Pagina 2 van 3

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 05 okt 2012, 10:48
door Rene
Hoi ik volg dit al even maar kwam ook deze tegen.

http://www.ebay.com/itm/AC-Dual-Display ... 5869479%26

Kun je hieer dus ook zien hoeveel amp je nog aan boord hebt?

Gr Rene

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 05 okt 2012, 10:58
door Admin
Da's een mooi ding, maar wel alleen voor wisselspanning en -stroom.
Dus hier nogal off topic :cry:

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 05 okt 2012, 11:36
door fuzzyduck
On-topic als je wil weten hoeveel Ah je de camping armer maakt :wink:

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 05 okt 2012, 11:39
door fuzzyduck
btw: Ik ga denk ik voor eenvoud en bestel 2 van die simpele rode led voltmetertjes

http://i.ebayimg.com/00/s/NjY3WDgwMA==/ ... ~60_35.JPG

Ga ik ze met een knopje ernaast schakelen. Ze komen op het dashboard waar ik toch al 2 gaten heb:

http://2.bp.blogspot.com/-_HMEk33BZBs/U ... GP0618.JPG

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 05 okt 2012, 12:53
door winand
Hier een hele rits alternatieven:
http://www.auctiva.com/stores/viewstore ... 5&siteid=0

Fuzzyduck; weet niet of je ook van plan bent om zonnepanelen te installeren?
In dat geval ben je al klaar als je een laadregelaar kiest met een info display.

Ik heb nu thuis de Steca PR1010:

Afbeelding

http://miracle-moon.nl/shop/laadregelaa ... r1010.php5

geeft laadtoestand van de accu, spanning, laadstroom, verbruikersstroom...

..ga deze vervangen door een zwaarder model want ik heb inmiddels 314Wp aan
zonnepanelen (hoop dat ik alles op het dak krijg :-))

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 05 okt 2012, 13:10
door Johannes

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 05 okt 2012, 13:58
door Grumble
Grappig ding!

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 05 okt 2012, 14:37
door fuzzyduck
Wel een heel lelijk ding! :z

En zonnepanelen ga ik niet doen. Ik ga voor eenvoudige luxe.

Ampere hoeft van mij ook niet. Dit ivm het niet willen installeren van een shunt. (geen plek meer voor). Gewoon dus volt vanaf dashboard aflezen. 24,4 voor HH en >24,4 voor start. Lijkt me voor het doel prima.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 06 okt 2012, 23:06
door paulv
Ik heb nog eens goed zitten kijken naar de link van Winand maar daar zitten best wel leuke DC metertjes bij, gewoon V en A maar ook Ah, voor minder dan dat ding van Nasa.
We praten over bijvoorbeeld dit dingetje voor max. 250A (leuke aanloopstroom :mrgreen: ) voor $53,-(= € 40,-) thuis. Goedkoper kan ook voor minder A.

http://www.ebay.com/itm/Programmable-Di ... 2a1be0aeef.

Mij lijkt het wel Watt. Wat denken jullie?

Groeten, Paul

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 06 okt 2012, 23:35
door Frank.fjph
Deze is nog goedkoper lijkt me , met Shunt erbij...


http://www.ebay.com/itm/Programmable-Di ... 0919749378

Frank

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 06 okt 2012, 23:52
door paulv
Dus niet, die van jou is slechts 50A en je moet bieden :roll: . Die link met "250A" klopt niet (opzettelijk?)
Het is wel dezelfde leverancier, ELEL, van ELite.ELements, die naam heeft de baas zelf verzonnen denk ik zo :D .

Groeten, Paul

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 08 okt 2012, 01:20
door Frank.fjph
:shock: :idea: :wink:

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 09 okt 2012, 18:20
door winand
fuzzyduck schreef:Wel een heel lelijk ding!
Ach, met een beetje creativiteit bouw je 'm op deze manier in:

Afbeelding

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 10 okt 2012, 08:35
door fuzzyduck
mooie photoshop Winand :up:

Ik ben toch voor de 2 eenvoudige voltmeters gegaan. Ze komen in het dashboard in de gaatjes die ik al heb:
http://2.bp.blogspot.com/-MMTmAEDUJp8/U ... GP0638.JPG

De stroom kan ik makkelijk aftappen de cyrix onder de stoel.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 11 okt 2012, 20:29
door Frank.fjph
Het is niet t hopen dat je echt stroom gaat aftappen daarvoor dan is de accu snel leeg.... :lol:
een simpele voltmeter vraagt wel spanning, maar verbruikt nauwelijks stroom..
Dit voor de electropuristen onder ons

F

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 11 okt 2012, 21:03
door fuzzyduck
ehh, de juiste benaming is vast niet aftappen maar ach.. Je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb er sowieso nog een schakelaartje tussen om ze aan en uit te kunnen zetten....

Nu nog even een traject vinden om van de accubak onder de stoel van de 508d naar het dashboard te komen. Ik heb al een gat in de vloer voor de dikke accukabel naar achteren, dus ik denk dat ik hem er bij prik maar dan naar voren laat lopen. Binnendoor betekent door de vloermat en dat wil ik niet.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 12 okt 2012, 09:02
door GerardM
Waarom een draad trekken tussen accubak onder de stoel en het dashboard ? Er ligt toch genoeg 24V bedrading onder het dashboard waarvan je kunt 'aftappen' ?

Groet,

Gerard

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 12 okt 2012, 09:43
door fuzzyduck
Klopt maar mn HH accus liggen achterin. Er loopt via de chassisbalk een dikke accukabel naar de accubak onder de stoel. Daar zit de cyrix. Dus daar kan ik het makkelijkst 24v doortrekken. Startaccus kan inderdaad overal.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 05 dec 2012, 15:47
door fuzzyduck
Uiteindelijk heb ik gekozen om 2x een draad te trekken van de cyrix naar het dashboard. Ze gaan via een pvcpijpje onder de bus door naar voor en lopen via de motorruimte naar de ventilatiebox in de middenconsole en komen eruit precies waar ik ze hebben wil. De massa komt van een massa die ik daar toch al had(autoradio).

Let op dat je het pvc niet langs je motorblok trekt, gaat denk ik smelten. Ik heb ze aan de wielkastzijde gehouden.

Op mn blog kan je dat lezen en fotos zien.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 06 dec 2012, 00:57
door Frank.fjph
Let je op waar je de massa vandaan haalt, als het voor de cyrix is of de voltmeter: er zit nogal wat verlies tussen ACCUPOOL en massapunt, kun je bij voldoende verbruikers aan zelfs meten met de voltmeter: - op de accupool en de plus op het betreffende massapunt: :roll: kunnen verrassende waardes uitkomen

Frank

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 06 dec 2012, 10:19
door fuzzyduck
De cyrix heeft een massa direct aan de accupool.
De voltmeters hebben dus de + aan de cyrix en de massa aan een dashboardmassa en dus inderdaad niet aan de cyrix zelf.

Nu heb ik begrepen dat zo'n voltmeter zo'n laag ampere trekt dat de lengte van de kabel nauwelijks van invloed is op het gemeten voltage. dwz geen spanningsval.

Daarnaast is zo'n voltmeter is natuurlijk voornamelijk een check of er bv geladen wordt en wat het voltage is bij rust. (alles uit en paar minuten wachten).

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 06 dec 2012, 10:35
door Anton
Hoi,

Een voltmeter trekt idd minimaal een klein stroompje, dit heeft amper invloed op de te meten waarde.
Wil je weten of de accu geladen dan wel ontladen word zou je, voor het mooi, de + van de meter op de + pool van de accu kunnen maken.
-Heb je door de hele bus en voldoende dik.

Groet Anton

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 06 dec 2012, 13:45
door fuzzyduck
de cyrix zit op 30cm 65mm2 accukabel verwijderd van de startaccus.
De HH-accus zitten achterin, met 3meter 65mm2 kabel verwijderd van de cyrix.

Maar meten doe ik op de cyrix dus naast de startaccus. Ok spanningsval zou kunnen bij gebruikers aan, maar daar ben ik gelukkig clever genoeg voor om te snappen dat een accu even tot rust moet komen voordat ik de waardes af kan lezen.

bedankt mensen.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 08 dec 2012, 22:20
door DVIII
pure humor dit topic !! ( sorrie mod.) :wink:

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 09 dec 2012, 23:11
door winand
Kwam dit dingetje vandaag tegen:

http://www.accumonitor.nl/

Een nederlands product van iemand die de overige producten op de markt veel te duur vindt.
Deze is te koop voor 129 euro

Afbeelding