OM314 120C na noisekiller deken. Help

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Leo »

Jep, de aarding van alle metertjes etc zit op 1 bout vast, en die bout zit onder het dashboard.
Omdat je daar toch moet zijn om de voelerdraad te volgen, kun je dat bosje bruine bedrading meteen ff controleren op roest en slechte aansluitingen.
Om het dashboard goed te kunnen demonteren moet je de kilometertellerkabel losdraaien van de teller. Da's wel ff piemelen met een waterpomptang, maar dan kun je tenminste fatsoenlijk bij de bedrading komen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door GerardM »

De deken was het niet en ook niet de thermostaat dus. Toch electrisch ongemak.

Je hebt het over een spanningsmeter, is die extra gemonteerd want standaard is die volgens mij niet.
En 30V is ook aan de hoge kant, ook hier de vraag of dat echt 30 is, of is de meter wat onnauwkeurig.
Hoe zit dat ding aangesloten ?

Aarde vind je idd onder het dashboard, twee kruiskoppen los, met dunne handjes hoeft die kmteller kabel niet los om bij de aarde te komen. Misschien is het moertje wat losgetrilt.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Leo »

Met dunne handjes zie je niks.. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door GerardM »

Dit soort dingen doe ik met mijn ogen dicht 8) .
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Leo »

Joh Gerard, flikkert dat spul van jou zó vaak uit elkaar dan? :mrgreen:

Helaas is topicstarter nog niet zo ver dat hij blindelings in de darmen van een bussie kan gaan graaien.
Iets wat ik trouwens niemand aanraad, zéker niet bij een bus waar andere ziende blinden aan/in geprutst hebben.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Maxer »

Er zit ergens achterop je dashboard een spanningsstabilisator en die kan stuk zijn. Dat is mijn vermoeden nadat ik heb gelezen dat alles verder correct werkt. Deze stabilisator houdt de spanning van het dashboard op 12 volt. Als deze niet meer (goed) werkt zal de spanning hoger zijn en zullen de meters meer aangeven. Geeft je tankmeter ook toevallig meer aan dan er brandstof in je tank zit? Als dat zo is zit het dus in die stabilisator.
Wat dat met die deken te maken heeft? Niets, maar dat geldt evenzeer voor de thermostaat en de voeler . .
Dat het een elektrisch probleem is is zonder meer duidelijk.
Nog een tip: nooit, maar dan ook NOOIT de radiatordop verwijderen bij een hete motor! Als dat fout gaat wordt je met gillende sirenes (of per gratis helikopter) afgevoerd naar Beverwijk.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door fuzzyduck »

Hallo,

Zojuist een tochtje gehouden van 15min heen. 10min uit. 15 min terug.
Thuis stond meter weer op 115c. Radiatordop ging er af, volgens mij met een lichte druk erin. Thermostaathuis was loeiheet, zeg 0,2sec vinger er op max. Radiator bovenzijde ook heet maar uiteraard iets minder. Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd van een foutieve elektra (wat ik nog steeds moet uitzoeken btw).

EDIT: HAHA oeps ik maar denken dat er geen nieuwe reacties zijn. Ik scrolde steeds naar beneden zonder te kijken op pagina 2. Ok dus het kan nog de stabilisator zijn. De voltmeter schoot soms even naar 30 en dan weer naar 'gewoon' ca 26 (tijdens rijden). Zonder laadspanning netjes ca 24.

Maar hoe heet is een radiator na 30 rijden. Als de thermostaat op 83 open gaat hoort de motor dan op ca. die temp te blijven? Het thermostaathuis was echt wel meer dan dat.

Bedankt voor de tip van het niet afhalen van de radiatordop, ik weet dat dat redelijk in je gezicht kan ontploffen bij een kokende motor.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door GerardM »

Antwoord op je vraag wat een 'normale' temperatuur is, is het antwoord iets boven de 80 graden.
Blijft bij mijn bus constant, ook bij Gotthard pas omhoog of omlaag 8) .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door fuzzyduck »

Hoe lang durf jij je vinger te leggen op het thermostaathuis te leggen? Ik kom niet verder dan 0.1 a 0.2 sec. Gloeiend. Dat is toch wel meer dan 80?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Maxer »

80 graden is heet genoeg om je vinger er niet langer dan zeer kort tegenaan te houden. Heb je kantoorvingers heel kort, ben je een boer met eelthanden wat langer. Dat voelen zegt dus niks. Je kunt het dus alleen echt weten door te meten. Door bv een vleesbraad thermometer in de radiator te steken kom je aan de weet wat de temperatuur bovenin de radiator is en die is vrijwel gelijk aan die van de motor als de thermostaat open staat.
Je zit toch op het verkeerde paard te wedden want alleen al het feit dat je na een rit zomaar de radiatordop open kunt doen zonder dat de vloeistof overal naar toe spuit geeft aan dat je koelsysteem in orde is. Overigens is 80 graden aan de lage kant, 90 is beter en dat is ook zo ongeveer wat jouw motor wordt met een 83 graden thermostaat. Koken doet ie pas boven de 110 graden omdat we het hier hebben over een druk systeem.
Je moet het dus in de elektriek zoeken.
Ik zou, als ik jou was, wat meer lezen op het www omdat je daar alles kunt vinden wat je maar weten wilt. Je leert er ontzettend veel van.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Detlev »

80• is volkomen normaal bij onze bussen!
Anders komt daar weer verwarring over....
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Bert_s »

Heb het zelfde gehad, als ook je brandstofmeter wat heen en weer beweegt dan is het vrijwel zeker een massaprobleem. Er zit ergens onder je dashboard een massacontact, even schoonmaken en je temperatuurmeter functioneert weer.
bert
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door fuzzyduck »

ik ben van het soort kantoorhanden, dus wellicht ben ik iets te voorbarig geweest met de term 'gloeiend heet' :roll:
Vanavond eens een thermometertje halen en na een flinke rit deze in de radiator douwen. Eens uitlezen hoe poezelig mijn handjes zijn :mrgreen:

Dan elektra aanpakken. Moet voor dat massapunt het dashboard er zelf helemaal af? Volgens mij ontploft er dan een elektradraden-bom. Weet iemand waar deze zit(of hoort te zitten?).

Feedback volgt.

mvg

Harro
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Leo »

[quote="fuzzyduck"]Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd van een foutieve elektra (wat ik nog steeds moet uitzoeken btw).
Wees gerust eigenwijs (of bang voor elektriek. Doorhalen wat niet van toepassing is).
Blijf lekker doorkloten op niks af, dan kan ik tenminste stoppen met antwoorden. 8)


Ok dus het kan nog de stabilisator zijn.
Nee, want er zit geen aparte stabilisator voor je metertjes. :?
Nico denkt dat hij te maken heeft met échte auto's...

Wat wél kan, is dat de spanningsregelaar van je dynamo aan het overlijden is.
Daarvoor even een universeelmeter aansluiten, het liefst op je accupolen. En als je nog geen universeelmeter hebt, moet je dat onmisbare stukje gereedschap als de donder aanschaffen.
De spanning behoort bij draaiende motor (en vooral met wisselende toerentallen zoals rijden) met +/- 0,2V stabiel te blijven op ca 28,5Volt. Kom je daar zwaar boven, dan zou je je probleem wel eens gevonden kunnen hebben.


Maar hoe heet is een radiator na 30 rijden. Als de thermostaat op 83 open gaat hoort de motor dan op ca. die temp te blijven? Het thermostaathuis was echt wel meer dan dat.
Zucht... Daar ligt het niet aan, anders had je al in Beverwijk gelegen.

Moet voor dat massapunt het dashboard er zelf helemaal af? Volgens mij ontploft er dan een elektradraden-bom. Weet iemand waar deze zit(of hoort te zitten?).
Dus je wilt liever nóg meer schade maken door blind in die bedrading te gaan zitten graaien?
Als de tellerkabel los is kun je het dashboard voldoende kantelen om overal goed bij te kunnen. Dan kun je ook zien wat je doet, en dat is in jouw geval belangrijker dan een paar minuten tijdwinst.
HIER kun je een schema downloaden van jouw bus. Weet je tenminste wat al die kleurtjes betekenen.

Maar meet eerst de accuspanning zoals boven beschreven. Als de spanningsregelaar van je dynamo aan gort is, blaas je ook je accu's op. En dat zou zonde zijn.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door GerardM »

En misschien ten overvloede maar wel even voor de duidelijkheid: als je de spanning gaat meten, doe dit dat met draaiende motor. Liefst een stationaire meting en eentje met volgas. En schrijf beide resultaten hier even neer, alstublieft.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door fuzzyduck »

Verhaal is zo dat ik komend weekend met de bus op vakantie ga en dit probleem zo spoedig mogelijk verholpen wil hebben. De dingen die ik makkelijk kon doen, heb ik gelijk gedaan. Thermostaat en voeler heb ik gekregen van verkoper, dus die er meteen ingezet. Niet geschoten is altijd mis.

Onthoud dat ik nog nooit onder een motorkap heb lopen wroeten, los van wat vloeistoffen, dus ik leer van jullie(waar ik dankbaar voor ben) en van verkoper. Eigenwijs ben ik wel ja :mrgreen:

Desondanks denk ik dat Leo en anderen met dezelfde mening gewoon gelijk gaan krijgen :up: : Elektraprobleem

Vanavond:
-Meet ik de temp van het water na een 20min rijden.(just in case)
-meet ik met een multimeter(die ik heb) de accuspanning bij stationair en bij een dot gas.

Resultaten worden gepost.

Omdat bovenstaande zeer eenvoudig is doe ik daarna pas de draad van de voeler naar het dashboard.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Leo »

Het gebeurt me niet veel dat ik onduidelijk lijk te zijn. :shock:

Ik schreef: De spanning behoort bij draaiende motor (en vooral met wisselende toerentallen zoals rijden) met +/- 0,2V stabiel te blijven op ca 28,5Volt. Kom je daar zwaar boven, dan zou je je probleem wel eens gevonden kunnen hebben.
Waarbij het voor mij wel duidelijk is dat je moet meten tijdens het rijden, of minstens redelijk langdurig bij hogere toerentallen zodat de accu kans krijgt om op spanning te komen.
Een dot gas is heel wat anders... Afbeelding


Ik hou al rekening met het feit dat je een kakelverse nieuweling met schone nageltjes bent. Vandaar dat ik uitgebreid antwoord geef.
Maar zou jij ook rekening met mij/ons willen houden, want goede Dummie-antwoorden kosten een hoop tijd.

fuzzyduck schreef:Omdat bovenstaande zeer eenvoudig is doe ik daarna pas de draad van de voeler naar het dashboard.
En vergeet de rest van de elektrische tips niet.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door fuzzyduck »

Tja, als nieuweling denk je: Een dot gas is wisselende toeren. :|
Ik ben nu met mn schone nagels in de veronderstelling dat ik de laadstroom ga meten bij een actieve dynamo.

Maar straf me vooral weer af als ik weer eens half luister of het weer compleet verkeerd doe, want daar kick ik zo op. :roll:


Jullie horen van me in mn volgende post.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Janneman »

Als je een stukje hebt gereden gaat de temperatuurmeter te hoog. Als je een verband zoekt met de laadspanning hoef je nergens voor te gassen maar kun je gewoon meten op het moment dat je meter op 110 staat. Zo ergens rond de 27 volt, prima. Als er een verband is tussen de laadstroom en de te hoge meterstand zou je toch dik boven de 30 volt moeten meten.

Eigenlijk geloof ik niet dat het dit is, maar het is zo'n simpele meting dat het wel verstandig is die eerst even te doen.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Leo »

"Maar straf me vooral weer af als ik weer eens half luister of het weer compleet verkeerd doe, want daar kick ik zo op."

Tjah, je zit hier nou eenmaal niet bij de Stichting Correlatie.
Techniek is logisch en recht voor z'n raap. Evenzo zijn de meeste techneuten.
Als je daar te fijngevoelig voor bent heb ik hier nog wel een adresje voor je.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door dereiziger »

:mrgreen:

over het algemeen zou ik gewoon uitvoeren wat je hier als tips binnen krijg .. zeker weten dat je dan het euvel het snelst hebt gevonden .. ook ik was zo'n eigenwijze klungel . en misschien blijf ik dat ook wel . ( om iedereen even voor te zijn)..

het zijn 4 schroeven voor op je dashboard . die draai je los . en geloof me .. de eerste x is even wennen .. maar zoveel draadjes zitten daar nu ook weer niet ;) en met het schema erbij kom je een heel eind ..

succes .. ;)
Afbeelding
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door fuzzyduck »

Hoi allen,

Zojuist heb ik de zowel de temperatuur gemeten als ook het voltage.
Zojuist heb ik rijdend (gesandwiched tussen stoel en stuur :) een stukje gereden in de derde versnelling met volle toeren. Vriendin heeft max 27,3v gemeten op de voltmeter.
Temperatuur met een braadmeter in de radiator ondergedompeld kom ik uit op 75 graden. Dit was direct na 20min rijden.

De voltmeter op het dashboard geeft 29v aan.

Zou dit een relatie kunnen hebben met de temp? Beide te hoog? Massa? De verkoper gaat eerst nog een belletje doen naar een elektricien die 30jaar aan 508 heeft gesleuteld.
Met zijn goedkeuren(garantie) probeer ik het dashboard open te wippen en daar een kijkje te nemen. De voelerdraad in de motorkap schiet direct naar boven achter het dashboard. Deze heeft dus geen de-tour langs het middenconsole.

Wederom allen bedankt voor de antwoorden!

mvg

Harro
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door GerardM »

Fijne vakantie :bye: .
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door Gino »

Chips erbij... En toch weer de radiatordop er af gehaald bij warme motor?
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help

Bericht door fuzzyduck »

Gino schreef:Chips erbij... En toch weer de radiatordop er af gehaald bij warme motor?
Wel als hij handwarm is. Toch voor de zekerheid met dekkende doek en gepaste afstand.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten