24V->12V systeem, final check

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 24V->12V systeem, final check

Bericht door paulv »

Ik ben het met Maxer eens dat je je geld veel beter aan twee nieuwe accu's, een 230V omzetter en een goedkope compresserkoelkast kunt uitgeven dan aan een 24V>12V omzetter (niet echt goedkoop) en door blijven modderen met je 12V/gas? koelkast. Je oude meuk raak je op marktplaats wel kwijt :wink: . Uiteindelijk ben je dan goedkoper en eenvoudiger uit.

Maar het zal wel te laat zijn :cry: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: 24V->12V systeem, final check

Bericht door Johannes »

Bij mij ziet het er als volgt uit,
70Ampere12 volt dynamo , Diodebrug met referentiediodes en regelaar van dynamo aangepast, 2 x startaccu á90 Amp.,1 x varta A200(gesloten tractie) 200 Ah, Seipner 20A electronische lader en een 1000 watt omvormer van skytronic. Alles aan boord op 230 behalve de waterpomp en het gas alarm. Werkt nu 6 jaar probleemloos. Accu's zijn zeker tien jaar oud.

Een kleine aanvulling op die te gebruiken capaciteit van 50%. Het wordt hier en daar aangestipt maar praktisch krijg je de accu's niet echt helemaal vol geladen als je onderweg bent. De dynamo zal ze tot 80% van de capaciteit vol laden en daarna begint het absorptieproces wat veel tijd kost. Van die 80% kun je dus max.60% gebruiken . er blijft dan een restcapaciteit over van 20% dit is nodig omdat anders de accu onherstelbaar beschadigd.
dat te diep ontladen is ook oorzaak nummer 1 van het vroegtijdig overlijden van een accu.
Die 50% kun je er ook zo snel inladen als je wilt of kunt want juist in dat gebied, van 20% tot 80% accepteerd de accu zo ongeveer alles wat je hem aanbied.
Ik heb die 100 ampere er in goed twee uur weer in .
sinds kort heb ik een 155 ampere dynamo en als die er inzit gaat het nog wat vlotter alhoewel er ook nog zo'n grote accu bij komt.
dat sommige regelaars op 13.8 volt afregelen heeft met veiligheid te maken. Over de 13.8 volt gaat het zuur "koken" wat tot gevolg heeft dat er knalgas onstaat en dat wil men in sommige gevallen niet. Tot 14.4 volt door laden zorgt en voor knalgas en juist daardoor voor een betere lading omdat door het onstaan van belletjes in het zuur dit beter gaat circuleren.
Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 24V->12V systeem, final check

Bericht door Anton »

Hoi,

Als je idd. een traxtie batterij hebt dan is die 13.8 volt veel te weinig.
Die komt echt niet vol, voor de levensduur maakt dat niet uit.
De meeste dynamo's zijn uitgerust met een eenvoudige regelaar met een wa karakteristiek zodat er van absorptie geen sprake is, tenzij er een speciale regelaar word in gebouwd.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: 24V->12V systeem, final check

Bericht door Frank 207+508 »

Anton?? (anderen ook welkom natuurlijk)
Ik heb net met mijn broer de discussie gevoerd overde laadspanning van zijn scheepsinstallatie.(juist ja dieik heb gerenoveerd) Het punt was ook net delaadspanning;
Hij vond de spanning aan de hoge kant: 14,48 of 14,84 dat ben ik effe vergeten,maar zeker meer dan de genoemde 13,8.
Het is bij hem zo dat er ipv de standaard dynamoregelaar er een (20 jaar geleden) bijgemonteerde electronische regelaar opzit,die een vergelijkbare laakarakteristiek heeft als een moderne acculader (3-traps).
Alles is daar 12 Volt, en er staan 2 x 175 Ah volledig gsloten (marine) accu's in.
Na 7 jaar lijkt er 1 overleden. De vraag is nu:

wat is de juiste / maximale laadspanning????

opm.; Die laadstroomregelaar heeft aparte draad om de wekelijke accuspanning te meten, en die kan of voor of na de scheidingsdiode aangesloten worden....scheelt ok wer 0,7 Volt !!!!


Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 24V->12V systeem, final check

Bericht door Anton »

Hoi,

Bij mij in de camper gaat de spanning tot 14.4 volt.
Ik heb er gelaccu's in staan en die zijn ongeveer een jaar of 8 oud.

In plaats van een diode brug kun je ook een scheidingsrelais of een Ciryx plaatsen, voordeel dat ze prakties geen spanningsverlies hebben en geen warmte produceren.
Met een diodeblok moet je daar wel rekening mee houden,

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: 24V->12V systeem, final check

Bericht door Frank 207+508 »

Anton,

Weet ik,maar diodeding zat er net in, en bovendien is het scheepssysteem efffe anders,
een kleine startaccu en 2 grote boordnet accus van 200 Ah, waarbij die laatste 2 via een keuzeschakelaar op het boordnet staan.
Ook daarvoor zijn mooiere systemen,maar broer is van het KISS principe:
(Keep It Stupid Simple)

Frank
Johannes

Re: 24V->12V systeem, final check

Bericht door Johannes »

Frank,
Het meest algemene is een afregelspanning van rond de 14.4 volt. 13.8 alleen in speciale situaties. Hoger bijvoorbeeld 15.3 of meer alleen bij speciale accu's. Tractiebatterijen van bijvoorbeeld heftrucks worden met een speciale lader geladen volgens een vastgestelde laadproces daarbij word om de zoveel tijd de accu losgekoppeld en met een hogere spanning nageladen. Zou je dergelijke accus in je boot of camper hebben dan laad je ze met de normale laadspanning van 14.4 volt op.. Wil je ze toch nog naladen ,schaf je een lader voor dit doel aandan,en doe je er natuurlijk goed aan de accu los van je boord systeem te koppelen. Sommige elektronica kan het niet goed hebben.
Drietraps regelaars regelen normaal gesproken af op 14.4 volt. Sommige kun je ook zelf instellen.
In een boot werken die regelaars erg goed. Over het algemeen zal een scheepsmotor in een motorboot dagelijks meer uren draaien dan in een 508 en heb je ook veel laadtijd waardoor je ook aan het absorptieproces toekomt.
Dus 14.4 volt is prima. En iets hoger is beter dan iets lager.Voor een normaal boord systeem vindt ik 15+ te hoog.
Volgens de accuspecialisten moet je om de levensduur niet te bekorten een accu wel degelijk regelmatig het absorptieproces laten doorlopen.
ps. als je voor open accus kiest, dus accus die niet afgesloten zijn en die accus staan in het woondeel zou je ervoor kunnen keizen om ze met 13.8 volt af te regelen. Je krijgt dan geen gas in je woning.
Pieter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 24V->12V systeem, final check

Bericht door Anton »

Hoi,

Open accu's hoeft geen probleem te zijn.
In plaats van de doppen kun je speciale doppen krijgen met slangetjes.
De gassen kunnen dan ontwijken en het navullen met gedistilleerd water kan ook via die slangetjes.
Navullen moet altijd na het laden geschieden.

De sm. van het zuur meet je met een zuurweger die de leverancier bij de accu levert, dus niet zo'n ding wat je bij de autoonderdelengrutter haalt.
Die geven 100 % aan terwijl de autoaccu maar 80 % geladen is ze zijn daar nl voor bedoelt!

Een honderd % lading krijg je alleen bij een 15 a 15,5 volt eindspanning
Verder beschikken deze accu's over een envelop per plaat d.w.z. dat mocht er tijdens zijn levensduur massa uitvallen dat het niet meteen onder de platen komt en kortsluiting maakt het word dus opgevangen.
Dan als laatste de traxtiebatterij dient af en toe overladen te worden met een nog hogere spanning dit maakt de platen weer schoon, uiteraard in overleg met de leverancier.

Laad ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 24V->12V systeem, final check

Bericht door DVIII »

ik denk dat je met "zo'n ding van de onderdelenboer" ook gewoon kunt denken en rekenen 80% is namelijk 4/5 lading , als je er dan 2/10 bij optelt .( is één meer dan 19%) , heb je ook 100 %. :mrgreen:
maar hoeveel moet een volle (lood)accu/zuur dan wegen per liter ? :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 24V->12V systeem, final check

Bericht door Anton »

Hoi,

Effe uit het hoofd, ik meen1.28 bij 20 graden.
Als je het heel mooi wilt doen moet je corrigeren op de temparatuur daar zijn tabellen voor.
Immers vloeistoffen krimpen en zetten uit naar gelang de temparatuur.

Helaas had ik een slechte ervaring met zon frutsel van de autogrutter, dacht dat de traxtie halfvol was maar met de "echte" erin was ie leeg gaf nog wel 24 volt aan maar moest wel een dag stroom draaien om dat ding weer op 100 % vol te krijgen.
Toen ik dat allemaal voor elkaar had kon in dan ook rustig een week met de camper op pad.
Voor de geïnteresseerden, de accu was er een van 1000 ah c5 en werd met 135 amp geladen.
Water verbruik per jaar ongeveer 7 liter.
Leeftijd na verkoop schip; 14 jaar en nog circa 50 a 60 % van zijn capaciteit.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten