snel stukgaat en vooral veel veiliger is............ nou dan maar eens de argumenten erbij halen , de oorspronkelijke vraag was hoe sluit ik een 12 volt(installatie) dieselmotor aan in een 24 volt autobus(je).
de bedrading is veels te dun voor al die stroom..... remlichten , knipperlichten , achterlichten en kentekenplaat verlichting. dat kan door een 5x 2,5 qm aanhangwagenkabel van 10 meter. dus ervaringen uit het Tesla laboratorium zijn niet vereist.
dat kan iedereen bedenken.
op en rond de motor is de bekabeling van de startmotor met 70 qm voldoende en de laadstroom kabel mag 16 qm zijn.
zorg wel voor een goede massa verbinding tenminste gelijk aan de startmotorkabel met de batterij minpool.
de sensoren voor temperatuur en oliedruk moeten bij het instumenten paneel passen, dit is vooralsnog 24 volt , maar dat kan je veranderen met vervangings setjes van bv Equus ( mooie losse metertjes die je zelf in je notenhouten dashboard bouwt)
de koplampen trekken nominaal een ampere of 10 elk, en in seinstand het dubbele (12 volt) .
(erg betrouwbaar (bijna)alle personenauto,s hebben zo'n systeem)
dus de voeding kan met dezelfde draden als nu gebeuren, en ook dezelfde schakelaars omdat die niet specifiek 24 volt zijn. wil je het zeker/beter doen plaats je volg-relais (uit sloopauto's)
in het woongedeelte van je bus kun je met wat fantasie vanalles bij elkaar knutselen , dus een 220 koelkast met ruime omvormer , en evt een gaskoelkast ernaast ( die ook op de 220 meelift in geval van walstroom).
de verlichting ga je toch niet te uitbundig maken omdat dat altijd stroom vraagt boven je verwachtingen.
beter is het om wat te stoeien met een gaslamp voor in de zomer (die je boven op de bus zet naast het open dakluik, heb je meteen geen last van motten en ander vliegspul) en een tl (of meer) op 12 volt voor de winter.
voordeel van bovenstaande is dat je geen andere startmotor en dynamo hoeft te zoeken en met twee metertjes klaar bent.
( als alternatief kun je ook een step up kopen van 12 naar 24 volt , die laat je een extra set (kleine)accu's laden voor de meters en de wissermotor)
het andere voorstel is een 24 v startmotor zoeken ( die is er ongetwijfeld) ( ombouw is geen reeéle optie) en een andere dynamo met ingebouwde regelaar of los erbij ( naar beschikbaarheid). en denk aan je sensoren !
alle advies is vrijblijvend en kan onjuistheden bevatten ! Dave.
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 23:53
door paulv
Hallo Peter,
Ik ga nu 4 maanden naar Spanje en Portugal alleen in het wild staan, nooit naar een camping :( .
Zoals Ernst en anderen je al uitlegde, qua vermogen maakt het weinig uit of het nou 12V, 24V, of 230V is. Bij 230V heb je iets meer verlies, maar dan zorg je gewoon dat je iets meer aan boord meeneemt als opslag in de vorm van accu's. waarschijnlijk is dat niet eens nodig.
Zelf heb ik 200Wp aan zonnepanelen en 200Ah aan accu's en daar kan ik van de winter onbeperkt mee vrij staan in Spanje.
De koelkast en mijn fornuis zijn op gas , de WC en waterpomp 12V en de rest TV, satelliet, laptop, verlichting, enz op 230V.
In mijn volgende camper gaat alles op 230V :D .
Mvg. Paul
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 05 dec 2008, 23:59
door vanhooltje
Hallo dave,
Mijn van Hool uit 1973 is uitgerust met voor het kleinste lichtje met 2,5 kwadraad,
Ik heb nog nooit zulke zwaare bekabeling gezien als deze, alleen al onder het dachbord licht een boom van wel 8cm dik,
2,5 3, 3,5 en zelfs 4,5 kwadraad.
Dus ik denk niet dat 12 volt een probleem is als ik naar tabellen kijk op internet.
ombouwen naar 24 volt ( de Motor) word een zeer duren geschiedenis. alleen de startmotor kost al een vermogen, em damn heb ik het nog niet over de rand aparatuur. 12 volt opsie lijkt mij beter, een omvormer voor de ruiten wissermotor brandstof meter en radio. de rest kan ikzo vervangen. het eenigste in mijn dashbord is de temp meter die eenvoudig te vervangen is. takograaf is toch al stuk dus rijden kwa snelheid op tom tom.
Aansluiting is van takograaf toch al een probleem, omdat op de versnelingsbak een electronich apparaat zit en de tacko een kabel heeft. je bent verplicht een km teller in je auto te hebben hij hoeft het niet te doen, volgens de wet. ik vind dit belachelijk, maar in mij geval makkelijk.
grt peter
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 06 dec 2008, 00:12
door vanhooltje
Hallo paul V,
Er komen twee hele vette accu's in te staan, die zaten er touwens al in toen ik hem kocht.
hoe zwaar ze zijn heb ik nog niet naar gekeken maar ze zij 50cm lang 25 cm breed en 20 hoog.
enorm en zwaar. zijn beide nog in goede conditie.
zonnepanelen vind ik nix (ondsiert mijn bus) en duur.
tv kijken we nooit alleen het weer, heb er wel een maar denk dat ik hem niet overbouw???ook dit ontsiert
campings sta ik niet meer, kinderren gaan zelf op vakantie, willen ook niet meer mee, vinden ze saai.
dus camperplaatsen voor ons, of bij de boer. prima stekkies.
airco wel, maar dit is uit noodzaak (ziekte mijn kant) draait onderweg op agegaat, heb ik er last van camperplaats met 220 aansluiting.
grt peter
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 06 dec 2008, 08:44
door DVIII
de accu's lijken mij 170 Ah dus daar zit zeker een boel stroom in ( twee maal wat je nodig hebt) . verder denk ik dat je tachograaf toch wel met een normale kabel aangedreven wordt gezien het bouwjaar van je bus , electronica was in die tijd nog groot lomp en zwaar. check even of ik niet een beetje gelijk heb , ergens is zo een andere oude tacho op de kop getikt. je hebt gelijk dat dat niet verplicht is om een werkende tacho te hebben , een werkende snelheids aangever is wel verplicht. de optie om daar een tomtom voor te gebruiken is enerzijds correct , maar dan ben je altijd afhankelijk van dat niet onfeilbare apparaat.
mocht je toch een VDO tachogenerator hebben ( iets wat meestal voor toerentellers is verkocht) dan is zelfs die nog wel te vinden in een oude doos. (daar is niets electronisch aan).
verder ben ik ook altijd bezig de fondsen eerlijk tussen de levenden en de spullen te verdelen. levenden hebben bij mij toch altijd voorrang. je weet je bent in een autobus altijd vrij om in te bouwen wat je wilt en de ideaale onderdelen komen met de jaren en zijn niet de voorwaarde of je wel of niet met deze bus kan rijden of niet.
ik denk dat je eerste prioriteit nu is dat je de carrosserie weer in shape krijgt en de techniek weer 100% krijgt.
dan kun je in een langere termijn je auto steeds verbeteren met zonnespeelgoed en dat soort zaken D.
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 06 dec 2008, 12:51
door Maxer
Ik las iets over een radio, maar dat is toch niet een probleem? Is die echt 24 volt? In mijn bus zat ook een radio maar die was aangesloten op de busversterker en die heeft een 12 volt omvormer voor dat doel aan boord. Hoe dan ook, een radio kost niet veel meer tegenwoordig, er zijn er zat te koop voor weinig.
Een sneldheidsmeter is verplicht en een tom tom voldoet niet aan dat criterum. Ik zou zoeken naar een snelheidsmeter zoals die hoort in de auto waar die motor uit komt. Of ie goed aangeeft is een tweede, dat hangt af of de gearing van die auto overeenkomt met die van de bus en dat zal wel niet. Maar dat maakt niet uit, als ie het maar doet want anders heb je een serieus apk probleem! Kun je wel een tachograaf aansluiten, informeer dan bij vrachtwagen en bussloperijen, die zullen wel een schuur vol hebben met die dingen!
Laat je niet gek maken met indianenverhalen over witgoed koelkasten e.d. die het niet doen of stuk gaan in een camper want dat is echte onzin. Als je besluit om alles 230 volt te maken ben je voor een koopje klaar. Mijn dubbeldeurs Whirlepool koste mij €80,- via marktplaats en is in perfecte staat! Je accu's zijn groot genoeg om het lang uit te houden als je "wild" kampeert en je hebt toch een aggregaat ook? Die laat je van tijd tot tijd de accu's opladen als het nodig is. Kind doet de was.
Zoveel mensen zoveel meningen maar ga op feiten af, dan kom je veel verder.
Suc6 verder, Nico
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 06 dec 2008, 18:03
door vanhooltje
Hallo dvIII,
De tachograaf word inderdaad door een kabel aangedreven, alleen zit er op de versnellingsbak een electroniche zensor!
En het chasie is bijna weer ok, daarna de motor plaatsen. electra, afvoeren, water voorberijdingen enz enz
grt, peter
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 06 dec 2008, 18:06
door vanhooltje
nee Nico,
Ik laat me echt niet gek maken, maar heb ook een eigen idee over witgoed en electra. Keuze genoeg!
Maar meningen van anderre hebben hier natuurlijk invloed op, daar leer ik alleen maar van.
grt peter
Re: van 12v naar 24v
Geplaatst: 06 dec 2008, 18:16
door Maxer
Klopt helemaal Peter, een mens is nooit te oud om te leren. Vaak zijn de eenvoudigste oplossingen de beste. Ikzelf heb af en toe de neiging gehad de dingen nodeloos ingewikkeld te maken, maar dat ben ik (deels) afgeleerd. Vaak zijn de beste oplossingen ook nog het goedkoopst, maar dat zul je zelf ook wel weten denk ik.
Losse snelheidsmeters bestaan al lang niet meer, dat is mogelijk een probleem. je zou kunnen informeren of de sensor in de bak bruikbaar is in combinatie met een tacho van recentere datum. Veel recenter hoeft niet, de mijne is van 1982 en wordt niet meer met een kabel aangedreven maar electrisch. Misschien dat iemand op dit forum je verder kan helpen hiermee.