Pagina 2 van 2
Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu
Geplaatst: 11 jan 2011, 21:51
door vanhooltje
hoi anton,
Met anderre woorden, mn systeem is zo als het nu is ok. dan zal die oude start accu wel rot zijn :shock:
Het is al een oudje, en heeft al eens droog gestaan.
Ik hoorde ook dat 14.4 een normale spanning is.
Is dit niet goed dan hoor ik het wel.
grt peter
Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu
Geplaatst: 11 jan 2011, 22:14
door Anton
Hoi Peter,
Ik rij er al jaren mee rond tot volle tevredenheid.
Je startaccu zou na pak 'm beet een half uur rijden (met zo'n dikke dynamo) 14.4 moeten aangeven.
Doet ie dat niet dan zal het eerder aan de regelaar liggen dan aan de accu.
Accu eventueel aan de lader en even laten testen dan weet je wat ie nog waard is.
Droog staan is bar slecht voor een accu, het water verdampt en het zwavelzuur doet zicht te goed aan het lood...
Open accu's altijd eerst volledig opladen en dan onder het laden gedistilleerd water erbij, dan kan die in de auto nooit over koken.
Dat deed ik ook altijd bij mijn traxiebatterij bij een spanning van 32 volt.
Groet Anton
Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu
Geplaatst: 12 jan 2011, 00:11
door Frank.fjph
Peter,
Jouw schema lijkt me wel wat...... :D
Als startaccu's heb ik de robustac van Centurion.
Dit is weliswaar geen startaccu, maar een semitractie, indien jouw startmotor van goedekwaliteitis en de motor normaal meteen aanslaat zie ik geen bezwaar tegen deze optie ((De fabriek ook niet, heb met techneut daarvan gesproken)
Wat is m.i. het voordeel: hij mag tot 50% ontladen worden zonder schade, en dat haal je niet met een startexemplaar (20% ontaadbaar) is ook logisch want de semitrac heeft dikkere platen.
Doordat de capaciteit van de robustac bij 90Ah begint is het starten sowiso niet zo'n belasting bij de meeste campers.
En het handige is bij mij dat ik dan boord en start accu van dezelfde soort heb, wat met verscil in laadspanningen als beschreven geen probleem geeft,
Bovendien ik ze kan uitwisselen in noodgevallen en kan ik ook rustig de startaccu leegtrekken voor licht,.......de bus kan ik gewoon aanduwen... :D
FRank
PS als je naar de Centurion zoekt zorg dat je een goed inkoopkanaal kiest, scheelt heel veel.
Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu
Geplaatst: 12 jan 2011, 13:27
door jooph
Hoi Frank,
Krijg je genoeg laadspanning van je dynamo voor die Centurion accu's?
Las dat ze 14,4V tot 14,8V laadspanning nodig hebben.
Ik ben ook op zoek naar 4 gelijke accu's(2 x 2 in serie) met scheidingsrelais.
Liefst allemaal zo simpel mogelijk.
Joop
Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu
Geplaatst: 12 jan 2011, 15:58
door vanhooltje
Hoi anton,
Accu laten testen, wat bleek een cel accu zuur zeer laag, anderre cellen ook niet braaf.
Na het laden en rust van een paar dagen nog net 12.1 volt, accu man wilden nog nieuw zuur toe voegen maar kon niet garanderen dat tie dan weer ok was :shock: .
Maar ik heb toch maar een nieuwe gekocht, ik wil geen gedoe onderweg :D
Tis een varta geworden 120amp.
Verder komt er toch een wijziging in het geheel.

By
vanhooltje at 2011-01-12
Ik heb de dinamo direct op de HH accu,s gezzet, daar de airco onder het rijden nogal wat weg trekt, en anders alles dan fia de cyrix moet.
grt peter
Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu
Geplaatst: 12 jan 2011, 17:10
door Anton
Hoi Peter,
Lijkt mij goed opgelost.
Groet Anton
Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu
Geplaatst: 03 mei 2011, 21:37
door Maxer
Ik ben gestopt met alle moeilijke systemen van verschillende typen accu's met bijbehorende voltages en heb er eenvoudig een extra dynamo aangehangen met de juiste spannigsregelaar en dat, beste mensen, had ik meteen moeten doen want dat werkt écht perfect. Dus heb je plek om een extra lichtmachine (zoals de Duitsers dat noemen) is dat het beste.
[img]
http://touringcamper.nl/images/DSC02027 ... 4x768].JPG[/img]
Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu
Geplaatst: 03 mei 2011, 23:25
door Anton
Hoi,
Blijft over de maximale stroom en temparauur voor een gesloten accu...
Groet Anton
Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu
Geplaatst: 04 nov 2011, 15:14
door Ruud Adam
Maxer schreef:Ik ben gestopt met alle moeilijke systemen van verschillende typen accu's met bijbehorende voltages en heb er eenvoudig een extra dynamo aangehangen met de juiste spannigsregelaar en dat, beste mensen, had ik meteen moeten doen want dat werkt écht perfect. Dus heb je plek om een extra lichtmachine (zoals de Duitsers dat noemen) is dat het beste.
Was dit goed te doen, of moet je hier toch wel een gevorderde monteur voor zijn?